Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon PowerShot S2 IS - erfaringer?
Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 07:20

Nogen af jer der ejer omtalte kamera som vil øse af jeres erfaringer?

Jeg ville egentlig have haft et Canon G6, men det er udgået. Så alternativet
kunne blive et S2 IS eller S3 IS.
S2 har fået en del gode anmeldelser, men dem skal man måske ikke hænge sig
så meget i
(http://www.canon.de/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital/powershot_s2_is/)

Jeg har tidligere haft et Canon S30, med en masse manuelle funktioner og ISO
50-800 som har været meget brugbart. Jeg ønsker ikke et SLR.
S2 IS fås til lidt under 3.000 kr.

/Peter

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 20-04-06 08:13

Peter S. wrote:
> Nogen af jer der ejer omtalte kamera som vil øse af jeres erfaringer?

Det er mit første (rigtige) digitale kamera, som jeg købte pga jeg synes
springet til Dslr var for dyrt, plus jeg mente jeg ikke havde nok
fotoviden at at udnytte det lige med det samme.
Der er iøvrigt et ganske godt review her
http://www.akam.dk/test/digitalkamera/test_af_canon_powershot_s2_is/16676
Som også var med til at gøre, at jeg købte det.
Istedet for at liste alle de gode ting -for dem er der mange af :) vil
jeg nævne de ting jeg gerne havde set lavet bedre.

Dækslet til linsen falder nemt af, ikke at det gør mig så meget, da
kameraet næsten altid ligger i sin taske.
Der er ikke mulighed for at skyde i RAW, og til tider synes jeg, at det
ville ha' været rart at lege med i efterbehandlingen.

Hmm det var vist det jeg lige kunne finde på, hvis du har nogen
specifikke ting du gerne vil vide, så bare spørg.

> [...]
> kunne blive et S2 IS eller S3 IS.
> S2 har fået en del gode anmeldelser, men dem skal man måske ikke hænge sig

Hvis jeg skulle have et nyt idag (og ikke havde mit S2) ville jeg også
tage S3'eren

> Jeg har tidligere haft et Canon S30, med en masse manuelle funktioner og ISO
> 50-800 som har været meget brugbart. Jeg ønsker ikke et SLR.
> S2 IS fås til lidt under 3.000 kr.

Jeg købte mit S2 sidste sommer til 2900, og er faktisk overrasket så
godt det har holdt prisen.

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk || http://ravn-jonsen.net

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 09:02

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:
> Det er mit første (rigtige) digitale kamera, som jeg købte pga jeg
> synes springet til Dslr var for dyrt, plus jeg mente jeg ikke havde
> nok fotoviden at at udnytte det lige med det samme.

Enig. dSLR virker også for dyrt.
Ved du hvad S3 IS kommer til at koste?
Hvordan er lysfølsomheden om aftenen/natten?
Hvordan ser det ud med batterilevetiden?
Kan man optage små avi-film? Hvor lange? (eller hvad format de end har)
Fungerer billedstabilisatoren ved lange lukketider eller er det kun ved
film-sekvenser?
Jeg brugte allivegel aldrig RAW selvom jeg havde muligheden med S30. Jeg
skød i jpeg og kunne sagtens efterbehandle uden nævneværdigt kvalitetstab,
synes jeg.

MVH Peter

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 20-04-06 10:44

Peter S. wrote:

> Enig. dSLR virker også for dyrt.
> Ved du hvad S3 IS kommer til at koste?

De skriver "Den forventede vejledende udsalgspris for Canon PowerShot S3
IS er 4.799 kr." men synes tit man kan trække næsten 1000 kr fra, hvis
du kan leve med at købe den i en online butik.
Du kan se en lille sammenligning her
http://kortlink.dk/dpreview/2n7v
I korte træk så er forskellen, højere ISO, større skærm, højere
opløsning. Så kan du jo veje om det er pengene værd.

> Hvordan er lysfølsomheden om aftenen/natten?

S2'eren kan klare ISO 400, hvor det blandet andet er en af de forbedrede
ting på S3'eren -som tager op til ISO800.

> Hvordan ser det ud med batterilevetiden?

