MS Windows
briani 27239
IE er blevet langsom
Fra : John

Dato : 18-04-06 00:36

Hvorfor er Internet Explorer blevet så langsom til at starte op?
Jeg har også Avant Browser og den laver ikke de problemer.

Stifinder har også et lignende problem, nogle gange går den bare helt i stå,
når man så lukker stifinder og starter den igen er der sjældent noget i
vejen..
Windows Commander har ikke det problem.

Kan det have noget at gøre med at jeg har over 500.000 filer på harddisken?
Disken er ikke opdelt i flere drev og er på 250GB.
Jeg bruger en anden computer når jeg skal lave backup.
OS= Windows XP-Professional med alle opdateringer.
P4 3.0Ghz

John

Fra : Rudi Stegen

Dato : 19-04-06 00:00

Hej John, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
>
> Stifinder har også et lignende problem, nogle gange går den bare
> helt i stå, når man så lukker stifinder og starter den igen er der

Internet Explorer og Explorer er både i tæt familie og indavlet i selve
Windows. Det er ikke underligt, at problemer med det ene også viser sig
i det andet.

Da tredjepartsprogrammer ikke er forpestede (Avant Browser og Windows
Commander), har jeg kun et par vilde *gæt*:

Gæt 1:
En masse filer i
\Documents and Settings\<brugernavn>\Lokale indstillinger\Temporary
Internet Files\Content.IE5\

og/eller

\Documents and Settings\<brugernavn>\Lokale indstillinger\Temp\

Gæt 2:
Har du noget AV-scanner og/eller noget speciel firewallprogram og/eller
på antispywareprogram kørende i baggrunden?

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : John

Dato : 20-04-06 12:20

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har du noget AV-scanner og/eller noget speciel firewallprogram og/eller
> på antispywareprogram kørende i baggrunden?

Jeg har kun AVG antivirus kørende og bruger Windows Firewall
Ingen antispyware.
Prøvede at slette alle midlertidige filer, det hjalp ikke.
Jeg bruger XP-pro med 3.0MHz Pentium 4 og har 2GB RAM
Så det er lidt underligt.

Men tak or forsøget med hjælp.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-04-06 14:33

Hej John, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg har kun AVG antivirus kørende og bruger Windows Firewall
> Ingen antispyware.

Ja, dem har jeg aldrig hørt om eller oplevet skulle lave unoder.

> Prøvede at slette alle midlertidige filer, det hjalp ikke.

Har du mulighed for at se, hvad der ligger i din "\Documents and
Settings\<brugernavn>\Lokale indstillinger\Temporary

Internet Files\Content.IE5\"?

Problemet er, at Explorer ikke viser folderen (Content.IE5). Men der er
vist en eller anden måde, så man kan få den til at vise, hvor meget (i
bytes) der ligger i en folder inkl. subfoldere. Her altså "Temporary

Internet Files", da denne kan ses (forudsat man har sat den til at vise
skjulte filer, forstås).

Jeg bruger selv Windows Commander og har gjort i herrens mange år
(inden Windows 95 så dagens lys), hvorfor jeg ikke rigtig er dus med
Explorer. Med Windows Commander (som nu formelt hedder Total Commander)
kan man se alle filerne uden problem.

Alternativt kan du prøve en:

dir "C:\Documents and Settings\<brugernavn>\Lokale

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-04-06 14:35

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Alternativt kan du prøve en:
>
> dir "C:\Documents and Settings\<brugernavn>\Lokale
> indstillinger\Temporary Internet Files\Content.IE5\*.*"

Altså fra en kommandoprompt, forstås

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : John

Dato : 21-04-06 13:13

> Altså fra en kommandoprompt, forstås
>
> --
> Hygge fra Århus - Rudi
> http://stegen.dk/pclinks1.htm

Foreløbig tak for hjælpen, selv om det ikke har hjulpet mig endnu.

Det kan ses fra Windows Commander med commandoen "vis træ", der ligger stort
set kun cookies.

Der ligger diverse undermapper, med navne som f.eks.
04huipgr
012r8dgn
o.s.v. der er ialt 21 af disse mapper.

Disse mapper indeholder stort set kun cookies
Tilsammen fylder de 8.92 MB
Jeg har 2GB RAM i maskinen.

John

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-04-06 17:11

Hej John, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Det kan ses fra Windows Commander med commandoen "vis træ"

Ahh, du skulle have sagt, at du bruger det eminente program. Det gør
det nemmere at kontrollere, hvad der ligger og hvor

> [...]
> 012r8dgn
> o.s.v. der er ialt 21 af disse mapper.
>
> Disse mapper indeholder stort set kun cookies

8,95 MB i stort set kun cookies er _mange_ cookies!

De fylder jo typisk noget i størrelsesordenen 100 bytes, dvs. 10^2
bytes pr. stk.
Med noget i størrelsesordenen 10 MB = 10*10^6 = 10^7 bytes er det i
omegnen af 10^5 cookies, dvs. 100.000 stk.

Uanset der også er lidt andet blandet ind end cookies, skulle du prøve
at slette hele balladen.

Jeg ved ganske vist ikke særlig meget om, hvordan cookies opfører sig -
aktuelt om IE/E roder alle igennem ved hver opstart - da jeg har slået
dem fra (og angivet enkelte websites som undtagelser, da de der er
praktiske for mig).

Men det er da et forsøg værd, når man roder i mørket efter ét eller
andet, der er skyld i den sære opførsel.

> Jeg har 2GB RAM i maskinen.

Selv med en fjerdedel (som jeg har) ville det være rigeligt.

(Medmindre selvfølgelig man hører til dem, der skal have en halv snes
enormt tunge programmer til at køre unødvendigt i baggrunden. 'Nej, jeg
har ingen mailtjekker. Jeg har Outlook kørende minimeret, og det
tjekker automatisk hvert minut.'

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : John

Dato : 21-04-06 21:20

> [...]
> Med noget i størrelsesordenen 10 MB = 10*10^6 = 10^7 bytes er det i
> omegnen af 10^5 cookies, dvs. 100.000 stk.

Det bliver nok ikke til 100.000, da min disk ar organiseret så hver fil
fylder minimum 4K.

> [...]
> enormt tunge programmer til at køre unødvendigt i baggrunden. 'Nej, jeg
> har ingen mailtjekker. Jeg har Outlook kørende minimeret, og det

Derimod har jeg en anden mistanke, nemlig Selve Windows.
Måske er MS ved at lancere en ny version, så en af deres opdateringer
"kunne" være lavet så den nedsætter systemets hastighed!
Derved ville de opnå at brugere virkelig kunne se en forskel når de købte en
ny version af windows.
Men da der ikke er andre som har omtalt samme problem, er det nok ikke
derfor.

Der ER kommet en del ændringer i IE, nu skal man selv aktivere
Flash-objekter f.eks.

Skriver hvis der fremkommer en løsning, eller jeg selv finder en.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-04-06 21:43

> Det bliver nok ikke til 100.000, da min disk ar organiseret så
> hver fil fylder minimum 4K.

Ja, hvis det er reelt brugt plads, der er de 8,95 MB. Men Windows
Commander (og naturligvis Explorer) viser blot summen af
filstørrelserne. (Dvs. 10 filer af 1 byte bliver angivet til 10 bytes,
uanset de reelt optager 40 KB).

Med Windows Commander kan dog også se, hvad der reelt bliver anvendt af
plads på dette eller hint. Man markerer det og taster Ctrl+L.

Jeg ville i hvert fald prøve at slette skidtet. (Medmindre du har noget
seriøst at gemme de cookies til).

> Derimod har jeg en anden mistanke, nemlig Selve Windows.

Det absolut sandsynligt. Men så skulle der da være gået ged i noget et
sted.

Var det noget, der startede ret brat?
Og i givet fald: Har du nogen ide om, hvad du evt. har ændret i
mellemtiden fra IE/E startede normalt sidste gang og sløvt første gang?

Jeg fik det måske forkerte indtryk fra starten, at det havde været en
længerevarende og ret kontinuert proces op ad bjerget - dvs. det bare
er blevet en smule sløvere lidt efter lidt uden påfaldende ændringer
fra gang til gang. Og så altså på det seneste var blevet så sløvt, at
du ville prøve at høre, om andre havde ideer.

