MS Windows
briani 27239
Netværksprinter offline
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-05-06 19:42

Hej,

Nu er det anden gang indenfor de sidste 14 dage, at en WinXP-maskine
på jobbet nægter at printe ud til en Canon CLC2620-C2. Printerikonet
i systray bliver liggende og når man dobbeltklikker på det, kan man
se at jobbet ligger der, og at der i titellinjen står 'offline' som
her: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/printer/offline.png>.

Printeren er bare ikke offline. Pinger jeg den fra samme maskine, er
der svar, og der kan printes til den fra andre maskiner på netværket,
men nu er det den anden WinXP-maskine, jeg har oplevet det med.
Altså, samme problem på to forskellige WinXP-maskiner indenfor de
sidste 14 dage.

Første gang, løste jeg det ved at afinstallere driveren, fjerne
porten og installere driver igen, men med den maskine, som pt. har
problemet, kan jeg ikke få den til at fatte, at printeren ikke er
offline. Har prøvet både med PostScript og PCL-driveren, men det
ændrer ikke på det, så har I en idé til, hvad der kan være galt?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 23-05-06 01:26

> [...]
> offline. Har prøvet både med PostScript og PCL-driveren, men det
> ændrer ikke på det, så har I en idé til, hvad der kan være galt?

Jeg har oplevet det samme med en HP CLJ 4650:
- Printeren stod som offline i printeroversigten
- Andre kunne printe til printeren
- Jeg kunne pinge, tilgå printerens webserver og sende jobs til printeren
via ftp
- Jeg kunne printe til en identisk printer (=samme drivere) og andre
printere (omkring 40 printere, alle installeret lokalt og tilsluttet tcp/ip
port)
- Genstart af printspooleren hjalp ikke
- Genstart af printeren hjalp

Problemet opstod dog mindre end en gang om måneden, så der blev ikke gjort
yderligere ved det. Nu er printeren og problemet væk, men det kunne da være
rart at høre, om du fandt en løsning. Selvom printerne er forskellige, så
lader problemet jo til at være det samme. Jeg har en idé om at problemet er
netværksrelateret.

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-05-06 19:10

Esben skrev:

> Problemet opstod dog mindre end en gang om måneden, så der blev
> ikke gjort yderligere ved det. Nu er printeren og problemet væk,
> men det kunne da være rart at høre, om du fandt en løsning

Jeg har fået det til at virke, men aner ikke hvordan.
Problemet var ikke strandede spool-filer, som Klaus nævner, for
det var det første, jeg prøvede.

Det eneste jeg sådan set har gjort er at lade prnterdriveren være
væk fra pågældende WinXP-maskine i en fire dage af den simple grund,
at jeg ikke har haft tid til at kigge på det, hvorefter jeg har
installeret den igen.

Jeg tog PS-driveren fra Canon, da jeg har større tiltro til den end
til PCL-driveren, men det fungerede jo ikke fire dage tidligere,
uanset om jeg installerede PCL eller PS-driveren, så det er nok en
af den slags fejl, man aldrig bliver klog på.

Spørgsmålet er så bare, hvornår det sker igen...

--
Hilsen
Madsen

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 23-05-06 19:21

Thomas G. Madsen wrote :

> [...]
> men nu er det den anden WinXP-maskine, jeg har oplevet det med.
> Altså, samme problem på to forskellige WinXP-maskiner indenfor de

Jeg har set det et par gange, og hver gang skyldtes det at spooleren
ikke slettede spool-filer efter brug. Så stop spooleren, slet alle
filer i C:\Windows\system32\spool\PRINTERS, og start så spooleren igen.

/klaus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-09-06 11:23

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> dobbeltklikker på det, kan man se at jobbet ligger der, og at
> der i titellinjen står 'offline' som her:

Og nu skete det så igen på to WinXP-maskiner, som printede fint i
fredags, men nægtede i dag mandag. Siden det nu var to maskiner på
samme tid, prøvede jeg at genstarte printeren og det hjalp faktisk,
så noget tyder på, at printeren får WinXP til at tro, at den er
offline, selvom den ikke er det.

Den svarer på ping fra en DOS-prompt, men printjobs ender blot
i kø. Det mystiske er, at det kun går ud over Windows-maskinerne.
Vi har aldrig oplevet det på OS X-maskinerne og heller ikke i dag.

--
Hilsen
Madsen