Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forståelse af uskarphed
Fra : Lars Clausen

Dato : 20-04-06 12:33

Jeg har et generelt spørgsmål ang. dybdeskarphed og uskarphed. Det
er jo velkendt, at objektivlængde, blændeåbning, fokusafstand og
sensorstørrelse tilsammen afgør hvor stor dybdeskarphed man har at
gøre med og hvor sløret det uskarpe bliver. Men er der altid den
samme slørethed i det uskarpe ved den samme dybdeskarphed?

Lidt mere konkret: Hvis jeg gerne vil have et objekt lige netop fuldt i
fokus men baggrunden så sløret som muligt, er der så nogen
kombinationer af mm, f-tal, afstand og sensor der er bedre end andre?

Jeg er godt klar over, at uskarpheden kan have forskelligt udseende
(bokeh) afhængig af objektivet, men det er den overordnede *grad* af
uskarphed jeg er ude efter.

-Lars

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-04-06 12:51

"Lars Clausen" <larsrc@gmail.com> skrev i en meddelelse

Lidt mere konkret: Hvis jeg gerne vil have et objekt lige netop fuldt i
fokus men baggrunden så sløret som muligt, er der så nogen
kombinationer af mm, f-tal, afstand og sensor der er bedre end andre?
-------------

Størst mulig tele, største sensor og maksimal nedblænding, giver mindste
dybdeskarphed.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-04-06 13:04

"Leif Langgaard" skrev
> og maksimal nedblænding,

Opblænding mener du?

Peter Schrøder

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-04-06 13:20

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> "Leif Langgaard" skrev
>
> Opblænding mener du?

Yes, selvfølgelig, hellere f4,0 end f16!

Fra : waal

Dato : 20-04-06 13:28

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> "Leif Langgaard" skrev
>
> Opblænding mener du?

Og mindst mulige fokuseringsafstand mangler

Michael

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 20-04-06 13:37

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> -------------
>
> Størst mulig tele, største sensor og maksimal nedblænding, giver mindste

Eller benytte nogle af de objektiver, hvor du kan styre disse ting, Nikons
kaldes vist DC og Canons noget andet

MVH
Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-04-06 14:19

Thomas Pedersen wrote:

> Eller benytte nogle af de objektiver, hvor du kan styre disse ting, Nikons
> kaldes vist DC og Canons noget andet

DC: Defocus Control.
Den måler afstanden og stiller "forkert" skarpt.

Mange har fået justeret deres kameraer for front/back fokus, og så kan
man købe objektiver, hvor AF'en SKAL gøre det forkert

http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=11&languageId=11&prodId=284&catId=120

Så kan man efter min opfattelse ligeså godt bruge manuel fokus.

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-04-06 14:25

Bo Bjerre skrev:

> [...]
>

> Så kan man efter min opfattelse ligeså godt bruge manuel fokus.

Der står:

Defocus Image Control”, som tillader dig selv at bestemme, hvordan
dybdeskarpheden

skal ligge i forhold til fokuseringsplanet – det giver flere kreative
muligheder.

Og det er imo noget andet end at stille uskarpt

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design April. 2006

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-04-06 14:37

> [...]
> flere kreative muligheder.
>
> Og det er imo noget andet end at stille uskarpt

Hej Ole

Vil det sige at de har pillet ved reglen om at dybdeskarpheden er 1/3 for og
2/3 bag fokuspunktet?

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-04-06 16:10

Leif Langgaard skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Ole
>
> Vil det sige at de har pillet ved reglen om at dybdeskarpheden er 1/3 for og
> 2/3 bag fokuspunktet?

Aner det ikke og jeg kender ikke den regel du omtaler.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-04-06 16:59

> Aner det ikke og jeg kender ikke den regel du omtaler.

Så lader det til du kan lære noget i dag

Objektiverne fordeler skarpheden/dybdeskarpheden med 1/3 foran og 2/3 bag
fokuspunktet, så man skal fokusere 1/3 del længere væk end det nærmeste der
skal være skarpt for at få det bedste resultat.

