MS Windows
briani 27239
nyt windows??
Fra : Thomas Hansen

Dato : 14-04-06 00:57

Hej gruppe jeg overvejer at skifte til et nyere windows men hvilke??
lige nu køre jeg med win2000 og jeg vil godt prøve noget nyt, men jeg kan
bare
ikke helt finde ud af hvad det skal være altså xp home, pro, mediecenter
eller 64bit,
det skal lige siges at jeg ikke har en 64bit processer men det kommer jo nok
engang :)

håber i kan hjælpe mig

på forhånd mange tak
mvh. thomas

Fra : Lyrik

Dato : 14-04-06 02:44

"Thomas Hansen" <HennyMadMan@TheHennys.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller 64bit,
> det skal lige siges at jeg ikke har en 64bit processer men det kommer jo

+++++++++++++++++++++++++++++
Windows XP sp2 home eller Pro, den billigste du kan få. Ikke 64 bit. Der er
for meget bøvl.
Hvis opgraderingsversionerne kan opgradere fra win 2000 bliver det nok det
billigste med en opgradering.
Den er magen til fuldversionerne, men skal se din 2000 hver gang du skal
installere fra en blank disk.Det tager et øjeblik.
Fuldversionerne vil ikke opgradere. Det kan ind imellem være et minus. Og så
er de generelt dyrere.
Det er bare mine 25 øre...
Hilsen
Jens

Fra : DonE_8700

Dato : 14-04-06 10:39

Lyrik skrev:
> [...]
> installere fra en blank disk.Det tager et øjeblik.
> Fuldversionerne vil ikke opgradere. Det kan ind imellem være et minus. Og så

Jeg ligger lige 25 øre mere oveni
--
DonE

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-04-06 12:37

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> Windows XP sp2 home eller Pro, den billigste du kan få.

Den er nok udemærket, men det er et skridt tilbage sikkerhedsmæssigt fra
W2K Pro. OP bør overveje Xp Pro.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-04-06 10:58

Thomas Hansen wrote:
> ikke helt finde ud af hvad det skal være altså xp home, pro,
> mediecenter eller 64bit,

Xp Home opfylder de flestes behov - og er den billigste - så tag bare den

Sørg for at få den med SP2, så du ikke skal bruge en masse tid på at hente
opdateringer.

XP Pro kan lidt ekstra med netværk bl.a. logge på et domæne og andet, som du
normalt ikke har brug for hjemme.

XP 64 bit lider stadig af lidt børnesygdomme bl.a. mangel på drivere

XP MCE - det er en Pro der er udvidet med lidt ekstra omkring
multimedie/tv/video - men hvis den ikke skal bruges specielt til det formål,
så kan de ting klares på anden måde......

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-06 13:51

> [...]

> eller 64bit,
> det skal lige siges at jeg ikke har en 64bit processer men det kommer jo

Hvorfor vil du dog skifte, du har allerede den bedste windows version?
Hvad er det, w2k ikke er god nok til?

Claus

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-04-06 15:00

Claus Tersgov skrev:

> Hvad er det, w2k ikke er god nok til?

Systemgendannelse?
Udseende?
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-04-06 10:18

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Systemgendannelse?

w2k går aldrig ned, så der er ikkebrug for systemgendannelse. det er kun XP

> Udseende?

tjaaaa......

Claus

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-04-06 14:24

Claus Tersgov skrev:

> w2k går aldrig ned, så der er ikkebrug for systemgendannelse. det er
> kun XP

Nå, okay - dét vidste jeg ikke!
Hans

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-04-06 00:38

Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> wrote:

> Nå, okay - dét vidste jeg ikke!

Det er faktisk rigtigt!

Men der er nogle forudsætninger. De installerede drivers skal som regel
være godkendt af Microsoft. Eller du skal være heldig med de drivers du
bruger.

Jeg har haft W2K gå ned et par gange med en driver til mit trådløse
PCMCIA kort på min TP. Driveren giver WPA-PSK/TKIP kryptering med
kortet, som er meget gammelt og kun understøtter 802.11b. Og driveren er
ikke signeret af Microsoft.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-04-06 12:56

Axel Hammerschmidt skrev:

> Det er faktisk rigtigt!

Snip en masse

Interessant!
Hans

Fra : Rado

Dato : 17-04-06 14:01

On Mon, 17 Apr 2006 01:37:59 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Det er faktisk rigtigt!

Det kan jeg kun tilslutte mig. Win2000 er uhyre stabilt hvis hardware
og drivere ellers er OK.

--
Rado

Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes.
- C.G. Jung

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-04-06 16:27

Rado skrev:

> Det kan jeg kun tilslutte mig. Win2000 er uhyre stabilt hvis hardware
> og drivere ellers er OK.

Kan man stadig købe det / kan man smide det på flere computere uden at
aktivere?

(Dét ku jeg naturligvis aldrig drømme om - kun et akademisk spørgsmål )
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-04-06 22:12

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Kan man stadig købe det / kan man smide det på flere computere uden at
> aktivere?

