Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 350d - indstillinger
Fra : Benny Andersen

Dato : 10-04-06 18:07

Rådgivning ønskes.

Netop købt ovennævnte kamera + blits 430ex.+ stativ.

Skal fotografere konfirmandhold i kirke. Dvs. et hold der er opstillet i
koret med en afstand på ca. 6 m fra kameraet.

Forslag til indstillinger ønskes.

1) Lade automatikken klare alt. -

2) Indstille på fast blænde (for at have dybdeskarpheden)

3) Indstille på fast tid (bevægelser fryses)

Det jeg er mest usikker på er om focus nu også bliver konformanderne og ikke
baggrunden i kirken.
Hvad vil I gøre med sådan en opgave?
Jeres gode råd modtages med kyshånd

vh.
B. Andersen.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-04-06 18:36

"Benny Andersen" <benny.andersen@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Rådgivning ønskes.

Det er jo digitalt, så hvorfor ikke tage nogle billeder med alle de
kombinationer du nævner og alle dem du kan finde på :)

Fra : Årslev

Dato : 10-04-06 18:36

"Benny Andersen" <benny.andersen@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Rådgivning ønskes.

I sådan en situation er det jo konfirmanden der er i centrum, og ikke
kirken, så jeg ville anvende en lidt mindre blændetal og så gå lidt tættere
på de enkelte konfirmander. Som afslutninng et gruppebillede med højere
blændetal for at få god dybdeskarphed.
But that´s just my opinion....

Fra : Andreas M.

Dato : 10-04-06 18:42

Benny Andersen wrote:
> Hvad vil I gøre med sådan en opgave?

Hyre en proff. fotograf, hvis jeg ikke var helt sikker på hvordan den
skulle tackles ;)

Men formoder det ikke var det svar du ville have :) Så ville jeg køre
fuldt manuel, for at have den bedste kontrol, og så hvis muligt lave en
prøveskydning i kirken et par dage i forvejen under samme lysforhold som
der kan formodes at være "når det gælder"...

Mht. fokus så finde et kontrastrigt godt belyst punkt i samme afstand
som konfirmanderne og så bruge det til at fokusere på. Evt. manuel fokus
hvis man er mere tryg ved det.

--
Andreas M.

Fra : KNL DtP

Dato : 10-04-06 18:45

"Benny Andersen" <benny.andersen@teliamail.dk> skrev i en meddelelse

> Skal fotografere konfirmandhold i kirke. Dvs. et hold der er opstillet i
> koret med en afstand på ca. 6 m fra kameraet.

For at få en flot og naturlig lyssætning, kan du med fordel anvende en langsom
lukkertid (f.eks. 1/15 sek.) med kameraet på stativ og blitzen tændt. Dette
vil lade det eksisterende lys i kirken træde mere frem, fremfor at lade det
kolde blitzlys illuminere hele kirkerummet. Husk at prøve dig frem med
blitz-indstillinger +/- EV for en passende effekt. Husk at bede konfirmanderne
stå helt stille med den længere lukkertid og at du anvender stativ.

Et andet forslag går på at lade blitzen pege opad i det (går jeg ud fra)
hvidkalkede kirke, således at lyset blive spredt ud og bliver diffust, fremfor
at tæske blitzlyset direkte ind på konfirmanderne. Det bløde lys vil ofte
klæde motivet langt bedre end direkte blitz.

Jeg vil anbefale, at du skyder i RAW-format, da det giver et meget større
eksponeringsspillerum end direkte JPG. Dette kan specielt være en fordel med
de hvide kjoler, som kan brænde ud, hvis du ikke passer på med belysningen. Du
vil også kunne finpudse hvidbalancen, ved at tage en pipette-måling på en hvid
kjole - så undgår du at få et grimt farvestik.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 10-04-06 18:53

Benny Andersen wrote:
> [...]
>
> 1) Lade automatikken klare alt. -
>
> 2) Indstille på fast blænde (for at have dybdeskarpheden)
>
> 3) Indstille på fast tid (bevægelser fryses)

