Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skift fra 6x6 til digi
Fra : BK

Dato : 26-03-06 00:11

Hej
Jeg overvejer kraftigt at skifte fra mit gamle 6x6 kamera til et digi.
Men mit største problem er hvordan får jeg vist mine billeder?
Jeg kan ikke rigtig gennemskue skiftet fra 6x6 diasshow til hvordan jeg
får vist mine digi - via projektor eller på TV og i samme kvalitet?
Nogen idé'er`?

m.v.h
Bjarne

Fra : den ægte fotomand

Dato : 26-03-06 00:31

"BK" <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan ikke rigtig gennemskue skiftet fra 6x6 diasshow til hvordan jeg
> får vist mine digi - via projektor eller på TV og i samme kvalitet?

Ved ikke med kvaliteten, men ellers er det jo via en pc ud i en projektor op
på et lærred.

Per

Fra : BK

Dato : 26-03-06 00:47

den ægte fotomand wrote:
> "BK" <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ved ikke med kvaliteten, men ellers er det jo via en pc ud i en projektor op
> på et lærred.
>
> Per

Og hvilken projektor skal det så være for at opnå en ordentlig kvalitet?
Kvalitet defineret som detaljerigdom, kontrast, farvegengivelse, m.a.o.
samme oplevelse som ved nævnte dias gengivelse?
Bjarne

Fra : Ole Christiansen

Dato : 26-03-06 08:46

> [...]
> Kvalitet defineret som detaljerigdom, kontrast, farvegengivelse, m.a.o.
> samme oplevelse som ved nævnte dias gengivelse?

Det tror jeg ikke findes endnu.

Ole

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-06 08:49

BK skriver:

> Og hvilken projektor skal det så være for at opnå en ordentlig kvalitet?

God.

> Kvalitet defineret som detaljerigdom, kontrast, farvegengivelse, m.a.o.
> samme oplevelse som ved nævnte dias gengivelse?

Det allerførste du skal tænker over er.hvor mørkt er der i lokalet du
skal vise billederne. Derefter, hvor høj en opløsning vil du vise
billedet i.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-03-06 10:44

BK wrote:

> Og hvilken projektor skal det så være for at opnå en ordentlig kvalitet?
> Kvalitet defineret som detaljerigdom, kontrast, farvegengivelse, m.a.o.
> samme oplevelse som ved nævnte dias gengivelse?

Der findes ikke en digital projektor, der kan vise noget, der minder om
6X6 dias.

Til PC brug kan man komme op i 1200x1600pix (Toshibe, ca 25kkr), og det
giver ca 2Mpix.

Det er een af årsagerne til at jeg stadig bruger min Nikon F4 til at
tage dias med. Det er en helt anden oplevelse.

Bo //

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-06 11:08

Bo Bjerre skriver:

> Der findes ikke en digital projektor, der kan vise noget, der minder om
> 6X6 dias.

Hvad er "opløsningen" på 6x6

> Til PC brug kan man komme op i 1200x1600pix (Toshibe, ca 25kkr), og det
> giver ca 2Mpix.

Sonys VPLVW 100 har 2Mpix i en 16:9, men for satan nogle farver......
Okay 88kkr for en projektor er mange pange, men der er bare så langt ned
i billede til de billigere

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-03-06 11:34

Bo Bjerre skrev:

> [...]
>
> Det er een af årsagerne til at jeg stadig bruger min Nikon F4 til at
> tage dias med. Det er en helt anden oplevelse.

Uden at vide nok om tingene, tror jeg man skal passe meget på at regne
og sammenligne i pixels:
Da jeg for ca 3 år siden ville "gå digital" læste jeg det meste af det
alm. tilgængelige på nette - bl. a. fine tekniske redegørelse, der
"dokumenterede" at der skulle 35 mp til at erstatte film (24x36 eller
mellemformat?) - Reichmanns diverse sammenligninger og hvad ved jeg.

I dag ser det ud for mig, at i normal betragtningsafstand kan det være
ligegyldigt om det i A4 print er 4 mp eller 24x36 eller 6x9 scanned og i
A3+print om det er 6 mp eller.......og jo - dias er noget andet og måske
endnu mere skudt forbi at regne i mp på ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-03-06 10:53

> Og hvilken projektor skal det så være for at opnå en ordentlig kvalitet?
> Kvalitet defineret som detaljerigdom, kontrast, farvegengivelse, m.a.o.
> samme oplevelse som ved nævnte dias gengivelse?

