MS Windows
briani 27239
"Ny" brugt computer med XP.
Fra : mm

Dato : 14-04-06 06:42

Noget familie har i en humanitærbutik købt en brugt computer, fint nok.
Den er installeret med XP og har åbenbart stået på en eller anden skole.

Den spørger efter en adgangskode når man starter den op.

Problem: har ikke koden.

Hvordan skal man få glæde af sådan en svend, når man ikke har koden??

Nogen der kan give et fornuftigt råd? Gerne en god og grundig vejledning evt
link.

mvh

M Mathisen

Fra : Jens G

Dato : 14-04-06 07:02

On Fri, 14 Apr 2006 07:42:28 +0200, "mm" <mic@mail.dk> wrote:

[...]
>Nogen der kan give et fornuftigt råd? Gerne en god og grundig vejledning evt
>link.

Hvad med at henvende sig til skolen og spørge efter koden?

Jeg kan ikke forstå hvis en skole skiller sig af med en computer, uden
at resette alt. Og den kan da ikke være helt gammel hvis der er XP på?

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Ricko.

Dato : 14-04-06 08:01

"Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan ikke forstå hvis en skole skiller sig af med en computer, uden
> at resette alt. Og den kan da ikke være helt gammel hvis der er XP på?
Giver dig ret, der er noget der lugter fælt .

Fra : Calle.

Dato : 14-04-06 08:56

Ricko. wrote:
> "Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Giver dig ret, der er noget der lugter fælt .

Lyder til noget der kan varme stuen op.

--
*** Calle ***

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 14-04-06 11:13

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message

> Lyder til noget der kan varme stuen op.

Hvorfor det, min gamle AMD 450 MHz fra efteråret '97
kørte da fint XP, den endte godt nok i skrotkassen på
genbrugsstationen, men jeg har da siden set flere tilsvarende i
genbrugsbutikkerne.

Fra : emj

Dato : 14-04-06 11:47

Ejvind Kruse skrev:

>Hvorfor det, min gamle AMD 450 MHz fra efteråret '97
>kørte da fint XP, den endte godt nok i skrotkassen på
>genbrugsstationen, men jeg har da siden set flere tilsvarende i
>genbrugsbutikkerne.

Så godt spiller klaveret ikke i skolerne. de bruger deres grej, til
det ikke mere kan genanvendes.

Hilsen emj

Fra : Calle.

Dato : 14-04-06 21:20

Ejvind Kruse wrote:

> Hvorfor det, min gamle AMD 450 MHz fra efteråret '97
> kørte da fint XP, den endte godt nok i skrotkassen på
> genbrugsstationen, men jeg har da siden set flere tilsvarende i
> genbrugsbutikkerne.

Det er en skole vi snakker om, for det første kører de til de slet ikke kan
mere. Denne kan køre XP, så den er så ny, at en skolle endnu ikke ville
kassere den. For det andet er det normal kutyme at software slettes.

--
*** Calle ***

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-04-06 21:33

Calle. <fake@fake.fake> wrote:

> Det er en skole vi snakker om, for det første kører de til de slet ikke kan
> mere. Denne kan køre XP, så den er så ny, at en skolle endnu ikke ville
> kassere den. For det andet er det normal kutyme at software slettes.

Osse når det er en OEM?'

Fra : Max

Dato : 14-04-06 23:07

Haj Axel

> Osse når det er en OEM?'

På en skole køre man normalt en licenstype der er lavet specielt
til skolebrug og de er naturligvis ikke legale uden for skolen.

Mvh Max

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-04-06 23:21

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

<snip>

> På en skole køre man normalt en licenstype der er lavet specielt
> til skolebrug og de er naturligvis ikke legale uden for skolen.

Hvorfor ikke?

Fra : Max

Dato : 14-04-06 23:37

Hej Axel

> Hvorfor ikke?

Det siger jo sig selv, forudsætningen for licensen er jo
netop at den bruges på skolen.

Mvh Max

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-04-06 00:15

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Axel

> Det siger jo sig selv, forudsætningen for licensen er jo
> netop at den bruges på skolen.

Jo, forudsætningen er, at den bruges på skolen, men hvorfor følger
brugen af styresystemet ikke med computeren, når computeren sælges?

Fra : Aksel

Dato : 15-04-06 00:26

> Jo, forudsætningen er, at den bruges på skolen, men hvorfor følger
> brugen af styresystemet ikke med computeren, når computeren sælges?

Fordi skoler køber en skolelicens der normalt må installeres på et bestemt
antal maskiner og kun er til institutionsbrug.

Hilsen Aksel

Fra : Max

Dato : 15-04-06 00:27

Hej Axel

> Jo, forudsætningen er, at den bruges på skolen, men hvorfor følger
> brugen af styresystemet ikke med computeren, når computeren sælges?

Fordi styresystemet hænger på skolen, ikke på computeren.

Mvh Max

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-04-06 12:15

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Axel

> Fordi styresystemet hænger på skolen, ikke på computeren.

Vi går i ring.

Det jeg fiskede efter var; hvor kommer forudsætningen fra? Den kommer
fra en aftale - mellem skolen og en trediepart. Aftaler brydes
heletiden. Men det kommer ikke erhververen ved. Her en genbrugsbutik. Og
der er ikke tale om en "vare" - men en licens, så det er ikke hæleri.

Fra : Calle.

Dato : 16-04-06 08:16

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> heletiden. Men det kommer ikke erhververen ved. Her en genbrugsbutik.
> Og der er ikke tale om en "vare" - men en licens, så det er ikke

Det kan du da ikke udelukke.

--
*** Calle ***

Fra : Max

Dato : 16-04-06 10:11

Hej Axel

> heletiden. Men det kommer ikke erhververen ved. Her en genbrugsbutik.
> Og der er ikke tale om en "vare" - men en licens, så det er ikke
> hæleri.

Hvem i alverden snakker hæleri, vi snakker gyldige eller ikke gyldige
livenser. Men det korte og det lange er at sidder hologramklistermærket
på maskinen med en product key på, så ejer man licensen, hvis der
ingen sidder, ja så har man ingen licens.

Mvh Max

Fra : Jens G

Dato : 16-04-06 13:50

On Sun, 16 Apr 2006 11:10:40 +0200, "Max"

Det gælder kun hvis det er OEM.

Fra : Calle.

Dato : 17-04-06 09:32

Jens G wrote:

> Det gælder kun hvis det er OEM.

Nå, på jobbet hvor vi har et par 1000 Pc'ere sider der da et mærke på hver
enkelt maskine for at de har lovligt licens, og det er ikke OEMer.

--
*** Calle ***

Fra : Jens G

Dato : 17-04-06 12:11

On Mon, 17 Apr 2006 10:31:44 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Nå, på jobbet hvor vi har et par 1000 Pc'ere sider der da et mærke på hver
>enkelt maskine for at de har lovligt licens, og det er ikke OEMer.

OK,- jeg har bare kun set klistermærkerne ved OEM.

Hvad gør man så når man skifter PC? Man kan jo ikke flytte mærket over
på en ny?

De private licenser jeg har købt har ikke haft et klistermærke med i
æsken. Klistermærket sidder på æsken, og kan ikke pilles af uden at gå
istykker.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-06 15:19

> De private licenser jeg har købt har ikke haft et klistermærke med i
> æsken. Klistermærket sidder på æsken, og kan ikke pilles af uden at gå
> istykker.

Hårtørrer ????
Hobbykniv !!!!

Fra : Jens G

Dato : 17-04-06 15:56

On Mon, 17 Apr 2006 16:19:26 +0200, "Olesen" <n/a> wrote:

>"Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

>Hårtørrer ????
>Hobbykniv !!!!

De mærker er konstrueret så de skal gå istykker hvis man forsøger at
pille dem af.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 18-04-06 09:37

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in

> [...]
> heletiden. Men det kommer ikke erhververen ved. Her en genbrugsbutik. Og
> der er ikke tale om en "vare" - men en licens, så det er ikke hæleri.

Da jeg i sin tid arbejdede med licenser for Microsoft kunne det slet ikke
lade sig gøre at købe fulde licenser til operativsystemer i volumenaftaler.
Man skulle i stedet købe en PC med OEM-operativsystem på og derefter kunne
de opgraderes med nye versioner via volumenaftalen. Selve SKI-aftalen
imellem Microsoft og det offentlige var dog meget fleksibel, så måske er
det lavet om?

