MS Windows
briani 27239
Et lille råd udbedes
Fra : mhv_omjk@yahoo.dk

Dato : 18-05-06 12:44

Haarj Ms-windows brugere.

Jeg har et problem med at min PC fryser i tide og utide, det sker
aldrig efter samme tidsinterval og det behøver ikke at være samme
program jeg starter.

Hvad kan være årsagen til det????

Jeg beskriver lige min PC her.
1000 MHz AMD prosessor
546 MB SDRAM PC 133
8 MB ATI Graffikkort
REaltech 10/100 MBit Netkort
Windows XP Pro OEM

Jeg har diverse hardware på USB Controllerkort som kører 2.0 + 2
interne USB porte som kører 1.1

Nogen der kan hjælpe

Fra : mhv_omjk@yahoo.dk

Dato : 18-05-06 12:48

- Kan supplere med at jeg kører med PeerGuardian 2 og AntiVir
antivirus og har Easyclean og Spybot S&D som oprydningsværktøjer og
bruger dem jævnligt.

Fra : Lyrik

Dato : 20-05-06 12:04

<mhv_omjk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

- Kan supplere med at jeg kører med PeerGuardian 2 og AntiVir
antivirus og har Easyclean og Spybot S&D som oprydningsværktøjer og
bruger dem jævnligt.
++++++++++++
Din PC virker overbelastet.
Kig på taskmanager og se hvormeget der kører samtidig
Gå ind i msconfig og fjern noget af det som starter automatisk ved opstart.
Du kan altid starte det op manuelt når du har brug for et program eller en
funktion.

Hilsen
Jens

Fra : hcma

Dato : 18-05-06 12:52

[...]

de 2 første ting som falder mig ind er: manglende køling og defekte ram.
prøv at checke temperatur samt ram.
m v h
hcma/-

Fra : mhv_omjk@yahoo.dk

Dato : 18-05-06 16:37

Hey igen og tak for det hurtige svar!

Den ene kan jeg udelukke med det samme Ram-blokken er helt funklende
ny, det var nemlig oz en af de ting som jeg havde mistænkt for ikke at
køre optimalt.

Derimod det med temperaturen den kunne jeg lokkes til at købe, men for
at kompencerer for det har jeg taget siden af min PC for at den får
alt del luftcirkulation som muligt!

Kan vi måske få andre gode ideer?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-06 16:49

"mhv_omjk@yahoo.dk" <mhv_omjk@yahoo.dk> writes:

> Derimod det med temperaturen den kunne jeg lokkes til at købe, men for
> at kompencerer for det har jeg taget siden af min PC for at den får
> alt del luftcirkulation som muligt!

Sædvanligvis tvinges luften hen over komponenterne inde i kabinettet,
og det fjerner du ved at lukke kabinettet op.

Suger din støvsuger bedst med eller uden låg/slange?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : John

Dato : 18-05-06 17:01

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en
meddelelse

> Sædvanligvis tvinges luften hen over komponenterne inde i
> kabinettet,
> og det fjerner du ved at lukke kabinettet op.

Ja, sikkert mindre smart. Et lille gratis program kan vise vitale
temperaturer:
http://majorgeeks.com/download.php?det=4988

Mvh John

Fra : claus b. p.

Dato : 18-05-06 16:51

<mhv_omjk@yahoo.dk> wrote in message
>Jeg har et problem med at min PC fryser i tide og utide, det sker
>aldrig efter samme tidsinterval og det behøver ikke at være samme
> [...]

Hvordan kan du have 546MB RAM? Det lyder som 512MB + 32MB + 2MB... men det
er vel en tastefejl???
Hvis du har flere RAM klodser i, så tag dem ud, og prøv dem en ad gangen.
Det kan være der er en der er defekt, men det kan også bare være at de ikke
kan samarbejde med hinanden og dit motherboard.

/Claus

Fra : Thomas

Dato : 18-05-06 17:07

[...]

Jeg har også haft problemer med at min fryser og/eller genstarter i tide
og utide...

Mellem min køler/blæser og min processor sidder der en metal-blok, som
vel er omkring 4 centimeter dyb, og fyldt med en masse riller.
Alle rillerne i den klods, var fuldstændig lukkede af støv i min computer.
Så jeg fik pillet klodsen af, og så fik den en tur med støvsugeren.
Siden da har jeg ikke haft problemet... Så det er da værd at checke, om
det kunne være det samme ved dig

Mvh. Thomas

Fra : mhv_omjk@yahoo.dk

Dato : 18-05-06 18:31

Haarj allesammen

Til Thorbjørn:

>Sædvanligvis tvinges luften hen over komponenterne inde i kabinettet,
og det fjerner du ved at lukke kabinettet op<

Okarj se det var jeg ik klar over!

Til Claus

>Hvordan kan du have 546MB RAM?< det synes jeg der står når den laver RAM-test når den starter men det er en NONAME 512 MB RAM klods jeg har i og der er kun 1!

Og til sidst til Thomas: Ja jeg ved godt at det er vigtigt at holde
sine køleribber mellem blæser og prosessor rene for støv og jeg ved
oz hvor vigtigt det er at have kølepasta på orocessoren.

Men jeg er stadig åben for flere løsningsforslag!

Fra : J. E.

Dato : 18-05-06 20:54

<mhv_omjk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:1147973464.871693.13170@i39g2000cwa.googlegroups.com...
Haarj allesammen

Til Thorbjørn:

>Sædvanligvis tvinges luften hen over komponenterne inde i kabinettet,
og det fjerner du ved at lukke kabinettet op<

Okarj se det var jeg ik klar over!

Til Claus

Det er også langt fra tilfældet i mange PC og ikke en
faktor for om en PC vil fungere korrekt.
Kabinet temperaturen har selvfølgelig noget at sige, men
den bliver sjældent for høj med afmonteret side

Fra : Kent Friis

Dato : 18-05-06 21:17

Den Thu, 18 May 2006 21:53:44 +0200 skrev J. E.:

> [...]
> faktor for om en PC vil fungere korrekt.
> Kabinet temperaturen har selvfølgelig noget at sige, men
> den bliver sjældent for høj med afmonteret side

Det er ikke kabinet-temperaturen der er relevant, men temperaturen
på de komponenter der sidder inde i maskinen. Disse køles ved at
der konstant blæses kølig luft hen over dem, hvorved varmen fra
komponenterne overføres til luften, og luften suges ud af kabinettet.

Når siden tages af kabinettet, forsvinder denne luftstrøm, og
den stillestående luft lige omkring komponenten vil blive varmet op,
hvorefter den ikke køler længere.

Selv de komponenter der har egne fans, fx CPU og grafikkort, vil
ikke opnå nær den samme køling, da disse fans ikke er i stand til at
skifte luften, men kun at flytte den lidt rundt inde i kabinettet.

Mvh
Kent

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 18-05-06 23:32

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse news:446cd644$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
> Den Thu, 18 May 2006 21:53:44 +0200 skrev J. E.:
>>
> Det er ikke kabinet-temperaturen der er relevant, men temperaturen
> på de komponenter der sidder inde i maskinen.

Ja, men de vil ikke afvige, i hvert fald ikke i nedafgåedne retning
fra temperaturen inde i kabinettet, så kabinettemperaturen er
særdeles relevant for ikke at sige altafgørende.

Disse køles ved at
> der konstant blæses kølig luft hen over dem, hvorved varmen fra
> komponenterne overføres til luften, og luften suges ud af kabinettet.

Hvor komme den kølige luft fra i et kabinet der er måske 50G
med en blæser midt i der blæser ned mod en varm CPU for der
efter at sprede det ud over resten af bundkortet.

> Når siden tages af kabinettet, forsvinder denne luftstrøm, og
> den stillestående luft lige omkring komponenten vil blive varmet op,
> hvorefter den ikke køler længere.

Det er ikke korrekt, der findes ikke stillestående varm luft så der
vil altid være cirkulation omkring moderboardet. Selvfølgelig kan
det optimeres ved god cirkulation igennem et lukket kabinet, men
så er vi jo tilbage ved kainettemperaturen igen.

Fra : claus b. p.

Dato : 19-05-06 08:59

"Morten Jørgensen" <mj_500@sol.dk> wrote in message

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

Jeg går ikke ud fra at maskinen er overclocket, for så er det netop den
slags problemer man render ind i, men check af temperaturen er simpel,
installer "fanspeed", den kan monitorere temperaturer på de fleste ældre
motherboards, og man kan sætte den til at logge i en fil. Efter et crash
udlæser man så filen, og kan så se om temperaturen ændrer sig kritisk. Sådan
fandt jeg problemet på min søns spille-pc, (ECS K7S5A med AMD Athlon 1333),
det viste sig at cpukøleren havde problemer med at køle nok, fordi den
sugede den varme kabinetluft ind til køling af cpuen. (Den er ikke engang
overclocket.) Efter at have monteret et rør så den suger frisk luft til
køleren kører det fint. Din køler skal selvfølgelig sidde rigtigt på cpuen.
Et andet trick til at finde årsagen er at clocke lidt ned, hvis
motherboardet understøtter det. Kører det stabilt med fx. 950MHz, kan man jo
vælge at lade det blive ved det, eller skifte komponenter ud til man får
stabilitet ved fuld clock igen. Omvendt kan man forsøge om fejlen kan
provokeres til at blive hyppigere ved at overclocke en smule. Fanspeed kan
også justere på clocken, men min erfaring er at maskinen tit hænger op bare
ved at ændre clockhastigheden under drift.
Andre muligheder er harddisk og kabel til harddisk. Husk også at checke
temperatur på harddisk, kan også gøres med fanspeed, som iøvrigt også kan
læse SMART-data ud fra harddisken, så man kan se om den er i god stand,
eller har mange fejl.
Hvis problemet er opstået efter skift af RAM, så prøv om den gamle RAM
stadig fungerer fint. Der kan være trykket en kontakt i ram-soklen, være
skidt i den eller den kan være gået fra i lodningerne. Dette skaber
periodiske fejl.
Og, så er der muligheden at blæseren er dårlig, så den går ned i
omdrejninger en gang imellem. Måske er cpukøleren endda forsynet med
temperaturmåler som regulerer hastigheden med temperaturen? Dette kan også
checkes med fanspeed.
Og - nej, jeg er ikke forhandler af fanspeed, det kan gratis downloades, men
virker desværre ikke på alle mobos.

/Claus