Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvilket ministativ ?
Fra : Jakob

Dato : 19-04-06 22:54

Jeg har lige været på en miniferie hvor der var masser af muligheder for
at skyde billeder af oplyste monumenter. Desværre har jeg intet stativ
og vil derfor lige høre om nogen kan anbefale et ministativ der er egnet
til dslr.

Det ideelle ville være et tabletop stativ, der er superkompakt men godt
nok til at klare slr uden at vælte. Helt perfekt ville det være hvis ben
kan justeres lidt så det kan tilpasses skrånende underlag.

Nogen forslag ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Kjær

Dato : 19-04-06 23:35

On 2006-04-19, Jakob <nomail@invalid_still.invalid> wrote:
> [...]
> nok til at klare slr uden at vælte. Helt perfekt ville det være hvis ben
> kan justeres lidt så det kan tilpasses skrånende underlag.

Jeg vil anbefale et Manfrotto 709B. Jeg bruger selv et sådant, og det
håndterer fint mit 1D MkII med f.eks. en 17-35/2.8L.

Stativet kommer med et Manfrotto 482 Micro Ball Head.

http://www.manfrotto.com/Jahia/cache/offonce/pid/2211?livid=68|69&idx=72

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Jakob

Dato : 20-04-06 09:44

In article <slrne4depf.k41.tk@irq.dk>, tk@daarligstil.dk says...

> Jeg vil anbefale et Manfrotto 709B. Jeg bruger selv et sådant, og det
> håndterer fint mit 1D MkII med f.eks. en 17-35/2.8L.

OK, tak for tippet, den vil jeg lige kigge på. Kan man få en dingenot så
man kan bruge det til højformat også ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-04-06 09:56

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
> In article <slrne4depf.k41.tk@irq.dk>, tk@daarligstil.dk says...
>
> OK, tak for tippet, den vil jeg lige kigge på. Kan man få en dingenot så
> man kan bruge det til højformat også ?

Det er normalt ikke nødvendigt med en dingenot, kuglen kan drejes sådan at
kameraet sidder på siden, altså i "højformat".
Dog kan kameraets størrelse nok vanskeliggøre dette, da der nok ikke er
plads til dagens "monsterkameraer".

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Jakob

Dato : 20-04-06 11:25

In article <44474c9c$0$15787$14726298@news.sunsite.dk>,
langgaard@klarupnet.dx says...

> [...]
> kameraet sidder på siden, altså i "højformat".
> Dog kan kameraets størrelse nok vanskeliggøre dette, da der nok ikke er

AHH på den måde. Nu ved jeg ikke hvad du mener med monster kamera men
mit er et D50 dslr og hvis jeg på et tidspunkt opgradere bliver det helt
sikkert ikke til noget der er meget større.

Gider ikke de helt store dslr :0).

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Kjær

Dato : 20-04-06 11:35

On 2006-04-20, Jakob <nomail@invalid_still.invalid> wrote:
> [...]
> mit er et D50 dslr og hvis jeg på et tidspunkt opgradere bliver det helt
> sikkert ikke til noget der er meget større.

Problemet er dog at kameraet sikkert vil røre jorden med den ene side,
fordi stativet er så lavt. :)

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Jakob

Dato : 20-04-06 11:45

In article <slrne4eouh.k41.tk@irq.dk>, tk@daarligstil.dk says...

> Problemet er dog at kameraet sikkert vil røre jorden med den ene side,
> fordi stativet er så lavt. :)

Jo men jeg kan se at det bordstativ fra manfrotto kan fås i et kit hvor
der er en forlænger med det der 345 sæt. Men det bliver muligvis for
ustabilt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : F.Larsen

Dato : 20-04-06 21:13

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> wrote in message
> Problemet er dog at kameraet sikkert vil røre jorden med den ene side,
> fordi stativet er så lavt. :)

Så tag det i bredformat og beskær billedet istedet .,..

Har selv samme stativ - og det er meget stabilt ... kan anbefales ...

