Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 30D eller 20D?
Fra : TL

Dato : 24-03-06 21:02

Hej alle...

Er amatør-fotograf der har fået penge (ca. kr. 13.000) til en opgradering af
mit Olympus C-5050 til at
træde ind i den dig. spejlrefleks-verden.
Har set, prøvet og ønsket mig et Canon 20D, men nu er der jo lige kommet et
30D.(set til kr. 13.000,- m 17-85mm USM IS).

Jeg er villig til at selv at spæde til en god tele. Men der er jo ikke den
store forskel på de 2 kameraer.
Har man muligheden for at vælge er 30D dog en - omend meget lille - så dog
en smule forbedret på få punkter.

Men, men..hvad siger I? Hvad vil i anbefale af de to?
Og hvad vil i anbefale af tele til en seriøs amatør? Også gerne brugt hvis
kvaliteten er god?

--
TL

www.lindkold.dk
Billig hjemmeside | Professionelt design | Lindkold Webdesign

Fra : Jakob

Dato : 24-03-06 21:17

In article <44245048$0$15787$14726298@news.sunsite.dk>,
lindkoldFJERN@MIGgmail.com says...

> Men, men..hvad siger I? Hvad vil i anbefale af de to?
> Og hvad vil i anbefale af tele til en seriøs amatør? Også gerne brugt hvis
> kvaliteten er god?

20D vil da være perfekt. Men da priserne generelt holder sig (for) godt
skal der helst være restgaranti på synes jeg. 30D er hovedsageligt et
facelift med små ændringer, større skærm etc.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : TL

Dato : 24-03-06 21:26

"Jakob" skrev i en meddelelse

> 30D er hovedsageligt et
> facelift med små ændringer, større skærm etc.

Ja, og især en lidt større skærm er rar.
Og hvad med de 'standard' 18-55mm linser der følger med i "slagtilbudende" -
er du noget værd?

TL
--
www.lindkold.dk

Fra : Jacob

Dato : 24-03-06 22:38

"TL" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, og især en lidt større skærm er rar.
> Og hvad med de 'standard' 18-55mm linser der følger med i
> [...]
kit objektivet er ok. men det er ikke godt. en 18-55mm på f/8 tegner godt.
en 17-85mm med IS tegner lige så dårligt. det er IS man betaler for. køb
eventuelt et 30D hus og en 50mm F/1.8 og en sandisc ultra 2 2Gb kort. så er
du kørende.

Jacob

Fra : TL

Dato : 24-03-06 22:48

"Jacob" skrev i en meddelelse ...

> [...]
> en 17-85mm med IS tegner lige så dårligt. det er IS man betaler for. køb
> eventuelt et 30D hus og en 50mm F/1.8 og en sandisc ultra 2 2Gb kort. så

Havde ellers hørt godt om 17-85mm? Vil den ikke være at foretrække fremfor
18-55,
også når man tager i betragtning at jeg er en glad amatør (med PS-evner ?

Har set 30D m 17-85mm til kr. 12.999,- lyder umiddelbart attraktivt?

TL
--
www.lindkold.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 24-03-06 22:58

TL skrev i Message-ID: <44246930$0$15789$14726298@news.sunsite.dk>:

> Har set 30D m 17-85mm til kr. 12.999,- lyder umiddelbart attraktivt?

Jeg ville hellere købe med Sigma 18-50 mm f/2.8 - et bedre objektiv end
Canons - og billigere. Men uden IS. Til gengæld langt mere lysfølsomt.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 25-03-06 07:43

> [...]
> ?
>
> Har set 30D m 17-85mm til kr. 12.999,- lyder umiddelbart attraktivt?

17-85 er klart bedre end 18-55. Den har bare et minus. den fortegner noget
på 17mm, men det forsvinder på 20mm. Det er selvfølgelig ikke et L glas men
den er god og et dejligt zoom område.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 25-03-06 08:52

Jan Damkjær Dahl skrev i Message-ID:
<4424e685$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk>:

> 17-85 er klart bedre end 18-55. Den har bare et minus. den fortegner
> noget på 17mm, men det forsvinder på 20mm.

Der er flere der mener at den optisk ikke er bedre end Canon 18-55 mm.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-03-06 09:55

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> wrote in message
> Jan Damkjær Dahl skrev i Message-ID:

> Der er flere der mener at den optisk ikke er bedre end Canon 18-55 mm.

Der findes folk der mener næsten hvad som helst.
Man er nok nødt til at have lidt kildeangivelse for at kunne vurdere om man
kan bruge det til noget.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1785_456_is/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1855_3556/index.htm
kan man se de 2 objektiver testet.
For de objektiver jeg personligt kender er anmeldelserne på det site meget
rimelige.
Han skriver bl.a.:
" So at the end of the day the lens is better than the cheapo EF-S 18-55mm
f/3.5-5.6 but it can't really compete with the EF 17-40mm f/4 USM L which
offers a superior (corner) performance as well as build quality (for a few
bucks more)."

