MS Windows
briani 27239
Permanent installeret programmer?
Fra : Johs32

Dato : 28-05-06 10:23

Hver gang jeg formatere skal jeg bruge en del tid på at installere og
konfigurer en del programmer (miktex, emacs til winxp, cygwin etc). Jeg har
forsøgt mig med at lave et image og installere derfra, men det er alt for
omstændigt.

Jeg havde tænkt man kunne oprette en partition til disse permanente
programmer og så bare formatere sin winXP partition og henvise til dem
bagefter. Men kommer dette til at fungere optimalt? Og hvordan bruger man fx
MikTex bagefter?

Mvh
Johs

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-05-06 10:41

Johs32 wrote:
> [...]
> til dem
> bagefter. Men kommer dette til at fungere optimalt? Og hvordan

Det vil formentlig give problemer - men jeg kender ikke de nævnte
programmer - så måske er du så heldig at de ikke lægger filer
andre steder end der hvor du installerer det - men mange
programmer lægger også filer i Windows-mappen eller
Dokuments&Settings.

Men hvor skal du formatere jævnligt - er det bare en hobby eller
er der en grund til det ?

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Kent Friis

Dato : 28-05-06 11:02

Den Sun, 28 May 2006 11:41:08 +0200 skrev Jan Vestergaard:

> [...]
> Dokuments&Settings.
>
> Men hvor skal du formatere jævnligt - er det bare en hobby eller

Er det ikke meget normalt at gøre når man bliver træt af at computeren
kun er halvt så hurtig som den var da den var ny-installeret?

Der er i hvert fald ikke noget Windows-nørder der endnu har kunnet
fortælle mig hvordan man ellers får den til at arbejde "hurtigt"
(så hurtigt som XP nu kan på en CPU under 8 GHz) igen uden at
geninstallere. Jeg har fået masser af forslag, men ikke nogen der
hjælper.

Mvh
Kent

Fra : Ole C

Dato : 28-05-06 15:02

Kent Friis skrev blandt andet:

> Er det ikke meget normalt at gøre når man bliver træt af at computeren
> kun er halvt så hurtig som den var da den var ny-installeret?

Det er ikke normalt at Windows XP efterhånden mister hastighed, medmindre
den er blevet "snavset" til med virus, spyware eller andet.
En vedligeholdt installation kan køre uproblematisk i årevis.

--
vh
Ole C

Fra : John

Dato : 28-05-06 15:20

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke normalt at Windows XP efterhånden mister hastighed,
> medmindre den er blevet "snavset" til med virus, spyware eller
> andet.

Jævnlig oprydning og defragmentering hjælper også

> En vedligeholdt installation kan køre uproblematisk i årevis.

Enig. Min xp install er fra dec 2k4 og suser stadig derudaf :)

Mvh John

Fra : Kent Friis

Dato : 28-05-06 18:30

Den Sun, 28 May 2006 16:01:40 +0200 skrev Ole C:

> Det er ikke normalt at Windows XP efterhånden mister hastighed,

Det har alle de XP'er jeg har haft med at gøre gjort.

> medmindre
> den er blevet "snavset" til med virus, spyware eller andet.

Det er der intet af.

> En vedligeholdt installation kan køre uproblematisk i årevis.

Ikke alle har råd til at hyre et hold MCSE'er til at vedligeholde XP.

Mvh
Kent

Fra : Ole C

Dato : 28-05-06 20:08

> Det har alle de XP'er jeg har haft med at gøre gjort.

Tja, - den bliver det i hvert fald ikke "af sig selv".

> Det er der intet af.

Se ovenfor.

> Ikke alle har råd til at hyre et hold MCSE'er til at vedligeholde XP.

Det er skam heller ikke nødvendigt.

--
vh
Ole C

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 28-05-06 20:19

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det har alle de XP'er jeg har haft med at gøre gjort.

Så har du ikke evnet at vedligeholde dem

> Det er der intet af.

det vil jeg tro, for om XP er 1 måned eller 1 år gammel så vil hastigheden
være den samme hvis den ellers er vedligeholdt dvs uvedkommende ting fjernes
regelmæssigt.

> Ikke alle har råd til at hyre et hold MCSE'er til at vedligeholde XP.

Vedligeholdelse er da noget man selv gør, og gør jævnligt. Geninstallering
svarer lidt til at man skifter motor i bilen istedet for at skifte olie,
motoren holder til mange olieskift. Så tag og kig lidt på din installation
den er med garanti fyldt med rester af programmer der er fjernet og andre
ting der vil sløve såsom spyware.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Kent Friis

Dato : 28-05-06 20:34

Den Sun, 28 May 2006 21:19:18 +0200 skrev Paul Østerby Sørensen:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Så har du ikke evnet at vedligeholde dem

Nej, jeg har ingen anelse om hvordan sådan en skal veligeholdes. Man
har bildt mig ind at Windows var "nemt" og "brugervenligt", men det
kan jeg så forstå at den kræver vedligeholdelse som jeg ikke er
uddannet til at udføre.

