Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikkor 18-70G DX IF-ED o.s.v.
Fra : Henning Broe

Dato : 09-04-06 19:38

Er det sådan at der findes to udgaver af dette objektiv?

Når man ser det omtalt og til salg, er det tilsyneladende tilfældigt om
der angives "IF"(internal focus) i beskrivelsen
Er der en kit-udgave og en købeudgave?

Henning Broe

Fra : Johnny Andersen

Dato : 09-04-06 20:05

"Henning Broe" <henning@tovbroe.dk> skrev i en meddelelse
> Er det sådan at der findes to udgaver af dette objektiv?
>
> Når man ser det omtalt og til salg, er det tilsyneladende tilfældigt om
> der angives "IF"(internal focus) i beskrivelsen
> Er der en kit-udgave og en købeudgave?

Der findes kun en udgave af nikon 18-70 DX.

Med venlig hilsen

Johnny Andersen

Fra : WhiteDog

Dato : 10-04-06 15:29

Henning Broe wrote:
> [...]
>
> Når man ser det omtalt og til salg, er det tilsyneladende tilfældigt om
> der angives "IF"(internal focus) i beskrivelsen

Ikke hvad jeg ved af. Jeg har aldrig hørt om en Nikkor 18-70 med IF.

/Rudi

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-04-06 14:06

WhiteDog skrev i 443a6b6a$0$47029$edfadb0f@dread15.news.tele.dk dette:

> Ikke hvad jeg ved af. Jeg har aldrig hørt om en Nikkor 18-70 med IF.

Du kan købe mit! Det er endda trykt på objektivet.
Og da det åbenbart er en sjældenhed, vil du sikkert begejstres over kun at
give en halv snes tusinde for det!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Sune Pedersen

Dato : 10-04-06 16:21

Der findes kun et 18-70 objektiv fra Nikon.

AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G DX ED IF

IF står for Internal Focusing
ED står for Extra-low Dispersion Glas, hvilket mindsker chromatic
aberrationer (eksempelvis når man skyder nogle jernstænger i kraftigt
sollys, vil der på ikke ED glas være stor chance for et lilla skær).

Jeg har i øvrigt et til salg hvis du er interesseret :)
dk.marked.privat.foto :)

mvh
Sune

Fra : WhiteDog

Dato : 11-04-06 00:34

Sune Pedersen wrote:
> [...]
> sollys, vil der på ikke ED glas være stor chance for et lilla skær).
>
> Jeg har i øvrigt et til salg hvis du er interesseret :)

Jeg kunne godt tænkte mig at vide hvor du for IF fra. Jeg har selv den
der optik, som så mange andre og jeg kan ikke se, hvor der står IF. Selv
på Nikon's hjemmeside står der intet om IF.

/Rudi

Fra :    ab©

Dato : 11-04-06 06:55

"WhiteDog" <whitedog@voodoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne godt tænkte mig at vide hvor du for IF fra. Jeg har selv den der
> optik, som så mange andre og jeg kan ikke se, hvor der står IF. Selv på
> Nikon's hjemmeside står der intet om IF.

Jeg tror da, at han _får_ det fra det faktum, at der er I(ntern)F(ocus) i
objektivet - er der ikke det i dit ?

ab©

--
- der gerne vil vide mere uden at vejen
går over højreorienterede aviser (-c:)

Fra : Peter Rongsted

Dato : 11-04-06 13:13

On Tue, 11 Apr 2006 01:33:40 +0200, WhiteDog <whitedog@voodoo.dk>
wrote:

>Jeg kunne godt tænkte mig at vide hvor du for IF fra. Jeg har selv den
>der optik, som så mange andre og jeg kan ikke se, hvor der står IF. Selv
>på Nikon's hjemmeside står der intet om IF.

Du har ikke set godt nok efter. Se her:
http://nikonimaging.com/global/products/lens/af/dx/af-s_dx_zoom18-70mmf_35-45g_if/index.htm

Peter

Fra : WhiteDog

Dato : 11-04-06 18:21

Peter Rongsted wrote:

> Du har ikke set godt nok efter. Se her:
> http://nikonimaging.com/global/products/lens/af/dx/af-s_dx_zoom18-70mmf_35-45g_if/index.htm
>
> Peter
Ja, det ser åbenbart rigtigt ud. Men jeg kan bare ikke se at det står på
mit objektiv, nogen steder overhovedet og derfor tænkte jeg mig ikke om,
før jeg skrev :). Hvis i kigger på Nikon's side i DK, står der heller
intet om IF. Men det er måske bare blevet pænt almindeligt at have IF i
objektiver at de ikke gider nævne det mere ;)

Fra : HKJ

Dato : 11-04-06 18:45

WhiteDog wrote:
> Ja, det ser åbenbart rigtigt ud. Men jeg kan bare ikke se at det står på
> mit objektiv, nogen steder overhovedet

Prøv at læse på undersiden af objektivet: DX SWM ED IF Aspherical Ø67

> [...]
> intet om IF. Men det er måske bare blevet pænt almindeligt at have IF i
> objektiver at de ikke gider nævne det mere ;)

Du kunne også bare have drejet på focusringen og se om objektivet ændre
længde. IF går netop ud på at objektivet kun flytter interne glas, når
du ændre focus.
En variant af IF er RF, hvor det er de linser der sidder ind mod
kameraet der flyttes.

Fra : WhiteDog

Dato : 11-04-06 19:37

HKJ wrote:

> [...]
> du ændre focus.
> En variant af IF er RF, hvor det er de linser der sidder ind mod

hehe, du har jo helt ret. Man burde lige undersøge det nærmere, inden
man kaster sig ud ligegyldige diskutioner :)