Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
350D kit med 18-55 og 55-200 + batt
Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 25-04-06 12:53

Hej!

Via d.f.f.indkøb har jeg fået en masse bud på linser og kameraer men er
ikke faldet ned på et bestemt endnu.

Jeg ved at ovenstående kan fås for under 10.000 kr. men flere siger at
man måske kan få P&S kameraer som er bedre til prisen end ovenstående
med de linser som er med til det.

Mine spørgsmål:
1) Skal jeg med ovenstående holde mine hænder mere stille (med alt sat
til auto) end jeg skal med nuværende DSP-P72 (sony) kamera?
2) Der er vel ingen tvivl om jeg går fra en folkevogn til en god ny bil
med ovenstående, men er mine penge spildt hvis jeg f.eks. aldrig får
købt andre linser? Er kameraet simpelthen for godt til en glad amatør?
3) Er der nogen som ville være interesseret i at lade mig prøve et 350D
hos dem en times tid for at få lidt føling og instruktion med den verden
inden jeg laver min investering (bor i Hvidovre)

--
Lars Brink
Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!

Fra : Jacob

Dato : 25-04-06 13:25

"Lars Brink [2650]" <usenet2005@papayaREMOVEconsulting.com> skrev i en
meddelelse news:444e0d08$0$84041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>
> --
> Lars Brink
> Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!

et godt p&s kamera er bedre end et 350D med de to nævnte objektiver.
det skyldes ikke kamerahuset for det er ganske glimrende. men optikken. et
350D med en 50mm f/1.8 tager bedre billeder end et hvilket somhelst p&s
kamera.
du har fundet det rigtige hus. så skal du bare finde de rigtige objektiver
for dig.
du kan købe brugte objektiver. det sparer du en del på.
en 100-300mm f/4.5-5.6 er et godt og billigt tele zoom objektiv. minuset er
at det ikke er særligt lys stærkt.
i den korte afdeling har jeg ikke den ringeste ide om hvad der er godt. den
17-85mm man kan få med til 350D kittet er ok. men den er ikke god. den
rækker langt hen ad vejen da den har et pænt zoom område.

Jacob

Jacob

Fra : TommyF

Dato : 25-04-06 14:01

On Tue, 25 Apr 2006 13:52:58 +0200, "Lars Brink [2650]"
<usenet2005@papayaREMOVEconsulting.com> wrote:

> [...]
>hos dem en times tid for at få lidt føling og instruktion med den verden
>inden jeg laver min investering (bor i Hvidovre)
Jeg er selv ny med dslr og har lige købt et 350d med 18-55 linse, jeg
fik min ef-s 60 macro i sidste uge, og den tegner meget flottere, kan
ikke forklare hvordan, billedet er bare mere indbydende at se på.

T.F
Brøndby

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 25-04-06 14:09

Hej TommyF,

> Jeg er selv ny med dslr og har lige købt et 350d med 18-55 linse, jeg
> fik min ef-s 60 macro i sidste uge, og den tegner meget flottere, kan
> ikke forklare hvordan, billedet er bare mere indbydende at se på.

Jeg kan sagtens se hvordan der kan være forskel på noget til 500 kr. og
så en linse til 60.000 kr. Jeg skal måske bare sætte mig mere ind i
alle de forskellige specifikationer og forkortelser som høre til for at
se hvad jeg har brug for.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 25-04-06 14:41

"Lars Brink [2650]" <usenet2005@papayaREMOVEconsulting.com> skrev i melding
> [...]
> en linse til 60.000 kr. Jeg skal måske bare sætte mig mere ind i alle
> de forskellige specifikationer og forkortelser som høre til for at se hvad

Den største forskjell på et kompaktkamra og et speilreflekskamera som 350d
er responstiden, "shutter lag" som er tilnærmet ikke eksisterende på 350d.
Når du så i tillegg kan ta tre bilder/sek på maks oppløsning til minnekortet
er fullt ! ( jeg bruker sandisk extreme III), er det alene mer enn godt nok
argument for å skifte. I tillegg finnes det et utall av objektiver, både
zoom og fast brennvidde, nytt og brukt manuell og automatisk fokusering av
mange fabrikat, så man vil kunne finne det helt spesielle for nær sagt
enhver oppgave. Jeg hadde en kamerakuffert full med gamle M42
skrufatningsobjektiver fra 70 tallet, og med en overgangsring til 100 kr
fungerer de glimrende på 350d huset.
Jeg har selv et 350d med vertikalgrep, 17-85 USM IS og 70-300 USM IS
(objektiver med stabilisering) og er meget godt fornøyd med det.
Det er fjerde digikamera jeg bruker, og dette er det som passer best så
langt. (økonomien tatt i betraktning) Mange er meget kritiske til 18-55 kit
objektivet, men man skal huske på at man praktisk talt får det med på kjøpet
til kamerahuset.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : TommyF

Dato : 25-04-06 19:44

On Tue, 25 Apr 2006 15:08:45 +0200, "Lars Brink [2650]"
> [...]

>så en linse til 60.000 kr. Jeg skal måske bare sætte mig mere ind i
>alle de forskellige specifikationer og forkortelser som høre til for at
60000- tja, det har jeg aldrig set igennem.

Men der er da rigtigt nok 3000 til forskel, men kit linsen lavede et
fint arbejde.

En anden fordel er at jeg også bruger mit til astro foto så ting som
mirrorlockup, bulb, mulighed for communition mellem kamera og pc er
afgørende, har ellers brugt OlympusC765 og DimageZ3 førhen.

Men der er ingen vej tilbage nu, kameraet er for lækkert i den
prisklasse jeg har råd til.
---
Brøndby
http://tommy-friis.dk/

Fra : Brian Lund

Dato : 25-04-06 16:31

> [...]
>
> Jeg ved at ovenstående kan fås for under 10.000 kr. men flere siger at
> man måske kan få P&S kameraer som er bedre til prisen end ovenstående

Hvis du allerede nu kan sige at du simpelthen ikke vil investere mere i en
spejlrefleksløsning, så synes jeg du skal se dig om efter et P&S... Der er
jo ingen der siger at du skal bruge resten af pengene LIGE NU!
Det kan vente til når du synes du er klar til at udvide, og der kan sikkert
godt gå et halvt eller et helt år.

> Mine spørgsmål:
> 1) Skal jeg med ovenstående holde mine hænder mere stille (med alt sat
> til auto) end jeg skal med nuværende DSP-P72 (sony) kamera?

Medmindre DSP-P72 har billedstabilisering; nej!

> 2) Der er vel ingen tvivl om jeg går fra en folkevogn til en god ny bil
> med ovenstående, men er mine penge spildt hvis jeg f.eks. aldrig får
> købt andre linser? Er kameraet simpelthen for godt til en glad amatør?

Nej, jeg er selv en af dem, og har skam også et 350D...

I et andet indlæg skriver du noget om et 500 kr objektiv vs. et 60.000 - Og
her vil jeg lige tilføje at prisen ikke er alt!
F.eks. er der Canons EF 50mm f/1,8 - det koster ca. 800 kr (nypris!), men er
blandt de allerskarpeste objektiver Canon har lavet! Generelt er objektiver
der ikke har zoom noget skarpere (og billigere).

Så, 350D er et ok valg, men måske skulle du bare se dig om efter nogle andre
objektiver ;) - Eller købe med kitobjektivet, se om du kan "leve med det" -
Og så udvide senere...

Brian

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 25-04-06 16:55

Hej Brian,

Tak for dit svar på mine spørgsmål!

> Hvis du allerede nu kan sige at du simpelthen ikke vil investere mere i en
> spejlrefleksløsning, så synes jeg du skal se dig om efter et P&S... Der er
> jo ingen der siger at du skal bruge resten af pengene LIGE NU!

Jeg ved jo ikke om jeg vil investere mere. Det kommer jo også an på om
jeg bliver mere bidt af billedtagningen og det kan jo sagtens være når
jeg jo trods alt har taget over 12500 digitale billeder med et
almindeligt (dengang) lommecamera.

> Det kan vente til når du synes du er klar til at udvide, og der kan sikkert
> godt gå et halvt eller et helt år.

Ja, det er klart. Det kommer jo også an på pengene.

> Medmindre DSP-P72 har billedstabilisering; nej!

Det har det helt sikkert ikke. Kostede vist 2500 kr. for 2½ år siden.

> [...]
> blandt de allerskarpeste objektiver Canon har lavet! Generelt er objektiver
> der ikke har zoom noget skarpere (og billigere).

På mit nuværede har jeg 4x zoom og det er som jeg har forstået noget
som f.eks kan sammenlignes med en 55-200 linse. Kan du give (eller
linke) til en helt begynder forklaring på hvad de 50mm betyder og hvad
de f/1,8 betyder?

> Så, 350D er et ok valg, men måske skulle du bare se dig om efter nogle andre
> objektiver ;) - Eller købe med kitobjektivet, se om du kan "leve med det" -
> Og så udvide senere...

Du mener så ikke jeg skal købe kit'et med 2 objektiver (EF-S 18-55 og EF
55-200 eller EF-S 18-55 og EF 75-300) men bare tage det der er med i en
alm. kit pakke og så se sig om efter et bedre 2. objektiv?

På mit nuværende har jeg som sagt 4x zoom og en makrofunktion
('blomsten'). Til de 2 ting skal jeg så have 2 ekstra objektiver ikke?

Fra : Brian Lund

Dato : 25-04-06 21:01

> [...]
> som f.eks kan sammenlignes med en 55-200 linse. Kan du give (eller
> linke) til en helt begynder forklaring på hvad de 50mm betyder og hvad

200/55 = 3,6x zoom
55/18 = 3x zoom

Du kan se der altså ikke er stor forskel i zoom-FAKTOREN på de to objektiver
du har set på, men brændvidden er der kæmpe forskel på...
Jo større brændvidde du har, jo snævrere er billedvinklen! - Zoom er altså
bare en beskrivelse af sammenhængen mellem den korteste og længste
brændvidde på dit objektiv!

"4x zoom" fortæller altså ikke noget om hvor bred din billedvinkel er, det
gør brændvidden derimod ;)

På 350D vil brændvidderne ca. svare til (horizontal billedvinkel):
18mm = 65°
55mm = 24°
200mm = 6,5°
300mm = 4,3°

Se her for flere brændvidder (du skal se under 1,6x - 22,7mm):
http://www.acapixus.dk/photography/angle_of_view.htm

> Du mener så ikke jeg skal købe kit'et med 2 objektiver (EF-S 18-55 og EF
> 55-200 eller EF-S 18-55 og EF 75-300) men bare tage det der er med i en
> alm. kit pakke og så se sig om efter et bedre 2. objektiv?

Jeg mener at 75-300 er noget bedre end 55-200 :)

> På mit nuværende har jeg som sagt 4x zoom og en makrofunktion
> ('blomsten'). Til de 2 ting skal jeg så have 2 ekstra objektiver ikke?

Som allerede har du fået et svar "jaej"
Du kan godt få et objektiv der har zoom og macro, men som regel er der altid
et kompromis...
Sigma har lavet et billigt dedikeret 50mm f/2,8 macro objektiv, som kan fåes
til rimelige penge; under 2000 kr svjh!

Brian

Fra : Lars Clausen

Dato : 25-04-06 17:18

Lars Brink [2650] wrote:
> [...]
> som f.eks kan sammenlignes med en 55-200 linse. Kan du give (eller
> linke) til en helt begynder forklaring på hvad de 50mm betyder og hvad

50mm er brændvidden, det som mange fejlagtigt kalder zoom. 50mm
regnes for 'normal' brændvidde, altså hverken vidvinkel eller
telelinse. (Her skipper jeg yndigt henover cropfactor) f/1.8
fortæller hvor stor den maksimale blændeåbning er, hvor f står for
'focal length', altså brændvidde. f/1.8 fortæller, at der er et hul
på 50/1.8 = 28mm som lyset kommer igennem. Uanset brændvidden vil
f/1.8 give den samme mængde lys og dermed den samme eksponering. 1.8
regnes for temmelig lysstærkt, men en hypotetisk 400mm f/1.8 linse
(altså meget lang "zoom") ville kræve et stykke glas på 222mm,
hvilket er nærmest umuligt at lave -- derfor har lange telelinser
typisk større f-numre. Zoom-linser (altså med variabel brændvidde)
er mere komplekse og er derfor ikke så lysstærke, mange ligger på
f/4-5.6.

> [...]
>
> På mit nuværende har jeg som sagt 4x zoom og en makrofunktion
> ('blomsten'). Til de 2 ting skal jeg så have 2 ekstra objektiver ikke?

Ikke nødvendigvis. Sigma og Tamron laver billige linser der
kombinerer zoom og en vis mængde makro, omend man der går lidt på
kompromis med kvaliteten. Det kan muligvis anbefales til en begynder
der ikke vil bruge for mange penge på noget man måske ikke har brug
for.

-Lars