Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Raw vs. jpg
Fra : Thomsen

Dato : 25-04-06 13:25

Hej
Hvor er den mest mærkbare forskel mellem raw-file og jpg rent praktisk?
Rent teoretisk kan man sikkert sige meget

Med niveuer og kurver og andre gode editeringsmuligheder
i f.eks. Photoshop kommer man da rimelig langt med en jpg.

mvh Ole

Fra : Lars Clausen

Dato : 25-04-06 13:47

Thomsen wrote:
> [...]
>
> Med niveuer og kurver og andre gode editeringsmuligheder
> i f.eks. Photoshop kommer man da rimelig langt med en jpg.

Jeg bruger RAW af to grunde:
1) I RAW kan man sætte hvidbalancen helt som den skal være, uanset
hvordan man tog billedet. Hvis man kommer til at skyde JPG udenfor med
"incandescent" WB kan det være svært at justere det korrekt ud fra
JPGen. Det er specielt et problem i forbindelse med natbilleder.
2) Man har flere muligheder for at justere exponeringen. 36 bits per
pixel i stedet for 24 er ikke småting. Specielt hvis jeg tager et
billede med stor kontrast giver RAW mig muligheden for at hente nogle
informationer i skyggerne som en JPG ville have skåret væk. Det
giver også muligheden for at "pushe", d.v.s. undereksponere under
optagelsen og så overeksponere senere.

Jeg skifter gerne mellem RAW og JPG undervejs afhængig af motivet.
For "almindelige" udendørsbilleder er JPG fuldt godt nok.

-Lars

Fra : Brian Lund

Dato : 25-04-06 16:33

> informationer i skyggerne som en JPG ville have skåret væk. Det
> giver også muligheden for at "pushe", d.v.s. undereksponere under
> optagelsen og så overeksponere senere.

Eller det omvendte, gøre et overbelyst billede mørkere, og stadigvæk have
detaljer med! (Umuligt med jpeg)

Brian

Fra : Per

Dato : 25-04-06 18:07

"Thomsen" <oathomsen@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
>
> Med niveuer og kurver og andre gode editeringsmuligheder
> i f.eks. Photoshop kommer man da rimelig langt med en jpg.

Mine hovedårsager er primært:

1. Eksponering: Skyder du i ISO100 kan du ofte rede op til 2 blænder begge
veje uden problemer.
2. Hvidbalance: Hvis du skyder under kunstig belysning kan man ikke bruge
den automatiske WB til ret meget. Her er det genialt at kunne indstille WB
bagefter. I kombination med f.eks. Whibal er det genialt.
http://www.rawworkflow.com/products/whibal/index.html

Fra : Johnny Andersen

Dato : 25-04-06 21:14

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse

> 2. Hvidbalance: Hvis du skyder under kunstig belysning kan man ikke bruge
> den automatiske WB til ret meget. Her er det genialt at kunne indstille WB
> bagefter. I kombination med f.eks. Whibal er det genialt.

Er helt ening. Whibal er genial. Man ligge ikke mærke til det - før man
bruger den. Man syntes et foto er helt ok, men når man justerer
hvidbalancen med Whibal, kan man virkelig se en forskel.
Er kun ked af, at jeg ikke så "lyset" før

Med venlig hilsen

Johnny Andersen

Fra : Thomsen

Dato : 25-04-06 20:29

"Thomsen" <oathomsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med niveuer og kurver og andre gode editeringsmuligheder
> i f.eks. Photoshop kommer man da rimelig langt med en jpg.

Tak for svarene. Jeg blev klogere.

mvh Ole

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 21:05

> Hvor er den mest mærkbare forskel mellem raw-file og jpg rent praktisk?

Ud over forskellen i billedekvalitet og de bedre muligheder for efter
justeringer, så kan jeg sige følgende: (Jeg besvarer spørgsmålet ud fra et
Windows synspunkt, da jeg ikke har erfaring med Mac, linux osv)

Hvis du anvender alt andet end Windows XP (dvs. Windows 98, NT, Me, 2000 og
2003) så mister du muligheden for at Windows Explorer (stifinder) og dermed
operativsystemet kan vise billederne og forstå deres metadata. Dette kan
være et problem hvis du fx. vil søge efter bestemte billeder og se
søgeresultatet som galleri, eller som en liste der fx. indeholder datoen,
lukketid, blænde, ISO osv. Det er også irriterende at man ikke kan se
billederne i cd-brænde programmer, backup systemer o.a. lignende software.

Du (og andre) som skal åbne/vise billederne er derfor tvunget til at
installere extra software, fx. det som følger med kameraet eller andre
programmer såsom Irfanview, Paint Shop Pro, Picasa osv. for overhovedet at
kunne se billederne. Dette betyder også at andre som du evt. sender
billederne til via. internet heller ikke kan se dem.

Du kan dog naturligvis konvertere dem til fx. JPG eller TIF, som er formater
som andre også kan åbne/vise uden ekstra software. Der vil derfor i mange
tilfælde automatisk komme et efterarbejde med at lave RAW filerne om til fx.
JPG såfremt andre personer skal kunne åbne dem med deres computere. Dette
kan gøres mere eller mindre automatisk, men skal dog opfattes som en ekstra
arbejdsopgave som du måske kan slippe for med JPG eller TIF indstilling på
kameraet.

Du indfører derfor i nogle sammenhænge et ekstra stykke arbejde som må gøres
hvis du anvender RAW

Hvis du derimod anvender Windows XP kan du installere denne plugin som kan
downloades hos Microsoft:
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/raw.mspx
Den kan også downloades af andre som skal se dine billeder, (hvis de
anvender en lovlig kopi af Windows XP).

Dermed bliver det lige så let at se billederne som det ville have været hvis
du anvendte JPG. Du har de samme muligheder for at vise diasshow, og se
thumbnail oversigter, søge, og se billederne fra andre programmer osv. Det
kræver dog en moderne CPU (2GHz eller hurtigere) da billederne ellers vil
åbne for langsomt.

Med denne mulighed bliver RAW pludeselig hammer smart, under forudsætning af
af Windows XP anvendes. Det er som om at fordelene ved JPG pludselig
forsvinder, hvis du altså kan leve med at filerne er større, og at RAW
konverteringen anvender nogle standard indstillinger som du ikke kan
justere. (På Canon anvendes de indstillinger som var valgt i kameraets menu
da billedet blev taget, så det er ikke 100% korrekt at du ikke kan justere
konverteringsindstillingerne).

JPG er nu pludselig noget man kun bruger til udveksling af billederne, og
evt. for at spare på filstørrelsen i visse sammenhænge.

Jeg håber at du fik udbytte af dette svar!

Det er lidt kontroversielt, idet JPG nu pludselig ikke er specielt vigtigt.

Mvh
Jesper Juul Pedersen

Fra : Thomsen

Dato : 26-04-06 09:38

"Jesper Juul Pedersen" <spam> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg håber at du fik udbytte af dette svar!
>
> Det er lidt kontroversielt, idet JPG nu pludselig ikke er specielt

Tak for svaret.
Har prøvet at indstallere plugin'et, men jeg tror ikke det understøtter
mit Canon 30D. Xp viser ikke billederne når jeg vælger at se "store ikoner".

mvh Ole

Fra : buurand@gmail.com

Dato : 26-04-06 10:39

.... nej, RAW plugin understøtter ikke 30D (endnu)

Søren

Fra : Michael Frandsen

Dato : 26-04-06 20:48

er der ikke noget som understøtter Konica minolta 7D