Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mobilt hjemmestudie (flash)
Fra : Søren

Dato : 13-04-06 16:07

Hey!

Jeg har en ide om at lave et simpelt "mobilt hjemmestudie" ... jeg har et
Canon 20D, en Canon speedlite 550EX og en 580EX ... min plan er at lave
lyssætningen med de to flash placeret på stativ med hhv en paraply på den
ene til at softe lyset og en paraply på den anden til at reflektere lyset.

Mine spørgsmål er så :

Hvor finder jeg de to paraplyer ??
Hvad kalder man sådan nogen ??
Hvor finder jeg kabel til at trigge 580EX der er min masterflash ??
Er det overhovedet tilstrækkeligt til at lave "ordentlige" portræt/modelskud
?

Fra : Michael L

Dato : 13-04-06 16:47

Søren skrev:

> [...]
> Hvor finder jeg kabel til at trigge 580EX der er min masterflash ??
> Er det overhovedet tilstrækkeligt til at lave "ordentlige" portræt/modelskud

Paraplyer og lign. kan du finde ved de fleste bedre fotoforretninger,
eller du kan fx. kigge på obt.dk eller goecker.dk og lign. steder.

Umiddelbart kan det formentligt godt laces lidt portrætter(headshots),
men hele modelskud tror jeg ikke du vil have lys nok til. De små flash
er generelt ikke ret kraftige, især ikke når du placere paraplyer og
lign. foran dem. Med paraplyer og lign. placeret foran dem, kunne jeg
forestille mig du også bliver tvunget til at placere dem rimelig tæt
på "modellen" for at få nok lys.
Men det er da et forsøg værd - Selv overvejede jeg også at anskaffe
en stak af Nikon's tilsvarende flash', men det blev hurtigt tydeligt at
mulighederne var ret begrænset hvis vi der var tale om studiebrug.

Mvh
Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-04-06 17:27

Michael L wrote:

> Paraplyer og lign. kan du finde ved de fleste bedre fotoforretninger,
> eller du kan fx. kigge på obt.dk eller goecker.dk og lign. steder.

Du er off-topic, smut over i news:dk.fritid.foto.indkoeb

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren

Dato : 13-04-06 17:41

Niels, hvis du ikke kan bidrage med andet end negative kommentarer (og det
evner du jo tilsyneladende ikke) så bland dig venligst uden om den her snak!

Mit hovedspørgsmål går på om teknikken er anvendelig som mobilt studie i den
lettere ende. At jeg så også spørger om hvor man de nødvendige remedier kan
findes gør ikke mit spørgsmål mindre relevant for denne gruppe.

Mvh Søren

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-04-06 22:47

Søren wrote:

> [...]
> lettere ende. At jeg så også spørger om hvor man de nødvendige remedier kan
> findes gør ikke mit spørgsmål mindre relevant for denne gruppe.

Jeg er ligeglad med hvordan du vender og drejer dit spørgsmål, for du
skriver flg.:

> Mine spørgsmål er så :

> Hvor finder jeg de to paraplyer ??

Og det er klart et spøgsmål om hvor varen kan købes, og i fundatsen for
news:dk.fritid.foto.indkoeb står det direkte nævnt, at spørgsmål til
gruppen f.eks. kan være, hvor en given vare kan købes.

Så dit indlæg hører hjemme i news:dk.fritid.foto.indkoeb - og hvis du
insisterer på at snakke teknik i denne gruppe, så bør du dele dit indlæg
i to, så du kan poste hver del, hvor de er on-topic.

Alt andet er en omgåelse af spillereglerne her på UseNet, og det ville
svare til, at jeg stillede et teknisk spørgsmål vedr. et Nikon-kamera og
sluttede indlægget af med at oplyse, at det iøvrigt er til salg for 4.500
kroner.

Alle og enhver kan i dette tilfælde godt se, at det er off-topic, og en
omgåelse af reglerne, at jeg pakker en køb/salg annonce ind i et teknisk
spørgsmål...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : den ægte fotomand

Dato : 13-04-06 17:00

> [...]
> Hvor finder jeg kabel til at trigge 580EX der er min masterflash ??
> Er det overhovedet tilstrækkeligt til at lave "ordentlige"
du kan finde dem her, men hvis du har lidt penge på kistebunden, hvorfor så
ikke købe det her udemærkede startsæt:

http://www.obt.dk/hjemme_studie_flash_kit.htm

Per

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-04-06 17:27

Fra : Food_life

Dato : 14-04-06 13:51

On Thu, 13 Apr 2006 17:59:52 +0200, "den ægte fotomand"
<denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote:

>http://www.obt.dk/hjemme_studie_flash_kit.htm
>
>Per

Hej Per

Har du erfaring med dette startsæt? Det lyder godt - fungerer det
sammen med alle kameraer - tænker her på hvorledes udløses flshen? Jeg
har et Canon D20 - vil det fungere med det?

mvh

Mogens

Fra : den ægte fotomand

Dato : 14-04-06 15:44

> [...]
> sammen med alle kameraer - tænker her på hvorledes udløses flshen? Jeg
> har et Canon D20 - vil det fungere med det?

ikke lige det sæt, men mit første sæt var fra det firma, og det fungerede
fint. Men jo, hvis du skal ha det udløst, så er den nemmeste løsning en
hotshoe, som du sætter på din flash sko på kameraet, og så ellers sætter
kablet til det. Så skulle det gerne fungere. Evt kan du i samme firma, købe
noget trådløst og sætte på kameraet, kender dog ikke lige siden til det. Men
det kan de sikkert hjælpe dig med derinde.

