Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kalibrering af skærm og printer + photosho~
Fra : Rasmus H. Knudsen

Dato : 17-03-06 19:41

I må undskylde hvis dette ikke er det rigtige sted at poste dette spørgsmål,
men ved ikke hvor det ellers skulle være.

Jeg overvejer at købe dette kalibreringssæt:
http://shop.colorvision.ch/product.php?xCmd=cl&xLang=1&xProd=19
men har lige et par spørgsmål, som jeg håber kan besvares i dette forum.

Som jeg forstår det laver kalibringssættet et par ICC-profiler, én til
printeren og én til skærmen. Hvorefter man tilknytter disse profiler til
henholdsvis skærmen og printeren. Men hvordan skal jeg indstille mit
Photoshop CS2, skal den bare blive ved med at stå til sRGB (eller Adobe RGB,
hvis det er den man benytter), eller skal den også tilknyttes en af de
profiler som er blevet produceret af kalibreringssættet?

Håber mit spørgsmål giver mening!
Mvh
Rasmus

Fra : Esben

Dato : 18-03-06 02:55

"Rasmus H. Knudsen" <Rasmus204@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> blive ved med at stå til sRGB (eller Adobe RGB, hvis det er den man
> benytter), eller skal den også tilknyttes en af de profiler som er blevet

Skærmprofilen skulle gerne automatisk blive tilknyttet til skærmen (under
egenskaber for skærm i Windows), og så udnytter PS den automatisk.

Working space, altså det farverum du arbejder i og der er tilknyttet dine
billeder, bør _altid_ være et hardwareuafhængigt farverum, som sRGB eller
Adobe RGB. For at se en simulering af hvordan billederne bliver på print,
kan du bruge Proof funktionen i PS og her vælge din printers ICC profil.

Når du udskriver (brug Print with preview), skal du under Print vælge
Document, og under printer Profile vælge din printers ICC profil:
http://home.tiscali.dk/isl40232/pwp.gif
Proof indstillingen bruges til at simulere hvordan udskriften fra anden
printer vil se ud via din printer.

Inden du udskriver kalibreringsark til printeren, skal du huske at
deaktivere alle former for farvekorrektion i printerdriveren, så det er de
rå RGB-værdier der bliver sendt til den (eller CMYK, men det kræver en
printer med Postscript understøttelse, og det kalibreringssæt du henviser
til understøtter så vidt jeg kan se ikke CMYK profiler).
Du bør lave en ICC-profil for hver kombination af papir og
kvalitetsindstillinger i printerdriveren, samt lave nye profiler, når du
skifter blæk.

--
Esben

Fra : Rasmus H. Knudsen

Dato : 18-03-06 07:44

Jeg tror ikke jeg er helt sikker på hvad du mener med, at skulle deaktivere
alle former for farvekorektioner. Er det sådan at du kan give et eksempel!

Ellers tak for den gode besvarelse Esben.

Fra : Esben

Dato : 18-03-06 17:46

> Jeg tror ikke jeg er helt sikker på hvad du mener med, at skulle
> deaktivere alle former for farvekorektioner. Er det sådan at du kan give
> et eksempel!

Printerdrivere er forskellige, men her er et ekspempel:
http://home.tiscali.dk/isl40232/dj30_90_130.jpg

--
Esben

Fra : Rasmus H. Knudsen

Dato : 19-03-06 13:32

Min nuværende printer (en Canon PIXMA iP3000) lader ikke til at være i stand
til dette. Eller er det bare mig der ikke kan finde ud af det!!!
Jeg har i forvejen bestemt mig for at købe en ny printer, men hvordan kan
jeg på forhånd se om man på den printer (Canon PIXMA iP8500) kan deaktivere

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 19-03-06 17:36

Rasmus H. Knudsen skrev:
> [...]
> jeg på forhånd se om man på den printer (Canon PIXMA iP8500) kan deaktivere
> alle former for farvekorrektion i printerdriveren?