_Meget_ god. Den bruger 4 AA batterier(som jeg ser som en fordel, frem
for specielle canonen batterier som er r*v dyre at købe nye af)
http://www.akam.dk/images/bilder_tester/canon_s2_is/batteri.jpg

> Kan man optage små avi-film? Hvor lange? (eller hvad format de end har)

Det kan man, og det er kun dit hukommelseskort der sætter grænsen. Jeg
kan optage ca 3 min i højeste kvalitet (512 MB). Det er vel at mærke i
640*480 med 30 fps i stereolyd.(både lyd, opløsning og fps kan sættes
ned for at kunne optage længere) Jeg har flere gange brugt optagelserne
på dvd'er og kvaliteten er fremragende. -altså set i lyset af, at det er
et digitalt FOTOkamera.

> Fungerer billedstabilisatoren ved lange lukketider eller er det kun ved
> film-sekvenser?

Den virker hele tiden, og er helt vitalt ved max zoom hvis man ikke har
kameraet stående på et stativ.
Men hvis du skal ud og skyde med lange lukketider, skal du ikke forvente
den kan gøre underværker -men det tror jeg nu ikke ret mange IS systemer
kan?

> Jeg brugte allivegel aldrig RAW selvom jeg havde muligheden med S30. Jeg
> skød i jpeg og kunne sagtens efterbehandle uden nævneværdigt kvalitetstab,
> synes jeg.

Så er der jo ingen problemer i det, jeg har bare aldrig selv haft
mulighed for at bruge RAW, så kunne godt tænke mig en gang at lege med dem.

Iøvrigt er jeg også ret vild med makro"funktionen", som tillader at tage
billeder af ting, som faktisk rører linsen.

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk || http://ravn-jonsen.net
ICQ #29515352
For mail, ret til dansk TLD

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 11:29

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:
> De skriver "Den forventede vejledende udsalgspris for Canon PowerShot
> S3 IS er 4.799 kr." men synes tit man kan trække næsten 1000 kr fra,
> hvis du kan leve med at købe den i en online butik.

Hmm okay. Jeg går ud fra at du har været hele møllen igennem da du skulle
købe kamera for et år siden? Altså udvælgelsesprocessen - vælge det ene
kamera frem for det andet.

Havde du Canon PowerShot A620 og A700 med i tankerne? De er hhv. 7,1 og 6,0
Mpixel og koster hhv. ca. 2100 kr. og 2700 kr. (begge med 4x optisk zoom).

Men jeg går ud fra, at et S2 IS ikke behøver 7 Mpixel da det har 12x optisk
zoom? Hvad svarer det egentlig til... 400 mm tele?
Har du evt. nogle billeder jeg må se, taget med dit S2 IS?

MVH Peter

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 20-04-06 13:38

Peter S. wrote:

> Hmm okay. Jeg går ud fra at du har været hele møllen igennem da du skulle
> købe kamera for et år siden? Altså udvælgelsesprocessen - vælge det ene
> kamera frem for det andet.

Jeps, et par måneders review læsning :)

> Havde du Canon PowerShot A620 og A700 med i tankerne? De er hhv. 7,1 og 6,0
> Mpixel og koster hhv. ca. 2100 kr. og 2700 kr. (begge med 4x optisk zoom).

Nej... Den høje optiske zoom var noget jeg lagde(lægger) vægt på, så de
var ikke rigtigt blandt dem jeg så på. Jeg ville også have så mange
manuelle indstillings muligheder som muligt, men om de 2 nævnte har det,
ved jeg ikke.

> Men jeg går ud fra, at et S2 IS ikke behøver 7 Mpixel da det har 12x optisk
> zoom? Hvad svarer det egentlig til... 400 mm tele?

Om den behøver det, ved jeg ikke... Jeg vægter ikke mange megapixel så
højt som en bedre kvalitet ved lavere antal.
Hvad det svarer til ved jeg ikke, men kan se Picasa skriver "35 mm
equivalent: 452 mm" ved et billede som jeg mener jeg brugte max zoom på.

> Har du evt. nogle billeder jeg må se, taget med dit S2 IS?

