Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Findes der et ordenlig Digital fotoalbum
Fra : Per Pedersen

Dato : 25-04-06 21:54

Jeg har Olympus Camedia Master Pro, egentlig OK for mig,
men den har en meget stor fejl, den kan tage backup, men når billeder skal
lægges
retur kan det kun lade sig gøre manuelt, hvor alle mapper skal oprettes,
rimelig irreterende.
Så findes der et produkt som også er OK vedr. backup.

Mvh

Per

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 22:09

Jeg vil mene at Picasa kan dette. Programmet er iøvrigt gratis. Du skal blot
søge for at "picasa.ini" som oprettes i de mapper hvor billederne ligger
kommer med i backuppen.

Ud over dette har programmet også en indbygget backup funktion som du kan
vælge at bruge.

Fra : Mark Schiller

Dato : 26-04-06 08:12

Tue, 25 Apr 2006 23:08:43 +0200, berigede "Jesper Juul Pedersen"
<spam> dk.fritid.foto med:

>Jeg vil mene at Picasa kan dette. Programmet er iøvrigt gratis. Du skal blot
>søge for at "picasa.ini" som oprettes i de mapper hvor billederne ligger
>kommer med i backuppen.

Har programmet også mulighed for, at have et arkiv af thumbnails
liggende, med referencer til, hvilken cd originalbilledet ligger på?

Mit problem er, at digitalbillederne løbende brændes ud på cd/dvd og
jeg har indtil videre ikke fundet et produkt, som kan hjælpe mig med,
at holde styr på alle disse skiver

Med venlig hilsen

Mark

PS
Tak for en god og informativ gruppe!

Fra : emj

Dato : 26-04-06 09:35

Mark Schiller skrev:

>Mit problem er, at digitalbillederne løbende brændes ud på cd/dvd og
>jeg har indtil videre ikke fundet et produkt, som kan hjælpe mig med,
>at holde styr på alle disse skiver

Det kan photoshop Element4 Organisator.
Jeg har alle minge cder og DVD katalogiseret i det program os kan
lynhurtigt finde den skive, hvor originalen befinder sig.

Hilsen emj

Fra : Mark Schiller

Dato : 26-04-06 11:45

Wed, 26 Apr 2006 10:35:26 +0200, berigede emj <emj@> dk.fritid.foto
med:

>Det kan photoshop Element4 Organisator.
>Jeg har alle minge cder og DVD katalogiseret i det program os kan
>lynhurtigt finde den skive, hvor originalen befinder sig.

Sejt - det vil jeg prøve at kigge efter, men når det nu starter med
"photoshop", så lyder det allerede der dyrt?!

/Mark

--
Mark Schiller
Email : ms (a) definitivt.dk

"Technology - No place for wimps"

Fra : emj

Dato : 26-04-06 13:17

Mark Schiller skrev:

>Sejt - det vil jeg prøve at kigge efter, men når det nu starter med
>"photoshop", så lyder det allerede der dyrt?!

Jamen det er det slet ikke. Jeg husker ikke prisen på stående for, men
mener, at det var under 500 kr.
Man får både Photoshop Elements 4 og Organisizeren i samme
programpakke.
Alt hvad en fotoamatør har brug for til billedbehandling og Album.

Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 26-04-06 13:22

emj skrev:

>Man får både Photoshop Elements 4 og Organisizeren i samme
>programpakke.

Her kan du se priserne og også købe den
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=195010#

Hilsen emj

Fra : Gert Hansen

Dato : 26-04-06 12:43

Det kan programmet Imatch som ikke er så voldsomt dyrt (alt er relativt). 60
dollar - svarende til ca. 360 kr. Programmet er ret avanceret - og fungerer
faktisk ret godt. Det kan bl.a. holde styr på billder der ikke er "on-line"
som f.eks. CD skiver eller hvad du nu måtte ønske.

se på http://www.photools.com/

Gert Hansen

www.mados.dk

Fra : Torben Heikel Vinthe~

Dato : 26-04-06 08:19

Mark Schiller skrev:
> [...]
> Mit problem er, at digitalbillederne løbende brændes ud på cd/dvd og
> jeg har indtil videre ikke fundet et produkt, som kan hjælpe mig med,

Prøv evt. at kigge nærmere på Fotostation på www.fotostation.dk.
Jeg mener det kan alt det du efterspørger - og mere til. Det er dog
ikke gratis.

Hilsen
Torben Heikel Vinther

Fra : Mark Schiller

Dato : 26-04-06 08:21

26 Apr 2006 00:18:56 -0700, berigede "Torben Heikel Vinther"
<tohevi@gmail.com> dk.fritid.foto med:

>Prøv evt. at kigge nærmere på Fotostation på www.fotostation.dk.
>Jeg mener det kan alt det du efterspørger - og mere til. Det er dog
>ikke gratis.

Tak for et nærmest ekspres-svar

599$ er måske nok i overkanten for min pengepung - man er blot glad
amatør med kløe i aftrækkerfingeren

/Mark

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 26-04-06 09:39

Mark Schiller skrev:

> Har programmet også mulighed for, at have et arkiv af thumbnails
> liggende, med referencer til, hvilken cd originalbilledet ligger på?

Lidt OT, men har du overvejet om det er smart med CD/DVD hvis det er
til langtidsarkivering? Holdbarheden er usikker, og så er der lige et
issue med at finde billederne igen.

Jeg selv har en ekstern hd som jeg kopierer over på - banker o.l.
bruger bånd.

mvh

Martin Sørensen

Fra : Mark Schiller

Dato : 26-04-06 11:37

26 Apr 2006 01:39:20 -0700, berigede santana.sorensen@get2net.dk
dk.fritid.foto med:

>Lidt OT, men har du overvejet om det er smart med CD/DVD hvis det er
>til langtidsarkivering? Holdbarheden er usikker, og så er der lige et
>issue med at finde billederne igen.

Jeg mener at huske, at dagens dvd'ere har en holdbarhed på op mod 100
år ......... søger lige lidt på nettet

http://www.sa.dk/sa/itogarkiv/teknologi/cdr.htm#Levetider%20for%20CD-R
skriver man bl.a.:

   "Producenterne af CD-R beregner levetiden for en ubrændt CD-R
   til at være mellem 5 og 10 år.

   Alle medier uanset type nedbrydes over tid.

   En CD-R nedbrydes ligeledes, omend denne nedbrydning normalt
   går langsomt. Levetiden på et medie af god kvalitet anslås til
   at være over 100 år, hvilket langt overstiger de fleste andre
   elektroniske medier (magnetbånd, disketter, harddiske mv.)."

>Jeg selv har en ekstern hd som jeg kopierer over på - banker o.l.
>bruger bånd.

Denne hd har også en MTBF-tid og elektronikken kan jo også blive træt
- bånd har den svaghed, at de mister deres magnetisme ved temperaturer
over 55 grader c.

Jeg har ingen ide om, hvad den "rigtigste" opbevaringsmodel er - på
det punkt var negativer nemmere - men ud fra ovenstående skulle jeg da
mene, at jeg ikke er på helt galt spor

Men tak for omtanken!

/Mark

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 26-04-06 14:22

Mark Schiller skrev:

> Jeg mener at huske, at dagens dvd'ere har en holdbarhed på op mod 100
> år ......... søger lige lidt på nettet

Jo, 100 år skal nok passe for købe-DVDer.

> [...]
>    at være over 100 år, hvilket langt overstiger de fleste andre
>    elektroniske medier (magnetbånd, disketter, harddiske mv.)."

Det hjælper helt sikkert hvis de opbevares mørk og køligt. Og vær
sikker på at det er bedste kvalitet.

> Denne hd har også en MTBF-tid og elektronikken kan jo også blive træt
> - bånd har den svaghed, at de mister deres magnetisme ved temperaturer
> over 55 grader c.

Det er sandt, men på den anden side får jeg taget en fuldstændig
backup hver gang. Dvs, hvis den eksterne HD går opdager jeg det med
det samme (den bruges ikke til andet). Hvis den interne HD ryger må
jeg håbe at den externe ikke ryger før jeg får genindlæst data -
det er IMHO en acceptabel risiko.

Med CD/DVD bør man tage en fuld backup med jævne mellemrum - man ved
jo ikke om de duer før det gælder.

Jeg overvejer at supplere med at brænde et sæt skiver en gang om
året - det er livrem og seler.

> Jeg har ingen ide om, hvad den "rigtigste" opbevaringsmodel er - på
> det punkt var negativer nemmere - men ud fra ovenstående skulle jeg da
> mene, at jeg ikke er på helt galt spor

Det vigtige er at man sikrer at backups altid er brugbare. Overvej den
eksterne HD, de koster ikke meget, og det er så nemt/hurtigt at man
rent faktisk får det gjort.

Et stort spm er jo også om mediet kan læses i fremtiden - husk at
kopiere videre når du skifter computer.

Mht holdbarhed er det nok svært at slå korrekt opbevarede negativer -
specielt S/H.

mvh

Martin