Hvis PC'en er købt med OEM-XP på, så er denne licens knyttet til maskinen
og ikke skolen ... simpelthen da licensen til operativsystemet ikke er købt
via deres volumenaftale. Jeg vil blive meget overrasket, hvis man via en
volumenaftale kan købe OEM-licenser. Hvis PC'en derimod er købt med fx
Windows 2000 Pro OEM og derefter opgraderet til Windows XP indkøbt via
deres volumenaftale, så "eksisterer" licensen til Windows 2000 ikke
længere, da den er blevet opgraderet til Windows XP. Da denne licens er
indkøbt via deres volumenaftale tilhører den skolen og kan ikke sælges
videre.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Calle.

Dato : 15-04-06 08:50

Axel Hammerschmidt wrote:

> Jo, forudsætningen er, at den bruges på skolen, men hvorfor følger
> brugen af styresystemet ikke med computeren, når computeren sælges?

Fordi at skolen har en special licens.
Hvor svært kan det være

--
*** Calle ***

Fra : Calle.

Dato : 15-04-06 08:49

Axel Hammerschmidt wrote:
> Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:
>
> <snip>

> Hvorfor ikke?

Fordi det er en skole licens

--
*** Calle ***

Fra : Calle.

Dato : 15-04-06 08:49

Axel Hammerschmidt wrote:

> Osse når det er en OEM?'

Ja, man sletter alt på harddisken, der der jo ligger mange andre
oplysninger. Ved godt at denkan gendannes, men det er der ikke mange menige
folk der ved / gør

--
*** Calle ***

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 16-04-06 08:29

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message news:VtT%f.85$db7.41@news.get2net.dk...

> Det er en skole vi snakker om, for det første kører de til de slet ikke kan mere. Denne kan køre XP, så den er så ny, at en skolle
> endnu ikke ville kassere den. For det andet er det normal kutyme at software slettes.

Jeg har da været i kontakt med flere kasserede PC'er, endda fra
fagforeninger, hvor data kunne tilgås ved blot at bryde adgangskoden.
Så det er ikke så perfekt en verden du lever i, som du gerne vil gøre
den til.
Men hvad ligger der af tophemmelige ting på en typisk classroom
PC fra en skole, der kræver sletning inden den kasseres ?
Ingen ved jo om den går i sort umiddelbart efter koden indtastes.
Desuden er alle skoler heller ikke folkeskoler.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-04-06 07:54

"Ricko." <Ricko@livsnyter.com> skrev

> Giver dig ret, der er noget der lugter fælt .

Nu må I da lige slappe af!

Det er da fuldstændig normal windows opstart, at den beder om en kode ved
logn!!

Det er først, når man selv fjerner det eller trykker annuler, at windows
ændrer log on procedure...

Claus

Fra : Max

Dato : 14-04-06 09:08

Hej

> Den spørger efter en adgangskode når man starter den op.

Du genisttallere bare XP, koden du skal bruge til det står
på klistermærket på kabinettet, er der ikke noget klistermærke,
ja så må du ud og købe en XP.

Mvh Max

Fra : emj

Dato : 14-04-06 09:30

mm skrev:

>Den er installeret med XP og har åbenbart stået på en eller anden skole.

Hvoraf slutter du at den PC har stået på en skole?
Man sender ikke skolePCér til genbrug eller forærer dem væk til
humanitære formål, næh de bliver såmænd tyvstjålet rundt omkring på
skolerne i ret store mængder.

Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-06 09:42

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man sender ikke skolePCér til genbrug eller forærer dem væk til
> humanitære formål, næh de bliver såmænd tyvstjålet rundt omkring på

Hej
Den må vel være mærket med skolens navn,
men at skoler afleverer en PC der kan køre XP lyder suspekt..
mvh
Preben

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 14-04-06 11:16

"Preben Larsen" <oz6p(a)qrz.dk> wrote in message

> men at skoler afleverer en PC der kan køre XP lyder suspekt..
> mvh

Nej, nej og atter nej, det lyder helt troligt.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 14-04-06 11:15

"emj" <emj@> wrote in message news:e7nu32hj6b01ovn188lqh5tsj1b3s0sgut@4ax.com...