Jeg kender et par stykker som som har EF-S 17-85 IS på 20D og 350D, og de er
godt tilfredse (bortset fra den ene optik gik i stykker, men den blev
hurtigt repareret på garantien).

Omvendt er der vel heller ingen tvivl om EF-S 18-55mm giver utroligt meget
værdi for pengene - den koster næsten ingenting.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : TL

Dato : 25-03-06 10:00

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Jan Damkjær Dahl skrev i Message-ID:

> Der er flere der mener at den optisk ikke er bedre end Canon 18-55 mm.

Det afspejles her (tak til HKJ for linket):
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=222

hvor der er mange der nævner dette. Men de fleste vælger dog alligvel at
anbefale
den og bruger den til "dagligdags" brug.

TL
--
www.lindkold.dk

Fra : Deaster

Dato : 25-03-06 13:30

Peter Fjelsten skrev:
> Jan Damkjær Dahl skrev i Message-ID:

> Der er flere der mener at den optisk ikke er bedre end Canon 18-55 mm.

Hvis det i princippet er den samme som 28-135 IS så er den klasser bedre
end kit objektivet.

Mvh
Jesper

Fra : den ægte fotomand

Dato : 24-03-06 22:53

--
min email virker ikke. Så det er ikke muligt at maile mig direkte
og billeder skal ses i en ramme på væggen og ikke på en skærm!!!
"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> "TL" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> skrev i en meddelelse

Til hvad, skal man bruge kameraet til at se DVD film på???

Per

Fra : Deaster

Dato : 25-03-06 15:54

den ægte fotomand skrev:
> [...]
> "Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse
> Til hvad, skal man bruge kameraet til at se DVD film på???

Nej, det kan ikke lade sig gøre pt.

Mvh
Jesper

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-03-06 21:49

"Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal der helst være restgaranti på synes jeg. 30D er hovedsageligt et
> facelift med små ændringer, større skærm etc.

Jo, men en betydeligt større buffer er en væsentlig ændring, hvis man skyder
raw! Udover spotmåling og større skærm og så vidt jeg husker mere holdbar
lukker.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : TL

Dato : 24-03-06 21:55

"Hans Kruse" skrev i en meddelelse >

> Jo, men en betydeligt større buffer er en væsentlig ændring, hvis man
> skyder raw! Udover spotmåling og større skærm og så vidt jeg husker mere
> holdbar lukker.

Med sådan et kamera er det min plan at skyde langt de fleste skud i raw - så
ja,
hvis der er større/hurtigere buffer er det et + ekstra til 30D.

TL
- -
www.lindkold.dk

Fra : HKJ

Dato : 24-03-06 21:28

TL wrote:
> [...]
>
> Men, men..hvad siger I? Hvad vil i anbefale af de to?
> Og hvad vil i anbefale af tele til en seriøs amatør? Også gerne brugt hvis

D30 indeholder mange små forbedringer og tilsammen vil jeg mene at de
giver et noget bedre kamera end D20.
Eneste grund til at købe 20D er for at få flere penge til et objektiv,
hvilket også kan være fornuftigt når du vil have en tele, de gode koster
penge.

Nu er jeg mest til Nikon, så lige en tilføjelse:
En anden mulighed er D200 med 18-200mm, både kamera og objektiv har fået
meget gode anmeldelser, men det varer sikkert et par måneder før de er i
butikkerne.
Se f.eks. www.dpreview.com, www.bythom.com og www.naturfotograf.com for
seriøse anmeldelser.

Fra : TL

Dato : 24-03-06 21:39

"HKJ" skrev i en meddelelse

> [...]
> Eneste grund til at købe 20D er for at få flere penge til et objektiv,
> hvilket også kan være fornuftigt når du vil have en tele, de gode koster

Har sat lidt af til en god tele, men er lidt i tvivl om kvaliteten af de
standard
linser der følger med kontra EF-S og USM linser. Sidstnævnte må være en del
bedre med den prisforskel, men nogen der kan forklare forskellen?

> [...]
> En anden mulighed er D200 med 18-200mm, både kamera og objektiv har fået
> meget gode anmeldelser, men det varer sikkert et par måneder før de er i

Kan desværre ikke vente så længe - eller har ikke lyst - da jeg skal ud og
rejse i påsken
og vil gerne have min nye ven med her...

TL
--
www.lindkold.dk

Fra : HKJ

Dato : 24-03-06 21:51

TL wrote:
> [...]
> linser der følger med kontra EF-S og USM linser. Sidstnævnte må være en del
> bedre med den prisforskel, men nogen der kan forklare forskellen?