--
Flemming

Fra : Jakob

Dato : 20-04-06 23:51

In article <4447eb66$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
n0spam@spamfilter.dk says...

> Har selv samme stativ - og det er meget stabilt ... kan anbefales ...

Synes jeg mangler lidt mp til det ;0). Men måske du lige kan hjælpe mig
med en enkelt oplysning jeg ikke kan finde. Kan man låse benene i
forskellige stillinger eller skal alle benene være "symetrisk" foldet
fuldt ud ?

Og i givet fald er det et problem ved skrånende underlag ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : F.Larsen

Dato : 21-04-06 21:26

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> wrote in message

> [...]
> med en enkelt oplysning jeg ikke kan finde. Kan man låse benene i
> forskellige stillinger eller skal alle benene være "symetrisk" foldet

Benene skal slå helt ud ...

> Og i givet fald er det et problem ved skrånende underlag ?

Nej, så justerer du bare hovedet ...

og det kan lige være i min jakkelomme ... så det er et rigtig 'walkabout'
stativ ...

--
Flemming

Fra : Thomas Kjær

Dato : 20-04-06 11:17

On 2006-04-20, Jakob <nomail@invalid_still.invalid> wrote:
> In article <slrne4depf.k41.tk@irq.dk>, tk@daarligstil.dk says...

> OK, tak for tippet, den vil jeg lige kigge på. Kan man få en dingenot så
> man kan bruge det til højformat også ?

Ikke fra Manfrotto så vidt jeg ved. En løsning kunne dog f.eks. være en
L-plate fra RRS[1], der så vidt jeg husker i nogen af udgaverne også har
gevind til stativ (normalt er de beregnet til Arca-Swiss' Quick Release
system).

Hvis det kunne have interesse, kan jeg tjekke op på det når jeg kommer
hjem senere i dag (hvor jeg har både stativ og L-plate).

1) Really Right Stuff - http://www.reallyrightstuff.com/

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Jakob

Dato : 20-04-06 11:29

In article <slrne4enth.k41.tk@irq.dk>, tk@daarligstil.dk says...

> [...]
> L-plate fra RRS[1], der så vidt jeg husker i nogen af udgaverne også har
> gevind til stativ (normalt er de beregnet til Arca-Swiss' Quick Release

Ahh ok tak for tippet, men jeg kan se at det lige umiddelbart bliver for
dyrt i første omgang så jeg må nøjes med alm format :0).

Så kan jeg jo altid gå efter en sådan plade senere medmindre jeg finder
et ministativ der kan bruges til begge formater.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Skeptikeren

Dato : 20-04-06 07:17

On Wed, 19 Apr 2006 23:53:39 +0200, Jakob
> [...]

>nok til at klare slr uden at vælte. Helt perfekt ville det være hvis ben
>kan justeres lidt så det kan tilpasses skrånende underlag.

Du ser jo ud til at kunne opstille betingelserne/kravene. Men det er
da kun dig selv, der kan vælge mellem stabilitet, længde og
vægtbesvær. Tag dit kamera med største optik med til fotohandleren og
prøv.

Manfrotto er glimrende og dyre.
http://www.manfrotto.com/jsp/index.jsp

have a nice day
--- sk ---

Fra : Jakob

Dato : 20-04-06 09:43

In article <5l9e421mivk4ihak2b79q8k52hajec04qh@4ax.com>,
skeptikeren@privat.dk says...

> Du ser jo ud til at kunne opstille betingelserne/kravene. Men det er
> da kun dig selv, der kan vælge mellem stabilitet, længde og
> vægtbesvær.

Jeg havde ikke forventet at nogen tog beslutningen for mig men at få
udpeget nogle oplagte kandidater fra tilfredse ejere stoler jeg mere på
en en tilfældig fotoforretnings anprisninger.

> Tag dit kamera med største optik med til fotohandleren og
> prøv.

God ide, jeg handler dog sandsynligvis fra nettet så det ville ikke være
helt fair.