> [...]
> hastighed! Derved ville de opnå at brugere virkelig kunne se en
> forskel når de købte en ny version af windows.

Selv for Microsofts vedkommende lyder den næsten for konspiratorisk.
Vel har de nogle... skal vi sige til tider ufine forretningsmetoder,
men det har mest været overfor konkurrenter.

> Men da der ikke er andre som har omtalt samme problem, er det nok
> ikke derfor.

Nej, jeg tror heller ikke på det.

> Skriver hvis der fremkommer en løsning, eller jeg selv finder en.

Mere end gerne. Jeg er helt sikkert ikke den eneste læser, der er
blevet nysgerrig (og en smule irriteret over ikke at have noget særlig
oplagt bud på løsningen).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : John

Dato : 21-04-06 22:09

> [...]
> Commander (og naturligvis Explorer) viser blot summen af
> filstørrelserne. (Dvs. 10 filer af 1 byte bliver angivet til 10 bytes,

Ikke hvis man ser på mappens størrelse, det gjorde jeg i roden så viser den
alle undermapperne med indhold og deres størrelse tilsammen, underligt nok
regner den her på den allokerede størrelse og ikke selve filernes størrelse.

> [...]
> Vel har de nogle... skal vi sige til tider ufine forretningsmetoder,
> men det har mest været overfor konkurrenter.

Hej Rudi

Problemet er løst og det var faktisk dig der løste det.
Dit indlæg i: Åbning af filer tager pludselig meget lang tid - ca. 30
sekunder.
Jeg har brugt det link du lagde, problemet er derved løst, så vi er åbenbart
flere der har samme problem, sikkert mange flere end man skulle tro faktisk
sikkert millioner.

Men, derfor "kunne" M$ godt have gjort det med vilje, de fleste får ikke
løst problemet og vil derfor mærke en væsentligt bedre hastighed på en ny
version af windows.
Hvorfor laver de ellers ikke en opdatering som løser problemmet! Det burde
ikke være svært jeg kunne selv gøre det på 2-3 minutter f.eks. i en fil som
hed ret_microsoft_fejl.reg - Næ de ønsker så mange som muligt har det
problem.

Tak for din hjælp, det virkede bare.

John

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-04-06 00:06

> [...]

> tilsammen, underligt nok regner den her på den allokerede
> størrelse og ikke selve filernes størrelse.

Jeg æder mine ord igen, du har ret.

Som hårfint antydet (sådan cirka i hvert andet indlæg uanset
gruppe og emne) bruger jeg stort set aldrig Explorer til noget, da jeg
har brugt Windows Commander siden Windows 3.1x, hvorfor jeg burde holde
holde min mund med, hvad Explorer gør og ikke gør.

En dag lærer jeg det formentlig

> Problemet er løst og det var faktisk dig der løste det.

Nej, det var dig selv, fordi

> Dit indlæg i: Åbning af filer tager pludselig meget lang tid - ca.
> 30 sekunder.
> Jeg har brugt det link du lagde, problemet er derved løst

du fandt og læste det indlæg.

Som sagt i <news:Xns97ACE7049AB3RudiStegen@postednews.klen.dk> antog
jeg af én eller anden grund, at dit problem var kommet gradvist. Altså
tænkte jeg slet ikke i de baner (Microsoftpatchen).

*Hvorfor* jeg fra starten formodede, at det var kommet gradvist, ved
jeg ikke. Du har jo ikke noget sted sagt noget om, det var.

Mit tankespring (eller tankespringover) skyldes muligvis, at den anden
tråd var næsten lige ved siden af, hvorfor dette her var noget andet.
Det er den eneste forklaring jeg kan finde på ubegrundede antagelse om,
at dit skulle være et kontinuert voksende problem.

> så vi er åbenbart flere der har samme problem, sikkert mange flere
> end man skulle tro faktisk sikkert millioner.

Bl.a. temmelig mange af dem der har en et helt ny HP-blækprinter. Bare
dem alene er helt sikkert _mange_. Plus dem der har et yderst udbredt
skærmkort (ikke helt nyt NVIDIA). Plus...

Så ja, du har sikkert ret i størrelsesordenen

> Hvorfor laver de ellers ikke en opdatering som løser problemmet!