Jep
http://ravn-jonsen.net/pic/thumbnails.php?album=12
Og hvis billederne ser lidt underlige ud, er det altså ikke (kun)
kameraets skyld, da jeg har leget lidt voldsomt med billedbehandling ved
mange af dem.

Fra : Ped

Dato : 20-04-06 19:12

Peter S. skrev:
> Nogen af jer der ejer omtalte kamera som vil øse af jeres erfaringer?

Jeg købte et S2IS sidste år. Desværre har jeg af forskellige grunde ikke
fået fotograferet så meget som jeg gerne ville, og jeg kan derfor ikke
påstå at jeg er rigtig dus med det endnu. Men umiddelbart er mine
erfaringer følgende:

Pro's:
- Imponerende zoom
- Flotte, klare billeder, selv ved max. zoom
- Helt suveræn videofunktion i suveræn kvalitet
- Billedstabilisatoren virker overbevisende (men redder dog ikke alt)

Con's:
- Lens cap er noget junk (falder for nemt af)
- Ligger ikke specielt godt i hånden, savner en håndstrop
- Autofokus kan have svært ved at fokusere på et bevægeligt mål ved zoom
- Ufatteligt mange funktioner - ikke egnet til nybegyndere
- Video gemmes i .AVI format (kræver stort memory card)

Jeg glæder mig stadig til at komme rigtig i gang og ville ikke bytte med
noget andet. Men køb samtidig et stort memory card (min. 1 GB), og husk
at det SKAL være et af de hurtige.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : VICTOR

Dato : 21-04-06 00:03

"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> noget andet. Men køb samtidig et stort memory card (min. 1 GB), og husk at

Kan kun anbefale S2IS ,ang: Lens Cap .skift den ud med en uoriginal , som
jeg købte samtidigt med adapter, tele/wide linser og filtersæt ganske
billigt hos http://www.foto-tip.pl .( Kan anbefales ,har handlet der flere
gange , forsendelse er med tracking )
VH
Victor

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 21-04-06 07:12

VICTOR wrote:

> Kan kun anbefale S2IS ,ang: Lens Cap .skift den ud med en uoriginal , som
> jeg købte samtidigt med adapter, tele/wide linser og filtersæt ganske
> [...]

Nu har jeg siddet og set på deres side, og fundet et "Canon S2 is -
professional set" som giver en adaptor, UV og pol. filer samt et nyt "låg"
Jeg kan dog ikke lige overskue deres linser, for der findes jo 2
originale der kan sættes direkte på S2'eren uden en evt adaptor. Er det
dem du har købt, som jeg bare ikke kan finde?

Fra : Victor

Dato : 21-04-06 11:34

"Bjarke Ravn-Jonsen" <nyvs@mandril.invalid> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> der kan sættes direkte på S2'eren uden en evt adaptor. Er det dem du har

Der skal altid bruges adapter ,for at benytte linser / filtre.
eks: http://www.foto-tip.pl/sklep/1/s2+tulejka.jpg
http://www.raynox.co.jp/german/digitalgm/S2is/index.htm med super
tele 2.2 X som giver 950 mm.
Adapteren er 4.5 cm lang .

VH
Victor

Fra : Victor

Dato : 21-04-06 11:37

> [...]
> der kan sættes direkte på S2'eren uden en evt adaptor. Er det dem du har

Der skal altid benyttes adapter , for at benytte linser/filter
eks: http://www.foto-tip.pl/sklep/1/s2+tulejka.jpg
http://www.raynox.co.jp/german/digitalgm/S2is/index.htm med
supertele 2.2 X som giver 950 mm.
Adapter er 4.5 cm lang

VH
Victor

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-04-06 11:23

Peter S. wrote:

> Jeg har tidligere haft et Canon S30, med en masse manuelle funktioner og ISO
> 50-800 som har været meget brugbart. Jeg ønsker ikke et SLR.
> S2 IS fås til lidt under 3.000 kr.

Du er off-topic, indkøbsspørgsmål hører hjemme i news:dk.fritid.foto.indkoeb

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-06 12:51

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Du er off-topic, indkøbsspørgsmål hører hjemme i

What took you so long?