Nyt problem - mellemrum mellem billed og t~
Fra : Morten P. Andersen

Dato : 04-06-06 11:46

På wwww.ma-web.dk kan man se at der er et lille mellemrum mellem
billedet og billedteksten.
Hvor kommer det fra ?

:)
Morten
www.lille-web.dk

Ps. koden er valid!

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 04-06-06 12:01

Nu kun med 3 w !

www.ma-web.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-06-06 12:09

"Morten P. Andersen" <morten@lille-web.dk> writes:

> På wwww.ma-web.dk kan man se at der er et lille mellemrum mellem
> billedet og billedteksten.
> Hvor kommer det fra ?

Det er afstanden mellem grundlinjen i den tekstlinje som billedet står
på og toppen af den underliggende div.

Img er jo et inline-element, og placeres derfor i flowet i forhold
til evt. omgivende bogstavers grundlinje ("baseline"). Et "g" ved siden
af ville gå ned under billedets bund.

En løsning er at tilføje CSS'en
vertical-align:bottom
på billedet. En anden mulighed er at give det
display:block
(kun teste i Opera, hvor begge virker)

> :)
> Morten
> www.lille-web.dk
>
> Ps. koden er valid!

Det er lidt spild at lave XHTML og sende det til IE, da den alligvel
bare tolker det som fejlfyldt HTML (jeg er lidt tvivlsom over for din
web-side hvor du siger at valid XHTML betyder at siden kan ses på alle
systemer :)

/L

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 04-06-06 12:30

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
>
> En løsning er at tilføje CSS'en
> vertical-align:bottom
> på billedet. En anden mulighed er at give det

Tak - display:block virker fint også i Firefox og IE .......måske
forstår jeg din forklaring....lige så langsomt skal jeg nok få det lært.

> [...]
> bare tolker det som fejlfyldt HTML (jeg er lidt tvivlsom over for din
> web-side hvor du siger at valid XHTML betyder at siden kan ses på alle

Nej, du har jo ret....men men men - jeg ved ikke lige hvad jeg ellers
skal skrive.
Jeg kan fortælle at det ikke har skræmt mine kunder væk - læs: jeg har
ingen (der gider betale).

:)
Morten
www.lille-web.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-06-06 01:55

Morten P. Andersen skrev:

> Jeg kan fortælle at det ikke har skræmt mine kunder
> væk - læs: jeg har ingen (der gider betale).

Med hensyn til kunder er det også en svær størrelse. Du
kan få kunder på at lave noget virkelig flot design med
noget skodkode med Golive 4, men det holder ikke i
længden.

Skal jeg eller min virksomhed købe noget fra din virksomhed,
skal der ikke være nogen som helst tvivl om kvaliteten, og om
folkene bag er i stand til at levere denne kvalitet.

Alene navnet lille-web.dk antyder at det ikke er et stort
foretagene, men derfor kan det naturligvis godt være det
bedste på markedet.

Kvalitet opnås kun af viden om det man laver, og om den der
laver det forstår de signaler der gives om godt webdesign, det
er desværre ikke altid tilfældet, det er ikke specielt møntet på
dig, det er mere generelt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 06-06-06 14:28

Allan Vebel skrev:
> Morten P. Andersen skrev:
Kan jeg konkludere at:
Laver jeg siderne i XHTML 1.0 Strict - og får dem valideret - så er det
kodemæssigt OK?

Og ja navnet lille-web skulle gerne tilkendegive at eks. A.P. Møller nok
ikke skal forvente at jeg lige sætter hans nye site op.

I sidste uge måtte jeg takke nej til en kunde der ville have en web-shop
med dankort betaling - det har jeg ikke prøvet endnu..så jeg måtte sige nej.

Selv om jeg har kaldt det lille-web er ambitionen da at lave sider med
et ordentlig design uden det går ud over koden!
Jeg skal nok få det lært.

:)
Morten
www.lille-web.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-06-06 17:10

Morten P. Andersen skrev:

>Laver jeg siderne i XHTML 1.0 Strict - og får dem valideret - så er det
>kodemæssigt OK?

Nej.

Man kan sagtens lave noget som er valid kode og siden er
alligevel ikke optimal.

F.eks. er det ikke noget krav at man skal bruge h-tags til
overskrifter, man kan sagtens nøjes med at bruge nogle span eller
div og så sætte en større font-size på dem.

Men strukturmæssigt er det en dårlig ting og af hensyn til
søgemaskiner bør man bruge h-tags til overskrifter.

Fra din egen side, så får du en del advarsler om maglende
baggrundsfarve. ihvertfald nogle af dem bør du få ændret.

F.eks. angivelse af baggrundsfarve på body.

Ikke alle har hvid som default baggrundsfarve i deres
systemopsætning og så er det knap så pænt.

Et screenshot af en del af din side, som jeg ser den:

http://ellentoft.1go.dk/test/lille_web.png
--
Kerim - tidl. kendt som Knud Gert Ellentoft
Som ikke bruger Spamfighter, der spammer nyhedsgrupperne og sender indlæg to gange,

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 06-06-06 19:52

Kerim Ellentoft skrev:

> F.eks. angivelse af baggrundsfarve på body.
ja det må jeg skynde mig at rette

> Ikke alle har hvid som default baggrundsfarve i deres
> systemopsætning og så er det knap så pænt.
>
> Et screenshot af en del af din side, som jeg ser den:
>
> http://ellentoft.1go.dk/test/lille_web.png
Hvorfor ser den sådan ud?

Det med H1 etc har jeg vist styr på.

:)
Morten
www.lille-web.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-06-06 19:58

Morten P. Andersen skrev:

>Hvorfor ser den sådan ud?

Fordi jeg ikke har hvid som default baggrundsfarve i min
systemopsætning.

>Det med H1 etc har jeg vist styr på.

Ja, men det var også blot ment som eksempel på at en side sagtens
kan validere uden at være skrevet med en god/hensigtsmæssig kode.

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 06-06-06 20:18

Kerim Ellentoft skrev:

> Fordi jeg ikke har hvid som default baggrundsfarve i min
> systemopsætning.
Det er mig! Jeg kunne ikke se den svage gule farve - fejlen skulle være
rette nu.
Desværre kan jeg ikke sætte alle de baggrundsfarver W3C beder om. Da man
gerne skal kunne se baggrundsbilledet. Skal jeg tage mig af det ?
:)
Morten

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-06-06 20:35

Morten P. Andersen skrev:

>Desværre kan jeg ikke sætte alle de baggrundsfarver W3C beder om. Da man
>gerne skal kunne se baggrundsbilledet. Skal jeg tage mig af det ?

Det behøver man heller ikke nødvendigvis, men man skal blot være
opmærksom på hvilke der kan udelades uden at give et andet
resultat end man forventer.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-06-06 01:04

Morten P. Andersen wrote:

> Desværre kan jeg ikke sætte alle de baggrundsfarver W3C beder om. Da
> man gerne skal kunne se baggrundsbilledet. Skal jeg tage mig af det ?

Det er da ikke noget problem. du kan da både definere baggrundsfarve og
baggrundsbillede på det samme element:

foo {
color: #000;
background: #fff url(sti/bg.gif) center center no-repeat;
}

.... giver et baggrundsbillede midt på en hvid baggrund i elementet foo.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 07-06-06 06:33

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er da ikke noget problem. du kan da både definere baggrundsfarve og
> baggrundsbillede på det samme element:

Ja, men det er ikke det samme element.
:)
Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-06-06 22:33

Morten P. Andersen wrote:

> Ja, men det er ikke det samme element.

Du kan gøre det på ethvert blokelement:

html
body
div
pre
form
fieldset
table
ul / ol / dl

Foo er bare en dummy-betegnelse, der bruges som en slags joker-tegn.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-06-06 02:34

Morten P. Andersen skrev:

> Kan jeg konkludere at: Laver jeg siderne i XHTML
> 1.0 Strict - og får dem valideret - så er det
> kodemæssigt OK?

Ja, i de fleste tilfælde. Det viser i hvert fald brugeren at
du har tænkt i de baner, og det er en vigtig ting.

> Og ja navnet lille-web skulle gerne tilkendegive at eks.
> A.P. Møller nok ikke skal forvente at jeg lige sætter
> hans nye site op.

Så lavt må man aldrig tænke som virksomhed. Jeg har
faktisk lavet noget for Hr. Møller, som han ønsker at
blive kaldt, uden at vide det - det var en bestilling fra et
af hans selskaber.

> I sidste uge måtte jeg takke nej til en kunde der ville
> have en web-shop med dankort betaling - det har jeg
> ikke prøvet endnu..så jeg måtte sige nej.

Du skal ikke sige nej til noget, du skal ikke være bange
for at spørge andre om at være part i sådan noget, det
er sådan du selv bliver større og klogere og rigere.

> Selv om jeg har kaldt det lille-web er ambitionen da at
> lave sider med et ordentlig design uden det går ud over
> koden!

Fint, lige efter bogen.

> Jeg skal nok få det lært.

Det er jeg ikke i tvivl om.

Jeg fik min første pc i 1986, lærte html i løbet af 90'erne, og
der er løbet meget vand i åen siden dengang - vi lærer så
længe vi lever.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 07-06-06 06:40

Allan Vebel skrev:

> [...]

Men hvor tør man spørge om det uden at få at vide at man skal finde et
andet forum?

> Jeg fik min første pc i 1986, lærte html i løbet af 90'erne, og
> der er løbet meget vand i åen siden dengang - vi lærer så
> længe vi lever.

Ja og så længe der er vand i åen - vil jeg stå der med min fiskestang!

Ps. til Hr. Møller
- så send mig da en mail!
:)
Morten

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-06-06 01:51

Morten P. Andersen skrev:

> Ps. til Hr. Møller
> - så send mig da en mail!

Du har da også humor, ser jeg. Hr. Møller skal kontaktes
via sin sekretær, og hun har ingen humor

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-06-06 12:50

> Nej, du har jo ret....men men men - jeg ved ikke lige hvad jeg ellers
> skal skrive.

Standardoverholdende HTML 4.01 er det jeg personligt synes giver den
bedste afvejning mellem features og understøttelse.

Det er kun meget gamle browsere der ikke forstår det (og der er HTML'en
dit mindste problem, for de forstå med sikkerhed ikke CSS2), og alle
nyere browsere er sikre på at forstå det rigtigt. Du har alle de samme
features tilgængelige som i XHTML 1.0, og du kan være ganske sikker
på at browserne parser det som du forventer (og som de har gjort de
sidste mange mange år).

Hvis du sender XHTML med content-type "text/html", så vil det blive
parset og fortolket som HTML (med nogle underlige "/"'er i nogle af
taggene[1]). Altså er du sikker på at browserne laver fejl-korrektion
på din side, og du kan ikke være helt sikker på hvad de gør, da det
jo netop er ikke-standard HTML. I praksis så er ekstra "/"'er nok
en fejl de er temmelig konsistente i deres behandling af.

Hvis du sender XHTML med content-type "application/xml+xhtml", så
virker det bare ikke i IE (som jo desværre stadig bruges af en del
mennesker).

> Jeg kan fortælle at det ikke har skræmt mine kunder væk -

Nej da. Det er jo buzz-word compliant :)

> læs: jeg har ingen (der gider betale).

/L
[1] Og så er man endda heldig. Hvis browserne brugte en rigtig SGML-
parser, så kunn "/>" blive tolket anderledes. Man kan skrive
<foo/.../
som short-hand for <foo>...</foo>. Det gør browsere (heldigvis) ikke :)

Fra : Morten P. Andersen

Dato : 04-06-06 13:08

> [...]
>
> Hvis du sender XHTML med content-type "application/xml+xhtml", så
> virker det bare ikke i IE (som jo desværre stadig bruges af en del

Øv - nu troede jeg lige at jeg gjorde det rigtige.
Når jeg valgte XHTML og Strict troede jeg at det var højeste (læs:
bedste) standard. Altså hvis jeg kunne lave min side her ville alle være
glade! - men så vidt jeg forstår på dig er det lige omvendt.

Hvornår skal jeg bruge:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"

Og hvornår skal jeg bruge:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

....... hold kæ.... hvor er der meget man skal vide for at lave en smule
side.

:)
Morten

Fra : C. Nielsen

Dato : 04-06-06 16:41

"Morten P. Andersen" <morten@lille-web.dk> skrev

> [...]
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"
>
> Og hvornår skal jeg bruge:
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"

Jeg har lært meget af disse to artikler om doc type , måske kan de også
hjælpe dig.
http://www.html.dk/artikler/00031/
http://www.html.dk/artikler/00036/

Mvh.

C. Nielsen
www.gekkographic.dk
"smile and the world smiles back, most of the time "

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-06-06 11:07

> [...]

> laver fejl-korrektion på din side, og du kan ikke være helt
> sikker på hvad de gør, da det jo netop er ikke-standard HTML.

Hvis man følger retningslinjerne i appendiks C til xhtml-
standarden, kan man være ret sikker på at browserne laver samme
transformation fra xhtml til html

"C. HTML Compatibility Guidelines" -
<http://www.w3.org/TR/xhtml1/guidelines.html#guidelines>

> Hvis du sender XHTML med content-type "application/xml+xhtml",
> så virker det bare ikke i IE (som jo desværre stadig bruges af
> en del mennesker).

Man kan - forudsat at man har adgang til et serversidesprog -
benytte content negotiation til at levere xhtml-sider som
application/xhtml+xml (ikke application/xml+xhtml) til browsere der
forstår den slags og som text/html til resten.

Det er dog ikke nødvendigvis en god ide. En enkelt fejl på en side
får xml/xhtml-parseren til at stoppe og melde fejl, mens sgml/html-
parseren som bekendt forsøger at vise en side uanset hvor mange
fejl den indeholder.

Selv om man naturligvis altid skal tilstræbe sider uden kodefejl,
kan det være svært at garantere at alle sider er fejlfri til enhver
tid. Jeg er ikke klar over om xml-parseren generelt er hurtigere
end en sgml-parser, men så vidt jeg husker kan det modsatte nemt
være tilfældet på større sider (jeg mener ikke at xml-parseren kan
gå i gang med at vise dokumentet før hele koden er indlæst).

> Nej da. Det er jo buzz-word compliant :)

Indrømmet - der er meget "buzz" omkring det at anvende xhtml. Jeg
mener nu alligevel at det giver nogle reelle fordele.

Ved at bruge xhtml, tvinger man sig selv til at følge "god
kodeskik" på en række områder. Det drejer sig primært om:

1) Altid at anvende anførselstegn om parameterværdier
2) Altid at lukke elementer
3) At være konsekvent i versaleringen af elementer og attributter
(alt med små bogstaver)

Man kan sagtens følge ovenstående retningslinjer (minus nr. 2 for
tomme elementer) når man skriver html 4-kode, men man kan ikke få
en validator til at kontrollere om man har husket det alle steder
(medmindre man selv kan skrive en til formålet).

I html 4.01 er det muligt at lave følgende, valide dokument:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<title>test</title>
<h1 class=over>En dårlig formateret side</H1>
<P>Her er lidt tekst
<TABLE border=1>
<TR><TD>1 <TD>2 <TD>3 <td>X</td>
<TR><TD colspan=2>4 <TD>6
<TR><TD>7 <TD>8 <TD>9 <td>Y</td> <TD>Z
</TABLE>
<OL>
   <LI>Bevar <b class=bb>roen</b></LI>
</OL>

Skifter man til xhtml, giver ovenstående 43 valideringsfejl - og
retter man dem (uden i øvrigt at ændre koden), ser resultatet sådan
ud:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
   "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>
<title>test</title>
</head>
<h1 class="over">En dårlig formateret side</h1>
<ol>
</ol>

I mine øjne gør det koden lettere at overskue (selv om en ordnet
opstilling ville hjælpe på begge eksempler).
Men hovedpointen er at de strengere krav til koden i xhtml gør
udbyttet af en validering bedre.
Man slipper for at tænke på om en parameterværdi kræver
anførselstegn eller ej - for anførselstegnene skal altid være der.
Tilsvarende med lukning af elementer - ikke noget med at tænke på
hvor meget der indeholdt i et element uden lukkekode - man kan
klart og tydeligt se hvornår hvert enkelt element afsluttes.

I visse tilfælde giver xml-reglernes anvendelse på html-standarden
nogle bøvlede udtryk - fx i de mange x="x"-udtryk (<option
checked="checked" disabled="disabled"> etc.) - men jeg vurderer
den ulempe som mindre end fordelen ved en stærkere validering på
xhtml-koden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-06-06 09:56

Erik Ginnerskov skrev:

> Du kan gøre det på ethvert blokelement:

Farver og baggrundsegenskaber kan sættes for alle elementer - ikke
bare blokelementer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-06-06 22:54

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Farver og baggrundsegenskaber kan sættes for alle elementer - ikke
> bare blokelementer.

OK, jeg har bare ikke gjort mig erfaringer med at lægge baggrundsbilleder på
(under) inline-elementer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/