Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma APO 2x teleconverter med Nikon-objek~
Fra : MAL

Dato : 24-04-06 17:53

Hej med jer!
Jeg har lige fået min nye Bigma og Sigmas egen 2x teleconverter pr. UPS i
dag, og det er bare rigtig spændende! Jeg glæder mig enormt til at komme i
gang med at bruge Bigma'en både med og uden converter.

Converteren er købt til brug sammen med Bigma'en, men findes der noget sted,
hvor man kan se, hvilke Nikon-objektiver, der kan gøre brug af converteren?
Eller kan der ikke ske noget ved at prøve at koble converteren sammen med de
forskellige objektiver? Hvad med AF? Kan jeg forsøge at bruge en kombination
med AF uden, at det kan beskadige hverken objektiv eller converter og så
skifte til MF, hvis AF'en ikke kører som forventet?

Jeg ville glæde mig over at få lidt af jeres erfaringer, så jeg undgår at
skade mit dyrebare udstyr!

Mikael

Fra : HKJ

Dato : 24-04-06 18:04

MAL wrote:
> [...]
> skifte til MF, hvis AF'en ikke kører som forventet?
>
> Jeg ville glæde mig over at få lidt af jeres erfaringer, så jeg undgår at

Sigma's telekonvertere passer ikke særligt godt sammen med Nikons
objektiver, der skal du enten bruge Nikons egne TC eller Kenko TC.

For at telekonvertere virker perfekt sammen med et objektiv skal to ting
være opfyldt:

1) De passer mekanisk sammen, dvs. at linserne i telekonverteren og
objektviet må ikke støde sammen, ligegyldigt hvilken zoom og afstands
indstilling du har valgt på objektivet. Det er sikret med Nikons egne
TC, men IKKE med Kenko TC. Jeg ved ikke hvordan med Sigma.

2) Objektiv og TC skal snakke sammen, så objektivet kan rapporterer
ændret brændvidde og blænde (Det er vigtig for autofocus). Dette bliver
overhold af både Nikon og Kenko TC, men ikke af Sigma TC (undtagen med
Sigma objektiver).
Dette kan du kontrollere ved at tage et billede med og uden TC og så
checke om EXIF informationen er ændret.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-04-06 18:38

HKJ skrev i 444d04e5$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk dette:

> [...]
> ændret brændvidde og blænde (Det er vigtig for autofocus). Dette
> bliver overhold af både Nikon og Kenko TC, men ikke af Sigma TC

Nikons TC'ere virker kun sammen med AF-S objektiver. Kenkos virker med alle.

> Dette kan du kontrollere ved at tage et billede med og uden TC og så
> checke om EXIF informationen er ændret.

Kenkos Teleplus TC'ere virker sammen med alle Nikons objektiver - og kan
ikke ses af kameraet (og ændrer derfor ikke på EXIF).

vh
jan

PS: Knipserier kan findes på | B: Har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : HKJ

Dato : 24-04-06 18:46

Jan Bøgh wrote:

> Nikons TC'ere virker kun sammen med AF-S objektiver. Kenkos virker med alle.

Nej, Kenkos virker ikke med alle, nogle objektiver vil blive ødelagt
hvis du monterer en Kenko konverter på og så skruer på zoom og/eller
afstand.

> Kenkos Teleplus TC'ere virker sammen med alle Nikons objektiver - og kan
> ikke ses af kameraet (og ændrer derfor ikke på EXIF).

De objektiver der ikke er beregnet til TC kan ikke læse data fra TC'en
og korrigere deres rapportering til kameraet, det betyder risiko for
ustabil AF og lysmåling.
Men det kan da godt være at det kræver pro serien fra Kenko, for at få
den korrektion.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-04-06 07:56

HKJ skrev i 444d0eee$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk dette:

> Nej, Kenkos virker ikke med alle, nogle objektiver vil blive ødelagt
> hvis du monterer en Kenko konverter på og så skruer på zoom og/eller
> afstand.

Ok, det vidste jeg ikke. Hvilke objektiver er det f.eks., der har dette
problem?