> Hvoraf slutter du at den PC har stået på en skole?
> Man sender ikke skolePCér til genbrug eller forærer dem væk til
> humanitære formål,

Jeg har da set flere PC'er fra skoler på Lion's Club loppemarkeder.
Så der ved du da vist ikke, hvad du snakker med om.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-04-06 12:34

Ejvind Kruse <hejwin@mail.tele.dk> wrote:

> "emj" <emj@> wrote in message

> Jeg har da set flere PC'er fra skoler på Lion's Club loppemarkeder.
> Så der ved du da vist ikke, hvad du snakker med om.

Bær over. Det er Langfredag og drengens forældre vil sove længe, så han
har fået lov til at låne PCen, istedet for den Gameboy han normalt leger
på.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-04-06 09:44

> [...]

>Nogen der kan give et fornuftigt råd? Gerne en god og grundig vejledning evt
Hvis det er adgangskoden til at logge på selve maskinen ?
Man finder en "Password resetter" og nulstiller passwordet.
De fåes både på disketter eller CDrom/DVD, er ofte til fri download,
sælges også i "Den Blå Avis" på QXL, går bla. under navnet "Den
ultimative bootdisk".

En Norsk version jeg med held har brugt et par gange.
http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/bootdisk.html

Hvis man ikke lige får mulighed for at skrive et brugernavn under
login skal man trykke Alt-Ctrl-Del 2 gange så får man mulighed for at
skrive både brugernavn og password.

/Hans

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-04-06 10:03

mm <mic@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Nogen der kan give et fornuftigt råd? Gerne en god og grundig vejledning evt

Google med "Ofline NT Password and Registry Editor".

Det er et linux program lavet af Petter N Hagen. Du skal lave en boot cd
og så gå ind og nulstille adgangskoden for kontoen i den .SAM-fil der,
der ligger i \windows\system\config.

Fra : jama

Dato : 14-04-06 10:25

"mm" <mic@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan skal man få glæde af sådan en svend, når man ikke har koden??
>
> Nogen der kan give et fornuftigt råd? Gerne en god og grundig vejledning

Gå ind i News dk.Warez.
Så kan du få af mig.Er den købt af en skole er den vel OK.
Mvh.Jama

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 14-04-06 10:34

jama skriblede:

> Gå ind i News dk.Warez.
> Så kan du få af mig.

Vil du godt holde op med dine opfordringer til
at bruge piratsoftware her i gruppen.

> Er den købt af en skole er den vel OK.

Og hvis det er hælervare som den "humanitærbutik"
har fået _foræret_ er det ikke OK.

--
Lars Fragstrup

Fra : jama

Dato : 14-04-06 10:49

"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil du godt holde op med dine opfordringer til
> at bruge piratsoftware her i gruppen.

> Og hvis det er hælervare som den "humanitærbutik"

--------------------------------------
Sig mig hvor fanden får du piratversion fra.Læs dog hvad jeg skriver "er den
købt på en skole" har endnu ikke hørt om,at nogen sælger hæler ting fra en
skole,og da han skriver dette går jeg udfra,at så er den købt der.Hvis du
ikke tror det så meld ham til Politiet. Og hvorfor jeg beder ham om,at
bruge omtalte News,Gr. fordig I er så skide hellige.Så derfor.
Mvh.Jama
Mvh.Jama

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 14-04-06 11:22

"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> wrote in message news:443f6c59$0$31819$9a6e19ea@unlimited.newshosting.com...
> jama skriblede:

> Vil du godt holde op med dine opfordringer til
> at bruge piratsoftware her i gruppen.

Hvorfor overfalder du ikke de, der anklager for at købe
hælervarer ?

> Og hvis det er hælervare som den "humanitærbutik"
> har fået _foræret_ er det ikke OK.

Jeg har en gammel Compaq bærbar der kører XP, den er på 600MHz
og bruges kun til netbank og lidt office, og den er såmænd købt på et
Lions Club loppemarked. Husk - for den rene, er ating rent.

Fra : jama

Dato : 14-04-06 12:08

"Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i en har fået _foræret_ er det
ikke OK.

> Jeg har en gammel Compaq bærbar der kører XP, den er på 600MHz
> og bruges kun til netbank og lidt office, og den er såmænd købt på et
> Lions Club loppemarked. Husk - "for den rene, er ating rent."

Ku ikke ha sagt det bedre.
Mvh.Jama

Fra : emj

Dato : 14-04-06 13:04

jama skrev:

> "for den rene, er ating rent."