Hvis din IP3000 er lige som min IP4000 kan du sige egenskaber for
printeren under "printere og faxenheder" og sige "farvestyring" Der kan
man lege med farve profiler.
Lige ledes er der noget der hedder "manuel farvestyring" som du kan få
frem ved at du starter en udskrift, og i dialog boksen hvor man vælger
printer, vælger du din canon -> egenskaber-> Farvejustering:manual ->
indstil.
Der er noget med ICM, som ifølge Hjælp siger
"Aktiver ICM

ICM (Image Colour Management) er den farvejusteringsfunktion, der
understøttes i Windows.

Marker dette afkrydsningsfelt, hvis du vil bruge ICM. Hvis dette er
tilfældet, er standardprofilen sRGB.
Fjern markeringen af dette afkrydsningsfelt, hvis du ikke vil bruge ICM.
"

Aner ikke om du kan bruge alt dette til noget, men mente bare ikke at
det kunne passe at "vores" serie printer ikke kunne noget som en HP kunne ;)

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk || http://ravn-jonsen.net

Fra : Esben

Dato : 19-03-06 19:07

> [...]
> jeg på forhånd se om man på den printer (Canon PIXMA iP8500) kan
> deaktivere alle former for farvekorrektion i printerdriveren?

Jeg ved ikke hvordan driverindstillingerne ser ud til din printer, men jeg
kunne forestille mig, at det er noget i denne stil:

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/ip4000/ip4000_driver1.gif
Her skal du sætte Color Adjustment til Manual, og klikke Set:
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/ip4000/ip4000_driver1_color.gif
Her skal du under "Print Type" vælge None, og der skal ikke være hak i
Enable ICM (ellers vil både Windows og PS korrigere farverne).

Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.

--
Esben

Fra : Rasmus H. Knudsen

Dato : 19-03-06 19:35

Det lyder til at finde ud af MEN, hvad skal jeg vælge i figur 2?
http://home1.stofanet.dk/JohannePinholt/
Skal jeg vælge Automatisk eller Manuelt, eller er det lige meget? Vil de
valg der er foretaget i figur 1 "override" det valg der er foretaget i figur
2?

Fra : Henrik

Dato : 20-03-06 11:17

[...]

_

Som udgangspunkt tror jeg din fraveprofil under din printer driver
er sat til neutral ( 0 ) - det er ikke noget jeg har justeret på
sammen med
min Canon pixma ip 5200 - udover muligheden for at juster på farverne
via. driveren , er der talrige andre justeringer man kan foretage sig ,
men
det meste er sat til OFF som udgangspunkt , bla. også ICC profilen.

Du har godt nok ikke lige min printer model , men måske du kunne
bruge min opsætningen til en "lillebror" af den jeg kør med.
De ligner nu nok hinanden meget gætter jeg på !

Henrik.............

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-06 18:58

Jeg har i forvejen bestemt mig for at købe ny printer, men hvordan kan
-------------
[...]

------------------------
Kære Henrik,
Kunne du ikke fortælle, hvordan du har kalibreret din skærm og printer.
Hvad gør man rent praktisk på skærmen og på printeren. Hvor finder man ICC
profilerne og er det til printeren eller er det til papiret?
Med venlig hilsen - Per

Fra : Henrik

Dato : 21-03-06 16:16

Hej Per.

Til skærmen har jeg benyttet et program der er ganske gratis.
http://www.construnet.hu/nokia/Monitors/TEST/monitor_test.html
Jeg tror ikke din monitor behøver at være en Nokia model !!

Jeg har ikke selv specielt meget forstand på det ICC fænomen , men
har bemærket at mine udprint bliver en anelse mere kontrast
rig , navnlig den røde farve bliver en anelse mere rød i forhold til
hvis jeg ikke har min ICC profil med !! ( posetivt resultat )
Prøv guiden her , den omhandler bla. ICC profilen i forbindelse
med Photoshop.
http://www.qualiteitems.com/canon.pdf

Henrik.........