MS Windows
briani 27239
Problem med USB lagermedier
Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-05-06 15:14

Hej NG!

Jeg har en pc med Winx XP Sp2. Denne pc har problemer med at finde USB
lagerenheder. Det er tilsyneladende et kendt problem når Win XP SP 2 er
installeret. Jeg har to harddiske, allokeret som C og D og en DVD brænder
allokeret som E. Desuden har jeg to netværksdrev, der tilgås gennem VPN,
allokeret som henholdsvis F og P. Når jeg tilslutter USB lagerenheder, til
en af USB portene (ligegyldigt hvilken), allokeres disse altid som F, men da
F allerede er i brug, kan PC'en ikke se den flytbare disk.

Jeg skal så ind i computeradministration og ændre drev-bogstav til noget
andet end F, hvorefter drevet kan ses, og alt virker. Skifter jeg imidlertid
enheden ud med noget andet. fx fra kamera til Ipod eller Flash-ram, har den
allerede glemt allokeringen, og fjerner jeg USB lagerenheden og sætter den
samme i igen, sker det samme. I øvrigt også hvis jeg lader den sidde i, men
computeren går i dvale, så jeg skal ustandseligt ind og vælge nyt
drev-bogstav.

Min anden pc, med Win XP uden SP2, har ikke problemet Her får USB
lagernehderne altid det første ledige drevbogstav. Jeg kan desværre ikke
undvære SP2, da nogle af de programmer, jeg kører, kræver den, og de
applikationer, jeg kører på mit job via VPN, forudsætter at netvækrsdrevene
hedder F og P,så dem kan jeg ikke ændre.

Har nogen et godt forslag til, hvordan jeg får PC'en til at huske, at USB
lagerenheder skal allokeres som fx G fra gang til gang?

Hilsen
Jan

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 07-05-06 22:23

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:445caf16$0$927$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG!

> lagerenheder skal allokeres som fx G fra gang til gang?

Jeg har haft præcis det samme problem på min firma-pc som også har
en del netværksdrev oprettet. USB-drevet blev tit ikke en gang synlig.
Jeg kørte guiden ny hardware og via den vej oprettede jeg drevet som
nu starter op som jeg valgte hver gang. Det er da et forsøg værd.
Skal bemærkes, at jeg har "døbt" drevet med et navn. Gøres via
f.eks. diskhåndtering når du kan se drevet der.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 07:18

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Skal bemærkes, at jeg har "døbt" drevet med et navn. Gøres via
> f.eks. diskhåndtering når du kan se drevet der.
Hej
Har haft samme problem, med en kortlæser til foto kort,
løser det ved først at indsætte USB når alt andet er startet op..
Fejlen er tilsyneladende at netværksdrev lægges ind uanset der er fysisk
drev eller ej..
En anden løsning var at omdøbe D E drev til S:\ T:\
(denne computer-administrer-diskhåndtering)
Det gav også luft til USB før netværksdrevene..

mvh
Preben

Fra : Jan Kronsell

Dato : 08-05-06 08:32

> [...]
> løser det ved først at indsætte USB når alt andet er startet op..
> Fejlen er tilsyneladende at netværksdrev lægges ind uanset der er fysisk
Jeg sætter altid først USB i til sidst. Og du har ret. Mine F og P drev
allokeres altid, også selv om der slet ikke er forbindelse til nettet via
VPN forbindelsen.

> En anden løsning var at omdøbe D E drev til S:\ T:\
> (denne computer-administrer-diskhåndtering)
> Det gav også luft til USB før netværksdrevene..

Den vil jeg prøve, når jeg kommer hjem.

Jan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 12-05-06 09:47

> Jeg sætter altid først USB i til sidst. Og du har ret. Mine F og P drev
> allokeres altid, også selv om der slet ikke er forbindelse til nettet via
> [...]
Så fik jeg afprøvet løsningen med at omdøbve D og E til noget andet. Det
hjalp desværre ikke. Den tildeler rask væk USBH-devicen F, uanset om der er
plads før eller ej. Jeg fandt et indlæg et eller andet sted (jeg kan
selvfølgelig ikke huske hvor), hvor det blev beskrevet, at efter
installation af SP2, vil Windows huske det drevbogstav, der først blev
anvendt til USB- devices, og dette kan den åbenbart ikke komme væk fra. Så
der er nok ingen umiddelbar løsning på mit problem.

td

Fra : Jan Kronsell

Dato : 08-05-06 08:33

> [...]
> Skal bemærkes, at jeg har "døbt" drevet med et navn. Gøres via
> f.eks. diskhåndtering når du kan se drevet der.

Jeg har prøvet Ny Hardware uden held. Måske er mit problem, at jeg ofte har
brug for at have mere end en USB device tilsluttet ad gangen.

Jan