Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Nikon F2 objektiver til Digital ?
Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 16:54

Hej
Kan jeg genbruge mine Nikon objektiver fra F2 til Digital-kamerahuse D50
D70 D200
Jeg har 35 +85 +200 og et par uorginale..
Det er de oprindelige med bøjlen til lysmåleren, end ikke AI /A1 typen..
At de skal bruges helt manuelt betyder ikke noget, det er jeg jo vant til

De skal blot kunne passe på huset uden problemer..

men uden genbrug skulle det måske hellere være canon 350 istedet.
Har et Canon G1 søgercamera nu, men responstiden irriterer.

mvh
Preben

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-04-06 17:10

"Preben Larsen" <oz6p(a)qrz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> men uden genbrug skulle det måske hellere være canon 350 istedet.
> Har et Canon G1 søgercamera nu, men responstiden irriterer.

Ifølge denne tråd på dpreview.com kan du ikke bruge non-AI objektiver på
D200 uden at beskadige kameraet. De skal modificeres før brugen på D200. Til
gengæld vil du ikke opleve problemer med AI og AI-s objektiver (på nær nogle
enkelte, som plejer at være specificeret i manualen), og vil også kunne
sætte kameraet op til at kunne udføre lysmåling med disse.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1030&message=16870642

MVH
Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 25-04-06 19:40

Preben Larsen wrote:
> [...]
> At de skal bruges helt manuelt betyder ikke noget, det er jeg jo vant til

Hvilken 85mm ?

Hvis det er 85/2.0 kan den være så gammel som fra 1977, og så kig lige
efter..
Er det 85/1.4 er den helt fin.

Bøjlen sad på des fleste objektiver tidligere, selv om det var Ai eller Ai-S

Hvilken 200mm?
-der var en meget gammel 200/4.0 type Q, der er senere kommet andre,
bl.a. 200/2.0, som mig bekendt var en Ai, allerede, da den kom på
markedet. Der er osse en 200mm mecical (=macro)

Bo //

Fra : waal

Dato : 25-04-06 21:35

> [...]
>
> men uden genbrug skulle det måske hellere være canon 350 istedet.
> Har et Canon G1 søgercamera nu, men responstiden irriterer.

Her er en udmærket oversigt
http://www.aiconversions.com/compatibilitytable.htm

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 19:56

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Preben Larsen" <oz6p(a)qrz.dk> skrev i en meddelelse

> Her er en udmærket oversigt
> http://www.aiconversions.com/compatibilitytable.htm
>
> mvh
> Michael

Hej Michael Bo og Thomas

Som jeg læser på link og kommentarer er det vist alligevel ikke dem der skal
digitaliseres
Det er flg modeller
Nikkor-Q 1:4 200mm
Nikkor-H 1:8 85mm
Nikkor-O C 1:2 35mm det var mit "standard" objektiv..
købte F2 og 35mm ny i 1975/76 og de andre brugt..
mvh
Preben

Fra : waal

Dato : 26-04-06 21:51

> [...]
> Nikkor-H 1:8 85mm
> Nikkor-O C 1:2 35mm det var mit "standard" objektiv..
> købte F2 og 35mm ny i 1975/76 og de andre brugt..

De kræver alle ombygning.

De 2 korte ville passe fint til min gamle Nikkormat hvis du bliver træt af
at have dem liggende

mOTvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 18:55

> [...]
>
> De kræver alle ombygning.
>
> De 2 korte ville passe fint til min gamle Nikkormat hvis du bliver træt af

Hej Michael
Det er nok ikke en umiddelbar mulighed,
de korte ville nok være de sidste der blev overflødige.
mvh
Preben