MS Windows
briani 27239
Hvad betyder?
Fra : Peter Jensen

Dato : 16-05-06 13:27

Hvad betyder denne medelelse i eventloggen i WinXP Pro SP2?

"Systemet kunne ikke tømme data til transaktionlogfilen. Beskadigede data
kan forekomme."

Hændelses ID 57

--
Venlig hilsen
Peter Jensen

Fra : claus b. p.

Dato : 16-05-06 20:44

"Peter Jensen" <fup@snyd.dk> wrote in message
> Hvad betyder denne medelelse i eventloggen i WinXP Pro SP2?
>
> "Systemet kunne ikke tømme data til transaktionlogfilen. Beskadigede data
> kan forekomme."

Hver gang der skrives data til en disk med NTFS, noteres det i en log på
disken (inden skrivningen), så Windows ved et evt. nedbrud ved hvad der var
igang, åbne filer osv. Det betyder at efter et nedbrud kan Windows
lynhurtigt genskabe en konsistent disk. Når en fejl forhindrer opdatering af
transaktionsloggen, er der enten en defekt på disken, eller på forbindelsen
til disken. Efter en genstart af Windows vil disken så blive checket for
fejl med checkdisk, og restitueret, men den forudgående fejl kan gøre at der
er tabt nogle data. Den eneste der kan checke det, er brugeren, der ved hvad
han havde gang i, da fejlen opstod.

Man husker måske at fx. Windows 95/98/Me efter et nedbrud ofte kørte
checkdisk i flere minutter efter genstarten, i mangel på sådan en
transaktionslog.

Samme teknik med transaktionslog benyttes iøvrigt også til databaser, hvor
man så kan "rulle" frem fra sidste backup-tidspunkt, bare man har en sikker
kopi af loggen.

/Claus

Fra : Peter Jensen

Dato : 18-05-06 20:34

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Samme teknik med transaktionslog benyttes iøvrigt også til databaser, hvor
> man så kan "rulle" frem fra sidste backup-tidspunkt, bare man har en

Ok, tak for foklaringen. Ved denne advarsel i Eventloggen står der ftdisk
under kilde. Vil man kunne gendanne transaktionsloggen ved at køre checkdisk
(Undersøg Nu) manuelt?

Efter mit første indlæg er maskinen chrashed to gange på grund af en
driverkonflikt fremkaldt af et freeware audiograbberprogram og begge gange
er systemet blevet genoprettet uden problemer så det tyder på at
transaktionsloggen ikke er helt smadret. Jeg bruger ikke Audiograbber mere..

--
Venlig hilsen
Peter Jensen