> det vil jeg tro,

Det er der ikke.

> for om XP er 1 måned eller 1 år gammel så vil hastigheden
> være den samme hvis den ellers er vedligeholdt dvs uvedkommende ting fjernes
> regelmæssigt.

Hvilke ting skal fjernes? Og hvorfor bliver de ikke fjernet automatisk,
når de åbenbart komemr automatisk.

> Vedligeholdelse er da noget man selv gør, og gør jævnligt.

Det er jeg ikke uddannet til.

> Geninstallering
> svarer lidt til at man skifter motor i bilen istedet for at skifte olie,
> motoren holder til mange olieskift.

Jeg skifter heller ikke olie, det har jeg en mekaniker til. Men i
modsætning til Windows er der aldrig nogen der har forsøgt at bilde
mig ind at en bil var brugervenlig. Tvært imod kræver den uddannelse
både at bruge og vedligeholde.

Til gengæld så ved mekanikeren som regel præcis hvad han skal gøre
ved bilen, hvorimod folk der påstår at have forstand på Windows endnu
ikke har kunnet forklare hvad jeg skal gøre anderledes. Jeg har
fået masser af forslag, men intet der virkede.

Mvh
Kent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-06 02:31

Kent Friis skrev:

> Det er jeg ikke uddannet til.

Køb en kugleramme og en pakke skolekridt. Det er måske brugervenligt på dit
niveau.

Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 10-06-06 13:30

Den Sat, 3 Jun 2006 03:30:46 +0200 skrev Claus Tersgov:

> Køb en kugleramme og en pakke skolekridt. Det er måske brugervenligt på dit
> niveau.

Det er fx Linux også. Det kræver nemlig ikke konstant vedligeholdelse
for at holde kørende.

Mvh
Kent
--
Fodbold: TV-udsendelse i stil med myrekrig, bare endnu mere kedeligt.
Derfor burde det naturligvis også sendes på samme tidspunkter, efter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-06 02:28

Kent Friis skrev:

> Det har alle de XP'er jeg har haft med at gøre gjort.

Forklaringen er nok meget enkel...

Fejl 40!

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-06 02:27

Kent Friis skrev:

> Er det ikke meget normalt at gøre når man bliver træt af at computeren
> kun er halvt så hurtig som den var da den var ny-installeret?

Nej, det er ikke normalt. man kan bare lade være med at pille!

> [...]
> (så hurtigt som XP nu kan på en CPU under 8 GHz) igen uden at
> geninstallere. Jeg har fået masser af forslag, men ikke nogen der

Så må du ud og pudse deres krystalkugle...

Claus

Fra : Ole C

Dato : 28-05-06 15:10

Johs32 skrev blandt andet:

> Jeg har forsøgt mig med at lave et image og installere derfra, men
> det er alt for omstændigt.

Det burde da ellers ikke være så problematisk - hvilke programmer har du
prøvet?
Hvis du laver et image af en velfungerende installation på en anden
harddisk, partition eller dvd for eksempel, kan du med Acronis True Image på
cirka 20 minutter få maskinen på benene igen.

--
vh
Ole C

Fra : Gnyffe

Dato : 28-05-06 15:14

Jeg har delt min HD i 2 partitioner (C: & D:). Bruger Ghost 2003 til
jævnligt at lave et image af C: drevet som så ligger på mit D: drev i en
mappe. På C: drevet ligger alle mine programmer, og alle mine data ligger på
D: drevet.
Når jeg så vil restore et image mister jeg ikke nogle data, og alle mine
programmmer er der som før.

mvh

Fra : Ole C

Dato : 28-05-06 15:18

Gnyffe skrev blandt andet:

> [...]
> ligger på D: drevet.
> Når jeg så vil restore et image mister jeg ikke nogle data, og alle

Nemlig. Et eksempel til efterfølgelse

--
vh
Ole C

Fra : John

Dato : 28-05-06 15:26

"Johs32" <sdfs@dss.com> skrev i en meddelelse

> Hver gang jeg formatere skal jeg bruge en del tid på at
> installere og konfigurer en del programmer

Måske kan dette gratis program løser dit problem:

http://www.snapfiles.com/reviews/HDClone_Free_Edition/hdclonefree.html

Mvh John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-06 02:24

Johs32 skrev:

> [...]
> programmer og så bare formatere sin winXP partition og henvise til dem
> bagefter. Men kommer dette til at fungere optimalt? Og hvordan bruger

Kan ikke lade sig gøre, programmerne skal installeres. det er derfor der
medfølger et installationsprogram.

Men hvorfor er et image omstændigt?

Hos mig virker det fint, alle mine kunder har et image liggende hos mig, og
når de dummer sig, så bliver det genindlæst uden problemer.

Det er da langt det nemmeste.

Claus