TCP/IP - kan ikke pinge !?
Fra : Basse & Bimse

Dato : 17-06-01 11:48

Hej

Som så mange andre prøver jeg også at koble to computere sammen til at dele
en ADSL forbindelse (NE 512, med ATM-kort, modem og D-Link). Det er ikke
helt lykkedes endnu.

Hovedmaskine (Host) er med win 2000 og den anden en bærbar med 3Com pc-card
og win 98se. De kan godt se hinanden i netværk, og jeg kan kører filer frem
og tilbage som det passer mig, men kan ikke pinge hinanden !!?? Kan det være
mit problem mht. at ICS ikke virker på de to maskiner ?

Host (win2000):
IP for netværkskort: 192.168.0.1
Undernetmaske: 255.255.255.0

"Opkald til Netexpress" er delt til LAN forbindelse.

Klient(win98se):
IP for netværkskort: 192.168.0.2
Undernetmaske: 255.255.255.0
Gateway er sat til: 192.168.0.1
DNS server sat til TDC's primær og sekundær værdier.

Nogen som har et godt bud hvorfor de ikke kan pinge hinanden ??

Tak på forhånd

Allan

Fra : Basse & Bimse

Dato : 17-06-01 13:27

Hej igen !

Jeg glemte at tilføje et par ting:

Når jeg kører "winipcfg" på 98 maskinen, kommer der inegn oplysninger på ip
adresse for netkortet (3Com pccard) ! Til trods for at jeg har angivet en
ipadresse i Netværkssteder/egenskaber/TCP/IP for kortet.

Det eneste der kommer oplysninger for er DNS servere og DHCP server.

Allan

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-06-01 14:06

On Sun, 17 Jun 2001 14:26:36 +0200, Basse & Bimse wrote:
> [...]
>adresse for netkortet (3Com pccard) ! Til trods for at jeg har angivet en
>ipadresse i Netværkssteder/egenskaber/TCP/IP for kortet.

Så kommer det ikke til at virke, før du kan ping'e fra den ene maskine
til den anden, har ICS ingen chance for at virke.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-06-01 14:32

"Basse & Bimse" <walbum@post8.tele.dk> skrev:

> Det eneste der kommer oplysninger for er
> DNS servere og DHCP server.

Hvad oplyses der så om hhv. DNS og DHCP
servere ?

Og er det ikke således, at såvel DNS, som DHCP
server som standardgateway skal være sat til
192.168.0.1 ?

Hvis du gerne vil have TDC's navneservere med,
så prøv at indtaste 3 DNS server adresser, og
sørg så for, at 192.168.0.1 står først i rækken.

mvh
Arne

Fra : Basse & Bimse

Dato : 17-06-01 14:55

Hej Arne

DNS servere: 194.239.134.83 og 193.162.153.164

DHCP server: 255.255.255.255

Standardgateway er sat til 192.168.0.1 (IP adresse på netværkskort i server
maskine med win 2000)

Hvis du gerne vil have TDC's navneservere med, så prøv at indtaste 3 DNS
server adresser, og sørg så for, at 192.168.0.1 står først i rækken. Okay,
skal de 2 første være TDC's, som nænt tidligere ?

Allan

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-06-01 16:07

"Basse & Bimse" <walbum@post8.tele.dk> skrev:

> DNS servere: 194.239.134.83 og 193.162.153.164

Hej igen Allan

Du skal lige prøve at indsætte 192.168.0.1 som den første
DNS server. Således at rækkefølgen bliver:

192.168.0.1 og derefter 194.239.134.83 og 193.162.153.164

> DHCP server: 255.255.255.255

Ja, den tror jeg er gal!

Jeg tror, at din DHCP server IP skal være 192.168.0.1

> Standardgateway er sat til 192.168.0.1 (IP adresse på netværkskort i
server
> maskine med win 2000)

Ja, den er god nok!

> Hvis du gerne vil have TDC's navneservere med, så prøv at indtaste 3 DNS
> server adresser, og sørg så for, at 192.168.0.1 står først i rækken. Okay,
> skal de 2 første være TDC's, som nænt tidligere ?

Nej! Den første skal være 192.168.0.1 og derefter
kommer så de andre navneservere, hvis du vil have
dem med.

Hvilken opsætningsvejledning er du gået ud fra?

mvh
Arne

Fra : Basse & Bimse

Dato : 17-06-01 16:28

Hej Arne

Jeg er ikke gået ud fra nogen bestemt opsætningsvejledning, men har læst
rundt omkring på nettet. Problemet er at jeg vil sætte 2 maskiner op til at
dele min NetExpress forbindelse. Værten (win2000) er min stationære pc, og
klienten (win98) er en bærbar pc med 3com pc-card. De er forbundet med et
krydset kabel.