Dæmre det ikke nu?

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-04-06 17:17

Leif Langgaard skrev:

> [...]
> fokuspunktet, så man skal fokusere 1/3 del længere væk end det nærmeste der
> skal være skarpt for at få det bedste resultat.

Hypofocaldistansen?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-04-06 18:07

> Hypofocaldistansen?

Ja, det kalder man det punkt hvor dybdeskarpheden begynder, derefter er der
1/3 distance hen til fokuspunktet, og derfra 2/3 distance med dybdeskarphed,
hvorefter uskarpheden kommer gradvis.

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-04-06 13:12

Leif Langgaard wrote:
> [...]
> er der 1/3 distance hen til fokuspunktet, og derfra 2/3 distance med
> dybdeskarphed, hvorefter uskarpheden kommer gradvis.

Det mener jeg ikke er helt korrekt. Hyperfocaldistancen er, såvidt jeg ved,
det punkt hvor skarphed begynder, og fortsætter til det uendelige, og altså
ikke med nogen afgrænsning. Det svarer til fokusering på "uendeligt".
1/3-2/3-"reglen" er god nok, men på kortere distancer hedder det faktisk
1/1, og bevæger sig så ud til noget der ligner 1/3-2/3 på længere distancer.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Leif Langgaard

Dato : 21-04-06 13:44

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:4448cc1d$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> "uendeligt". 1/3-2/3-"reglen" er god nok, men på kortere distancer hedder
> det faktisk 1/1, og bevæger sig så ud til noget der ligner 1/3-2/3 på

Hej

Ja "Politikens" Tommy Frenning beskriver det så det kan forstås som du
udtrykker det, men jeg savner dokumentation for at det ikke er som jeg
husker det, men nu kommer den langhårede hjem, så det må jeg vende tilbage
til senere

God Weekend!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-04-06 12:25

Leif Langgaard skrev i 4448d39a$0$15782$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> udtrykker det, men jeg savner dokumentation for at det ikke er som jeg
> husker det, men nu kommer den langhårede hjem, så det må jeg vende

kan dette bruges?
http://www.dofmaster.com/hyperfocal.html

ellers byder google på 91.300 hits for 'hyperfocal distance'

vh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Peter Rongsted

Dato : 22-04-06 01:27

On Thu, 20 Apr 2006 19:06:55 +0200, "Leif Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dx> wrote:

> [...]
>1/3 distance hen til fokuspunktet, og derfra 2/3 distance med dybdeskarphed,

Hvis du fokuserer et objektiv på hyperfokal afstanden (H) så vil
dybdeskarpheden ligge mellem H/2 og uendeligt.

Læs evt mere her:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/hyperfocal-distance.htm

Peter

Fra : waal

Dato : 20-04-06 17:01

> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Ole
>
> Vil det sige at de har pillet ved reglen om at dybdeskarpheden er 1/3 for
> og 2/3 bag fokuspunktet?

Hvis princippet er det samme som Minolta i sin tid brugte i deres 24mm "VFC"
Rokkor så er det en variabel billedfeltkrumning. Objektivet var et
"fattigmands TS objektiv" og ikke et softfokus objektiv, her skal skarpheden
helt "blødes op" som ved brug af si-blænde og tilsvarende, ikke bare
flyttes.

Umiddelbart lyder Nikons "Defocus Control" som en variant af ovenstående men
med at andet formål. På den anden side så er det ikke speciel "soft" blot at
flytte skarphedplanet nogle milli- eller centimeter. Effekten kan IKKE
sammenlignes med de traditionelle soft-linser med koncentriske ringe eller
bobler

Hvis fordelingen af skarphedsdybde for/bag skal holde i praksis så skal
objektivets billedfeltkrumning være perfekt korrigeret hvilket sjældent
eller aldrig er tilfældet (især for korte brændvidder), skarphedsplanet vil
være trukket mod det optiske midterplan væk fra den optiske akse/centrum af
billedet.
Et plant motiv gengives skarpt på en kugleflade (gælder alle objektiver)
hvilket er ganske naturligt da afstanden fra det optiske midtpunk til
motivets kant er længere end til motivets centrum.

Et sted hvor fejlen er mere end synlig er normalobjektiver (og vidvinkler)
med største blænde mellem 1.0 og 2.0 hvor imod den forhåbenlig ikke viser
sig nævneværdigt på makro- og forstørrelsesobjektiver.

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-04-06 17:12

Leif Langgaard wrote:

> Vil det sige at de har pillet ved reglen om at dybdeskarpheden er 1/3 for og
> 2/3 bag fokuspunktet?

Jeg kan da blive så forbandet nysgerrig, at jeg fandt noget mere
information:

http://www.stacken.kth.se/%7Emaxz/defocuscontrol/
-han holder meget af små tøjbamser.

http://www.nikon.co.jp/main/eng/portfolio/about/history/nikkor/n19_e.htm
-under punkt 3

Det er tilsyneladende rigtigt, at objektivet stiller skarpt hvor det
skal, men at man med optiske "trick" kan lave om på bokeh'en foran og
bagved det fokuserede.

Er der nogen, der finder en beskrivelse af fysikken bag det, er jeg
meget interesseret.

Bo //

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-04-06 18:01

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fokuserede.
>
> Er der nogen, der finder en beskrivelse af fysikken bag det, er jeg meget

Hej

Jeg tror de flytter med et af de linseelementer der korrigerer for en af de
utallige fejl der er i en konstruktion.

Fra : waal

Dato : 20-04-06 23:20

> [...]
> fokuserede.
>
> Er der nogen, der finder en beskrivelse af fysikken bag det, er jeg meget

Den eneste måde du kan manipulere udstrækningen af skarphedsdybdeområdet
omkring fokuseringsplanet er ved korrektionen af billedfeltkrumningen, men
andre optiske fejl kan jo bruges kreativt af konstruktøren.

"japanænglesk" er godt nok spøjs læsning

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-04-06 13:29

Lars Clausen wrote:
> [...]
> gøre med og hvor sløret det uskarpe bliver. Men er der altid den
> samme slørethed i det uskarpe ved den samme dybdeskarphed?

Der findes et begreb, der hedder circle of diffusion, der beskriver hvor
stor uskarphed, der skal til for at man siger det ligger uden for
dybdeskarpheden. Jo mindre sensor man bruger, jo mindre er den. Det
skyldes at for at opnå et udprintet billede i en given størrelse, skal
man forstørre mere fra en lille sensor, end fra en stor film.

Svaret på dit spm er: lille blændtal (stort hul), lang brændvidde. Med
mindre du skifter kamera, kan du ikke gøre noget ved sensorstørrelsen.

Bliver baggrunden ikke tilstrækkelig uskarp, må du jo ryste kameraet
lidt under optagelsen

Bo //

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-04-06 13:39

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Bliver baggrunden ikke tilstrækkelig uskarp, må du jo ryste kameraet lidt
> under optagelsen

Hej Bo

Er det kun baggrunden der bliver uskarp hvis man ryster i optagelsen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-04-06 14:12

Leif Langgaard wrote:
> "Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Er det kun baggrunden der bliver uskarp hvis man ryster i optagelsen

Det er vist godt der er smily'er til...

Hvis man nu fotograferer motorsport og kan sit håndværk med at panorere,
så kan man vel godt opnå at baggrunden bliver bevægelsesuskarp. Men det
var mest ment som en vits

Bo //

Fra : Lars Clausen

Dato : 20-04-06 19:36

Bo Bjerre wrote:

> [...]
>
> Det er tilsyneladende rigtigt, at objektivet stiller skarpt hvor det
> skal, men at man med optiske "trick" kan lave om på bokeh'en foran og

Det var netop det jeg mente. At man kan beholde den samme
depth-of-field men ændre på bokeh. Hvis det kræver en helt speciel
linse at gøre det vil jeg nok holde mig fra det.

-Lars

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-04-06 09:57

Lars Clausen wrote:
> [...]
>
> Jeg er godt klar over, at uskarpheden kan have forskelligt udseende
> (bokeh) afhængig af objektivet, men det er den overordnede *grad* af

Der er tre forhold, der hænger sammen, når vi taler om "ude af fokus"
gengivelse.
Det er brændvidde, blændeværdi og afstand.

Når man taler om sensorens betydning for dybdeskarphed, skyldes det, at en
lille sensor sidder relativt tæt på optikken, og der skal bruges meget små
brændvidder til at udgøre normalperspektivet på et digicam med lille sensor.
Ofte er brændvidderne fra 5-6 mm op til 50 som største.

Vælger vi at se bort fra små digicams og alene kigger på DSLR, ja så er der
kun de tre faktorer at tage hensyn til. Det vil sige, at fravælger man
kravet til perspektiv, så forsvinder brændvidden også ud af ligningen. Det
vil sige at tager du et billede af eksempelvis en sodavandsflaske med en
tele, så flasken akkurat fylder billedet og bagefter tager en vidvinkel og
går så tæt på flasken, at den fylder nøjagtigt lige så meget i billedet som
i billedet taget med telen, ja så burde DOF (Depth of Field = Dybdeskarphed)
være ens, altså forudsat, at blændeværdien er ens i begge tilfælde.
Til gengæld er perspektivet fuldstændigt forskelligt.

Derfor er svaret det, at du skal gå så tæt på emnet som muligt og bruge
størst mulig blændeåbning og sørge for størst mulig afstand til baggrunden
som muligt for at få en så sløret baggrund som muligt.

I praksis er en lysstærk tele bedst til til det, da det er relativt let at
få en flot bokeh med den samtidigt med et fornuftigt perspektiv. Det hele
kommer jo også an på hvilket perspektiv du ønsker at have i billedet.

En god og billig løsning er en kort tele som en 85/1,8 eller endda en 50/1,8
som begge er billige med meget fine optikker. close up gir de fin bokeh og
en meget tynd DOF ved store blændeåbninger.
IMHO er 85'eren bedre end 50'eren.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : TommyF

Dato : 21-04-06 12:35

> [...]
>som begge er billige med meget fine optikker. close up gir de fin bokeh og
>en meget tynd DOF ved store blændeåbninger.

I den forbindelse må jeg lige spørge om DOF, det er der på min 350D og
jeg er noob til kamera teknik, hvordan i praksis bruges denne knap, er
det udelukkende for at få et preview i søgerne, eller ligger der mere
bag, jeg har lige modtaget min EF-s 60 macro linse, og vil gerne
udnytte den mest muligt.

PFT.
---
Brøndby
http://tommy-friis.dk/

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-04-06 13:15

TommyF wrote:

> [...]
> det udelukkende for at få et preview i søgerne, eller ligger der mere
> bag, jeg har lige modtaget min EF-s 60 macro linse, og vil gerne

DOF-knappen indstiller blænden til det du/automatikken har indstillet
kameraet til. Normalt er blænden helt åben, når man kigger gennem søgeren,
men bruger man DOF-knappen kan man bedømme dybdeskarpheden. Anden funktion
har den ikke.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : TommyF

Dato : 21-04-06 13:40

> [...]
>men bruger man DOF-knappen kan man bedømme dybdeskarpheden. Anden funktion

Oki, det var vel også nogenlunde hvad jeg havde tænkt.
---
Brøndby
http://tommy-friis.dk/

Fra : HKJ

Dato : 21-04-06 16:12

Morten Wartou wrote:
> [...]
> men bruger man DOF-knappen kan man bedømme dybdeskarpheden. Anden funktion

Og det er endda ikke helt korrekt, for søgeren viser ikke korrekt
dybdeskarphed ved store blændeåbninger.

Fra : waal

Dato : 21-04-06 15:17

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være ens, altså forudsat, at blændeværdien er ens i begge tilfælde.
> Til gengæld er perspektivet fuldstændigt forskelligt.

Det er det kun fordi betragtningsafstanden ikke er tilpasset optageafstanden
(hvilket kan tendere det umulige) Perspektivet afhænger ikke af brændvidden
men af optage-/betragtningsafstanden.

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-04-06 20:46

waal wrote:

> Perspektivet afhænger ikke af brændvidden
> men af optage-/betragtningsafstanden.

Den lader vi lige stå lidt: den er ubehagelig rigtig, og meget
overset/misforstået af mange.

De fleste mener perspektivet ændres, når man sætter en tele eller en
vidvinkel på kamerahuset. Men det gør det IKKE. Det ændres kun, fordi
man går tættere på, når man har vidvinklen på.

Tak Michael

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 21-04-06 22:11

Bo Bjerre wrote:
> De fleste mener perspektivet ændres, når man sætter en tele eller en
> vidvinkel på kamerahuset. Men det gør det IKKE. Det ændres kun, fordi
> man går tættere på, når man har vidvinklen på.

Normalt ændre man også afstand hvis man vil have det samme billede, så
perspektivet vil (i mange tilfælde) ændres med ændret brændvidde.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-04-06 09:56

HKJ wrote:

> Normalt ændre man også afstand hvis man vil have det samme billede, så
> perspektivet vil (i mange tilfælde) ændres med ændret brændvidde.

Lige præcis: Rigtigt mange påstår at brændvidden bestemmer perspektivet,
men det er fordi optagstedet flytter sig, at det ændres. Og der opstår
misforståelsen. Derfor, for at sige det tydeligt:

Perspektivet athænger af optagelsesstedet, og IKKE af brændvidden.

God synddag
Bo //

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-04-06 08:23

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Perspektivet afhænger ikke af brændvidden men af
> optage-/betragtningsafstanden.

Hej

Korrekt, billedvinklen ændres, og man får mulighed for større eller mindre
dybdeskarphed med henholdsvis vidvinkel eller tele, perspektivet forbliver
uændret.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-04-06 12:31

Leif Langgaard skrev i 4449d9c2$0$15791$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Korrekt, billedvinklen ændres, og man får mulighed for større eller
> mindre dybdeskarphed med henholdsvis vidvinkel eller tele,
> perspektivet forbliver uændret.'

Ikke forstået!

vh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-04-06 15:24

> Ikke forstået!

Hej

Hvad er det i teksten du ikke forstår, eller er det mig der er galt på den?

Hvis du skifter brændvidde ændres perspektivet ikke, vel?

Hvis du bruger en vidvinkel, har du mulighed for at få stor dybdeskarphed,
og med tele en lille, ikke?

Perspektivet kan da kun ændres ved at ændre optagelsespunktet, ikke?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-04-06 18:44

Leif Langgaard skrev i 444a3c8a$0$15789$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]
> på den?

'man får mulighed for større eller mindre dybdeskarphed med henholdsvis
vidvinkel eller tele, perspektivet bliver uændret'.

> Hvis du skifter brændvidde ændres perspektivet ikke, vel?

Nej, kun hvis du ændrer optageafstand. Det er mig i øvrigt uforståeligt at
folk ikke kan se det indlysende i dette. Hvordan kan man dog forestille sig
at det kunne være anderledes.

> Hvis du bruger en vidvinkel, har du mulighed for at få stor
> dybdeskarphed, og med tele en lille, ikke?

tjae - med samme blænde og samme billedusdnit (og dermed forskellig
optageafstand): nej - dybdeskarpheden må vel være den samme.

> Perspektivet kan da kun ændres ved at ændre optagelsespunktet, ikke?

Jo.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-04-06 19:32

> tjae - med samme blænde og samme billedusdnit (og dermed forskellig
> optageafstand): nej - dybdeskarpheden må vel være den samme.

Du har ret, men det er ikke sådan praktisk før vi får kaneraer med 500
megapixel

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-04-06 12:32

Frodo Nifinger skrev i 44489e1c$0$15786$14726298@news.sunsite.dk dette:

> IMHO er 85'eren bedre end 50'eren.

Ikke iflg. photodo - men det er nok (undskyld udtrykket, Ole) flueknepperi!

vh
jan

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-06 12:50

Jan Bøgh skrev:

> Ikke iflg. photodo - men det er nok (undskyld udtrykket, Ole) flueknepperi!
>
> vh
> jan

Når jeg ikke kan se kvalitetsforskel på de to, må det være flueknepperi ;-O

Hvem der havde en 18 mm med samme kvalitet

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-04-06 15:05

> Når jeg ikke kan se kvalitetsforskel på de to, må det være flueknepperi
> ;-O
>
> Hvem der havde en 18 mm med samme kvalitet

Det har jeg da

AF-S 17-35/2,8. Den er bare totalt i orden, IMHO.
Den kan findes brugt til omtrent 7-8000 kr.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-06 15:22

Frodo Nifinger skrev:

> Det har jeg da
>
> AF-S 17-35/2,8. Den er bare totalt i orden, IMHO.
> Den kan findes brugt til omtrent 7-8000 kr.

Jeg kan naturligvis ikke vide, men det ville undre mig om en zoom var
lige så god som 50- og 85 mm.
Havde egentlig troet at man skulle til at køre manuelt på en Zeiss for
at nå det samme når det skulle være så kort en brændvidde.

Fra : waal

Dato : 22-04-06 18:34

> [...]
> Havde egentlig troet at man skulle til at køre manuelt på en Zeiss for at
> nå det samme når det skulle være så kort en brændvidde.

Og du skal ikke tro på alt hvad du læser

mvh
Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-06 18:45

waal skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Og du skal ikke tro på alt hvad du læser

Og hvad er det så du mener jeg ikke skal tro på?
Det om 17-35eren eller om Zeiss?

Fra : waal

Dato : 22-04-06 23:16

> Og hvad er det så du mener jeg ikke skal tro på?
> Det om 17-35eren eller om Zeiss?

Det de fleste drømmer om er selvfølgelig det bedste, vidste du ikke det ?

mvh
Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-04-06 05:39

waal skrev:

> Det de fleste drømmer om er selvfølgelig det bedste, vidste du ikke det ?

Jeg ved at tågesnak følger af tågede tanker.

Fra : waal

Dato : 23-04-06 09:44

> Jeg ved at tågesnak følger af tågede tanker.

Og selvfølgelig er zoomobjektiver bedre end faste brændvidder, ellers ville
de jo ikke kunne sælges i så store antal, vel

mvh
Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-04-06 10:03

waal skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Og selvfølgelig er zoomobjektiver bedre end faste brændvidder, ellers ville
> de jo ikke kunne sælges i så store antal, vel

Der er ingen i denne tråd, der har udtalt sig generelt om zooms kvalitet
vs. primes ditto. Tvært om har jeg udtrykt tvivl om, at Nikons 17-35
slulle være lige så god som deres 50 0g 85.
Men er du fortsat ikke klar over hvad du mener med:

> Og du skal ikke tro på alt hvad du læser

Ved lejlighed kunne du måske have lyst til at læse her:

Fra : waal

Dato : 23-04-06 13:30

> [...]
> Men er du fortsat ikke klar over hvad du mener med:

> Ved lejlighed kunne du måske have lyst til at læse her:

Omhandler ikke emnet

mvh
Michael

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-04-06 21:41

> [...]
> Havde egentlig troet at man skulle til at køre manuelt på en Zeiss for at
> nå det samme når det skulle være så kort en brændvidde.

Nu ved jeg da heller ikke helt om den er totalt helt så skarptegnende som
min AF85/1,4 og den har i hvert fald ikke helt så flot en bokeh, men den er
fandme godt nok lækker. Skarp det er den og aldrig har det været så nemt at
få kontrast i mine vidvinkel billeder som nu.
Jeg er blevet ualmindelig glad for den i alle tilfælde.

Faktisk findes der adskillige anmeldelser af den, der beretter, at den rent
faktisk gør det onde ved netop den ellers ukronede konge, et fast 24 mm
Zeissoptik. Der er nogle, der virkeligt jagter det perfekte optik uanset,
hvilket fabrikat det tilhører.

Men du kan da i alle tilfælde læse, hvad Bjørn Rørsleth sir om den her:
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_01.html#AFS17-35ED
og en fuld test af samme:
http://www.naturfotograf.com/17_35_review.html#top

Og han har sq ret, IMHO

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-06 21:52

Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> faktisk gør det onde ved netop den ellers ukronede konge, et fast 24 mm
> Zeissoptik. Der er nogle, der virkeligt jagter det perfekte optik uanset,

Hvis du har et par links, men du skal ikke søge, det gør jeg selv

> Men du kan da i alle tilfælde læse, hvad Bjørn Rørsleth sir om den her:
> http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_01.html#AFS17-35ED
> og en fuld test af samme:
> http://www.naturfotograf.com/17_35_review.html#top

Ja, overbevisende, og Rørslet er ikke den, der er lettest at affeje

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-04-06 22:22

> Hvis du har et par links, men du skal ikke søge, det gør jeg selv

> Ja, overbevisende, og Rørslet er ikke den, der er lettest at affeje

Der blev smidt et par links til det i forbindelse med en diskussion her i
gruppen eller en af de to andre fotogrupper om canon 17-40/4,0 vs
AF-S17-35/2,8 jeg husker ikke helt hvor, men i en af de tre grupper.

Der var et par stykker der gik efter creme de la creme og blev overrasket
over, at den outperformede en zeiss 24/2,8 som skulle være brilliant og
kendt som det ypperste i de kredse.

Men jeg er i hvert fald glad for mit eksemplar, som jeg købte for 7500 kr
incl slimline UV-filter, som jeg dog ikke er så vild med på en vidvinkel.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-04-06 18:09

> Hvis du har et par links, men du skal ikke søge, det gør jeg selv

> Ja, overbevisende, og Rørslet er ikke den, der er lettest at affeje

Jeg fintænkte lige lidt og søgte via Google groups og fandt dette link:

http://www.16-9.net/lens_tests/best19_21.html''

Jeg har set et site til, hvor manden gik i detaljer om forskellen mellem
Zeiss tingesten og AF-S 17-35/2,8
Hvor jeg fandt linket, kan jeg sq itte huske, men sikkert i gruppen.

Men uanset hvad, så er Nikon AF-S 17-35/2,8 er spitzenoptik, man blir noget
så glad for, så skyder man med Nikon gear og mangler en fantastisk
vidvinkel, ja så er den zoom altså sagen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-04-06 21:15

> [...]
> Zeiss tingesten og AF-S 17-35/2,8
> Hvor jeg fandt linket, kan jeg sq itte huske, men sikkert i gruppen.

og jeg fandt den sq via reviews på Fredmiranda.com:
http://www.16-9.net/lens_tests/21mm_7.html

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-04-06 21:26

> og jeg fandt den sq via reviews på Fredmiranda.com:
> http://www.16-9.net/lens_tests/21mm_7.html

og du får også lige linket til fredmirandas reviews på den:
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=87&cpage=1&perpage=15&cat=28#poststart

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-04-06 18:46

Frodo Nifinger skrev i 444a3804$0$15792$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Det har jeg da
>
> AF-S 17-35/2,8. Den er bare totalt i orden, IMHO.
> Den kan findes brugt til omtrent 7-8000 kr.

Jeg misunder dig dit objektiv - men det ville undre mig voldsomt om den er
af samme kvalitet (målt på skarphed, kontrast og fortegning) som de nævnte.
Ja, jeg vil faktisk godt turde indgå et væddemål om det.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : John Larsson

Dato : 22-04-06 22:24

"Jan B¯gh" <spamhater@nowhere> writes:

>tjae - med samme blænde og samme billedusdnit (og dermed forskellig
>optageafstand): nej - dybdeskarpheden må vel være den samme.

Ja, med samme (zoom)objektiv er det kun blænden der styrer
dybdeskarpheden! Det er en skrøne at man får mindre dybdeskarphed (i
absolutte tal, fx cm) ved at zoome ind!

John