> De objektiver der ikke er beregnet til TC kan ikke læse data fra TC'en
> og korrigere deres rapportering til kameraet, det betyder risiko for
> ustabil AF og lysmåling.

Det lyder meget underligt. Jeg er ikke tilfreds med den optiske kvalitet,
men har aldrig haft problemer med AF og lysmåling. Kunne du lokkes til at
uddybe dette lidt nærmere?

> Men det kan da godt være at det kræver pro serien fra Kenko, for at få
> den korrektion.

Jeg HAR teleplus Pro fra Kenko - de kan ikke. Hvilken Kenko-serie er det så
du mener kan?

Fra : HKJ

Dato : 26-04-06 17:03

Jan Bøgh wrote:

> Ok, det vidste jeg ikke. Hvilke objektiver er det f.eks., der har dette
> problem?

Risikoen ligger typisk ved vidvikel zooms, da de sommetider har nogle
linser der stikker bagud, heldigvis bruges sådan nogle normalt ikke med
en TC.
Hvilke objektiver der er i farezonen, ved jeg ikke, men det burde ikke
være mange.
Problemet er MEGET større hvis man modificerer en Nikon TC, til at
acceptere alle objektiver.

> Det lyder meget underligt. Jeg er ikke tilfreds med den optiske kvalitet,
> men har aldrig haft problemer med AF og lysmåling. Kunne du lokkes til at
> uddybe dette lidt nærmere?

Ok.
AF:
Objektiver rapporter nogle såkaldte ballistiske data til kameraet, dette
er information om hvor hurtig og hvor meget autofocus ændre sig, når det
bliver aktiveret. Når objektivet får en TC på, vil objektivet modificere
disse data, så der stadig er optimal autofocus hastighed.

Nogle påstår også at Nikon (ligesom Canon) faktisk har to sæt AF
sensorer, et sæt til F/5.6 og et andet sæt til F/2.8. Med F/2.8, vil det
betyde at det forkerte sæt AF sensorer bruges.
Jeg har dog aldrig set nogen beskrivelse fra Nikon, der omtaler to sæt
AF sensorer, så jeg ved ikke om det passer.

Lysmåler:
Matrix lysmåleren bygger på at kameraet har kendskab til den absolutte
lysstyrke, dette holder ikke, når der sidder en TC imellem, der ikke
rapporterer sig selv, derfor kan matrix lysmåleren vælge et forkert
"program". Risikoen for at det sker skulle være størst i meget lyse scener.

> Jeg HAR teleplus Pro fra Kenko - de kan ikke. Hvilken Kenko-serie er det så
> du mener kan?

Så er der nogen der har fortalt mig noget forkert.

For at TC'en kan fortælle om sig selv gælder at den skal have 10
forbindelser til objektivet og objektivet skal bruge fra begge
yderkanter, der kan godt mangle lidt forbindeler i midten.

Sigmas skulle have de 10 forbindelser, men den bruger ikke den samme
protocol som Nikon, så derfor kan de ikke snakke sammen.

Jeg kan ikke checke hverken Kenko eller Sigma efter da jeg kun har Nikon TC.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-06 17:47

HKJ skrev i 444f999f$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk dette:

> [...]
> med en TC.
> Hvilke objektiver der er i farezonen, ved jeg ikke, men det burde ikke

Jeg tror faktisk du tager fejl. Der er mindst 10 mm ind til forreste
genstand ifht. fatningen på TC'en. Jeg har ikke set objektiver, der når så
langt ind. Min 12-24'er er der masser af plads til.

> Problemet er MEGET større hvis man modificerer en Nikon TC, til at
> acceptere alle objektiver.

Njaeee - nu var det Kenkos du skrev om.

> [...]
> det bliver aktiveret. Når objektivet får en TC på, vil objektivet
> modificere disse data, så der stadig er optimal autofocus hastighed.

Aha - du /mente/ 'langsom' hvor du skrev 'ustabil'.

> [...]
> rapporterer sig selv, derfor kan matrix lysmåleren vælge et forkert
> "program". Risikoen for at det sker skulle være størst i meget lyse

Nu har jeg aldrig brugt matrix-lysmåler, så mine erfaringer er ikke så
store. Jeg har dog lidt svært ved at se, hvad forskellen skulle være om det
måler absolut lysstyrke eller ej, da lystabet ved springblændens nedblænding
vil være det samme relativt set og at programmet derfor må kunne vælges
ganske uafhængigt. Jeg vil ikke påstå at jeg /ved/ hvordan matrixmålingen er
implementeret, men det er i hvert fald ikke logisk at det har noget med en
absolutte lysstyrke at gøre. Om et lystab skyldes mindre lys på objektivet
(banalt: sky for solen) eller om tabet er foranlediget af en TC kan ikke
gøre nogen forkel mht. lysmålingen.

> [...]
> forbindelser til objektivet og objektivet skal bruge fra begge
> yderkanter, der kan godt mangle lidt forbindeler i midten.

Kemkos TC'ere er netop kendetegnet ved at de er passive og blot fører
samtlige 10 forbindelser lige igennem. Dette medfører bl.a. at alt det
fjolleri med tapning af forbindelser ikke er relevant. Samme er grund til at
jeg vil have anskaffet et sæt Kenko mellemringe til erstatning for mine
gamle (hvorved jeg kan benytte Nikons fede iTTL til nærfoto sammen med min
300 mm).

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : HKJ

Dato : 26-04-06 18:03

Jan Bøgh wrote:

> Aha - du /mente/ 'langsom' hvor du skrev 'ustabil'.

Jeg mener faktisk ustabil, under uheldige omstændigheder kan du få en
kombination hvor kameraet bliver ved med at ramme forbi den rigtige
focus indstilling.

> [...]
> (banalt: sky for solen) eller om tabet er foranlediget af en TC kan ikke

Ved matrix gør det en ret stor forskel, de absolutte lysniveauer bruges
til at afgøre hvilken type scene det er og dermed hvordan lysmåleren
skal kompenseres.
Prøv at se de tabeller der viser hvilke objektiver, der kan bruges med
hvilke lysmålere i kameraet. Hvis ikke kameret kender den absolutte
blænde, vil matrix altid være slået fra.

> [...]
> gamle (hvorved jeg kan benytte Nikons fede iTTL til nærfoto sammen med min

Der er så ikke rigtig nogen grund til at føre samtlige 10 forbindelser
igennem, kameret bruger ikke de to TC forbindelser, det er kun
objektivet der bruger dem, for at snakke med TC'en.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-06 19:09

HKJ skrev i 444fa7af$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk dette:

> [...]
> hvilke lysmålere i kameraet. Hvis ikke kameret kender den absolutte
> blænde, vil matrix altid være slået fra.

OK - som sagt - jeg har ikke rigtigt brugt matrixmåling, men holder mig til
spotmålingen, som jeg langt foretrækker.

> Der er så ikke rigtig nogen grund til at føre samtlige 10 forbindelser
> igennem, kameret bruger ikke de to TC forbindelser, det er kun
> objektivet der bruger dem, for at snakke med TC'en.

Jeg gider ikke rigtig døje med at skille min TC af for at fjerne disse 2
forbindelser, så jeg lever med at de er der

Men jeg tror alligevel at min konklusion alt i alt er, at de ting du
advarede om ifht. Kenkos TC'ere, ikke har hold i den virkelighed, jeg lever
i.
Men jeg har selvfølgeligt også den fordel at kende dem. Og vil fraråde at
man anskaffer 2*TC'en pga. af optiske problemer.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm |

vh
Jan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-04-06 18:36

"MAL" <mikaellaursen @ bpanet.dk> wrote in message
> Converteren er købt til brug sammen med Bigma'en,

Er din Bigma F/2.8 da? Hvis ikk, ryger AF. Du kan smide din 2xTC på alle
objektiver, men alle obj. der har en blænde mindre end 2.8 vil ikke have AF.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-04-06 19:34

On Mon, 24 Apr 2006 18:52:38 +0200, MAL wrote:

> [...]
> dag, og det er bare rigtig spændende! Jeg glæder mig enormt til at komme i
> gang med at bruge Bigma'en både med og uden converter.

En 2 gange tc på en bigma bliver til blænde 13 eller deromkring og dertil
en nedblænding på en blænde(18) få at få lidt skarphed. Så selvom der er
høj sol, så skal du højt op i iso for at få noget brugbart ud af det. Og
det virker kun med manuel focus. Jeg tror ikke du får brugt din conveter
ret meget til bigmaen.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Fra : MAL

Dato : 24-04-06 20:04

Når man er til Formel 1 og gerne vil helt tæt på de ting, der foregår i
pitgaragerne, så er en meget lang brændvidde et must. Derfor vil jeg helt
sikkert få glæde af converteren, selvom jeg må 'betale prisen' med en højere
ISO. Alternativet er slet ikke at kunne komme så tæt på, hvilket i praksis
er et kedeligt alternativ i forhold til den begrænsede merpris en convertere
betyder.

Så det er nok i høj grad et spørgsmål om behov!

Mikael

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-06 20:06

"MAL" <mikaellaursen @ bpanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> praksis er et kedeligt alternativ i forhold til den begrænsede merpris en

Du vil formentlig konkludere efter at have prøvet at det er bedre at beskære
og resize billedet uden TC eller alternativt bruge en 1.4x TC, som heller
ikke giver AF, men er relativt skarpere.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-04-06 08:00

MAL skrev i 81ee9$444d2120$3e3d87b6$29287@news.arrownet.dk dette:
> [...]
> den begrænsede merpris en convertere betyder.
>
> Så det er nok i høj grad et spørgsmål om behov!

Jeg vover denne påstand: Du bliver meget klogere.
Men det er selvfølgeligt ærgerligt at skulle det, /efter/ købet. Men tro
mig, sådan er det.
En 2*TC på et i forvejen middelmådigt objektiv - det kan kun gå galt. Tag du
og nøjes du med bigmaen og forstør så i dit billedbehandlingsprogram. Det
giver IMO et langt bedre resultat.

Fra : MAL

Dato : 25-04-06 17:04

Hej Jan!
Som du kan læse i en af mine tidligere kommentarer, har jeg faktisk valgt at
returnere TC'en, hvilket er sket i dag. Jeg har stor respekt for jeres
meninger - det er jo derfor, jeg bruger dette forum! Så på den måde er jeg
allerede blevet meget klogere og har taget konsekvensen af det.

Men tak for din kommentar. Jeg har læst mange af dine kommentarer og har
stor glæde af dem. Dog vil jeg lige kommentere, at du kalder Bigma'en for et
middelmådigt objektiv. Det synes jeg ikke, der er nogen grund til. Jeg er
klar over, at det ikke er et 2,8 superteleobjektiv, men det koster heller
ikke nær så meget. For nogen af os er prisen en ret betydelig faktor,
hvorfor vi må finde det kompromis mellem muligheder og pris, der ligger
indenfor det opnåelige. Jeg har brug for zoomens fleksibilitet og den store
brændvidde i de sammenhænge, hvor jeg fornøjer mig med at fotografere.
Derfor er Bigma'en et godt bud på en løsning, hvor pris og kvalitet svarer
til mine ønsker og muligheder. Det kan være, du ikke mente det negativt, men
jeg vil bare sige, at jeg er vildt glad for min helt nye Bigma, og de
prøveskud, jeg indtil videre har taget med den, lever helt op til mine
forventinger - og jeg ved jo også godt, at dette objektiv har sine
begrænsninger!

Det er okay at have en holdning, og jeg har så bare min!

Mikael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-04-06 17:41

MAL skrev i 5008c$444e488c$3e3d87b6$11637@news.arrownet.dk dette:

> [...]
> med den, lever helt op til mine forventinger - og jeg ved jo også
> godt, at dette objektiv har sine begrænsninger!