Hvis du bare bruge metode 2 (Av), så risikerer du alt for lange
lukkertider. Med flash er det bedre at bruge manuel (M), og så vælge en
rimelig lukkertid, under hensyntagen til lysmålingen som vises i
displayet. (Især overeksponering driller, for her kan flashen ikke lige
hjælpe til). Du kan godt blænde lidt ned, hvis lyset ser fornuftigt ud.
Husk på, at flashen viser dig om du har opnået korrekt belysning i
forhold til ETTL2 målingen.
Hvis du bruger kit-linsen, så undgå at bruge vidvinkel (18mm), men zoom
lidt ind og gå lidt væk med kameraet, hvis da ellers flashen har power
nok. Når kit-linsen er helt ude i vid vinkel, giver den nogen CA og har
ikke perfekt fokus.
Iøvrigt vil jeg anbefale ISO400. Helst ikke højere.

Mvh Thomas Jørgensen

Fra : Jacob

Dato : 10-04-06 21:30

> [...]
>
> 3) Indstille på fast tid (bevægelser fryses)
>
> Det jeg er mest usikker på er om focus nu også bliver konformanderne og

Jeg har fotograferet meget i kirker. din blitz er slet ikke tilstrækkeligt
hvis du vil oplyse konfirmanderne indirekte ved at skyde op i loftet.
Specielt idag hvor kirkerne ikke er hvidmalet mere. hvilket så også giver en
WB fejl.
prøv at se om du kan låne et par studie blitzer. det hjælper meget.

der du kan gøre er at du benytter den indbyggede blitz som fill flash og så
ellers tager billederne med fjern udløser og på stativ. benytter du din
eksterne blitz som fill flash kan billederne få et meget kunstigt udseende.
grundet den store afstand fra blitz hoved til objektiv center.
Lad være med at bruge for lang brændvide. maks 50mm. du kan køre shovet i Av
og sætte blænden til 8 hvis det er kit objektivet (det eneste sted den
tegner rigtigt godt).

Jacob

Fra : Åge

Dato : 11-04-06 14:17

> [...]
>
> 3) Indstille på fast tid (bevægelser fryses)
>
> Det jeg er mest usikker på er om focus nu også bliver konformanderne og

Mht. fokussen: Indstil evt. Canon'en til kun et fokuspunkt, så du er sikker
på, hvad der fokuseres på.

Fra : Mark Schiller

Dato : 26-04-06 08:18

Tue, 11 Apr 2006 15:16:48 +0200, berigede "Åge" <Klogesen@åge.dk>
dk.fritid.foto med:

>Mht. fokussen: Indstil evt. Canon'en til kun et fokuspunkt, så du er sikker
>på, hvad der fokuseres på.

Sidespørgsmål: Er det muligt, at få Canonen til konstant at vise
hvilket fokupunkt som er aktivt, i stedet for det der korte "blip" den
lige viser?

/Mark

--
Mark Schiller
Email : ms (a) definitivt.dk

"Technology - No place for wimps"

Fra : Per

Dato : 12-04-06 09:16

> Netop købt ovennævnte kamera + blits 430ex.+ stativ.
>
> Skal fotografere konfirmandhold i kirke. Dvs. et hold der er opstillet i
> koret med en afstand på ca. 6 m fra kameraet.
>
> Forslag til indstillinger ønskes.

Jeg håber da ikke du er den eneste fotograf? Jeg syntes ikke du kan være
bekendt at stille op hvis der er tale om "officielle" billeder, når du ikke
har bedre viden/erfaring for ikke at nævne mangel på udstyr. Jeg tror ikke
du kan opnå særlig godt resultat blot med én 430ex blitz.

Fra : Benny Andersen

Dato : 13-04-06 00:11

Tak for de gode svar som I har givet.
Det giver mig nye ideer.
Er imponeret over den hjælpsomhed der er i gruppen.

venlig hilsen
Benny