Jeg har en HP ep7100 Home Cinema Digital Projector, som har en opløsning på
max. 1400x1050. Det ser rimeligt flot ud, men kan bestemt ikke måle sig med
dias.
Jeg kav omkring 6000kr. for den på et specialtilbud.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-03-06 10:58

> [...]
> Jeg kan ikke rigtig gennemskue skiftet fra 6x6 diasshow til hvordan jeg
> får vist mine digi - via projektor eller på TV og i samme kvalitet?

For at få tilsvarende opløsning skal man langt over hvad en projektor kan
levere (<= 2MP). Hvis du vil sammenligne med 6x6 så skal du op i mindst hvad
en 5D kan levere af opløsning (12,8MP) eller en 1Ds mkII (16,7MP). Måske
findes der mulighed for at få "printet" dias fra digitale billeder. Ellers
vil jeg anbefale dig at se, hvad en projektor kan levere af kvalitet, hvis
du kan finde en forretning, der kan demonstrere det for dig.

Fra : waal

Dato : 26-03-06 14:02

> [...]
> Ellers vil jeg anbefale dig at se, hvad en projektor kan levere af
> kvalitet, hvis du kan finde en forretning, der kan demonstrere det for

Digitale billeder printet på 35mm positivfilm bruges i kinoindustrien men jg
tvivler på at udstyret er til at komme i nærheden af (økonomisk)

mvh
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-03-06 14:48

BK skrev i 4425cdfe$0$38732$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:
> [...]
> Jeg kan ikke rigtig gennemskue skiftet fra 6x6 diasshow til hvordan
> jeg får vist mine digi - via projektor eller på TV og i samme

Kvaliteten fra en god 6*6projektor tror jeg ikke du vil kunne matche uanset
hvilken projektor, du vælger. Så det handler nok mere om 'godt nok'.
Jeg har selv en LG RL-JA20 hængende fastmonteret i stuen primært til at se
film på, og jeg benytter den ind imellem også til fremvise 'diasshows'. Det
gode er, at man kan lave nogle lækre shows på en PC, farver, kontrast mv. er
acceptabel (laaaangt bedre end på projektorer, der er fremstillet primært
til powerpoints mv. der normalt er rimeligt elendige). Men LG'en er vel til
ca. 25000 nærmest entrylevel, hvis man vil have gode farver og pæn kontrast.
Jeg ville ikke købe den med det formål at bruge den til diasshows, men når
man nu har den, er den OK at bruge. Men til DVD-film...nam-nam!
Det skal i øvrigt bemærkes, at det jeg bruger er DVDshows med mine billeder
på (se på Proshow Gold).

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
PS: Knipserier kan findes på

Fra : per

Dato : 26-03-06 15:10

"BK" <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke rigtig gennemskue skiftet fra 6x6 diasshow til hvordan jeg
> får vist mine digi - via projektor eller på TV og i samme kvalitet?

"samme kvalitet" ??
Det er en håbløs diskussion, som involverer håbløse beregninger.
Når man ser billeder eller hører lyd, ser man ikke opløsning eller
forvrængning, men oplever motiver og lyd.
Hvis du insisterer på at det [oplevelsen/kvaliteten?] skal være magen til
dias, så kan du glemme alt om det, for det kan naturligvis ikke lade sig
gøre, da medierne er meget forskellige. Det du kan (bør!) gøre er at
undersøge om din oplevelse ved f.eks. at se digibilleder på et godt tv eller
via en god projekter er tilfredsstillende for dig og evt. dine tilskuere og
derefter om du vil betale for det. Selvfølgelig kunne også indgå i
vurderingen om hvilke fordele og ulemper processen med at tage og forarbejde
dias/digi byder på.
Man kan ikke ved at læse specifikationer udlede om den ene eller anden
oplevelse er den bedste.

mvh per
[som desværre også lader sig forlede af specs af og til, i stedet for at
lade mig lede af mine behov]

Fra : per

Dato : 26-03-06 15:25

"per" <flask@f-andersen.dk> skrev i en meddelelse
> Man kan ikke ved at læse specifikationer udlede om den ene eller anden
> oplevelse er den bedste.

Det kunne jo også være et en monitor eller en bærbar pc kunne bruges - det
afhænger fuldstændig af, hvad dine reele behov er.

mvh per

Fra : BK

Dato : 26-03-06 16:11

Hej

Tak for svarene.
Det ser ud til at det rent kvalitetsmæssigt varer adskillige år før der
er kommer noget i den digitale verden der kan matche 6x6 dias fremvisning.

Men jeg vil da overveje/kigge på om det er muligt at få noget som jeg
synes er godt nok og kan gi' en tilfredsstillende oplevelse, og som ikke
koster spidsen af en jetjager

m.v.h.
Bjarne