Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Ixus 500 - dato på billeder?
Fra : Peter Jensen

Dato : 04-04-06 10:35

Hvordan får jeg dato på mine billeder? Har et Ixus 500 som er et par år
gammel.

Fra : Brian Lund

Dato : 04-04-06 10:57

> Hvordan får jeg dato på mine billeder? Har et Ixus 500 som er et par år
> gammel.

Hvis du stiller datoen i kameraet ligger det i EXIF i jpg filen, om kameraet
selv kan ved jeg ikke, men ellers kan du sikkert få et program der udfra
EXIF påtrykker et datostempel!

Prøv google med noget ala; exif datestamp

Brian

Fra : Brizz

Dato : 04-04-06 12:28

Brian Lund skrev:
> [...]
Er ret sikker på den ikke lægge det på i kameraet. Men ligger det i exif
kan du lægge det på photoshop fx.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : HKJ

Dato : 04-04-06 17:48

Peter Jensen wrote:
> Hvordan får jeg dato på mine billeder? Har et Ixus 500 som er et par år
> gammel.

Du bruger batch funktionen i http://www.irfanview.com/ til at kopiere
data fra EXIF ind i billedet. Det virker selvfølgelig kun hvis du har
stillet uret i kameraet rigtigt.

Det er også mulig at placere datoen under billedet med IrfanView.

Fra : Peter Jensen

Dato : 05-04-06 19:44

Hej,

Lyder interessant. Kan du forklar en ny bruge af Irfanview hvordan jeg
præcist gør det? Sidder lige nu og roder med det!!

Fra : HKJ

Dato : 05-04-06 19:53

Peter Jensen wrote:
> Lyder interessant. Kan du forklar en ny bruge af Irfanview hvordan jeg
> præcist gør det? Sidder lige nu og roder med det!!

Vælg file menu og så Batch conversion.
Der sætter du kryds i "Use advanced options"
Tryk på "Set advance options"

Hvis du vil have en kant uden om billedet, vælg "Canvas size"
For at sætte tekst på billedet (eller i kanten), vælg "Add overlay
text", i indstillingerne for overlay text kan du trykke på help for at
få en liste over mulige koder.

Før du kan bruge batch conversion skal du også huske at Add nogle filer
til Input files og vælge et "output directory"

Når alt er klar trykker du på start.

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-04-06 19:15

Takker mange gange for hjælpen. Ser fint ud.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 22:47

Har du virkelig behov for at få det "brændt" ind i billedet?

Jeg bruger BreezeBrowser's batch-funktion til at omdøbe filnavnet på alle
mine billeder, så exif-datoen bruges istedet for IMG0001.jpg osv.

Jeg ender med:
060404_062658_1.JPG
060404_062727_1.JPG

På den måde får jeg en kronologisk struktur som er til at finde rundt i:
http://kring.kaerbyen.dk/

mvh/Carsten