Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brug af filtre og step-up rings
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 13-04-06 21:41

Svende på dk.fritid.foto,

Jeg er (så'n cirka) newbie og efter at have brugt en del tid på at
finde "det perfekte filtersetup" (tm), er jeg nu tilfreds med det, jeg
har. Det fungerer for mig - til en fornuftig pris.

Derfor har jeg lavet en lille indføring i hvordan man med step-up ringe
kan spare penge på filtre. Det er sikkert ikke noget for gamle garvede
fotografer, men andre newbies kan måske få glæde af det:

<http://gallery.fjelsten.dk/v/peter/fototeknik/filtersetup/>

Havde jeg alverdens penge ville jeg købe pol-filtre i alle størrelser,
men alt for mange multicoated'e filtre bliver for dyre for mig.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Lars Hjortø

Dato : 14-04-06 10:34

Hej Peter.

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Havde jeg alverdens penge ville jeg købe pol-filtre i alle størrelser,
> men alt for mange multicoated'e filtre bliver for dyre for mig.

Med en step-up ring mellem objektiv og ringen til Cokin-filterholderen kan
du meget vel komme ud for at du kan se filterholderen gennem objektivet så
du for mørke aftegninger i hjørnerne af billederne og måske andet "fnidder"
på billedet. Muligvis går det godt med din 18 mm, men kommer du længere ned
i brændvidde går det næsten 100 % sikkert galt.
Den "rigtige" løsning er at købe en filter-holder ring til hvert af dine
objektiver og så købe et cirkulært polfilter til din Cokin filterholder, så
undgår du også at skulle investere i et hav af filtre da de netop på denne
måde kan genbruges til alle dine objektiver (i hvert fald inden for det
område at Cokin anbefaler).
De andre filtre du køber til Cokin filterholderen vil naturligvis også kunne
bruges.
Kig evt. på Cokins hjemmeside (selvom den er elendigt lavet)
http://www.cokin.com/

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-04-06 10:58

Lars Hjortø skrev i Message-ID:
<443f6c28$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Muligvis går det godt med din 18 mm, men kommer du længere ned i
> brændvidde går det næsten 100 % sikkert galt.

Læs:
http://gallery.fjelsten.dk/v/peter/fototeknik/filtersetup/06-01-Filtersetup-img_0101-010.jpg.html
- du har ikke ret i din antagelse.

> Den "rigtige" løsning er at købe en filter-holder ring til hvert af
> dine objektiver og så købe et cirkulært polfilter til din Cokin
> filterholder

Jeg har ikke hørt gode ting om Cokins polfilter - det er i alt fald ikke
multicoated. Derudover synes jeg man lettere får flare med Cokin-filtre.