MS Windows
briani 27239
Win 2000 og gamle DOS-programmer
Fra : Steen

Dato : 13-05-06 22:52

Jeg vil tro at dette er en kendt sag - jeg kender den bare ikke.

Jeg har installeret Win2000 med dertil hørende service-pakker. Jeg har
et par gamle DOS-programmer, som jeg gerne vil køre, men det går ikke
godt for alle. Nogle går fint (WordPerfect 4.2 fx) andre får
besynderlige tegn fra tastaturet - ja enkelte tegn går nu rigtigt
igennem (WordPerfect 5.1).

Jeg antager at problemet let kan løses, men jeg har ikke fundet en lyd
på nettet om det. Hvodden gør man?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-05-06 06:01

"Steen" <steen.thomsen@danbbs.dk> writes:

> [...]
> godt for alle. Nogle går fint (WordPerfect 4.2 fx) andre får
> besynderlige tegn fra tastaturet - ja enkelte tegn går nu rigtigt

Prøv at køre "chcp 1252" i et kommandovindue, inden du starter dit
DOS-program heri.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Rado

Dato : 14-05-06 12:05

On 13 May 2006 14:52:01 -0700, "Steen" <steen.thomsen@danbbs.dk>
wrote:

> [...]
>igennem (WordPerfect 5.1).
>
>Jeg antager at problemet let kan løses, men jeg har ikke fundet en lyd

Prøv evt. det her, det løste et problem med ÆØÅ for mig:

Søg i registreringsdatabasen (regedit) efter strengen OEMCP. Der
skulle være 3 stykker. Disse står sikkert til 437 (vistnok) - Prøv at
ændre dem til 850 alle tre (hos mig stod den ene allerede på 850, om
det altid er tilfældet ved jeg ikke).

Husk altid at tage backup af registreringsdatabasen først, hvis noget
skulle gå galt.

--
Rado

Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes.
- C.G. Jung

Fra : Steen

Dato : 01-06-06 02:16

Steen wrote:
> Jeg vil tro at dette er en kendt sag - jeg kender den bare ikke.
>

> Prøv at køre "chcp 1252" i et kommandovindue, inden du starter dit
> DOS-program heri.

Jammmmen det er jo herligt! Det anede mig at det var simpelt, men at der
skulle eksistere en kodetabel der får et 'h' til at virke som F2 (ja
funktionstasten!) det havde jeg godtnok ikke forestillet mig.

Tak til jer begge!

Jag bruger nu ikke kodetabel 1252 (hvad er det for een?) men 850 - Å de
wærker!

Jeg har ikke vovet mig ind i registreringsdatabasen, men prøver at få
den til at fatte det via Autoexec.nt og Config.nt

Dér er den til gengæld ret tungnem. Det er ganske ligegyldigt hvad jeg
skriver i de filer. Jeg har hentet mit gamle kald
Country=045,850
over i config.nt, jeg har sat en
   echoconfig
øverst i samme, jeg har sat en rem på
   rem @echo off
i autoexec.nt og jeg har tilføjet en
   echo hør sker der noget?
samme steds - men det gør der ikke. Intet ekko af noget som helst (og
jeg har endda råbt ret højt ind i mellem) og den fastholder at
kodetabellen skal være 437. Jo jeg har genstartet - 117 gange sådan ca.

Men jeg kom et solidt skridt fremad - Tak skal i ha
Steen