UF-S siger ikke noget om kvaliteten, kun noget om hvad kamera modeller
den passer til.
Næsten alle Canon objektiver er USM, det er betegnelsen for den type
motor der bruges til at fokusere med.
Du kan læse forskellige brugeres mening om objektiverne her:
http://www.fredmiranda.com/reviews/index.php?cat=45

> Kan desværre ikke vente så længe - eller har ikke lyst - da jeg skal ud og
> rejse i påsken
> og vil gerne have min nye ven med her...

Det er en god begrundelse, men det er mange penge du investerer i
kamera, så du bør overveje det nøje. Det betyder ikke at jeg mener at
Canon er dårlig, det er de ikke.
Jeg mener dog at det vil være klogt at prøve begge kamera (Prøv evt.
D70S fra Nikon), så du ved hvordan de ligger i hånden og hvordan
interfacet er.

Fra : TL

Dato : 24-03-06 22:01

"HKJ" skrev i en meddelelse

> [...]
> der bruges til at fokusere med.
> Du kan læse forskellige brugeres mening om objektiverne her:

Tak for forklaring og linket - er på vej derhen

> [...]
> fra Nikon), så du ved hvordan de ligger i hånden og hvordan interfacet er.

Har leget lidt med et 20D og har set Nikon - og valget faldt på Canon.
Ikke pga. tekniske/objektive forskelle, men pga. nogle af de der
uforklarlige grunde (måske reklamernes roden med min underbevidsthed)

TL
--
www.lindkold.dk

Fra : HKJ

Dato : 24-03-06 22:15

TL wrote:
> Har leget lidt med et 20D og har set Nikon - og valget faldt på Canon.
> Ikke pga. tekniske/objektive forskelle, men pga. nogle af de der
> uforklarlige grunde (måske reklamernes roden med min underbevidsthed)

Så lang tid at du syntes at Canon er ok at bruge, så er det fint.

Reklamer prøver at bilde os meget ind (f.eks at et 300D kan oplyse et
stadion med den indbyggede flash), men det ændre ikke på at alle dSLR er
gode, også andre end Canon og Nikon. Man skal ud i detaljer, før man
rigtig ser forskellende.

Fra : den ægte fotomand

Dato : 24-03-06 22:51

> Kan desværre ikke vente så længe - eller har ikke lyst - da jeg skal ud og
> rejse i påsken
> og vil gerne have min nye ven med her...

hvor skal du så rejse hen?

Per

Fra : TL

Dato : 24-03-06 22:53

"den ægte fotomand" skrev i en meddelelse

> hvor skal du så rejse hen?

tak for interessen. Først byferie - derefter asien.

TL
--
www.lindkold.dk

Fra : den ægte fotomand

Dato : 25-03-06 15:16

tak for interessen. Først byferie - derefter asien.

> TL
> --
> www.lindkold.dk

Ja nu tænkte jeg mere på, om det kunne svare sig at købe det, det sted hvor
du skal på ferie.

Per

Fra : Deaster

Dato : 24-03-06 22:28

TL skrev:
> [...]
>
> Men, men..hvad siger I? Hvad vil i anbefale af de to?
> Og hvad vil i anbefale af tele til en seriøs amatør? Også gerne brugt hvis

Jeg ville vælge et 30D, prisforskellen fra ny af er ikke ret stor, og
specielt den større lcd skærm, spotmåling og ikke mindste den over
dobbelt så store buffer i raw format synes jeg godt kan forsvares
merprisen, men nu er jeg nok også en smule farvet da jeg netop har købt
et 30D og sammenligner der med mit gamle 10D og der er simpelthen
kæmpeforskel, og det ved jeg godt der ikke er i forhold til 20D.

Mvh
Jesper

Fra : TL

Dato : 24-03-06 22:35

"Deaster" skrev i en meddelelse ...

> [...]
> sammenligner der med mit gamle 10D og der er simpelthen kæmpeforskel, og
> det ved jeg godt der ikke er i forhold til 20D.

Mangler bare lige at finde et tilbud på 30D med EF-S 17-85 (som i tilbud med
20D),
har nemlig bestemt mig for denne linse. Men nogen der har set denne
kombination?