De har hele tiden kunne se hinanden, (når NetBeui er installeret), og idag
ville jeg så prøve at pinge de to maskiner, hvilket de ikke kunne med
depågældende IP adresser.

Så længe de ikke kan pinges gør jeg mig heller ikke stor forhåbninger om at
få ICS'en til at virke.

Da jeg pinge´de fra den bærbare til den stationære (med host navnet) kom den
tilbage med IP 127.0.0.1 og ikke 192.168.0.1, som forventet !

Hvordan ændre jeg DHCP server adressen på den bærbare ? Jeg har prøvet at
"Frigøre" og genstarte uden held ?

Tak for hjælpen

Allan

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-06-01 17:17

"Basse & Bimse" <walbum@post8.tele.dk> skrev bla.:

> [...]
> Værten (win2000) er min stationære pc, og klienten (win98)
> er en bærbar pc med 3com pc-card. De er forbundet med et

Jeg tror vi har bevæget os ud i OT området for
denne NG. Jeg vil derfor svare dig privat lidt senere,
med et forslag til en opsætnings procedure.

I mellemtiden kan du jo så prøve, de råd du får i

> Da jeg pinge´de fra den bærbare til den stationære (med host navnet) kom
den
> tilbage med IP 127.0.0.1 og ikke 192.168.0.1, som forventet !

Men, IP 127.0.0.1 er jo localhost (altså den pc du pinger fra)
og dermed kan du altså heller ikke pinge din host.

Så stemmer det hele straks lidt bedre.

> Hvordan ændre jeg DHCP server adressen på den bærbare ?
> Jeg har prøvet at "Frigøre" og genstarte uden held ?

Men, du skal netop ikke ændre DHCP server adressen på
den bærbare. Den skal bare bede om at få en adresse
tildelt automatisk. Så, dit opsætningsproblem ligger altså
på din W2K - er det iøvrigt en pro, eller er det en server?

Jeg vender tilbage lidt senere på din private e-mail!

mvh
Arne

Fra : rea

Dato : 18-06-01 09:19

"Arne Eckmann" <arne@eckmann.dk> wrote in message

> Hej igen Allan
>
> Du skal lige prøve at indsætte 192.168.0.1 som den første
> DNS server. Således at rækkefølgen bliver:

DNS og gateway på Din Klient maskin settes til 192.168.0.1

På din servermaskin settes dette enten til blank,
eller med de opplysninger du har fått oppgitt fra din Internett leverandør

hilsen
rea

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-06-01 14:26

> [...]

frem
> og tilbage som det passer mig, men kan ikke pinge hinanden !!??

Du kan vel godt pinge på formen: ping 192.168.0.1
og ping 192.168.0.2 - er dette korrekt ?

Du kan vel ikke pinge på formen ping host og
ping klient - er dette korrekt ?

> DNS server sat til TDC's primær og sekundær værdier.
>
> Nogen som har et godt bud hvorfor de ikke kan pinge hinanden ??

Men, TDC's navneservere er vel ikke navneservere
for dit interne domæne eller workgruppe ?

Er det ikke sådan, at du i din opkobling skal have
såvel DNS- som DHCP-server som standardgateway
til at benytte IP 192.168.0.1 - ja, jeg spørger blot, fordi
jeg ikke har erfaring med dit setups fornødenheder.

mvh
Arne

Fra : Basse & Bimse

Dato : 17-06-01 15:05

Hej Arne

> Du kan vel godt pinge på formen: ping 192.168.0.1
> og ping 192.168.0.2 - er dette korrekt ? Nej jeg kan ikke pinge på denne
form !

> Du kan vel ikke pinge på formen ping host og
> ping klient - er dette korrekt ? Jo jeg kan faktisk godt pinge fra den
bærbare (klient, win98) til hosten (win 2000).

Allan

Fra : Arne Eckmann

Dato : 17-06-01 16:21

> form !

Men, du skrev, at du godt kunne overføre filer
frem og tilbage ?

Det vil sige, at du kan overføre filer frem og tilbage
både fra host og klient siden?

Og du skrev også, at IP adresserne faktisk er hhv.
192.168.0.1 og 192.168.0.2.

Hvis begge disse ovenstående udsagn er korrekte,
så skal du også kunne pinge hhv. ping 192.168.0.2
og ping 192.168.0.1

> bærbare (klient, win98) til hosten (win 2000).

Hvad siger ipconfig /all på din host ?

mvh
Arne

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 17-06-01 19:26

Hej Allan

"Basse & Bimse" <walbum@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse news:9gi206$j2c$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> Undernetmaske: 255.255.255.0
> Gateway er sat til: 192.168.0.1
> DNS server sat til TDC's primær og sekundær værdier.

Check at det er netkortet du har sat ip adresser op for og ikke
et opkaldskort.

Her kan du finde en vejledning for ICS på Win98, men opsætningen på
klienten er den samme:
<http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/>

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.: