MS Windows
briani 27239
Overføring af filer til ny computer
Fra : Jørgen

Dato : 12-04-06 16:09

Opgaven består i at overføre ca 1000 billedfiler, mange på 500-700 kB til ny
computer. Den gamle maskine er fra før USB-stikkenes tid, men den har i dag
Win98. Den har kun CD-ROM-læser, ingen brønder.

Et forsøg på at overspille til 1,4 MB disketter vil tage hele påsken.

Hvilke muligheder har jeg?

1) kan man købe en USB-adapter til serie eller parallelstikket? Jeg har en
USB-plug på 500 MB.

2) Kan man købe et stik til bundkortet (som lydkortet og videokortet), så
man kan få et USB-stik på maskinen?

3) Jeg kan evt tage en brænder ud af en anden maskine og montere den
midlertidigt.

Jeg har ikke den systemCD, computeren har indbygget. Hvor mange af mine
løsninger kan jeg anvende uden at maskinen beder om den originale
systemdiskette?

Hvordan får jeg reddet mig de billeder, der er i maskinen?

Hilsen Jørgen

Giv den segnende stærke drikke
og giv den mismodige vin. (Ordsp. 31,6)

Fra : Leonard

Dato : 12-04-06 16:16

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> wrote:

>Hvordan får jeg reddet mig de billeder, der er i maskinen?

Jeg ville tage harddisken fra den gamle og sætte i den nye som slave
og så kopiere de filer over der skal kopieres. Så er det bare at sætte
harddisken tilbage igen. Nemt og hurtigt.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : den ægte fotomand

Dato : 12-04-06 16:34

> Jeg ville tage harddisken fra den gamle og sætte i den nye som slave
> og så kopiere de filer over der skal kopieres. Så er det bare at sætte
> harddisken tilbage igen. Nemt og hurtigt.

Jeps det er det allernemmeste. Det er nemmeste hvis ikke harddisken
og CD-rom/dvd drevet ikke deler samme kabel.

Så tager man bare kablet fra cd-rommen og propper i den gamle HD
i med et strømstik og du kan starte maskinen. Hvis ellers så din PC har
autofind af HD, så er det bare gå i gang via stifinder, når du har startet
windows op, det burde ikke tage så lang tid.

Per

Fra : LarsS

Dato : 12-04-06 16:49

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote:

> Jeg ville tage harddisken fra den gamle og sætte i den nye som slave
> og så kopiere de filer over der skal kopieres. Så er det bare at sætte
> harddisken tilbage igen. Nemt og hurtigt.

Jep.
Alternativt ka' du købe USB2-kort (PCI-kort) for under 200,-

Fra : Jørgen

Dato : 12-04-06 17:25

> Jep.
> Alternativt ka' du købe USB2-kort (PCI-kort) for under 200,-

Kan jeg installere dette kort, uden at maskinen beder om Systemdisken?

Fra : Nicolai

Dato : 12-04-06 18:06

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> wrote in message

> Kan jeg installere dette kort, uden at maskinen beder om Systemdisken?

Ingen garanti, men der plejer at følge win98 driver med til den slags.

Men som andre skriver, så flyt harddisken over midlertidigt. Det er meget
nemmere og hvis du alligevel skal skille den ad for at sætte pci kort i.

Nicolai

Fra : LarsS

Dato : 12-04-06 23:49

> Kan jeg installere dette kort, uden at maskinen beder om Systemdisken?

Jep, der medfølger driver-cd som er det eneste der skal bruges
(kunne være på en diskette men det er man jo gået bort fra)

Fra : Lars Klintholm

Dato : 13-04-06 00:02

Den 12 apr 2006 skrev LarsS i dk.edb.system.ms-windows:

> Alternativt ka' du købe USB2-kort (PCI-kort) for under 200,-

Eller måske en harddisk-box til ca. samme pris

fx. http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155703

Lars Klintholm

Fra : Main

Dato : 12-04-06 18:08

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev

> Hvilke muligheder har jeg?

Har en del gange været i din situation. En USB til IDE (og evt. også
samtidig SATA) adapter er meget god at have, både til din nuværende
situation og sådan generelt. Gav selv ca 130 for en i Aldi. Her er du fri
for at af- og remontere harddisk fra gl pc. Du hiver bare IDE og strømkabel
ud bagi gl. harddisk og sætter dem fra USB til IDE adapteren til. Herefter
USB-enden ind i den ny pc.

Main