MS Windows
briani 27239
Kun baggrundsbillede
Fra : Per Nielsen

Dato : 20-04-06 21:37

Jeg har fået til opgave at kigge på en maskine med flg. problem.

Den starter godt nok op. Den dvæler en del ved Velkommen skærmbilledet.
Når Windows XP er helt startet op, er der kun baggrundsbilledet. Ingen
genveje, knapper el.lign.. Intet. Musen virker fint, men der er bare
ikke noget at klikke på. Man kan intet foretage sig overhovedet.

Hvad er der lige gået galt her, og hvordan kommer jeg evt. videre? Kan
der være tale om virus?

Eller er der kun en reinstallation tilbage?

Fra : John

Dato : 20-04-06 21:46

"Per Nielsen" skrev i en meddelelse

> Hvad er der lige gået galt her, og hvordan kommer jeg evt.
> videre?

Måske i Fejlsikker Tilstand, og en System Gendannelse..?

Mvh John

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-06 07:12

John wrote:
> Måske i Fejlsikker Tilstand, og en System Gendannelse..?

Jeg har prøvet forskellige gendannelsespunkter, men med samme resultat.
Efter opstart er der kun musecursor og baggrundsbillede. Det er
forresten en Windows XP Home SP2.

Jeg har en miniPE Boot-CD. På den ligger der en masse forskellige
programmer, bl.a. SpyBot, Ad-Aware, HiJackThis, Antivir, Avast osv.. Så
der er også blevet fjernet en hel del snavs. Bl.a. fjernede Antivir en
del i System Volume Information. Så systemgendannelsen er nu slået fra.

Men roden til problemet tror jeg ligger et andet sted. Er der ikke nogen
der har prøvet det samme? Ellers er der vel kun reinstallation
tilbage...

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 21-04-06 08:39

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der har prøvet det samme? Ellers er der vel kun reinstallation tilbage...
Har du ikke en windows tast ligger mellem Ctrl + alt
prøv at trykke på den og se om du ikke kan komme
ind i indstillinger og programmer den vej.
mvh Bjarne

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-06 08:54

Bjarne Christensen wrote:
> Har du ikke en windows tast ligger mellem Ctrl + alt
> prøv at trykke på den og se om du ikke kan komme
> ind i indstillinger og programmer den vej.

Virker ikke. Ved opstart i fejlsikret tilstand kommer der en del
genveje, startknap osv. til syne. Her virker XP altså, men selvfølgelig
med de begrænsninger der ligger i fejlsikker tilstand. Er der en eller
anden indstilling el.lign. der har med GUI-fladen at gøre, der kan kan
have taget skade? Evt. i registreringsdatabasen? Måske kan denne
indstilling gendannes eller "vækkes til live" igen?

Fra : Jesper Johnsen

Dato : 21-04-06 11:22

Per Nielsen skrev:

> [...]
> have taget skade? Evt. i registreringsdatabasen? Måske kan denne
> indstilling gendannes eller "vækkes til live" igen?

Det lyder lidt som om explorer ikke bliver startet, ved alm. boot

prøv at trykk ctrl+alt+del -> jobliste -> filer -> nyt job.
Start her explorer:
C:\WINDOWS\explorer.exe (Placering på min pc)

MVH Jesper Johnsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-06 11:33

Jesper Johnsen wrote:
> Det lyder lidt som om explorer ikke bliver startet, ved alm. boot
>
> prøv at trykk ctrl+alt+del -> jobliste -> filer -> nyt job.
> Start her explorer:
> C:\WINDOWS\explorer.exe (Placering på min pc)

Tastaturet virker fint under opstart. Kan komme ind i BIOS, vælge
fejlsikret tilstand efter F8 osv.. Men inde i Windows er der ingen
respons overhovedet. Kun hvis jeg vælger at starte op i fejlsikret
tilstand.

Fra : David T. Metz

Dato : 21-04-06 13:07

Per Nielsen skrev:

> [...]
> fejlsikret tilstand efter F8 osv.. Men inde i Windows er der ingen
> respons overhovedet. Kun hvis jeg vælger at starte op i fejlsikret

Det er ikke noget banalt med at skærmen er sat op som sekundær monitor?
Kan du bevæge muse-cursoren ud ad venstre kant på skærmbilledet?

David

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-06 13:56

David T. Metz wrote:
> Det er ikke noget banalt med at skærmen er sat op som sekundær
> monitor? Kan du bevæge muse-cursoren ud ad venstre kant på
> skærmbilledet?

Jeg kan bevæge musecursoren over hele baggrundsbilledet, men ikke
længere end til billedkanten.

