Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon RAW og photoshop CS
Fra : David Johnsen

Dato : 30-03-06 21:23

Hejsa,

Findes der et raw plug-in til Photoshop CS som virker med Nikon D200. I min
søgning har jeg nemlig kun kunne finde et sådan plugin til Photoshop CS2.

Mvh.

David Johnsen

Fra : Michael L

Dato : 30-03-06 23:41

Ved ikke om det var dig jeg skrev til i den anden fotogruppe, men Adobe
Camera Raw 3.3 er altså opdateret og understøttet fuldt Nikon D200.

Fra : per

Dato : 31-03-06 08:46

"Michael L" <michaellykke@gmail.com> skrev i en meddelelse
Ved ikke om det var dig jeg skrev til i den anden fotogruppe, men Adobe
Camera Raw 3.3 er altså opdateret og understøttet fuldt Nikon D200.
ja, på CS2!

mvh per

Fra : Michael L

Dato : 31-03-06 15:31

Du har ret :)

Det eneste andet deciderede plugin til photoshop jeg kender er det som
du får ved at installere Nikons software, men jeg vil da istedet
anbefale at benytte en af de mange rawconvertere man enten kan
downloade gratis eller købe - Der er ingen ulemper ved programmet ikke
er et plugin andet end at du skal gemme filen i converteren og så
åbne den i Photoshop - flere converters understøtter også du kan få
den åbnet automatisk i Photoshop.

Af mulige convertere kan blandt andet nævnes Rawshooter, Phaseone
Captureone, dcraw, Bibble, Nikon Capture og Nikon view(tror jeg nok den
gratis udgaver hedder) m.fl.

- Michael

Fra : AS

Dato : 31-03-06 15:38

Jeg fornemmer det som noget slags offpressing fra Adobe's side. Sidste ACR
plugin, som virker under PS SC er 2.4. Eneste plugin, som kan læse D200
filer er 3.3. Kort sagt, hvis man har lige købt et nyt kamera, så skal man
også finde noget beløb til en ny PS. Der er surt, at et firma ikke
understøtte egen ikke så gammel produkt.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-03-06 16:06

AS skrev i Y8bXf.18427$ij5.16441@news.get2net.dk dette:
> [...]
> kamera, så skal man også finde noget beløb til en ny PS. Der er surt,
> at et firma ikke understøtte egen ikke så gammel produkt.

Adobe er et firma, der laver et OK produkt og har en elendig holdning til
kunderne.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 17:55

"David Johnsen" <David@trimixdiver.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der et raw plug-in til Photoshop CS som virker med Nikon D200. I
> min søgning har jeg nemlig kun kunne finde et sådan plugin til Photoshop
> CS2.
> Mvh. David Johnsen

har du prøvet at lægge version 3.3. af filen Camera Raw.8bi ind i
biblioteket: C:\Programmer\Adobe\Adobe Photoshop CS\Plug-Ins\File Formats ?
Jeg ville ikke blive overrasket, hvis den alligevel skulle virke. Har du
ikke zip filen kan jeg sende den.
mvh - Per

Fra : David Johnsen

Dato : 31-03-06 18:49

"Per Falkjær Jensen" <Pefa (at) mail punktum dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ?
> Jeg ville ikke blive overrasket, hvis den alligevel skulle virke. Har du

Tak for hjælpen. Det vil jeg da lige prøve.

mvh. David

Fra : AS

Dato : 31-03-06 19:03

"Per Falkjær Jensen" <Pefa (at) mail punktum dk> wrote in message

> [...]
?
> Jeg ville ikke blive overrasket, hvis den alligevel skulle virke.

Jeg har prøvet, det virker ikke.

Fra : AS

Dato : 01-04-06 22:13

"AS" <ars@TrasH.net> wrote in message

Formats
> ?
>
> Jeg har prøvet, det virker ikke.

Men jeg har prøvet anderledes. DNG konverter v3.3 kan læse og konvertere NEF
filer fra D200. De konverterede DNG filer kan indlæses i PS CS med ACR v2.4
(ikke testet med tidligere versioner).