Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Danmarks Akvarium
Fra : Jesper

Dato : 12-04-06 19:00

Hej.

Jeg skal i morgen besøge Danmarks Akvarium og vil derude gerne tage nogle
gode fotos af de flotte og farverige fisk m.v.

Har I nogle gode forslag til hvad jeg især skal være opmærksom på/passe på
for at få nogle gode fotos med.

Der skal jo fotograferes gennem glas.

Nogle gode råd til indstillinger?

Mvh

Jesper.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 12-04-06 19:09

"Jesper" <Christop@post1**.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gode fotos af de flotte og farverige fisk m.v.
>

> Har I nogle gode forslag til hvad jeg især skal være opmærksom på/passe på

Hvad har du af udstyr?

Generelt vil jeg sige, gå så tæt på glasset som overhovedet muligt, helst
kameraet helt ind til glasset, på den måde, undgår du refleksioner fra
glasset (forhåbentligt). Et pol-filter kunne hjælpe dig, men jeg frygter
lidt, at det tager for meget lys under de forhold. Hvis du bruger flash, så
husk at den skal være i en vinkel i forhold til dit objektiv, da du ellers
vil få flash-lysets refleksion med i billedet. Tag mørkt tøj på, for at
undgå Refleksioner.

MVH
Thomas

Fra : Brian Lund

Dato : 12-04-06 19:27

> [...]

> vil få flash-lysets refleksion med i billedet. Tag mørkt tøj på, for at

Enig, pol-filter KAN nok bruges, hvis man også har stativ, men at holde
opbjektivet helt ind til glasset er nok mere effektivt!
Tag altid billederne vinkelret på glasset... Det kan give kreative
problemer, men hvis du tager billedet skævt ind på vil billedet se
mærkelligt ud pga lysbrydningen mellem vand og glas...

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-06 23:01

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> nogle

> på

Hvis du har en gummi-modlysblænde, så sæt den helt op mod glasset. Så undgår
du at få reflekser, og kan bruge flash uden de store problemer. Gummiet gør
også at du kan sigte lidt skråt, hvis det er påkrævet.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 13-04-06 06:56

> Hvis du har en gummi-modlysblænde, så sæt den helt op mod glasset. Så
> undgår du at få reflekser, og kan bruge flash uden de store problemer.
> Gummiet gør også at du kan sigte lidt skråt, hvis det er påkrævet.

så kan den virke som sugekop, så man undgår stativet

spøj til side.. Det e altsammen gode råd, kunne bare ikke dy mig.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-04-06 12:24

Jan Damkjær Dahl wrote:
> så kan den virke som sugekop, så man undgår stativet

Genialt

Jeg synes at flash lyder som en lidt dårlig ide ?

Jeg kunne forstille mig, at man skræmmer fiskene og man går i et lidt
dunkelt rum for bedre at kunne se fiskene, så et flash glimt vil sikkert
også genere de andre besøgende ?

Jeg ved ikke om Danmarks Akvarium har regler på det område, men man bør jo
nok spørge først inden man fyrer en flash af i hovedet på fiskene.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-04-06 12:56

Jan Vestergaard skrev i 443e34de$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
dette:

> Jeg synes at flash lyder som en lidt dårlig ide ?
>
> Jeg kunne forstille mig, at man skræmmer fiskene

Ikke det allermindste. Det virker som om de slet ikke registrerer det.

> og man går i et lidt
> dunkelt rum for bedre at kunne se fiskene, så et flash glimt vil
> sikkert også genere de andre besøgende ?

Enig. Og derfor bør man også prøve at besøge akvarierne i perioder med lavt
besøgstal.

> Jeg ved ikke om Danmarks Akvarium har regler på det område, men man
> bør jo nok spørge først inden man fyrer en flash af i hovedet på
> fiskene.

De har i hvert fald så gamle og ridsede ruder, at det gør det meget svært at
benytte en blitz. Enhver ridse eller algevækst nærmest stråler ved brug af
blitz.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-04-06 12:47

Jesper skrev i 443d4039$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> Jeg skal i morgen besøge Danmarks Akvarium og vil derude gerne tage
> nogle gode fotos af de flotte og farverige fisk m.v.

Desværre er Danmarks Akvarium efterhånden noget slidt, hvorfor det ikke er
så attraktivt som de fleste nyere akvarier. Sidst jeg var der, var der
rigtigt mange eksempler på ridser i glasset. Siden goe gamle dekoratør
Eggers synes jeg heller ikke at der er sket meget med indholdet.

Jeg kan ikke huske om der er noget forbud mod blitz - ellers vil jeg
anbefale et kamera med en ekstern blitz der holdes på samme side af den
vinkelrette akse ifht. glasset som kameraet og så, som også de andre svar
angiver, med objektivet så tæt på ruden som muligt. Jeg har prøvet med et
POLfilter, men synes ikke det er praktisk i denne sammenhæng.

> Har I nogle gode forslag til hvad jeg især skal være opmærksom
> på/passe på for at få nogle gode fotos med.

> Der skal jo fotograferes gennem glas.

Ridser, ridser alger og ridser. Det ser afsindigt grimt ud, når man kan se
noget af dette på glasset.

> Nogle gode råd til indstillinger?

Uden blitz: Halvtotaler af interiør - ikke enkeltfisk. Du kan normalt ikke
få dybdeskarphed og hastighed nok på samme tid. Koncentrer dig om
dybdeskarpheden og tag så MANGE billeder, så du har noget at kassere af, når
der er bevægelsesuskarphed (og det er der).
Med Blitz: Enkeltfisk og fiskeportrætter. Igen koncentrer dig om blænden
(=dybdeskarphed) og lad din (forhåbentlig gode) blitzautomatik om resten.

Et par eks. på billeder taget i off. akvarier - alle uden brug af blitz. Du
kan se optagelsesdata ved at klikke på den lille kameraikon under billedet.

http://jan.boegh.net/Album/Akvariefotos/index.html

mvh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : nh7h@nighthawks.dk

Dato : 13-04-06 18:40

> [...]
>
> Et par eks. på billeder taget i off. akvarier - alle uden brug af blitz.
> Du kan se optagelsesdata ved at klikke på den lille kameraikon under

Hej Jan

Det må jeg sku sige. fantastiske billeder. Billedet af goblen er suverænt.
Tak for kigget.

Bo

Fra : KsK

Dato : 14-04-06 11:54