Mvh Per

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-04-06 17:26

Søren wrote:

> Mine spørgsmål er så :
>
> Hvor finder jeg de to paraplyer ??

Prøv at spørge i news:dk.fritid.foto.indkoeb

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Bau

Dato : 13-04-06 18:13

> Prøv at spørge i news:dk.fritid.foto.indkoeb

Er du langsomt opfattende siden du er nødt til at gentage dig selv 3 gange?
--
/Per
Udskift invalid i adressen med com

http://erik.richard.er.irriterende.dk/

Fra : Erik W.

Dato : 13-04-06 17:57

"Søren" <soren@rudemtb.dk_fjernvedsvar> skrev i en meddelelse
> [...]
> ene til at softe lyset og en paraply på den anden til at reflektere lyset.

http://www.foto-walser.biz/myfactory20/Shop/Shop.aspx?ClientID=wf461466878702340168&Shop=1&Type=1&Param=266&Group=266&Language=D

Fotowalser har en masse af den slags til rimelige priser. Du kan også finde
ham på ebay.de hvor du kan gøre nogle kup med den rette tålmodighed.

> Hvad kalder man sådan nogen ??

Henholdsvis gennemlysnings og refleksparaplyer. - Gennemlysning giver et
blødt gråvejrsagtigt lys og refleks giver et solskinsagtigt hårdt lys.

> Hvor finder jeg kabel til at trigge 580EX der er min masterflash ??

Det hedder en off camerashoe 2

> Er det overhovedet tilstrækkeligt til at lave "ordentlige"
> portræt/modelskud

Ja. hvis du så tager et stykke flamingoplade med og lader personen holde
den, så har du det hele.

Du kan også som jeg købe en legetøjsparaply til 40 kr i en
legetøjsforretning, og save håndtaget af. Jeg har lavet en fin lille kompakt
løsning som kan ses her :
http://erik.w-foto.dk/thumbnails.php?album=16 så kan du bruge solen eller
vindueslys til at lave backlighting.

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh Erik

Fra : Michael L

Dato : 13-04-06 19:05

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Du er off-topic, smut over i news:dk.fritid.foto.indkoeb

Da mit svar primært gik på om det forespurgte var brugbart/muligt og
kun som en kort sidebmærkning nævnte hvor tingene kunne fåes så kan
indlægget næppe betegnes som off-topic. Ligeledes var det mit indtryk
at det vigtigste for spørgeren var at vide om det overhovedet var
brugbart og sekundært hvor han skulle kigge henne.

Er du klar over at du har bidraget med ligeså meget støj som reelle
indlæg i den her tråd - I virkeligheden er det i så fald dig der er
off-topic.

Var det i øvrigt ikke noget med jeg røg i dit kill-filter for en uges
tid siden ;)

Mvh
Michael

Fra : KsK

Dato : 14-04-06 23:53

"Michael L" <michaellykke@gmail.com> skrev i en meddelelse

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Du er off-topic, smut over i news:dk.fritid.foto.indkoeb

Var det i øvrigt ikke noget med jeg røg i dit kill-filter for en uges
> [...]

jeg tror ikke rigtigt NRE ha styr på det der med kill filter !!! den nummer
ha han også lavet med mig

KsK

Fra : Martin Magnussen

Dato : 14-04-06 10:45

www.photoshop.dk har også et kit tilsalg, jeg påtænker selv og købe
et.
http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30101407&menuid=32002&level=1

Med venlig hilsen

Martin Magnussen
http://www.mmagnussen.photosite.com/

Fra : Claus Smith

Dato : 14-04-06 19:00

Jeg har sådan et, bare andet fabrikat, men samme lamper og det er et fint
lille starterkit.

Claus Smith

Fra : den ægte fotomand

Dato : 17-04-06 12:49

"Claus Smith" <claus@claussmith.NOSPANcom> skrev i en meddelelse

> Jeg har sådan et, bare andet fabrikat, men samme lamper og det er et fint
> lille starterkit.
>
> Claus Smith

Men hvem i DK forhandler Dörr nu??? den hjemmeside jeg havde med en
forhandler, vist nok i Ringsted, dur ikke mere.

Per

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-04-06 12:58

den ægte fotomand wrote:

> Men hvem i DK forhandler Dörr nu??? den hjemmeside jeg havde med en
> forhandler, vist nok i Ringsted, dur ikke mere.

Prøv at spørge i news:dk.fritid.foto.indkoeb - spørgsmål om hvor en given
vare købes, er nemlig on-topic i den gruppe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 17-04-06 13:21

den ægte fotomand skrev:

> Men hvem i DK forhandler Dörr nu??? den hjemmeside jeg havde med en
> forhandler, vist nok i Ringsted, dur ikke mere.
>
> Per

Photoshop.dk har et enkelt Dörr produkt på deres side så de kan
muligvis skaffe hvad du skal bruge fra dem.

Mvh
Michael