MS Windows
briani 27239
USB flash drive DOS boot problem
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 23-04-06 22:28

Jeg skal DOS-boote en Dell Lattitude D810 fra en USB-stick, og har bl.a.
anvendt Bart's boot web sider som vejledning, men har problemer med at få
det til at virke.
Skal det være en bestemt type USB-stick for at det er muligt?
Jeg har lånt en Fujitsu-Siemens Memory-Bird 128Mb, som er dannet med
baggrund i den samme opskrift. Og det virker.
Selv har jeg prøvet en 512Mb Zitech, samt en 128Mb af ukendt japansk
oprindelse, og det virker ikke. Hverken ved direkte at formattere som system
disk (fra en Win98 CD-bootet DOS) eller ved at overføre bootsektoren med
Bart's MKBT.

Gode ideer ?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : ai

Dato : 24-04-06 16:01

Gode ideer ?

Mvh
Lars P. Magnussen

Min erfaring er at alt over (stort set) 512 MB ikke virker,
det er måske begrænsninger i DOS miljøet, det kan jeg ikke overskue.
derimod er der ingen problemer med 64 MB-128MB-og 256MB.
bare husk at formatere med FAT (ikke noget med FAT16 eller FAT32.)
jeg kan boote både på min MP3 afspiller og CF card, begge 256 MB
derimod går det ikke med 1GB nøgle.
om der er forskel på forskellige flash-ram ved jeg ikke.
mine er (billige) Medion usb-nøgler.
v/h ain

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-06 17:13

"ai" <anixyr@webspeed.dk> writes:

> Min erfaring er at alt over (stort set) 512 MB ikke virker,

Det lyder som om den DOS du bruger ikke bruger de nyere kald der blev
indført for at omgå int 13h (hed det vist) begrænsningen i
bios-interfacet.

Kan du eventuelt prøve med en Windows ME?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 25-04-06 13:06

> Det lyder som om den DOS du bruger ikke bruger de nyere kald der blev
> indført for at omgå int 13h (hed det vist) begrænsningen i
> bios-interfacet.

Det kræver vist lidt Google. Ser på det.

> Kan du eventuelt prøve med en Windows ME?

Jeg skulle mene at jeg har prøvet med div. versioner, men nogen gange får
man ikke lige noteret alle kombinationerne, som er prøvet
Jeg prøvede bl..a at danne bootsector fra en Win98 DOS, fra et image på
Bart's side, samt fra den USB-stick, som faktisk virkede. Uden held.
Nu har jeg så prøvet at formattere en floppy fra W2k og XP. Det sjove er at
man i W2K ikke kan formattere en DOS system startup disk (feltet findes
ikke).
I XP er så dette felt opstået igen !!!
Ved at boote på sådan en (dannet under XP), viser den Windows Millenium
[Version 4.90.3000]

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 25-04-06 17:45

"ai" <anixyr@webspeed.dk> skrev:
Mon, 24 Apr 2006 17:01:11 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Min erfaring er at alt over (stort set) 512 MB ikke virker,
Jeg har ingen problemer med at få en 1 GB USB pen til at boote.
Men den virker selvfølgelig kun på de maskiner, der kan boote på en USB
port. Det er langtfra alle.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 26-04-06 07:23

> Jeg har ingen problemer med at få en 1 GB USB pen til at boote.

Taler du om DOS eller Windows boot, og hvordan har du i givet fald dannet
den ?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 27-04-06 08:57

"Lars P. Magnussen" <nix_spam_lpm@magnatek.nejtak> skrev:
Wed, 26 Apr 2006 08:23:29 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Taler du om DOS eller Windows boot,
Selvfølgelig DOS.

>og hvordan har du i givet fald dannet den ?
Det er såre simpelt.
Jeg kopierer bare et bundt DOS boot filer over på USB enheden.

PS. Systemfilerne IO.sys,MSDOS.sys,Command.com skal lægges ind først,
ellers kan systemet ikke finde dem.

Erik Helmer Nielsen

Fra : ai

Dato : 24-04-06 16:09

tilføjelse til mit forrige indlæg.

jeg har prøvet at lave en Dos partition på 256 MB på en
1GB nøgle, men det går heller ikke, Boot Creatoren
opfatter stadig nøglen som 1GB.
Dos er nu Dos, med alt dens fordele og mangler,
mest det sidste..
/ain

Fra : ai

Dato : 24-04-06 21:14

såvidt jeg kan se er limit 1024 cyl svarende til
504MB.
har også prøvet LILO (LinuxBootLoader),
her skulle det være muligt at omgå denne limit.
med nyeste LILO og Bios med kald til int13h extensions.
men det fungerer ikke hos mig.
her slutter forsøgene, måske tages de op igen
når det bliver dårligt vejr.
v/ain

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 25-04-06 13:28

> Dos er nu Dos, med alt dens fordele og mangler,
> mest det sidste..

Ja, men vi har en del software, samt en compiler til vores embeddede
uProcessorer, samt en del mekanik CAD tegninger.
Og så er et gl. Turbo Pascal miljø, anvendt som editor, og med indbygget
grep facilitet, faktisk ikke så tosset endda.
Og at anvende en compiler (som er skrevet til en 33MHz pc) på en 2GHz
notebook, er næsten som at køre Ferrari

Faktisk har jeg en multiboot fungerende, men det øvelsen går på, er at få
DOS til at se netværket. Og det har jeg ikke fået til at virke. Trods
download af ny driver osv. osv.

> har også prøvet LILO (LinuxBootLoader),

Jeg havde faktisk tænkt om man kunne lægge en Linux boot på, og så gå videre
over i DOS.

> her slutter forsøgene, måske tages de op igen
> når det bliver dårligt vejr.

Her falder sandsynligheden for tiden jo.
Så det kan være jeg indstiller skydningen lidt, og undværer netværket i
første omgang.

Mvh
Lars P. Magnussen