De opdager det bagefter, når balladen er sluppet ud. De har før lavet
det stunt med andre applikationer, drivere o.l. Nogle gange laver de så
en simpel patch på problemet og smider ud i næste opdatering, andre
gange kommer det ikke længere end til at skrive det på deres
supportsider og så lade to og fem være lige.

For ja, det ville være simpelt at smide en patch op samme dag, som de
problemet blev opdaget og løsningen beskrevet.

> Næ de ønsker så mange som muligt har det problem.

Njaeej, jeg køber ikke rigtig ideen. *Hvis* et nyere styresystem var
blevet frigivet etc. etc., kunne man måske forfalde til at tro det.
Men der er ikke rigtig grund til, at de skulle have nogen fordel af at
give brugerne problemer i den aktuelle situation.

Men givet er det, at de er omend ikke ligeglade - de nævner trods alt
problemet og dets løsning [1] - så tæt på.

[1] Man kan så filosofere over, hvad den meget omtalte
gennemsnitsbruger har ud af den service med at smide
problembeskrivelsen og løsningen op på deres nærmest uoverskuelige
site.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : John

Dato : 22-04-06 15:34

> [...]
> Det er den eneste forklaring jeg kan finde på ubegrundede antagelse om,
> at dit skulle være et kontinuert voksende problem.

Nu får vi se hvilke andre indlæg der kommer det næste stykke tid.

> [...]
> Men der er ikke rigtig grund til, at de skulle have nogen fordel af at
> give brugerne problemer i den aktuelle situation.

Hvorfor ikke? Nu får vi se hvor længe det varer før det nye OS kommer, jeg
skyder på ikke over 3-46måneder.
Det vil jo altid tage noget tid før næsten alle brugere har fået instaleret
de opdateringer.

I øvrigt, den fil de sagde man skulle lukke ned i problembeskrivvelsen,
eksistere slet ikke på min computer.
Jeg Bruger ikke Nvidia på denne computer men ATI og min printer er en OKI
C5100.
Min anden computer har Nvidia FX5700, men samme printer.
Den anden computer er ikke med automatiske opdateringer og har derfor heller
ikke samme problem.

Jeg husker også da vi alle "skulle" gå fra det ellers udmærkede win98,
dengang lavede de en opdatering som gjorde at computeren ikke kunne lukke
ordentligt ned!

> [...]
> gennemsnitsbruger har ud af den service med at smide
> problembeskrivelsen og løsningen op på deres nærmest uoverskuelige

De vasker deres hænder på den måde..

Igen tak for hjælpen og lad os ikke diskutere dette mere, vi kommer ikke
videre alligevel.

God Weekend John
www.taform.dk

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-04-06 00:33

Hej John, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Nu får vi se hvor længe det varer før det nye OS kommer, jeg
> skyder på ikke over 3-46måneder.

Deres seneste gæt er januar 2007 (jf. deres presserum).

Men jeg skal ikke have noget i klemme før det evt. bliver presserende.
*Og* der er kommet mindst en SP1.

> Jeg husker også da vi alle "skulle" gå fra det ellers udmærkede
> win98, dengang lavede de en opdatering som gjorde at computeren
> ikke kunne lukke ordentligt ned!

Jeg kan godt huske, der var en eller anden, der bevirkede det ved nogle
maskiner. Jeg havde ikke selv problemet, hvorfor det står noget tåget.

Iøvrigt kørte jeg med Windows 98 2. Ed. indtil allerførst i december
2004. Skiftet skyldtes maskinskift (min 1997-maskine brød sammen i både
strømforsyning og bundkort), og det var ligesom mest hensigtsmæssigt at
skifte til Windows XP SP2.

Der var iøvrigt patches til Windows 98 så sent som eftersommeren/-året
2004. Men der var længe mellem dem, da næsten alle huller efterhånden
forlængst var blevet lukket.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-04-06 22:33

Rudi Stegen skrev:

>Med Windows Commander kan dog også se, hvad der reelt bliver anvendt af
>plads på dette eller hint. Man markerer det og taster Ctrl+L.

I Explorer markerer man det og taster Alt+enter så står det også der

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-04-06 00:07

Hej Ivan V. Klattrup, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> I Explorer markerer man det og taster Alt+enter så står det også der

Begynder du nu også!

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm