Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash og Macro (30D)
Fra : stefanovic@get2net.d~

Dato : 22-04-06 12:58

Hej NG.

Endelig er beslutningen truffet - det gamle analoge udstyr bliver sendt
på pension og den digitale tidsalder ligger forude.

Valget er (bl.a. grundet mine objektiver og andet udstyr) faldet på
Canons 30D incl. batterigreb m.m

Mine spørgsmål er blot.

* Får jeg optimalt udbytte af flashen med min speedlite 550 ex eller
skal der investeres yderligere ?

* hvis jeg gerne vil have flashen væk fra huset er det stadig kabel
eller speedlite transmitter eller har canon lavet noget trådløst alla
det nogle af nikons kameraer har.

* hvilket macro objektiv kan I anbefale. Har selv evt. 100mm i tankerne

Forslag og erfaringer til CF kort, og andet udstyr m.m modtages meget
gerne.

på forhånd tak

mvh Stefan

Fra : E.M.

Dato : 22-04-06 13:25

* hvilket macro objektiv kan I anbefale. Har selv evt. 100mm i tankerne

Jeg kan varmt anbefale Tamron SP 90 DI Macro, den er knivskarp

Forslag og erfaringer til CF kort, og andet udstyr m.m modtages meget
gerne.

Sandisk Ultra II er glimrende, men køb ikke mindre end 2 GB.

Hvis du bruger briller vil jeg anbefale en okkular-forlænger, den gør det
lettere at se informationerne i bunden af søgeren.

Mvh. E.M.

Fra : Jacob

Dato : 23-04-06 22:37

<stefanovic@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[...]

*********************
Nej du får ikke det maksimale ud af din 550ex vedmindre du styre dens zoom
manuelt.
helt optimal er 430ex eller 580ex. de tager begge højde for crop faktoren
(med 30D bliver alle dine brændvider ganget med 1.6) og har noget farve
tempratur understøttelse.

Ja du skal have et kabel. et med alle 5/6 kontaktpunkter. ellers skal du
købe dig en trådløs adapter. så som canons ir blitz eller
http://www.microsyncdigital.com/

ef-s 60mm macro skulle være super. Men hvis du endag opgraderer til noget
der ikke understøtter ef-s (pt 5D og 1D)så er det spildt. Jeg syntes
100-200mm (160-320mm) macro er fine størrelser. de kræver dog bare en masse
lys for at man ikke får rystede billeder eller et stativ.

Jeg bruger sandisc ultra 2 cf kort. de er billige og det virker. jeg har
plads til 220 billeder i raw på et 2Gb kort med mit 20D. så alt under 2Gb er
at skyde sig selv i foden.

God fornøjelse.

Jacob

Fra : Alex W

Dato : 24-04-06 19:52

> Nej du får ikke det maksimale ud af din 550ex vedmindre du styre dens zoom
> manuelt.

Jeg bruger en 550ex og et Tamron 90 mm macro objektiv.
På flashen har jeg monteret en Lumiquest Pocket bouncher. Det giver et
lysindfald højt oppe fra og som virker meget naturligt.
Når jeg er helt tæt på et objekt (motiv), er det næsten som et lystelt. ...
blødt fint lys.

Jeg stiller blænde og lukkertid manuelt, så det passer med dybdeskarpheden
til motivet, samt den ønskede HS lukketid (high speed)
Flashen klarer så udlysningen automatisk. Hvis jeg ønsker et lidt
lysere/mørkere billede, kan jeg kompensere på flashen.

Jeg har en ekstra 550ex som jeg kan bruge til at lægge sidelys eller baglys,
for at få fremhævet kontur mv.
Det er kun noget jeg gør når det er langsomt kryb og hvor der er tid nok.

Jeg havde overvejet en ringflash, men det er slet ikke nødvendigt med den
sammensætning jeg bruger.

Køb en 580 i stedet for en 550, med mindre du får en 550 til en fornuftig
pris. 580 har lidt mere lys.
Brugsmæssigt er der næsten ikke nogen forskel.

/Alex W

Fra : Alex W

Dato : 24-04-06 20:07

> [...]
> lysindfald højt oppe fra og som virker meget naturligt.
> Når jeg er helt tæt på et objekt (motiv), er det næsten som et lystelt.

Her er eksempler på flash brugt om natten

http://www.skriverstuen.dk/vis/Bufo-nat.jpg
Canon 300 mm (70-300 IS) f: 8 1/200 ISO 200

http://www.skriverstuen.dk/vis/Tudse-natfoto.jpg
Tamron 90mm f:16 1/200 ISO 400
Det burde have været 200 ISO ... jeg snorksov

Så kan du se hvordan det virker.

/Alex W