Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sensor rensning
Fra : Ole Larsen

Dato : 14-04-06 04:28

Spørgsmålet dukker hyppigt op, så:

Hidtil har jeg klaret mig med apotekets øresprøjte. Men den anden dag
faldt jeg over hvad jeg anser for velegnet og prismæssigt acceptabelt:
Et sæt med en lille pistol/holder+ 3 patroner med komprimeret (ikke så
meget at det er flydende) CO2 - fra Tetenal.
250 kr., Fotomagasinet, Vestergade, Odense.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design April. 2006

Fra : KsK

Dato : 14-04-06 15:22

> [...]
> meget at det er flydende) CO2 - fra Tetenal.
> 250 kr., Fotomagasinet, Vestergade, Odense.

nå men så tillykke du ha hermed vundet den dybe talken ,,,gaaab den ha være
på market i snart 5 år

i øvrigt ør du læs her
http://www.ens.dk/sw19939.asp

KsK

Fra : Michael L

Dato : 14-04-06 17:58

KsK skrev:

> nå men så tillykke du ha hermed vundet den dybe talken ,,,gaaab den ha være
> på market i snart 5 år

Ro på - Det virker sku som om du er bare er super agressiv over for
alt og alle der røre sig i denne gruppe.
Det var et roligt indlæg og en udemærket information til dem som ikke
lige har kendskab til produktet.
Lad os nu ikke skabe mere støj i denne gruppe end der i forvejen er
mere end rigeligt af.

Mvh
Michael

Fra : KsK

Dato : 14-04-06 22:47

"Michael L" <michaellykke@gmail.com> skrev i en meddelelse
KsK skrev:

> [...]

lige har kendskab til produktet.
Lad os nu ikke skabe mere støj i denne gruppe end der i forvejen er

ja måske hvis man ikke selv had så travlt med at kaste med sten selv !!!!!!

hvis den nu kom fra dig eller en anden hvad den røget glat igenmmen men nu
ha Ole så travlt med så meget andet ligegyldig i rettesættelse så ham og
andre der ha travlt med at lege netbetjernt nå folk post forkert kan ikke
forvent andet .. læg mærk til det er kun de folk der selv har travlt med
at skriv OT eller andet ligegyldig OT og prøve i ........ hvis man kaste om
sig med den slags sætningerne og ha travlt med at rette på andre .. ja så
kan man forvent at man ikke kan tramp ved side af
!!!!

KsK

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-04-06 00:17

Michael L skrev:

> [...]
> lige har kendskab til produktet.
> Lad os nu ikke skabe mere støj i denne gruppe end der i forvejen er

Ksk er en stakkel, der ikke har andet end brok at bidrage med, hvorfor
han har det bedst i et kill-filter.

Fra : KsK

Dato : 15-04-06 12:57

> Ksk er en stakkel, der ikke har andet end brok at bidrage med, hvorfor han
> [...]

det skægt jeg tænke det sammen om dig !!! men du ha ret nå det komme il dig
så er jeg sikket en brokke røv men prøv at tænk hvorfor mon ??? men tror
ikke din hjerne kan tænke så langt

KsK

Fra : Jacob

Dato : 14-04-06 22:55

> [...]
> meget at det er flydende) CO2 - fra Tetenal.
> 250 kr., Fotomagasinet, Vestergade, Odense.

Det er der ikke noget nyt i. jeg har en til rengøring af elektronik. men pas
på med trykket. min lukker det ud ved 20 bar. det er nok til at flå en
elektronik kreds af et print. så pas på med den i kameraet. vender du den på
hovedet kan der komme flydene CO2 ud. det er ikke så godt for kameraet.

Jacob

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-04-06 00:13

Jacob skrev:
> [...]
> hovedet kan der komme flydene CO2 ud. det er ikke så godt for kameraet.

Som jeg nævnte, er det ikke komprimeret til flydende - det er beregnet
til foto, bl. sensorrensning.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-04-06 08:40

Jacob skrev i 44401a3a$0$15795$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> at flå en elektronik kreds af et print. så pas på med den i kameraet.
> vender du den på hovedet kan der komme flydene CO2 ud. det er ikke så

Ud over at der nok er tale om fast og ikke flydende CO2, når det kommer ud,
er der en enkelt detalje, der interesserer mig. Jeg bruger 'dåseluft'
(gætter på at der er tale om butan, da der advares kraftigt mod antænding på
sikkerhedsangivelsen på dåsen) og det er svjks langt billigere end den her
beskrevne løsning. Er der nogle fordele ved at bruge CO2, som jeg ikke er
opmærksom på?

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-04-06 15:31

Jan Bøgh skrev:
..

> [...]
> beskrevne løsning. Er der nogle fordele ved at bruge CO2, som jeg ikke er

Aner ikke om ikke butan skulle være lige så godt, omtalte sæt var blot
det første velegnede jeg faldt over.
Hvor (type butik) køber du din -let doserbare- butan ?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-04-06 20:10

Ole Larsen skrev i 444103a1$0$15787$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Hvor (type butik) køber du din -let doserbare- butan ?

I en fotogeschäft i et eller andet indkøbscenter - sikkert en Photocare,
Japanfoto eller lignende. Den hedder Kenair Air Duster. Sidst jeg var i
Ascoli Picena i i Italien købte jeg en i et supermarked med en lille
fotoafdeling - pris under en 50'er.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Gert Arvesen

Dato : 16-04-06 06:17

> [...]
> Japanfoto eller lignende. Den hedder Kenair Air Duster. Sidst jeg var i
> Ascoli Picena i i Italien købte jeg en i et supermarked med en lille

Det skulle vel ikke være dem jag fandt på shg.

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800463&ref=edbpriser

Hilsen Gert

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-04-06 09:55

Gert Arvesen skrev i 4441d344$0$116$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> Det skulle vel ikke være dem jag fandt på shg.
>
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800463&ref=edbpriser

Jow - lige præcis.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : F.Larsen

Dato : 16-04-06 18:20

"Gert Arvesen" <arvesen@remove.mail.tele.dk> wrote in message

> Det skulle vel ikke være dem jag fandt på shg.
>
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800463&ref=edbpriser

Jeg bruger "butan" varianten fra Brink, 79,- kroner for 400 ml. Eneste
ulempe er "stanken" :=)

Technik direkte har iøvrigt også sættet med 3 flasker i mini udgave.
Fordelen er selvfølge størrelsen, ulempen den begrænsede mængde trykluft
tilrådighed. Alternativt er der 85mg dåsen fra shg.dk til kun 49,-

--
Flemming

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-04-06 19:00

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> beskrevne løsning. Er der nogle fordele ved at bruge CO2, som jeg ikke er

Fordele: CO2 er ikke brændbart, og for mig er det nabo til gratis.

Jeg bruger det, fordi fruen har en 6kg flaske med reduktionsventil til
akvariet.

Bo //

Fra : Jacob

Dato : 16-04-06 22:40

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Fordele: CO2 er ikke brændbart, og for mig er det nabo til gratis.
>
> Jeg bruger det, fordi fruen har en 6kg flaske med reduktionsventil til
> akvariet.
>
> Bo //

Den jeg bruger er ultrajet fra chemtronics. co2 kan laves meget mere rent
end butan. desuden kan det levere et højre tryk. hvilket ikke altid er en
fordel. jeg har fundet er reduktions dyse til den så den kan bruges til
foto. på mit gamle arbejde brugte vi dem til rensning af ekstrem høj
impedans elektronik. (blodgas analysatore) det var det eneste der virkede.

Jacob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-04-06 15:08

Bo Bjerre skrev i 4442860b$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> Fordele: CO2 er ikke brændbart, og for mig er det nabo til gratis.
^^^^^^^^^
Good point!

Men så om en årrække, når jeg har fået brugt mine 2 dåser med brændbar gas,
vil jeg se om jeg kan huske dette

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-04-06 06:59

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> meget at det er flydende) CO2 - fra Tetenal.
> 250 kr., Fotomagasinet, Vestergade, Odense.

For dem der bor i nærheden af København, så har Hother en dims der lyder
lidt tilsvarende:
http://www.hother.dk/images/pfi_2-2005.pdf side 13

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Skeptikeren

Dato : 18-04-06 22:20

On Fri, 14 Apr 2006 05:27:44 +0200, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>meget at det er flydende) CO2 - fra Tetenal.
>250 kr., Fotomagasinet, Vestergade, Odense.

Så er den her igen!
Ingen komprimeret gas på sensoren. megen gas på dåse er forurenet.
En af de bedste (og billigste) fandt jeg hos BILTEMA, art. 36-520.
Teknisk er det 1,1,1,2-Tetrafluoroetan / HFC-134a(CAS 811-97-2)
80-100%.
Brug Sensor swap (våd) eller sensor brush; og brug en ren gas til at
lade brushen op.

Og i øvrigt er det MEGET billigere at skrive efter brushen end at købe
den i DK.

http://www.camerahobby.com/Digital_SensorSweep.htm

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

http://www.bythom.com/cleaning.htm

http://www.luminous-landscape.com/essays/sensor-cleaning.shtml

Bare for at nævne nogle få gode henvisninger.

sk

have a nice day
--- sk ---

Fra : F.Larsen

Dato : 18-04-06 23:30

"Skeptikeren" <skeptikeren@privat.dk> wrote in message
> [...]
>
> http://www.bythom.com/cleaning.htm
>
> http://www.luminous-landscape.com/essays/sensor-cleaning.shtml
>
> Bare for at nævne nogle få gode henvisninger.

Gode link som jeg vil studere grundigt, inden jeg vil forsøge mig med Sensor
Swab - som jeg bestilte idag. Har en del støv som ikke vil forsvinde ... og
tryk luften hjalp ikke så meget ...

Nogen der har egne erfaringer med de "våde" metoder til sensor rengøring ?

--
Flemming

Fra : Skeptikeren

Dato : 19-04-06 05:59

On Wed, 19 Apr 2006 00:30:01 +0200, "F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk>
wrote:

>"Skeptikeren" <skeptikeren@privat.dk> wrote in message

%< klip >%

>Nogen der har egne erfaringer med de "våde" metoder til sensor rengøring ?

Prøv at Google:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=sensor+swabbing&btnG=Search
og
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=Sensor+Cleaning

Der finder du alt fra markedskrigeriske salgsfremstød over gode
instruktioner til naive blogs beskrivende enkeltpersoners erfaringer.
Læs og sortér med hård hånd.

Det er ikke så svært.

have a nice day

Fra : Skeptikeren

Dato : 18-04-06 22:32

Jeg glemte lige at disse 2 ref. også skulle med:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/visible-dust.shtml

http://www.cleaningdigitalcameras.com/

have a nice day