Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lysmåler
Fra : MAL

Dato : 22-04-06 05:44

Hej med jer!
Jeg fotograferer med Nikon D70s og er kommet til at tænke på, om det var en
fordel at bruge en ekstern lysmåler? Jeg kan se, at mange professionelle
fotografer bruger sådan en, så et eller andet må der jo være ved det! Kan
det betale sig for en ivrig amatør at tænke i disse baner, eller gør
D70s'eren arbejdet så godt, så det kun er marginale fordele, man vil få ud
af at købe en anden lysmåler? Og er det let at bruge sådan en? I givet fald,
hvilken type, mærke eller model skal man kigge efter? Hvilke oplysninger
giver denne lysmåler mig, og hvordan bruger jeg så disse?

Jeg kan se, at fx AC-Foto (tysk webshop) har en lang række lysmålere, så et
eller andet sted må der jo være et marked for dem!

Mikael

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-06 07:17

MAL skrev:
> [...]
>
> Jeg kan se, at fx AC-Foto (tysk webshop) har en lang række lysmålere, så et
> eller andet sted må der jo være et marked for dem!

Lysmåleren kan spot, matrix og centervægtet og er præcis.
Med en løs måler kan du evt. det samme, samt evt. incident (indfaldende)
og flash.
Mener du at have brug for en af de to sidste, må du købe en lys måler,
der er ebregnet til det.

Har du ikke brug for disse muligheder, er der ingen grund til at købe en
løs.

Langt langt vigtigere er det at lære hvorfor en måler måler det den gør
og konsekvensen af det.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design April. 2006

Fra : MAL

Dato : 22-04-06 08:22

Hej Ole!
Det lyder meget rigtigt, det du skriver. Derfor mener jeg også umiddelbart,
at jeg kan klare mig med den indbyggede lysmåler.

Men er der et sted på nettet, hvor man kan læse mere om, hvorfor en lysmåler
måler, som den gør, og hvad man kan bruge disse oplysninger til? Jeg vil
meget gerne blive bedre til at fotografere, så det interesserer mig også at
blive klogere på dette. Da jeg ikke har en ekstern lysmåler, kan jeg
desværre ikke eksperimentere med, hvordan kameraet måler i forhold til en
ekstern. Jeg kan også se, at der findes en række forskellige lysmålere fx
fra firmaet Gossen - altså lysmålere med forskellige funktioner. Den
billigste koster omkring 130 Euro og ser ud til at være en form for
standard-lysmåler (Digisix). Men det er lidt svært at vurdere, om den ville
give mig bedre udbytte af min fotografering.

Mikael

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-06 08:37

MAL skrev:
> [...]
> meget gerne blive bedre til at fotografere, så det interesserer mig også at

Det bedste er nok at finde en simplificeret indføring i zonesystemet.
Har ikke et link, men prøv på
luminous landscape
ken rockwell
tom hogan
Og vær advaret - det tager tid at få ind under huden - de færreste gider..
Og så synes jeg du skal glemme alt om løs måler - først når du "kan"
ovenstående, har du grundlag for at vurdere om du vil benytte
incident-måling.

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-06 08:39

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/zone_system.shtml

Fra : MAL

Dato : 22-04-06 09:48

Hej Ole!
Tak for en god og brugbar respons vedr. mine spørgsmål om lysmålere. Det er
sådan nogen som dig, der giver nyhedsgrupperne værdi for sådan nogen som
mig!

Mikael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-04-06 12:10

MAL skrev i 3102e$4449d98f$3e3d87b6$2112@news.arrownet.dk dette:

> [...]
> 130 Euro og ser ud til at være en form for standard-lysmåler
> (Digisix). Men det er lidt svært at vurdere, om den ville give mig

IMO er en ekstern lysmåler totalt overflødig i forbindelse med et dSLR. Brug
krudtet på som en begyndelse at sætte dig ind i histogrammet. Der er en
glimrende artikel på Luminous Landscape under tutorials.

Jeg synes ikke zonesystemet er specielt givtigt i forhold til digital
fotografering - og slet ikke i forhold til arbejdet med at lære det - men
enestående, når man befinder sig i en kompleks verden af film, fremkaldere,
papirtyper og papirfremkaldere og så tilføjer lidt muligheder for at ændre
på tider og temperaturer. Men det er selvfølgeligt min ganske personlige
opfattelse. Jeg synes det er meget enklere at fotografere digitalt, hvor det
for mig alene handler om at belyse så jeg udnytter chippens dynamiske
muligheder maksimalt ('histogram til højre') og så håndtere resten i
billedbehandlingsprogrammet.

mvh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-06 12:37

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> for mig alene handler om at belyse så jeg udnytter chippens dynamiske
> muligheder maksimalt ('histogram til højre') og så håndtere resten i

Jeg kender ingen måde, overhovedet, der giver så god forståelse for
sammenhængen mellem lysmåling og hvordan tingene registreres af film
eller af sensor. På dette område er det bedøvende ligegyldigt om det er
film eller sensor.