> Manfrotto er glimrende og dyre.
> http://www.manfrotto.com/jsp/index.jsp

OK dem vil jeg checke ud.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik

Dato : 20-04-06 07:57

On Wednesday 19 April 2006 23:53, Jakob wrote in dk.fritid.foto:

> [...]
> at skyde billeder af oplyste monumenter. Desværre har jeg intet stativ
> og vil derfor lige høre om nogen kan anbefale et ministativ der er egnet

Jeg har et Manfrotto 342 table top stativ. Det er enormt lille og meget
praktisk at have med rundt.
I den lidt større ende, har jeg et Vanguard MK-2 letvægtsstativ. Desværre
koster den lette vægt på stabiliteten, og hvis det blæser for meget er det
ikke stabilt med f.eks. min 70-200mm :(

En anden mulighed der måske kunne overvejes er en monopod?
Sådan en bidrager faktisk ganske meget til stabiliteten, uden hverken at veje
eller fylde for meget.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik

"If you where the last man on earth, i'd date outside my species"
-- Heather Locklear as Caitlin Moore in 'Spin City'

Fra : Henrik

Dato : 20-04-06 08:05

On Thursday 20 April 2006 08:57, Henrik wrote in dk.fritid.foto:

[...]

> Jeg har et Manfrotto 342 table top stativ. Det er enormt lille og meget
> praktisk at have med rundt.

Argh. Det er kun hovedet.
Det er et kit bestående af et mini ball head #342:
http://services.manfrotto.com/product/templates/itemalone.php3?itemid=264
og et stativ
http://services.manfrotto.com/product/templates/itemalone.php3?itemid=240

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik

"Så' der krans!"
-- Bubber i Snurre Snups Søndagsklub d. 3. marts 2002

Fra : Jakob

Dato : 20-04-06 11:41

In article <1555637.kKnigqPirl@henrik.lan.lagengymnastik.dk>,
nejtak@lalala.null says...

> Det er et kit bestående af et mini ball head #342:
> [...]

Hej

Har lige et spørgsmål. Det ser ud til at alle de her manfrotto tabletop
stativer bruger de samme ben som dem du har linket til her. Det jeg ikke
kajn se her er om benene kan låses i individuelle vinkler men på
billederne ser det ud som om de skal bruge fuldt udfoldet alle sammen.

Kunne forestille mig at det var en en fordel hvis underlaget er ujævnt
eller skrånende at de kunne låses i forskellige vinkler, er dette muligt
?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 20-04-06 09:46

In article <4243993.GolEYv2x10@henrik.lan.lagengymnastik.dk>,
nejtak@lalala.null says...

> En anden mulighed der måske kunne overvejes er en monopod?
> Sådan en bidrager faktisk ganske meget til stabiliteten, uden hverken at veje
> eller fylde for meget.

Tak for tippene. Jeg kunne godt tænke mig en monopod på et tidspunkt men
først når jeg får råd til en tele der kræver det :0). Det er vel ikke
ideelt til lange lukketider som var påkrævet ved de her monument
fotograferinger.

Men jeg kigger lige på den manfroto du omtaler.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-04-06 05:59

"Jakob"
> [...]
> nok til at klare slr uden at vælte. Helt perfekt ville det være hvis ben
> kan justeres lidt så det kan tilpasses skrånende underlag.

Velbon Luxi modellerne er blevet rost for vægt og kvali
det er dog et næsten fuldvoksent stativ, men kompakt.
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?suche=Velbon+Luxi+&sourceid=mozilla-
search
-max-

Fra : Jakob

Dato : 21-04-06 10:20

> Velbon Luxi modellerne er blevet rost for vægt og kvali
> det er dog et næsten fuldvoksent stativ, men kompakt.
> http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?suche=Velbon+Luxi+&sourceid=mozilla-

Tak for tippet. Det er nok et mere kompakt stativ jeg lige kan have i
tasken jeg er ude efter i denne omgang, men det stativ du foreslår vil
jeg bestemt have i tankerne til når jeg skal have et mere voksents
stativ :0). Er vild med let kompakt udstyr :0)

Venlig hilsen

Jakob