Ja, men det bliver nok snart udfaset, desværre. Før eller siden stopper de
udviklingen.

Der er ikke noget med aktivering i w2k, der er bare en produktnøgle og der
kan sagtens køre flere maskiner med samme nøgle på netværket.

Claus

Fra : Rado

Dato : 19-04-06 12:32

On Tue, 18 Apr 2006 23:11:56 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

>Ja, men det bliver nok snart udfaset, desværre. Før eller siden stopper de
>udviklingen.

Desværre ja. Nu havde MS endelige fået lavet noget der fungerede, og
så ødelægger de det igen med XP.

>Der er ikke noget med aktivering i w2k, der er bare en produktnøgle og der
>kan sagtens køre flere maskiner med samme nøgle på netværket.

Jep. Jeg kan iøvrigt heller ikke se hvorfor man skal betale for to
licenser hvis der kun er een bruger, der blot har valgt at uddelegere
sit arbejde til to eller flere maskiner, fremfor en enkelt. De fleste
andre softwareproducenter tillader dette.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-04-06 13:40

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> writes:

> Jep. Jeg kan iøvrigt heller ikke se hvorfor man skal betale for to
> licenser hvis der kun er een bruger, der blot har valgt at uddelegere
> sit arbejde til to eller flere maskiner, fremfor en enkelt. De fleste

Sådan er Microsofts licenspolitik. Det maksimerer formentlig deres profit.

> andre softwareproducenter tillader dette.

Det er så dejligt nemt med de gratis operativsystemer, når man
alligevel bare skal køre server side java ting :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-04-06 16:05

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> hvis der kun er een bruger, der blot har valgt at uddelegere sit arbejde
> til to eller flere maskiner, fremfor en enkelt. De fleste andre

Nu har jeg ikke licensen til min W2K ved hånden (den er selvfølgelig
lovlig!) men i den Office 2002 Pro (Publisher og hele svineriet) licens
jeg har, kan jeg læse, at jeg må installere pakken, udover på een
maskine også på en bærbar, sålænge denne kun anvendes af mig.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-04-06 16:53

> [...]
> jeg har, kan jeg læse, at jeg må installere pakken, udover på een
> maskine også på en bærbar, sålænge denne kun anvendes af mig.

Nu har jeg fundet slutbrugerlicensen til W2K og den er andeledes.

Der står, under installation og brug, at man har kun ret til at
installere mv een kopi af Produktet på en enkelt computer. Men der
fortsættes: en "Licenspakke" giver ret til installere mv yderligere
kopier af Produktet op til det antal licenserede kopier, der er angivet
ovenfor.

Ovenfor står der så: Licenserede kopier: 1

Hvad mon der menes med yderligere kopier op til det antal, der er
angivet? Betyder det yderligere een? Eller kun een ialt?

Der står også, under overdragelse - intern, at man har ret til at flytte
Produktet til en anden computer.

Der er åbenbart ingen begrænsning her.

Der står under overdragelse til trediemand, at man har ret til en
engangsoverdreagelse og at alt skal med, og det må ikke være en
indirekte overdragelse, som f.eks konsignation. Og at slutbrugeren, som
Produktet overdrages til, skal forudgående acceptere
slutbrugerlicensaftalen.

Konsignation er, iflg W E von Eyben, Juridisk Ordbog, 7. udg 1987,
videreforhandling, uden opgivelse af ejendomsretten til det solgte.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-04-06 18:14

Claus Tersgov skrev:

> Ja, men det bliver nok snart udfaset, desværre. Før eller siden
> stopper de udviklingen.

snip

Okay - tak!
Hans

Fra : Calle.

Dato : 16-04-06 08:18

Claus Tersgov wrote:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> w2k går aldrig ned, så der er ikkebrug for systemgendannelse. det er
> kun XP

så fortæl det ligetil den skod w2k maskine vi havde på jobbet.
--
*** Calle ***

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 15-04-06 11:04

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse news:443faad4$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Systemgendannelse?
> Udseende?
> --

W2K er da rigtig træls og langsom (opstart) til hjemmebrug.
Desuden har jeg tit haft bøvl med drivere og inkompatibilitet.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-04-06 07:46

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev

> W2K er da rigtig træls og langsom (opstart) til hjemmebrug.

Ja, men til gengæld er det stabilt. Hvad hjælper det, at XP er lynhurtigt at
starte op, når det får ned for et godt ord?

Jeg vægter et stabilt system langt hurtigere end en hurtig opstart, da jeg
ikke starter mit system 140 gange om dagen....

> Desuden har jeg tit haft bøvl med drivere og inkompatibilitet.

Tit?
Det er samme kerne som i XP, så virker driveren ikke til w2k, så burde den
heller ikke virke i XP

Kan du give noglet eksempler på hardware, som er inkombatibelt med w2k?

Claus

Fra : Thomas Hansen

Dato : 15-04-06 01:02

> [...]
> eller 64bit,
> det skal lige siges at jeg ikke har en 64bit processer men det kommer jo

mange tak for alle svar
jeg har lige kigget lidt priser på nettet
og xp home har jeg fundet til 729kr
og xp mediecenter til 869kr
kan det så ikke bedst svare sig at købe xp mediecenter??
altså så får man jo en xp pro(mediecenter) for ca 100kr mere..

mvh thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-04-06 01:17

Narh - 635,- http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43774

> og xp mediecenter til 869kr
> kan det så ikke bedst svare sig at købe xp mediecenter??
> altså så får man jo en xp pro(mediecenter) for ca 100kr mere..

Kommer an på om du har noget at bruge de ekstra ting til

Hvis man ikke bruger de ekstra ting i Pro/mce så kan det vel bedre betale
sig at kobe en Home ?

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 15-04-06 09:24

On Sat, 15 Apr 2006 02:17:28 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

> [...]
>
>Kommer an på om du har noget at bruge de ekstra ting til
>
>Hvis man ikke bruger de ekstra ting i Pro/mce så kan det vel bedre betale

Har du en 98/ME kan du købe en Home Upgrade for 499 i Kvickly.

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-04-06 10:20

"Poul Erik Lindaa" <lindaa@mail.cykeldk> skrev

> Har du en 98/ME kan du købe en Home Upgrade for 499 i Kvickly.

Det kan næppe betale sig, når man se på besværet ved den ekstra tid ved
installation. Så skal den i hvert fald kunne installeres på en blank HD.

Claus

Fra : BC

Dato : 15-04-06 10:32

> [...]
>
> Det kan næppe betale sig, når man se på besværet ved den ekstra tid ved
> installation. Så skal den i hvert fald kunne installeres på en blank HD.

Hvis han har en 98 / ME CD
Kan han godt installere på en tom HD
XP skal "bare" lige snuse til CDen med 98 på.
BC

Fra : Calle.

Dato : 16-04-06 08:19

Claus Tersgov wrote:
> "Poul Erik Lindaa" <lindaa@mail.cykeldk> skrev

> Det kan næppe betale sig, når man se på besværet ved den ekstra tid
> ved installation. Så skal den i hvert fald kunne installeres på en
> blank HD.
det kan da ikke gå an. novadata sælger oem versionen for 599,-

--
*** Calle ***

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-04-06 14:25

Jan Vestergaard skrev:

> Narh - 635,- http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43774

599,- Hos Nova Data i Sønderborg pt.
Hans

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-04-06 01:49

> 599,- Hos Nova Data i Sønderborg pt.
> --
> Med venlig hilsen
> Hans

jeg kan kun finde den til 787,50kr...hos nova data

Fra : Calle.

Dato : 16-04-06 08:20

Thomas Hansen wrote:

> jeg kan kun finde den til 787,50kr...hos nova data

så får du nok ikke ugeavisen, hvor han har en helsides annonce

--
*** Calle ***

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-04-06 08:32

Thomas Hansen skrev:

> jeg kan kun finde den til 787,50kr...hos nova data

Hans

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-04-06 01:56

> [...]
>
> Kommer an på om du har noget at bruge de ekstra ting til
>
> Hvis man ikke bruger de ekstra ting i Pro/mce så kan det vel bedre betale

det kan du have helt ret i men havd kan pro som home ikke kan?

Fra : Thomas Hansen

Dato : 17-04-06 16:06

> [...]
> eller 64bit,
> det skal lige siges at jeg ikke har en 64bit processer men det kommer jo

jeg har lige et sidste spørgsmål kan man aktivere sin xp lige så mange gange
man vil
altså på samme maskine, jeg tænker på når man formatere en gang imellem så
skal den
vel aktiveres igen når man installere den

Fra : Bjarne

Dato : 17-04-06 16:26

> [...]
> skal den
> vel aktiveres igen når man installere den
http://www.microsoft.com/danmark/licens/piracy/activation/piracy_productactivation_faqproductactivation.mspx
Antallet af aktiveringer på den samme pc med den samme nøgle er ubegrænset.
Produktaktivering fungerer ved at kontrollere, at produktnøglen ikke er
blevet brugt på flere pc'er end tilladt. Oplysningerne fra produktnøglen
sendes i form af et produkt-ID. Brugerens hardwareinformation er ikke kendt
af Microsoft og bliver heller ikke sendt til Microsoft. At sikre brugerens
privatliv er et af de primære elementer i udviklingen af produktaktivering.
Aktiveringen udføres direkte over internettet eller over telefonen. Antallet
af aktiveringer på den samme pc med den samme nøgle er ubegrænset.

--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-04-06 16:30

Bjarne skrev:

> Antallet af aktiveringer på den samme pc med den samme nøgle er
> ubegrænset.

At det så nogen gange bliver nødt til at foregå over telefonen (efter
udskiftning af fx. et cd-romdrev) nævnes bare for fuldstændighedens skyld!

Og ja - jeg ved så godt at det så ikke længere er den "samme" pc.
Hans