Ja, naiv har man jo lov til at være )

Hilsen emj

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 14-04-06 14:53

"emj" <emj@> wrote in message news:ds3v321oeehs7pinfldnqvc2c1i7gb2hqi@4ax.com...

> Ja, naiv har man jo lov til at være )

Næ - som regel er det brændemærket ret tydeligt, lige midt i panden
på PC'en, ofte med bogstaver bestående af blå prikker, at PC'en har
en fortid på en skole, så det kræver ikke andet end forholdsvis svage
læsefærdigheder, at konstatere hvor den kommer fra.

Fra : mm

Dato : 14-04-06 17:08

Nå gutter, jeg er da ked af at starte sådan en diskussion her på en
helligdag.

Jeg havde (troede jeg) et simpelt spørgsmål - straks bliver man anklaget for
tyveri/hæleri osv. Jeg beklager at jeg nævnte ordet "skole", kunne måske
ligeså godt have sagt "privat".

Men til sagens kerne; fik jeg nogensinde løst problemet??

mvh

m mathisen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-04-06 17:37

mm <mic@mail.dk> skrev:

<snip>

: Men til sagens kerne; fik jeg nogensinde løst problemet??

Det må du sgu' da være den der kan svare på det. Fik du?

Fra : jama

Dato : 14-04-06 17:51

> Men til sagens kerne; fik jeg nogensinde løst problemet??
>
> mvh
>
> m mathisen
------------------------------------
fik du ikke et af mig.?
Mvh.Jama>

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-04-06 19:27

mm wrote:
> Men til sagens kerne; fik jeg nogensinde løst problemet??

Du fik et rigtig godt forslag her:

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : jama

Dato : 14-04-06 17:25

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Ja, naiv har man jo lov til at være )
>
> Hilsen emj
-------------------------------
Må jeg lige være her.Læs det ordentlig!!
Jeg citerede den forangående med,det er lige mine ord eller (ku ikke ha sagt
det bedre)
Det kan godt være jeg er naiv,men jeg er ikke News "Betjent" dvs,at kommer
en mail her,ja så tror jeg på manden,
Er vi ikke her for at hjælpe andre, og ikke for at dømme dem? Ja jeg er
naiv,men heller det end fordømmende.
Mvh.Jama

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 14-04-06 18:08

jama skriblede:

> Er vi ikke her for at hjælpe andre, og ikke for at dømme dem? Ja jeg
> er naiv,men heller det end fordømmende.

Ikke nok med du er naiv, du er direkte dum og
det vil enhver der læser alt.dk.warez kunne se.
Så den dag du får besøg af APG skal du ikke
græde dit snot ud i dk.herakiet.

--
Lars Fragstrup

Fra : jama

Dato : 14-04-06 18:42

> [...]
>
> Ikke nok med du er naiv, du er direkte dum og
> det vil enhver der læser alt.dk.warez kunne se.
> Så den dag du får besøg af APG skal du ikke

--------------------------------

Sig mig engang fungere den slet ikke oppe i den øverste. Jeg tilbød manden
min egen købte XP nr.og mht.
"enhver der læser alt.dk.warez kunne se" Ja så er der mange der kommer
til,at græde snot.Og hvad fanden Rager det dig.Om VI, der bruger denne News
Gr.hjælper andre.
Det startede med,jeg blev beskyldt for "PiratVirksomhed"
Og så en gang til for Prins Knud!!
Det er min egen købte XP nr,og hvis det er dig så meget imod.
Så ring selv til Politiet,jeg kan jo se det er lige før den går på dig
af skadefryd
Mvh.Jama

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-04-06 07:53

"mm" <mic@mail.dk> skrev

> Den er installeret med XP og har åbenbart stået på en eller anden skole.
> Den spørger efter en adgangskode når man starter den op.
> Problem: har ikke koden.

Bare tryk på enter eller annuler. Det er normal windows logon, så det skal
bare slåes fra.

Claus

Fra : Martin

Dato : 01-10-06 23:35

"mm" <mic@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvordan skal man få glæde af sådan en svend, når man ikke har koden??
>
> Nogen der kan give et fornuftigt råd? Gerne en god og grundig vejledning

Bartcd >locksmeth. Så er den fikset...
Mvh Martin