MS Windows
briani 27239
ændre filnavn på åbent dokument
Fra : Steen Thom.

Dato : 30-04-06 10:05

Hvor kan man slå den vidunderlige "sikkerhedsindstilling" fra der gør
at man ikke kan ændre filnavn på et åbent dokument?

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-06 10:12

Den Sun, 30 Apr 2006 11:04:35 +0200 skrev Steen Thom:
> Hvor kan man slå den vidunderlige "sikkerhedsindstilling" fra der gør
> at man ikke kan ændre filnavn på et åbent dokument?

Hvis du finder den, må du gerne fortælle Microsoft det, det er nemlig
løsningen på problemet med at man skal genstarte hver gang man har
installeret noget.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 11:05

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis du finder den, må du gerne fortælle Microsoft det, det er nemlig
> løsningen på problemet med at man skal genstarte hver gang man har
> installeret noget.

Hvad har det med sagen at gøre?

(Jeg beklager den negative ordlyd i ovenstående, men det var i mangel på
bedre formulering. Det skal forstås således, at jeg med nysgerrighed spørger
"hvorfor". (jeg plejer heller ikke selv at genstarte, selvom jeg får besked
om det - både af Windows og folk )).

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-06 11:23

Den Sun, 30 Apr 2006 12:04:51 +0200 skrev Michael Sørensen:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad har det med sagen at gøre?

Problemet opstår når det program der bliver installeret har brug for at
opdatere en fil der er i brug. Det kan den ikke, og derfor er man nødt
til at genstarte. Når man genstarter bliver filen så skiftet ud med den
rigtige version.

Kunne man bare omdøbe den gamle, og så oprette en ny, så ville det
ikke være nødvendigt at genstarte. Sådan foregår det på fx unix-
systemer.

> [...]
> "hvorfor". (jeg plejer heller ikke selv at genstarte, selvom jeg får besked

Ofte er forskellen i de filer der skal opdateres ikke så stor, og så
kan man slippe afsted med ikke at genstarte. Problemet er bare at man
ikke kan se hvornår man kan slippe afsted med det og hvornår man ikke
kan - og det kan systemet heller ikke, derfor kommer den og beder om
at genstarte hver gang der er en låst fil der skal opdateres.

Hvis det var muligt at omdøbe en låst fil, ville det aldrig være
nødvendigt at genstarte af den grund (forudsat naturligvis at
installeren udnyttede muligheden). Og det er langt den mest hyppige
årsag til at man bliver bedt om at genstarte.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-06 12:21

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [...]
> installeren udnyttede muligheden). Og det er langt den mest hyppige
> årsag til at man bliver bedt om at genstarte.

Eller bare fjerne låsen ved at stoppe undersystemet så længe.

Det er vist sådan det gøres i nyere programmer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-06 12:30

Den 30 Apr 2006 13:21:11 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Eller bare fjerne låsen ved at stoppe undersystemet så længe.
>
> Det er vist sådan det gøres i nyere programmer.

Det er bare ikke altid det kan gøres. Men uanset, hvis det var
muligt at ændre en indstilling så man kan omdøbe en låst fil, så ville
problemet være løst.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-06 12:57

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Det er bare ikke altid det kan gøres. Men uanset, hvis det var
> muligt at ændre en indstilling så man kan omdøbe en låst fil, så ville
> problemet være løst.

Tror jeg ikke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-06 13:10

Den 30 Apr 2006 13:56:42 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Tror jeg ikke.

At det ville løse det, eller at det er muligt? Jeg tror heller ikke på
det er muligt, hvis det var ville Microsoft have benyttet løsningen
for mange år siden.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-06 15:37

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> At det ville løse det, eller at det er muligt? Jeg tror heller ikke på
> det er muligt, hvis det var ville Microsoft have benyttet løsningen
> for mange år siden.

Tror ikke det ville løse problemet.

Når man ser hvor meget de hopper på tungen for at bevare gode
systemfiler i XP, så tror jeg ikke at noget så simpelt ville gøre det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-06 16:10

Den 30 Apr 2006 16:37:28 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Tror ikke det ville løse problemet.

Det er sådan andre systemer (der ikke har behov for at genstarte)
løser problemet.

> Når man ser hvor meget de hopper på tungen for at bevare gode
> systemfiler i XP,

Det er et helt andet problem - og kræver naturligvis en helt anden
løsning.

Mvh
Kent

Fra : Steen Thom.

Dato : 30-04-06 15:56

On 30 Apr 2006 12:10:03 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> At det ville løse det, eller at det er muligt? Jeg tror heller ikke på
> det er muligt, hvis det var ville Microsoft have benyttet løsningen
> for mange år siden.

Jeg mener at det kan lade sig gøre under w98!
Men nu sidder jeg med en stibe PDF filer som jeg har lavet fra
annoncer om biler, og så ville jeg gerne kunne åbne filen, se hvilken
farve m.m. bilen har, og så føje det til filnavnet,
men det kan jeg så ikke - ØV !
Tidligere har jeg kunnet åbne en fil, omdøbe filnavnet, for ikke at
komme til at overskrive den org. fil.
Og så gemme filen efter rettelse i det originale navn.
Meget nemmere end:
gemme i nyt navn, gemme i gammelt navn, rette i filen, gemme. - ØV !

Fra : Steen Thom.

Dato : 30-04-06 15:59

On 30 Apr 2006 10:22:46 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> opdatere en fil der er i brug. Det kan den ikke, og derfor er man nødt
> til at genstarte. Når man genstarter bliver filen så skiftet ud med den

Jamen det er da for amatøragtigt!
Det skulle vel ikke være så svært at få dumme windows til at slette
den gamle fil/driver/whatever fra hukommelsen, og derpå loade den nye.
En smule intelligent programmering kunne sikkert gøre det!!!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-06 16:32

Steen Thom. <steanath@hotmal.com> writes:

> Det skulle vel ikke være så svært at få dumme windows til at slette
> den gamle fil/driver/whatever fra hukommelsen, og derpå loade den nye.
> En smule intelligent programmering kunne sikkert gøre det!!!

Det er det nok heller ikke.

Kunsten bliver straks større i det øjeblik den er i brug.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-04-06 10:11

Steen Thom. <steanath@hotmal.com> wrote:

>Hvor kan man slå den vidunderlige "sikkerhedsindstilling" fra der gør
>at man ikke kan ændre filnavn på et åbent dokument?

Det er en helt grundlæggende egenskab ved fil- og operativsystemer at
kun een process ad gangen har skriveadgang...

Hvis du fjerner den 'sikkerhedsindstilling' vil dine filer på harddisken
lynhurtigt blive smadret.....

<mlr>

Fra : Kent Friis

Dato : 30-04-06 10:19

Den Sun, 30 Apr 2006 11:11:04 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Det er en helt grundlæggende egenskab ved fil- og operativsystemer at
> kun een process ad gangen har skriveadgang...

Af de systemer jeg har arbejdet med, er det kun på Windows at det
er sådan.

> Hvis du fjerner den 'sikkerhedsindstilling' vil dine filer på harddisken
> lynhurtigt blive smadret.....

Sjovt nok er det kun på Windows man hører om smadrede filer.

Mvh
Kent