Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gamle objektiver - Kan de bruges på D70s ?
Fra : SpookiePower

Dato : 03-04-06 07:38

En af mine bekendte har arvet nogle gamle objektiver. Han interessere
sig ikke selv for foto og har spurgt mig om jeg måske var intereserede
i dem. Jeg fik navn og nr på de to objektiver han har men kan ikke
selv udlede noget ud fra disse oplysninger.

Er der nogle som kan svare på om disse kan bruges til et
Nikon D70s ?

Seimar F=135mm 1:3.5 no.14602
Sigma zoom master F=35=70 ø52

--
Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-04-06 07:52

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv udlede noget ud fra disse oplysninger.
>
> Er der nogle som kan svare på om disse kan bruges til et

Hej

Objektiverne har faktisk ingen "økonomisk" værdi, men hvis de har
Nikonfatning, kan de måske bruges med reduceret funktion, men det ved
Nikonfolket en masse om

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : AS

Dato : 03-04-06 09:27

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message

> Hej
>
> Objektiverne har faktisk ingen "økonomisk" værdi, men hvis de har
> Nikonfatning, kan de måske bruges med reduceret funktion, men det ved
> Nikonfolket en masse om

Vil du sige, at du svarer, men du ved ingenting om sagen?

Objektiverne kan bruges, bayonet er den samme F, men hvis de ikke AF (dvs.
uden chip), så kan de bruges kun i manual mode (M på kameraet). Dog, hvis de
er fra pre-AI tid, de kan give problemmer. For mere RTFM.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-04-06 10:05

"AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse

> "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message
>
> Vil du sige, at du svarer, men du ved ingenting om sagen?

Du er nu noget af en flab, jeg gjorde opmærksom på at objektiverne ikke
havde nogen egentlig økonomisk værdi, således at spørgeren ikke blev snydt
ved en eventuel handel.
Der foruden skrev jeg "hvis de har Nikonfatning, kan de måske bruges med
reduceret funktion,", altså stort set det samme som du skriver.

> [...]
> de
> er fra pre-AI tid, de kan give problemmer. For mere RTFM.

Ved du ingen ting siden du bare henviser til manualen?

Hvorfor gemmer du dig AS?

Fra : Asle Bjerva

Dato : 03-04-06 11:07

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i melding

klipp...

> Der foruden skrev jeg "hvis de har Nikonfatning, kan de måske bruges med
> reduceret funktion,", altså stort set det samme som du skriver.

Det finnes adapter for Nikon, slik at en kan benytte en rekke forskjellige
objektiver med "gamle fatninger" som for eks. M42 skru
De koster typisk rundt DKK 200.
Det er en rimlig måte å "resikulere" gammelt utstyr, samt å teste ut
forskjellige brennvidder, etc.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : AS

Dato : 03-04-06 11:15

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> wrote in message

> [...]
> De koster typisk rundt DKK 200.
> Det er en rimlig måte å "resikulere" gammelt utstyr, samt å teste ut

En løsning, men Nikon har den korteste afstand mellem den bageste lise og
film/sensor. Hvis man indsætte en adapter, afstand bliver lidt større,
derfor mister man fokusering på længere afstand. Der findes også nogle
adaptere med en ekstra linse, men så er der en ekstra linse... Der skulle
være et godt objektiv til at der betaller sig at gøre sådan. Alle (næsten)
zoom objektiver fra tidligere pre-AF tid var ikke noget særligt optisk, de
fleste rimes gan man finde rimmeligt billigt i AF versionen, mens de fleste
kaster sig efter zoom'er.

Fra :    ab©

Dato : 03-04-06 11:43

> En løsning, men Nikon har den korteste afstand mellem den bageste lise og
> film/sensor. Hvis man indsætte en adapter, afstand bliver lidt større,
> derfor mister man fokusering på længere afstand. ...

42 mm standardgevind er mindre end Nikons fatning og giver dermed ikke
ekstra "udtræk", men (i den version jeg har stiftet bekendtskab med) sidder
den inde i Nikons fatning / der er faktisk tale om en ekstra ring, der skues
på.

Samme problem har man faktisk ikke ved at bruge f.eks. objektiver fra et
Hasselblad kamera - her er der masser af plads, der skal udfyldes af
adapteren.

ab©

Fra : waal

Dato : 03-04-06 12:28

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ekstra "udtræk", men (i den version jeg har stiftet bekendtskab med)
> sidder den inde i Nikons fatning / der er faktisk tale om en ekstra ring,

Der er også kun en halv millimeters penge at tage af. Nogle af de
forskellige basismål kan ses her
http://www.graphics.cornell.edu/~westin/misc/mounts-alphabetical.html

mvh
Michael

Fra : AS

Dato : 03-04-06 11:09

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message
> For mere RTFM.
>
> Ved du ingen ting siden du bare henviser til manualen?

Når man begynder at sprøge ting, som omtales i manualen, er der ikke den
bedste ide at fortale det? Når man kommer til mere avancerede ting, så
starter snak og diskussion.

> Hvorfor gemmer du dig AS?

Hvorfor tror du det? Det gør jeg ikke, jeg er bare her.

Fra : SpookiePower

Dato : 03-04-06 12:20

Mange tak for jeres svar :)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-04-06 15:33

SpookiePower skrev i 4430c2b6$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk
dette:

> Er der nogle som kan svare på om disse kan bruges til et
> Nikon D70s ?
>
> Seimar F=135mm 1:3.5 no.14602
> Sigma zoom master F=35=70 ø52

Hvis jeg ikke tager meget fejl, bør du glemme alt om disse objektiver, da de
sandsynligvis tegner for ringe til brug på et dSLR. Kun gamle pro/semipro
objektiver er værd at bøvle med rent optisk.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.