Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Grynet billede på D70
Fra : Claus

Dato : 26-04-06 21:15

Hej !

Jeg har en ca. 2 år gammel D70, som jeg har taget ca. 6000 billeder
med. Pludselig er billederne ændret sig. Billederne er begyndt at
blive lidt grynet/uskarpe. Det ses både på udebilleder med godt lys,
og med blitz-billeder.
Er der nogle der har erfaringer med dette problem ? Er det CCD chippen
der er defekt eller skal renses ?

MVH
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 21:25

On 26 Apr 2006 13:14:55 -0700, "Claus" <Claus.L.J@gmail.com> wrote:

> [...]
>og med blitz-billeder.
>Er der nogle der har erfaringer med dette problem ? Er det CCD chippen

Har du tjekket at den ikke ved et uheld er smuttet op på ISO1600?
Det kunne jo være noget så banalt.

/Alex

Fra : HKJ

Dato : 26-04-06 21:25

Claus wrote:
> [...]
> og med blitz-billeder.
> Er der nogle der har erfaringer med dette problem ? Er det CCD chippen

Det er vel ikke fordi du har stillet kameraet på ISO 1600 ?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-04-06 22:06

Claus wrote:
> [...]
> med. Pludselig er billederne ændret sig. Billederne er begyndt at
> blive lidt grynet/uskarpe. Det ses både på udebilleder med godt lys,

vis os et billede...

Bo //

Fra : Claus

Dato : 27-04-06 19:56

Tal for hjælpen !

Ja, nogle havde været inde i menu'en og sat ISO til 1600.
Ja, man skal tænke sig godt om, hvis man lader pilfingere låne ens
grej !

Mvh
Claus

Fra : ms

Dato : 28-04-06 06:46

Ja, nogle havde været inde i menu'en og sat ISO til 1600.
Ja, man skal tænke sig godt om, hvis man lader pilfingere låne ens
grej !

Hedder han fejl40?

Jeg har selv lavet den...

/Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-04-06 08:35

ms skrev:
> Ja, nogle havde været inde i menu'en og sat ISO til 1600.
> Ja, man skal tænke sig godt om, hvis man lader pilfingere låne ens
> [...]
Kom hjem i går aftes med 128 stk 4-500 kb jpegs. Det må have været
mørkets magter...damn and delete.
Og faktisk aner jeg ikke hvordan det er sket - den har været væk fra raw
en gang før, siden jeg fik den, og det var sidste sommer.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design April. 2006

Fra : ms

Dato : 28-04-06 09:29

> [...]
> Og faktisk aner jeg ikke hvordan det er sket - den har været væk fra raw
> en gang før, siden jeg fik den, og det var sidste sommer.

Min værste fejl40 var en gang i studio. Jeg skulle lige skyde et par kun med
modellys.
Op på ISO1600 og tog et par billeder og så holdt vi en pause. Da vi kom
tilbage forsatte vi jo med at bruge blitzerne, jeg _kunne_ jeg ikke forstå
at overbelyste. Så godt som man kan reagerede jeg lidt hurtigt og blændede
godt op og vi forsatte... Hvorfor jeg reagede sådan ved jeg ikke. Men nu
tænker jeg over det hver gang jeg undre mig over at lyset er mærkeligt

/Max

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-06 13:48

"ms" <maxses_Snot_@hotmail.com> wrote in message

> Min værste fejl40 var en gang i studio.

Rent teknisk må det hedde noget andet end fejl-40, da man jo står tættere på
sit kamera end 40 cm - fejl 0,001 måske?

Men vi har vist alle prøvet at glemme at sætte en specialindstilling på
kameraet tilbage til "normal", og derefter kæmpe som en besat med at få
skidtet til at makke ret

/Alex

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-04-06 08:00

Claus skrev i 1146164140.821679.122300@y43g2000cwc.googlegroups.com
dette:

> Ja, nogle havde været inde i menu'en og sat ISO til 1600.
> Ja, man skal tænke sig godt om, hvis man lader pilfingere låne ens
> grej !

For mit vedkommende kan pilfingeren sagtens være mig selv. Så derfor har jeg
vænnet mig til jævnligt at bruge en 'reset' som udgangspunkt - så er jeg
sikker på, at stadset virker nogenlunde ens hver gang. Og de indstillinger,
man bruger ofte, ligger jo i fingrene, så det varer ikke mange sek. at
stille dem.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm |