Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af optik Canon 50mm vs. Sigma 18/50
Fra : Anden

Dato : 23-03-06 13:51

Hej,

havde en lille tråd kørende, men blev uoverskuelig, derfor denne post:

Mit spørgsmål er blot hvilken af 2 af disse objekter der er bedst:
* Sigma AF 18/50 f/3.5-5.6 DC ASP CA" til 929,- inkl. modlysblænder. Eller:
* Canon EF 50 f/1.8 II 849,-

Prismæssigt er der ikke den store forskel, men derudover kender jeg ikke nok
til denne verden endnu (er helt grøn på området)

Det skal benyttes til produktbilleder på staffeli med hvid baggrund samt
eksterne flash-enheder.

Mvh.
Anders

Fra : Martin

Dato : 23-03-06 14:11

Hej
Altså Canon linsen er en prime dvs uden zoom. Den kører bare med en fast brændvidde på 50 mm. Sigmaen derimod er et zoomobjektiv med
50/18~2,7X Zoom. Billedet er meget bedre med fast brændvidde objektiv, da optikken er mere simpel og dermed færre optiske fejl. Du
skal beslutte dig for om du ikke skal bruge zoom. Hvis du måske allerede har et zoomobjektiv i den range så ville jeg vælge prismen
der er meget lysstærk F1.8 og har en god optik. Generelt vil zoomlinser i den prisklasse du nævner her ikke være af bedste kvalitet
tag et kig på Sigma 18-50 EX istedet...
/Martin

Posted with NewsLeecher v3.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Anden

Dato : 23-03-06 15:29

> [...]
> der er meget lysstærk F1.8 og har en god optik. Generelt vil zoomlinser i
> den prisklasse du nævner her ikke være af bedste kvalitet

Hej Martin, det bliver nok en for stor mundfuld. Omkring 3000,- ekstra er
pt. for meget.
Jeg har desværre ikke andre et kit-linsen der medfulgte.

Det bliver sandsynligvis Canon 50mm - tak for svaret.

Mvh.
Anders

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 23-03-06 16:54

> [...]
> Jeg har desværre ikke andre et kit-linsen der medfulgte.
>
> Det bliver sandsynligvis Canon 50mm - tak for svaret.

50mm er også det rigtige valg til det du nævner, kan du ikke komme tæt nok
på så køb en mellemring, de fåes i 12 og 25mm, og de forringer ikke
billedkvaliteten.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 23-03-06 18:18

"Anden" <anden112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har desværre ikke andre et kit-linsen der medfulgte.

Den Sigma du har i tankerne er nok ikke synlig bedre end "kit-linsen", som
dog er langt bedre end dens rygte, bare husk at blænde lidt ned.

> Det bliver sandsynligvis Canon 50mm - tak for svaret.

Bedre optik får du ikke, den er rigtig god, og forholdsvis billig, fås til
under en tusse!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : skibber

Dato : 23-03-06 21:35

On 23-03-2006 18:17:42, "Leif Langgaard" wrote:
> [...]
>dog er langt bedre end dens rygte, bare husk at blænde lidt ned.

>Bedre optik får du ikke, den er rigtig god, og forholdsvis billig, fås til

Jeg står også lige på trapperne og skal ud og købe et 50mm
men jeg er faldet over disse to,betaler gerne lidt mere
hvis de giver mig bedre resultater en standard 50mm'en
skal jo starte et sted.

Det er vist optik til to forskellige opgaver.

Canon EF 50 f/1.4 USM er vist også med is
Canon EF 50 f/2.5 Macro

Venter også på at det nye 17-55 f2,8 is kommer ud
som skal erstatte kitt linsen ,så mangler jeg bare at finde en zoom
men har ikke fundet ud af hvad det skal være for en.

--
E-mail Replay please remove nomail
Skibber

Fra : Kim Jensen

Dato : 23-03-06 21:56

skibber wrote:
> Det er vist optik til to forskellige opgaver.
> Canon EF 50 f/1.4 USM er vist også med is

Nej, den har ikke IS.

> Canon EF 50 f/2.5 Macro

Jeg ved ikke hvordan denne er, men det er et decideret macro-objektiv og
jeg vil derfor tro at autofokus måske er lidt sløvt. Jeg har selv 50/1,8
og den ER både billigt og super-skarp.

> Venter også på at det nye 17-55 f2,8 is kommer ud
> som skal erstatte kitt linsen ,så mangler jeg bare at finde en zoom
> men har ikke fundet ud af hvad det skal være for en.

Så er du vel også klar over at 17-55 bliver forholdvis dyr (kr. 7-8.000
iflg de priser jeg har set på fx www.ac-foto.de)?

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : skibber

Dato : 24-03-06 15:00

On 23-03-2006 21:56:00, Kim Jensen wrote:

> [...]
>og den ER både billigt og super-skarp.

>Så er du vel også klar over at 17-55 bliver forholdvis dyr (kr. 7-8.000

Ja den 17-55 bliver vist lidt dyr men jeg venter til jeg
får lov at føle lidt på den,så kan det jo være at jeg overgiver mig
for det lover godt.

Om det bliver en alm 50mm eller macro har jeg ikke beslutte
i nu,men den giver jo lidt flere muligheder så må jeg give
autofocus lidt tid til at stille sig ind.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-03-06 09:21

"skibber" <fredibau@nomailspamcopnet.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis de giver mig bedre resultater en standard 50mm'en
> skal jo starte et sted.
>
> Det er vist optik til to forskellige opgaver.

Ja, og nej, Makrooptikken kan også bruges til alm. fotografering, altså på
alle afstande. Makrooptikken er bare bedre korrigeret for farvespredning,
det vil sige at lysets forskellige farver samles bedre. Problemet er for
andre optik at lysets forskellige farver ikke "stiller skarpt" i samme plan,
så derfor kan der opstå kromatisk aberration, altså en farve bliver markant
synlig i kontrastrige overgange mellem lyse og mørke dele af motivet.
Fænomenet ses dog oftest ved større forstørrelser, og kan let fjernes i
Photoshop.
Makrooptikken vinder stort ved motiver der er tæt på, den teoretiske
nærgrænse er meget lille, hvis du kan skaffe lys og mellemringe nok!
Makrooptikken har så dårligere lysstyrke, 2,5, men det tror jeg er til at
leve med, da en kit-optik jo har 3,5-5,6.

> Canon EF 50 f/1.4 USM er vist også med is

Nej, det er den ikke, men det er den fedeste 50mm til alm. fotografering,
skarp, lysstærk og hurtig autofokus.

> Canon EF 50 f/2.5 Makro

Superskarp tæt på, skarp som 50mm 1,4 til alm. fotografering, men dårligere
lysstyrke!

> Venter også på at det nye 17-55 f2,8 is kommer ud
> som skal erstatte kitt linsen ,så mangler jeg bare at finde en zoom
> men har ikke fundet ud af hvad det skal være for en.

Den bliver nok dyr

Se de forskellige data her:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/f_ef2.html

http://www.photodo.com/prod/lens/canon.shtml#Canon

God weekend !

Fra : skibber

Dato : 24-03-06 15:04

On 24-03-2006 09:21:10, "Leif Langgaard" wrote:
> [...]
>skarp, lysstærk og hurtig autofokus.

>Superskarp tæt på, skarp som 50mm 1,4 til alm. fotografering, men dårligere

Tak for link's rigtig gode kikker dem godt igennem
jo 17-55 bliver dyr så jeg er begyndt at spare sammen
tror jeg hopper på 50mm macro.kan så hvis jeg får lyst
snuppe den alm 50mm den er jo ikke så der.

Ha selv en god weekend

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 24-03-06 18:08

> Canon EF 50 f/1.4 USM er vist også med is
> Canon EF 50 f/2.5 Macro

Husk at den 50m macro ikke kan fotografere i målestik 1:1, og af skulle
vist også være langsom ikke USM motor men de gamle før micro USM kom på
banen.
Måske det var bedre med EFs 60mm Macro, den virker i hevrtfald kanon, jeg
har den selv. Men den du ikke på FF hvis man har tanker om det.

Fra : skibber

Dato : 24-03-06 21:38

On 24-03-2006 18:08:12, "Jan Damkjær Dahl" wrote:

> [...]
>Måske det var bedre med EFs 60mm Macro, den virker i hevrtfald kanon, jeg
>har den selv. Men den du ikke på FF hvis man har tanker om det.

Har kikket på den og det ser rigtigt godt ud
mu skal jeg så lige kikke lidt på priser.

Fra : waal

Dato : 24-03-06 22:17

> Har kikket på den og det ser rigtigt godt ud
> mu skal jeg så lige kikke lidt på priser.

Objektiverne er testet her http://www.photozone.de/8Reviews/index.html og et
eksempel på danske priser kan ses her
http://www.mpixfoto.dk/group.asp?group=253&sub=252

Den gamle 50'er er den bedst korrigerede af de 2 men kræver en 25mm
mellemring for at gengive ned til 1:1 men er på den anden side næsten 1000,-
billigere og med garanti mindre følsom for strølys.

mvh
Michael

Fra : Jacob

Dato : 24-03-06 22:30

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@cykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Måske det var bedre med EFs 60mm Macro, den virker i hevrtfald kanon, jeg
> har den selv. Men den du ikke på FF hvis man har tanker om det.

er 50mm f/2.5 macro ikke med ring USM ?

Den er hurtig og behaglig at arbejde med sådanne en ring USM.
det er nok derfor at det er ring typen og ikke den micro usm der bruges på
de dyre L objektiver.

Jacob

Fra : Anden

Dato : 25-03-06 14:33

> [...]
> dog er langt bedre end dens rygte, bare husk at blænde lidt ned.

> Bedre optik får du ikke, den er rigtig god, og forholdsvis billig, fås til

Det blev Canon 50mm der blev bestilt - helt perfekt til formålet, tak for
hjælpen!

Fra : waal

Dato : 23-03-06 14:15

> [...]
> nok til denne verden endnu (er helt grøn på området)
>
> Det skal benyttes til produktbilleder på staffeli med hvid baggrund samt

Ubetinget 50mm1.8 af de 2 nævnte, men opgaven lyder som om du burde overveje
Canons traditionelle 50mm2.5 makronormal
Michael

Fra : Jakob

Dato : 23-03-06 14:48

In article <442299b8$0$38717$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, anden112
@hotmail.com says...
> [...]
>
> Mit spørgsmål er blot hvilken af 2 af disse objekter der er bedst:
> * Sigma AF 18/50 f/3.5-5.6 DC ASP CA" til 929,- inkl. modlysblænder. Eller:

Altså optisk bedst er der bare overhovedet ingen tvivl. Canon 50 mm er
LANGT bedre. Men lige til produktfoto ved jeg ikke. Jeg ville uden tvivl
gå efter 50 mm men det kommer også lidt an på hvor små produkter du skal
fotografere. Jeg ved ikke lige hvad mindste fokusafstand på den er men
på en tilsvarende nikkor kan man ikke gå helt tæt på.

Den er dog fremragende til at isolere emnet fra baggrunden så jeg ville
ikke være i tvivl.

--
Venlig hilsen

Jakob