Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fedtet finger på linsen
Fra : www.mamegames.dk

Dato : 20-04-06 18:28

Hej
jeg har et digital kamera for der er kommet en fedtet finger på linsen.
Hvad skal den rengøres med.

Fra : WhiteDog

Dato : 20-04-06 18:42

www.mamegames.dk wrote:
> Hej
> jeg har et digital kamera for der er kommet en fedtet finger på linsen.
> Hvad skal den rengøres med.

Jeg plejer at ånde lidt på den og derefter tørre efter med en fnugfri og
ultra blød klud (også brugt til briller).

/Rudi

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-04-06 18:43

"www.mamegames.dk" <leo@leo dot lir dot dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> jeg har et digital kamera for der er kommet en fedtet finger på linsen.
> Hvad skal den rengøres med.

Hej

Fingeren kan du vaske med almindelig håndsæbe, frontlinsen tørrer du af med
det ældste og mest forvaskede viskestykke du har i huset, men lidt
forsigtigt da der kan være støv i fedtet der ridser.
Ånd på optikken, og tør med viskestykket i mens duggen forsvinder.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : WhiteDog

Dato : 20-04-06 18:51

Leif Langgaard wrote:
> [...]
> forsigtigt da der kan være støv i fedtet der ridser.
> Ånd på optikken, og tør med viskestykket i mens duggen forsvinder.

Nu skal jeg ikke være super klog på det punkt (med viskestykket), men
jeg mener at de godt kan ridse. Jeg har ingen ide om hvor stærkt sådan
et frontglas normalt er på objektiver, men da jeg ikke vidste det, tog
jeg udgangspunkt i at det ikke var mere solidt end glasset fra et par
briller.

/Rudi

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-04-06 19:05

"WhiteDog" <whitedog@voodoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udgangspunkt i at det ikke var mere solidt end glasset fra et par briller.

Nu har jeg pudset optik i 35 år, og briller i 15 år efter ovenstående
metode, uden at have set en ridse, men der kan være urenheder på glasset som
kan ridse, men det ville nok også ske med der dyreste fiberklud.

Fra : WhiteDog

Dato : 20-04-06 19:21

Leif Langgaard wrote:

> Nu har jeg pudset optik i 35 år, og briller i 15 år efter ovenstående
> metode, uden at have set en ridse, men der kan være urenheder på glasset som
> kan ridse, men det ville nok også ske med der dyreste fiberklud.

Ok, dine ord må så være ok ;) Tak for informationen

/Rudi

Fra : E.M.

Dato : 20-04-06 18:46

"www.mamegames.dk" <leo@leo dot lir dot dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> jeg har et digital kamera for der er kommet en fedtet finger på linsen.
> Hvad skal den rengøres med.

Varm udåndingsluft og en microfiberklud kan klare det meste, lad være med at
bruge kemi.

Mvh. E.M.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-04-06 10:16

"E.M." <em@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> Varm udåndingsluft og en microfiberklud kan klare det meste, lad være
> med at bruge kemi.

En microfiberklud napper det fint uden udåndingsluft.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : F.Larsen

Dato : 20-04-06 20:46

"www.mamegames.dk" <leo@leo dot lir dot dk> wrote in message
> Hej
> jeg har et digital kamera for der er kommet en fedtet finger på linsen.
> Hvad skal den rengøres med.

Læste en interresant tip i en foto nyhedsgruppe på google vedrørende
rengøring:
http://groups.google.com/group/rec.photo.misc/browse_frm/thread/2617da854b5dd879/c6933e95d58dd293?lnk=st&q=treasa+lens+cleaning+jack+daniels+upset!!&rnum=1#c6933e95d58dd293

:))

--
Flemming

Fra : Jens G

Dato : 20-04-06 21:08

On Thu, 20 Apr 2006 21:46:27 +0200, "F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk>
wrote:

>"www.mamegames.dk" <leo@leo dot lir dot dk> wrote in message
>
>Læste en interresant tip i en foto nyhedsgruppe på google vedrørende
> [...]

Godt tip,- man kan ret billigt købe et sæt med både rensevæske,
linsepapir og pustebørste.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : F.Larsen

Dato : 20-04-06 21:25

"Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> wrote in message
> On Thu, 20 Apr 2006 21:46:27 +0200, "F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk>
> wrote:
>
> Godt tip,- man kan ret billigt købe et sæt med både rensevæske,
> linsepapir og pustebørste.

Det var nu den første artikel, med jack daniels jeg tænkte på ::=)
Prøver med et nyt link:
http://groups.google.com/group/rec.photo.misc/browse_thread/thread/2617da854b5dd879/f85912ffea561d68?lnk=st&q=treasa+Will+Try+again+tonight+with+a+diferent+lens&rnum=1#f85912ffea561d68

--
Flemming

Fra : Jens G

Dato : 20-04-06 21:44

On Thu, 20 Apr 2006 22:24:51 +0200, "F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk>
wrote:

>"Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> wrote in message

>Det var nu den første artikel, med jack daniels jeg tænkte på ::=)
> [...]

LoL, OK. Så langt oppe i tråden læste jeg ikke. Det første link
landede på det nederste indlæg.

Fra : F.Larsen

Dato : 20-04-06 21:55

> LoL, OK. Så langt oppe i tråden læste jeg ikke. Det første link
> landede på det nederste indlæg.

Ja, det er det der frames der går galt ....

Anyway, det kunne være man skulle prøve metoden i weekenden :=)

--
Flemming

Fra : waal

Dato : 20-04-06 22:55

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> "Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> wrote in message

> Det var nu den første artikel, med jack daniels jeg tænkte på ::=)
> [...]

Jeps, en flaske om dagen og dine objektivproblemer (op)løser sig selv

Michael

Fra : Jens G

Dato : 21-04-06 06:54

On Thu, 20 Apr 2006 23:54:47 +0200, "waal" <waal@post.tele.dk> wrote:

>Jeps, en flaske om dagen og dine objektivproblemer (op)løser sig selv

Men til gengæld kan det så være man synes autofocus virker dårligt?

Fra : waal

Dato : 21-04-06 10:21

"Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Men til gengæld kan det så være man synes autofocus virker dårligt?

Fotografens ?

Fra : Jens G

Dato : 21-04-06 11:21

On Fri, 21 Apr 2006 11:20:49 +0200, "waal" <waal@post.tele.dk> wrote:

>Fotografens ?

Det vil nok være svært at afgøre i den tilstand.

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 26-04-06 14:34

Leif Langgaard skrev:

> Nu har jeg pudset optik i 35 år, og briller i 15 år efter ovenstående
> metode, uden at have set en ridse, men der kan være urenheder på glasset som
> kan ridse, men det ville nok også ske med der dyreste fiberklud.

Jeg plejer at bruge en kasseret undertrøje (vasket til briller og
linsepapir til objektiverne - mest fordi jeg så ved at jeg ikke
genbruger beskidt pudsemateriale.

Og så plejer jeg også at have UV-firter på som beskyttelse.

mvh

Martin