Nej, det var ikke min mening at være negativ i forhold til dit objektiv. Jeg
har blot en enkelt gang haft bigmaen spændt på mit kamera efter jeg havde
hørt så mange rose det højt op i skyerne - og blev gevaldigt skuffet. Måske
er problemet at jeg har haft fingre i et uheldigt eksemplar - det forlyder
ofte, at Sigmas objektiver er meget svingende rent kvalitetsmæssigt. Og jeg
tror gerne at bigmaen giver en glimrende kvalitet til prisen og det er da en
meget afgørende parameter.
Jeg er bestemt heller ikke fri for at tage hensyn til prisen - men har blot
valgt i stedet at gå efter brugte objektiver af en klasse, jeg ikke vil
financiere fra ny. Det betyder - tror jeg nok - at jeg først og fremmest har
måtte give køb på autofokushastigheden. Til gengæld er jeg meget tilfreds
med den optiske kvalitet på disse objektiver (eks.: Nikon AF-300/2.8 og
AF-80-200/2.8).

> Det er okay at have en holdning, og jeg har så bare min!

Enig.

vh
JAn
http://jan.boegh.net/foto.htm |

Fra : MAL

Dato : 25-04-06 17:46

Jamen så er vi helt enige! Jeg har forsøgt at følge en lang række auktioner
på eBay for at få fingre i netop nogle af de meget lysstærke teleobjektiver
som du også nævner. Men jeg synes, at priserne mange gange løber alt for
højt i vejret i forhold til nypriserne, hvilket jeg har lidt svært ved at
forstå. Men jeg fortsætter jagten og håber, at jeg en dag er den heldige,
der kan skrue en god, lysstærk tele på min D70s'er. Indtil da bliver de
kommende indkøb nok nogle lysstærke objektiver med fast brændvidde i den
mindre ende, fx Nikon 50mm 1,4, Nikon 85mm 1,8 og Sigma 20mm 1,8. Ja, en
fotoentusiasts ønskeseddel bliver let ganske lang!

Mikael

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 25-04-06 19:24

On Tue, 25 Apr 2006 18:04:26 +0200, MAL wrote:

> [...]
> prøveskud, jeg indtil videre har taget med den, lever helt op til mine
> forventinger - og jeg ved jo også godt, at dette objektiv har sine

Jeg har/har haft en bigma. Jeg har været så uheldig at den er faldet på
gulvet og gået i stykker. Jeg var umådelig godt tilfredsmed den den første
lange tid jeg havde den. Det var meget skarp syntes jeg. Jo mere jeg
brugte den blev jeg mere krævende og blev lidt mere utilfreds med den.
Fandt ud af at man selv kunne justere noget skarphed på den ved at dreje
lidt på bagelementet. Blev noget gladere igen. Men jeg har nok krævet for
meget af den. Den er sendt den ind for at få et tilbud på rep. Så håber
jeg den kommer tilbage i fuldt vigør igen og hvis den gør det bliver den
nok solgt, da jeg aldrig har brugt zoomet i den. Men har siden den gik
istykker ledt med lys og lygte efter noget erstatning for den. Og jeg har
fundet en gammel Canon 300mm f/2.8 L USM og en tc 1.4. Har ikke rigtig
haft tid til at teste den ordentligt, men de få skud jeg har fået lavet er
den kanon uden tc. Det eneste jeg lige mangler nu er de 500mm fra bigmaen.

Fra : Michael Schrøder

Dato : 24-04-06 19:56

> [...]
> forventet?
>
> Jeg ville glæde mig over at få lidt af jeres erfaringer, så jeg undgår at

Jeg købte det samme som dig, men sendte TC'en retur da den ikke kan bruges
til ret meget (se de andre indlæg)
- så den byttede jeg til en Kenko.

/Michael

Fra : MAL

Dato : 24-04-06 20:02

Hvilken Kenko?

Mikael

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-06 20:02

> [...]
> dag, og det er bare rigtig spændende! Jeg glæder mig enormt til at komme i
> gang med at bruge Bigma'en både med og uden converter.

Undskyld jeg siger det, men Sigma's 50-500mm zoom er f/5.6 i den lange ende,
så en 2x TC er jo så f/11 (da man mister to blænder med en 2x TC). Med en 2x
TC skal ihvertfald blænde mindst én ekstra blænde ned. Med f/11 er der ikke
meget lys tilbage til at fokusere manuelt med. Jeg har svært ved at se
fidusen i den kombination. Du har selvfølgelig ingen AF med denne TC og du
vil ikke få skarpe billeder, da Bigma'en allerede er lidt blød i den lange
ende. Selve Bigma'en er der mange der er glade for, men fungerer kun
godt/rimeligt uden TC.

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-06 20:04

> [...]
> forsøge at bruge en kombination med AF uden, at det kan beskadige hverken
> objektiv eller converter og så skifte til MF, hvis AF'en ikke kører som

Iøvrigt kan du finde hvilke Sigma objektiver, der fungere sammen med Sigma's
TC'er og om der AF eller ej.
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_tele.asp

Fra : MAL

Dato : 24-04-06 20:06

Ja, jeg er klar over, at man let kan finde ud af, hvilke Sigma-objektiver,
der fungerer sammen med converteren, men spørgsmålet går på
Nikon-objektiver. Det har jeg ikke kunnet finde nogen steder. Og da alle
mine øvrige objektiver indtil videre er fra Nikon, er det et relevant
spørgsmål for mig.

Mikael

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-06 20:16

> [...]
> Nikon-objektiver. Det har jeg ikke kunnet finde nogen steder. Og da alle
> mine øvrige objektiver indtil videre er fra Nikon, er det et relevant

Jeg så godt dit spørgmål, det var bare ekstra info, hvis ikke kendte dette
link i forvejen.

Mvh,
Hans

Fra : MAL

Dato : 24-04-06 20:28

Jamen tak for det! Det er en af de store fordele ved dette forum: at man
hurtigt får en masse gode informationer fra mennesker, der har samme
interesse som en selv og ved, hvad de snakker om.

Jeg bliver naturligvis lidt usikker på mit valg af en Sigma TC til min
Bigma - ikke det at ville bruge TC på Bigmaen, for det skal stå sin prøve på
Nürburgring i næste uge, men om det virkelig kan være rigtigt, at et andet
mærke kan være et bedre valg til et Sigma objektiv? Er der ingen, der har
positive erfaringer med 'min' kombination, hvis der bare er masser af lys
eller man er indstillet på at betale for eventyret med lidt ISO?

Mikael

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-04-06 20:55

"MAL" <mikaellaursen @ bpanet.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> ... men om det virkelig kan være rigtigt, at et andet mærke kan være et
> bedre valg til et Sigma objektiv?

Alle 2x telekonvertere taber 2 blænder uanset mærke.
Tilsvarende taber 1.4x konveretere 1 blænde.

Det er ren fysik.
Telekonverteren smider jo en god del af det lys objektivet samler op væk.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-04-06 21:02

> [...]

> positive erfaringer med 'min' kombination, hvis der bare er masser af lys
> eller man er indstillet på at betale for eventyret med lidt ISO?

Jeg tror de fleste har indset, at det er en "umulig" kombination. Selvom du
har en røvfuld lys til rådighed, så er det så vanskelige forhold, at det
praktisk taget er umuligt. Jeg har selv prøvet at anvende en 2×TC på min
Sigma EX 500/4,5 APO HSM, og jeg vil ikke anbefale det. Med den kombo ender
jeg på f/9, og allerede der, er søgeren så mørk og uklar, at det er
vanskeligt at bestemme, om tingen er skarp eller ej, og fokus-indikatoren i
venstre nederste hjørne på D70 er ikke til specielt meget hjælp.
Og igen, hvis ikke der er ekstremt meget lys, så er du lidt på spanden med
hensyn til, hvad der bliver skarpt. Skærmen på D70 er ikke alt for god til
at vurdere skarphed på, ikke i mine øjne i hvert fald, og det kan være
tricky og se, om du lige har ramt det som du skal, og med TC er dette endnu
mere kritisk end uden TC. Jeg vil give de andre ret, brug hellere din 50-500
på de 500mm og benyt AF, du får langt bedre resultater.

MVH
Thomas

Fra : MAL

Dato : 24-04-06 21:25

Jeg vil helt sikkert også bruge Bigma'en uden TC i de fleste situationer.
Tanken med TC'en var jo, at den kunne give den ekstra forstørrelse, når det
er ønskeligt og når forholdene er til det. Jeg var på forhånd klar over, at
det ikke er en lysmæssigt god kombination, men hvis det er min mulighed for
at komme helt tæt på heltene, så er den et forsøg værd.

I det hele taget er disse svar netop udgangspunktet for mit oprindelige
spørgsmål om, hvilke Nikon-objektiver jeg ellers vil kunne bruge TC'en
sammen med. Det vil jo give mig mere glæde af at have købt denne TC. Jeg
kunne fx finde på at bruge den sammen med min Nikon 70-300mm, så jeg på den
måde havde en lettere tele, der stadig vil kunne række meget langt.

Mikael

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-04-06 22:12

> [...]
> kunne fx finde på at bruge den sammen med min Nikon 70-300mm, så jeg på
> den måde havde en lettere tele, der stadig vil kunne række meget langt.

En 1.4x TC ville have givet mere mening i dit tilfælde efter min mening. Du
kan sikkert returnere endnu, hvis det er købt over nettet. Jeg har Sigma
1.4x TC og den er ganske skarp.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-04-06 22:25

> [...]
den
> måde havde en lettere tele, der stadig vil kunne række meget langt.

For at få optimal glæde ud af en TC'er er du nødt til at have noget god
optik. Og især en 2×TC kræver noget RIGTIG god optik. Jeg vil ikke mene, at
min Sigma EX 500/4,5 APO HSM er god nok til at trække en 2×TC, og jeg mener
Jan Bøgh er kommet til den konklusion, at hans 300/2,8 ikke leverer bedre
billeder end, hvad en upsampling af et billede i PS ville kunne give. Og
Nikons 300/2,8'ere er blevet skamrost mange gange for skarpheden. Men det er
optik i den liga du skal have, for at det kommer brugbare resultater ud af
det, og så er det hurtigt en dyr hobby.

Jeg tror slet ikke din Nikkor 70-300mm dur sammen med den. Jeg har selv
prøvet med den ældre (75-300mm) udgave af dette objektiv, dog med en 1,4×TC,
og det var absolut ingen succes. Den kunne bruges når telen var trukket helt
ud på de 300mm, men billedkvaliteten var ikke værd at arbejde videre med.
Jeg tror, for at få glæde af den, så skal du have fat i noget fast
brændvidde, gerne meget lysstærkt, for at du får glæde af den, ellers vil
jeg også mene, at du bør gøre som Hans Kruse foreslår, skift den ud med en
1,4×TC, den giver trods alt en smule forstørrelse.

En ting du skal have med i tankerne når du anvender TC, er, at du skal regne
med, at den forstørrelse du får, også kræver, at du har et meget stabilt
stativ at fotografere fra. Den længere brændvidde stiller omend større krav
til et stabilt stativ end de 500mm gør. Normalt er tommelfingerreglen, at
man skal have en lukker på 1/brændvidde. Det opnår man ganske simpelt ikke
med de langsomme zoom-objektiver som man må kategorisere Bigma og 70-300mm
som. Derudover skal du medregne, at hvis motivet har bare lidt bevægelse, så
vil det straks blive at se.

Jeg må ærligt indrømme, at med de optikker som du påtænker at bruge den
sammen med, så ville jeg glemme alt om det og sende 2×TC'eren retur,
eventuelt skifte den ud med en 1,4×TC, selvom jeg heller ikke har meget
tiltro til den kombo.

MVH
Thomas

Fra : Johnny Andersen

Dato : 24-04-06 23:00

> [...]
> som. Derudover skal du medregne, at hvis motivet har bare lidt bevægelse,

Nu hvor jeg læse dit indlæg - kommer jeg i tvivl...
Hvis man bruger et kamera med en crop-faktor: Er der så 1/(brændvidde x
cropfaktor), man skal bruge som regel?

