Alger ! :-(
Fra : Peter Østrup Madsen

Dato : 17-06-01 11:23

Hej i gruppen !

Jeg er nybegynder vedr. akvarie o.s.v., så please don't kill me hvis jeg
stiller nogle tåbelige spørgsmål !

Jeg har et forholdsvis nystartet 85L akvarium med nogle planter og nogle
fisk !
Alt har det helt fint - også algerne ! (som i øvrigt kom meget hurtigt)

Jeg synes allerede nu der er mange (lange) alger der primært vokser på de
høje planter, og jeg har en fornemmelse af, at de breder sig (meget) hurtigt
!

Hvad kan jeg gøre for at bekæmpe disse ? Kan man i en butik købe en omgang
algedræber ? Og er det nok ?

Jeg har lyset tændt 12 timer i døgnet.

Håber på nogle gode svar !

Venlig Hilsen
Peter Østrup Madsen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 17-06-01 11:58

"Peter Østrup Madsen" <peter@MINUSSPAMdolk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> !
>
> Hvad kan jeg gøre for at bekæmpe disse ? Kan man i en butik købe en omgang

sluk lyset i nogle dage, sænk mængden af foder du giver dine fisk, lad evt.
vær med at give dem noget i 3-4 dage (overlever de uden problemmer)

Algedræber ville jeg aldrig bruge, da det er rent gift, og det gælder også
for planterne. Det er bedre at finde årsagen til algerne end at forsøge at
dræbe dem.

Kan du beskrive hvordan algerne ser ud ?

Kommer der sollys på dit akvarie ?

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Peter Østrup Madsen

Dato : 17-06-01 18:28

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> [...]
> dræbe dem.
>
> Kan du beskrive hvordan algerne ser ud ?

Ja, som jeg ser det, er der 2 slags alger. Der er nogle små meget grønne
nogle som vokser på træroden, på planterne og sågar glasset.
De andre er vel nærmest mørkegrønne alger der er meget lange. De vokser
primært i toppen af de høje planter.

> Kommer der sollys på dit akvarie ?

Til det spørgsmål må jeg desværre sige ja - tildels. På et bestemt
tidspunkt på eftermiddagen får de lidt sollys (når solen står på en bestemt
måde ind af vinduet), men dog ikke flere timer hver dag.

Skal jeg evt. prøve og dække akvariet til, således at sollyset ikke kan
skinne på det ? Vil det hjælpe ?

Venlig hilsen
Peter Østrup Madsen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 17-06-01 21:37

> [...]
> måde ind af vinduet), men dog ikke flere timer hver dag.
>
> Skal jeg evt. prøve og dække akvariet til, således at sollyset ikke kan

Det ville jeg nok prøve, jeg har selv haft lignende problemmer, og der ramte
solen kun halvdelen af akvariet i ca 30 min. Men det var nok :(