Fra : Hagar

Dato : 21-04-06 13:14

> [...]
> være tale om virus?
>
> Eller er der kun en reinstallation tilbage?

Hvad hvis du højreklikker på skrivebordet, er der så hak ved "vis ikoner"
under arranger ikoner ?

Hagar

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-06 13:59

Hagar wrote:
> Hvad hvis du højreklikker på skrivebordet, er der så hak ved "vis
> ikoner" under arranger ikoner ?

Jeg kan højre- og venstreklikke alt det jeg lyster, der sker ingenting
overhovedet. Intet dukker op nogen steder, ingen meddelser eller noget
andet. Det eneste jeg kan er at fise musecursoren rundt over hele
baggrundsbilledet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-04-06 14:03

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> writes:

> [...]
> overhovedet. Intet dukker op nogen steder, ingen meddelser eller noget
> andet. Det eneste jeg kan er at fise musecursoren rundt over hele

Prøv at lade den stå et stykke tid.

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-06 14:19

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:
> Prøv at lade den stå et stykke tid.

Jeg har ladet den stå i nogle minutter. Jeg vil prøve at lade den stå i
1/2 time.

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-06 15:43

Per Nielsen wrote:
> Jeg har ladet den stå i nogle minutter. Jeg vil prøve at lade den stå
> i 1/2 time.

Da jeg kiggede efter ca. 18 minutter var der da kommet nogle ikoner på
skrivebordet, samt proceslinjen. Men klikker jeg på et eller andet ryger
musecursoren over i timeglas og der går utroligt lang tid. Det tog ca.
1/2 at åbne Papirkurven...Kører jeg musen ned over Start-knappen kommer
timeglasset frem.

Jeg prøver senere Jotar's forslag om at oprette ny bruger i fejlsikret
tilstand.

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-06 15:44

Per Nielsen wrote:
> Det
> tog ca. 1/2 at åbne Papirkurven...Kører jeg musen ned over
> Start-knappen kommer timeglasset frem.

Der skulle stå 1/2 time.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-04-06 16:18

> [...]

> musecursoren over i timeglas og der går utroligt lang tid. Det tog ca.
> 1/2 at åbne Papirkurven...Kører jeg musen ned over Start-knappen kommer

Det lyder som om du har et eller andet startupjob der er gået helt
amok.

Prøv at lade den stå tændt natten over.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-06 16:40

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:
> Prøv at lade den stå tændt natten over.

Det kunne være jeg skulle prøve det.

Fra : jotar

Dato : 21-04-06 14:07

Den Thu, 20 Apr 2006 22:37:12 +0200. skrev Per Nielsen:

> [...]
> ikke noget at klikke på. Man kan intet foretage sig overhovedet.

> Eller er der kun en reinstallation tilbage?

Hej.

Måske er brugerprofilen ødelagt?
Prøv i fejlsikkret tilstand at oprette en ny bruger.
Log af og log ind som denne nye bruger - er problemet der stadig?

/jotar

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-06 14:20

jotar wrote:
> Måske er brugerprofilen ødelagt?
> Prøv i fejlsikkret tilstand at oprette en ny bruger.
> Log af og log ind som denne nye bruger - er problemet der stadig?

Det vil jeg lige prøve.

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-06 14:22

Per Nielsen wrote:

> Det vil jeg lige prøve.

Skal måske lige nævnes at den logger på som Administrator i øjeblikket.

Fra : Lyhn

Dato : 21-04-06 16:08

Per Nielsen wrote:

Prøv også fra fejlsikkret tilstand at gå i start=>kør=>msconfig og gå de
ting igennem der er sat til at køre ved startup.

Hvis det er noget i startup der er synderen kan du bruge
udelukkelsesmetoden.

Jeg var engang ude for det samme symptom du beskriver på en PC hvor noget
incredimail halløjsa var blevet afinstalleret, men det stod stadig til at
køre ved startup og da det ikke længere fandes på maskinen reagerede Windows
XP som beskrevet, da jeg fjernede fluebenet ud for incredimail var problemet
løst.

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-04-06 16:39

Lyhn wrote:
> [...]
> maskinen reagerede Windows XP som beskrevet, da jeg fjernede
> fluebenet ud for incredimail var problemet løst.

Ville jeg også gerne. Problemet er bare at jeg ikke rigtigt kan få lov
til noget. Maskinen reagerer overhovedet ikke. Og der går lang tid inden
der bare dukker enkelte genveje op på skrivebordet. Klikker jeg på dem
på dem kommer timeglasset med det samme.

Fra : Lyhn

Dato : 22-04-06 02:55

Per Nielsen wrote:

> Ville jeg også gerne. Problemet er bare at jeg ikke rigtigt kan få lov
> til noget.

Hej Per, da jeg skrev mit indlæg redigerede jeg undervejs, desværre kom jeg
til at slette en vigtig detajle, du skal gøre det fra fejlsikkeret tilstand
som jeg kan forstå du kan få til at køre, dette var netop hvad jeg selv
gjorde.

Fra : Lyhn

Dato : 22-04-06 03:05

Lyhn wrote:
> Hej Per, da jeg skrev mit indlæg redigerede jeg undervejs, desværre
> kom jeg til at slette en vigtig detajle,

Ok, ser nu at jeg ikke udelod denne detalje. Ha ha kan ikke engang huske
hvad jeg skrev, er lige kommet hjem fra byen og er lidt rundt på gulvet så
at sige Det var min opfattelse at alting fungerede fra fejlsikkeret
tilstand(som det nu kan fungere herfra), men jeg tog åbenbart fejl.

Fra : Per Nielsen

Dato : 22-04-06 15:01

Lyhn wrote:
> [...]
> på gulvet så at sige Det var min opfattelse at alting fungerede
> fra fejlsikkeret tilstand(som det nu kan fungere herfra), men jeg tog

Nej, det var mig der først overså at du skrev om fejlsikret tilstand.
Der fungere det fint. Det er nu afprøvet, men det ændrede desværre ikke
på noget. Reinstallation er sat i gang.

Var det en god bytur? Hvad skulle vi mænd dog gøre uden rigelige mængder
af mjød og dejlige damer (ikke nødvendigvis i den rækkefølge)

Fra : Lyhn

Dato : 22-04-06 16:12

Per Nielsen wrote:

> Nej, det var mig der først overså at du skrev om fejlsikret tilstand.
> Der fungere det fint. Det er nu afprøvet, men det ændrede desværre
> ikke på noget.

Ah OK. Trist at fejlen ikke kunne afhjælpes ad den vej.

> Reinstallation er sat i gang.

Jeg forstår dig så udemærket godt, personligt har jeg det sådan at jeg helst
vil gøre alt hvad jeg kan for at rette en fejl før en reinstallation, men
der kommer et punkt hvor man indser at en reinstallation er mindre
tidskrævende end at blive ved med at forfølge problemet.

> Var det en god bytur? Hvad skulle vi mænd dog gøre uden rigelige
> mængder af mjød og dejlige damer (ikke nødvendigvis i den
> rækkefølge)

Det er jo sandt som du skriver, og ja det var en rigtig god bytur. Selv om
jeg fik en del over tørsten har har jeg ikke tømmermænd idag, solen skinner
og jeg har det som Louis Armstrong må have haft det da han først sang "what
a wonderful world"

Fra : Per Nielsen

Dato : 22-04-06 16:19

Lyhn wrote:
> [...]
> reinstallation, men der kommer et punkt hvor man indser at en
> reinstallation er mindre tidskrævende end at blive ved med at

Sådan har jeg det også, også selvom det er en andens maskine jeg roder
med.

> [...]
> Selv om jeg fik en del over tørsten har har jeg ikke tømmermænd idag,
> solen skinner og jeg har det som Louis Armstrong må have haft det da

Ja, salige er de dage hvor man ikke har tømmermænd efter en våd tur i
byen, solen skinner, og man vågner op i armene på en dejlig dame. Og
nej, det sidste kan _aldrig_ være OT

Fra : Per Nielsen

Dato : 22-04-06 14:57

Lyhn wrote:
> [...]
> kom jeg til at slette en vigtig detajle, du skal gøre det fra
> fejlsikkeret tilstand som jeg kan forstå du kan få til at køre, dette

Nu har jeg renset maskinen for alt hvad en 6-7 forskellige programmer
kunne finde, og det var da en del. Jeg har under Tilføj/Fjern Programmer
fjernet alt hvad jeg mente kunne være et problem. I fejlsikret tilstand
har jeg slået alt mistænkeligt fra i msconfig. Problemet var stadig det
samme, så jeg antager at WinXP også var blevet lidt flosset. Så jeg har
valgt at reinstallere Amitech'en med de 4 medfølgende CD'er. Gider ikke
at rode mere med det. Jeg har fulgt de samme procedurer, som jeg med
held har renset andre maskiner med. Og er det et Windows-problem, ser
jeg ingen andre muligheder end en reinstallation. Så reinstallationen er
sat i gang.