Eks: 300mm på et Nikon D200. Er det så 1/300 sek. eller 1/450 sek. man som
hovedregel skal bruge?

Med venlig hilsen

Johnny Andersen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-04-06 23:25

"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> cropfaktor), man skal bruge som regel?
>
> Eks: 300mm på et Nikon D200. Er det så 1/300 sek. eller 1/450 sek. man som

Hmmm, det afhænger meget af, hvor stabilt du er i stand til at holde
objektivet. Det er som sagt en tommelfingerregel, og ofte kan man godt
slippe afsted med at komme under de hastigheder som "reglen" foreskriver.
Men den er god som guideline. Personligt bruger jeg 1/brændvidde som
udgangspunkt, uden crop.

MVH
Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-04-06 08:05

Johnny Andersen skrev i 444d4a77$0$15785$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Eks: 300mm på et Nikon D200. Er det så 1/300 sek. eller 1/450 sek.
> man som hovedregel skal bruge?

1/450!
(hvis man altså er til regler )

Fra : MAL

Dato : 24-04-06 23:27

Hej med jer!
Efter at have læst alle jeres indlæg har jeg valgt at sende den Sigma TC
retur til TechnikDirekt med tak for lån. Jeg holder mig til min Bigma og
klarer den yderligere forstørrelse i Photoshop!

Tak for alle jeres seriøse tilbagemeldinger, så man har en reel mulighed for
at træffe sine beslutninger. Jeg købte TC'en på anbefaling af en
fotohandler... men en anden gang vil jeg nok lige checke i dette forum i
stedet for. Det forekommer mig at være det mest kvalificerede!

Mikael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-04-06 01:03

"MAL"
> [...]
> fotohandler... men en anden gang vil jeg nok lige checke i dette forum i
> stedet for. Det forekommer mig at være det mest kvalificerede!

Hvis du vil have lidt ekstra forstørrelse, så er Kenko 300pro 1,5'ern
ganske udemærket og kombatibel med det meste - men jeg plejer
at fraråde tc'ere i forbindelse med zoom objektiver, dårlige erfaringer.

Et andet tip - TEST dit nye objektiv godt og grundigt INDEN du tager
afsted til den store begivenhed, mange objektiver leveres fra fabrikkerne
med mindre fejl - min egen erfaring var med Canon 500/4 L IS USM
et såkaldt kvalitets objektiv, 6 måneder fotograferede jeg løs i Indien
og tænkte det var dog fandens, der manglede liige det der sidste skarphed,
en tur på værksted efter hjemkomsten hjalp - men skaden var ligsom sket.

Som foreslået af andre, brug stativ eller bean bag, jeg har kun mødt
2 personer der kan håndholde den brændvidde og få perfekt skarphed,
Thomas er den ene og jeg er ikke den anden...
;o9-max-

Fra : JH

Dato : 25-04-06 10:15

Hej
Har lige set www.photosig.com igennem for bigma med 2X tc, og der er da
nogle meget gode eksempler på at det godt kan lade sig gøre at få fine
billeder ud af det.
Endvidere også to billeder med bigma 500mm + 2X TC + 1,4X TC.
Søg under lenses på 50-500 ved Ctrl + B
JH

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-04-06 11:16

"JH" <nospam@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> billeder ud af det.
> Endvidere også to billeder med bigma 500mm + 2X TC + 1,4X TC.

Ser lidt mystisk ud
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1294987&forward=browse, hvor jeg
ikke tror der er benyttet TC overhovedet, hvis man ser på EXIF info.
Ligeledes her
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1384440&forward=browse hvor der
står at 1.4x TC er brugt, men EXIF info siger noget andet. Måske er der
tapet over kontakter, men jeg tror det ikke. Det er iøvrigt oversharpened
virkeligt meget. Denne stemmer med EXIF
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1723258&forward=browse
Man skal ikke stole for meget på disse opgivelser.