Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ændring af dato i EXIF-data
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-04-06 11:28

Hejsa,

Findes der et program som kan ændre i optagelsesdatoen i billeders
EXIF-data? Jeg har en del billeder fra et kamera hvor uret desværre
gik forkert, og da billederne skal bruges i et galleri med andre
kameraers billeder, så bliver rækkefølgen forkert.

Programmet skal helst være til Mac OS X, men det er ikke et
ufravigeligt krav, og så må det da meget gerne være billigt eller
findes en i trial-udgave, da det forhåbentligt kun er noget jeg skal
bruge én gang.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-04-06 12:52

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> gik forkert, og da billederne skal bruges i et galleri med andre
> kameraers billeder, så bliver rækkefølgen forkert.

jhead (freeware) http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/
Du kan lade jhead ændre tiden relativt, altså f.eks. lægge tre dage, en
time og syv sekunder til den eksisterende EXIF-tid. Det gør det meget
effektivt at ændre en mængde billeder, hvor kamerauret gik forkert.

> Programmet skal helst være til Mac OS X, [...]

Der ligger en udgave til OS-X på førnævnte side.
--
JPEGCrops 0.7.1 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-04-06 23:15

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
> effektivt at ændre en mængde billeder, hvor kamerauret gik forkert.

> Der ligger en udgave til OS-X på førnævnte side.

Nice! Jeg har allerede jhead på min server, da jeg har Gallery (et
php-galleri) kørende, men havde slet ikke overvejet at den kunne den
slags. Syntaksen ser endda nem ud.

Tak for tippet!

--
Mvh.