TL
--
www.lindkold.dk

Fra : Årslev

Dato : 24-03-06 22:46

> [...]
> med 20D),
> har nemlig bestemt mig for denne linse. Men nogen der har set denne

Den er her:
http://dk.pricerunner.com/photography/digital-cameras/567917/prices

Fra : Deaster

Dato : 25-03-06 13:26

Årslev skrev:
> "TL" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> skrev i en meddelelse

Nej, det gjorde jeg ikke, hver venlig at citere den rigtige.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-03-06 22:54

On Fri, 24 Mar 2006 21:02:11 +0100, TL wrote:

> [...]
>
> Men, men..hvad siger I? Hvad vil i anbefale af de to?
> Og hvad vil i anbefale af tele til en seriøs amatør? Også gerne brugt hvis

Stil dig selv lidt flere spørgsmål. Hvad vil du bruge kameraet til. Vil du
fotografere dyr, potræt, landskaber ? Hvad forventer du at få ud af
billeder? De ting jeg har lært det sidste 1½ år med DSLR er at optikken er
meget vigtigere end kameraet og manden bag kameraet er vigtigere en
optikken. Idag vil jeg nok vælge et 30d frem for et 20d alene af den årsag
at det er nyere med de forbedringer der er sket. Men jeg vil aldrig
opgradere mit 20d til et 30d, da jeg ikke synes at opgraderingerne er det
værd. Så helere noget rigtig godt optik. Og så købe et nyt om 1½ år

Claus Pedersen som også skriver i denne gruppe har i flere år haft et 300d
og har lige købt et 30d. Han har brugt tiden og pengene på at købe god
optik. Og kan godt følge ham i det.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Fra : TL

Dato : 24-03-06 23:05

"Jens Stadsgaard" skrev i en meddelelse ...

> [...]
> opgradere mit 20d til et 30d, da jeg ikke synes at opgraderingerne er det
> værd. Så helere noget rigtig godt optik. Og så købe et nyt om 1½ år

Enig i at et opgradering ikke er pengene værd, og da jeg køber nyt hælder
jeg
også mest til 30D.
Tror også på at optikken er vigtigere og derfor prøver jeg også at
få flest mulig meninger og læse reviews om netop det, for jeg er sikker på
at kameraet er
mere end godt nok til mig og mine (manglende) evner har noget at arbejde med
i lang tid fremover.

TL
--
www.lindkold.dk

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-03-06 23:15

On Fri, 24 Mar 2006 23:05:22 +0100, TL wrote:

> [...]
> at kameraet er
> mere end godt nok til mig og mine (manglende) evner har noget at arbejde med

Istedet for kit optikken så kig på en canon 24-70mm L f/2.8 kanon optik i
det område til ca. 9.000. Har en sigma 24-70 EX f/2.8 der også er udmærket
men ikke helt så god som canons. En mild telezoom kunne være en canon
70-200mm L f/4 til ca. 5.000. Hvis du får brug for mere vidvinkel så kig
på Canon Ef-s 10-22 til ca. 5.000. Det er dyrt at købe god optik. Kan
måske findes brugt og du kan spare lidt men nok ikke ret meget.

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-03-06 09:58

TL skrev:
> [...]
>
> Men, men..hvad siger I? Hvad vil i anbefale af de to?
> Og hvad vil i anbefale af tele til en seriøs amatør? Også gerne brugt hvis

Du kan få en ny Nikon D50/D70/D70s for omkring 6000.
Lægger du 2000 oveni, får du en 18-70 med og den skulle være bedre end
Canons tilsvarende.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Mogens Hansen

Dato : 25-03-06 10:00

"TL" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> wrote in message

Dit spørgsmål hører egentlig hjemme i dk.fritid.foto.indkoeb

[8<8<8<]
> Men, men..hvad siger I? Hvad vil i anbefale af de to?

Da jeg skulle købe DSLR havde jeg erfaring med Canon 10D, som egentlig er
udemærket men lidt langsom på nogle punkter.
På det tidspunkt syntes jeg 20D manglede rigtigt gode objektiver i forhold
til 1.6 crop factor, spotmåling (som jeg har brugt i mange år) og havde
måske lidt lille RAW buffer og jeg var usikker på lukkerens holdbarhed.
Derfor blev det til en 1D MkII med 24-70/2.8L.

I dag har 30D fået spotmåling, RGB histogrammer og større buffer,
specificeret og angiveligt forbedret lukker holdbarhed, og samtidig findes
EF-S 17-55mm/2.8 IS objektiver som var det jeg savnede (Nikon havde det), så
der er ikke så meget at udsætte på det.
Man kan sige det er små forbedringer, men for mig ville de være
udslagsgivende.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-03-06 10:44

> [...]

> der er ikke så meget at udsætte på det.
> Man kan sige det er små forbedringer, men for mig ville de være

I sidste ende er det jo de små faktorer der er udslagsgivende. Vi har jo
alle set glimrende billeder taget med både Canon, Nikon, Fuji, Minolta og
hvad der ellers findes på markedet. Det er de små forskelle der faktisk
tæller i ens fotografi, og derfor bør man lægge vægt på dem. Et kamera skal
jo helst fungere som et værktøj og gøre som man tænker, ikke noget man skal
sloges med

MVH
Thomas