Erindrer en diskussion her, hvor èn troede (og argumenterede for) at
en kompensering på + 1-2 EV i snelandskab skulle være "overeksponering"
og derfor give blokkede højlys.
Den pågældende havde tydeligt nok ikke erhvervet denne forståelse..

Fra : KNL DtP

Dato : 22-04-06 12:20

"MAL" <mikaellaursen @ bpanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fotograferer med Nikon D70s og er kommet til at tænke på, om det var en
> fordel at bruge en ekstern lysmåler?

Fordelen ved en ekstern lysmåler er, den måler hvor meget lys der *falder* på
motivet - altså hvor meget lys solen/lampen given. Kameraet måler hvor meget
lys der *reflekterer* fra motivet, men disse målinger afhænger jo af hvilket
materiale objektet har og især hvilken farve. Mat sort reflekterer næstet
intet, mens blankt hvidt og metal som f.eks. krom reflekterer op mod 80% af
det samme lys.

Ulempen er, at man skal slæbe den med rundt og måle hele tiden, hvis lyset
skifter. Nogle gange kan man ikke fysisk komme til at måle lyset på objektet,
hvis man selv står i skyggen.

Når du skyder digitalt er det nok nemmere at lære at bruge histogrammet og
evt. preview-billedet bag på kameaet. Især histogrammet fortæller dig utrolig
meget om, hvordan tonerne ligger i billedet. Er billedet over- eller
underbelyst ændrer du blot eksponeringen et eller to trin i den modsatte
retning og taget et nyt billede. Er det vigtigt at billedet kommer korrekt i
kassen når øjeblikket er der, kan du jo tage et prøve-billede først og
derefter finjustere eksponeringen, så du er klar når det rigtige øjeblik
opstår.

Hvis du samtidig kan lære lidt om zonesystemet, som Ansel Adams opfandt, og du
f.eks. sætter kameraet til +1 når du fotograferer et lyst objekt og -1 med et
mørkt ect. (med spot eller centervægtet, ikke matrix!), så er du nogenlunde
sikker på at ramme rigtigt.

MVH

Kristian

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-06 12:42

KNL DtP skrev:
> [...]
> intet, mens blankt hvidt og metal som f.eks. krom reflekterer op mod 80% af

Nej! - det gælder kun for en incident lysmåler, ikke for de andre (og
mest udbredte typer) af løse lysmålere, at de måler det (på motivet)
indfaldende lys.

Fra : MAL

Dato : 22-04-06 16:05

Er der nogen, der kan forklare mig, hvilken type lysmåler der er hvad - fx
den tidligere omtalte Gossen Digisix, som jeg kiggede på pga. den relativt
lave pris. Med fare for at lyde 'dum', så vil jeg tillade mig at spørge
gruppen, hvad jeg præcist kan bruge den til? Vil jeg kunne måle lyset mere
præcist henne ved mit motiv med denne og så indstille kameraet manuel efter
dens anvisninger og dermed få et bedre billede? Er dette fx den rigtige type
lysmåler til dette brug?

Mikael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-04-06 16:38

"MAL"
> [...]
> dens anvisninger og dermed få et bedre billede? Er dette fx den rigtige type

Uhm - tjoe - en incident lysmåler (hvid boble) er måske sagen for dig,
så behøver du ikke tænke så meget. De fleste opbygger erfaring og
kompenserer for forskellige "besværlige" belysninger med den indbyggede
lysmåler. Hjernen er hos mange mennesker et fantastisk brugbart redskab,
desværre er der en udbredt misforståelse at man kan slå den fra og stole
på moderne kameraers automatik. Du har allerede fået gode foreslag om
at studere lys og eksponering (bøgerne findes på biblioteket). Gør dig selv
en tjeneste læs bøgerne, brug histogrammet og dine billeder vil langsomt
men sikkert blive bedre. -max-

Fra : MAL

Dato : 22-04-06 18:26

Ok! Tak for diverse svar... Jeg kan forstå, at en ekstern lysmåler ikke
umiddelbart er interessant. Jeg synes selv, at jeg tager mange gode
billeder, og skulle det smutte med lyset, lykkes det mig næsten altid at få
noget godt ud af det alligevel efter lidt arbejde med Adobes udemærkede
programmer. Ikke mere herfra i denne omgang.

Mikael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-04-06 07:17

-max- wrote:

> [...]
> en tjeneste læs bøgerne, brug histogrammet og dine billeder vil langsomt

Jeg er meget enig, den menneskelige hjerne er langt mere avanceret end
det elektronik der sidder i et kamera eller en lysmåler...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen