MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Installation via netværk
Fra : Ukendt

Dato : 10-04-06 19:36

Er det muligt at lave en xp pro installation over netværk?

Frank

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 10-04-06 21:31

"Frank" <frank> wrote:
> Er det muligt at lave en xp pro installation over netværk?

Ja. Bla ved hjælp af Microsoft Remote Instalation Service (RIS)

Men det kan også gøres anderledes - en bootdisk og så "hive" installationen
fra et netværkshare.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-06 21:53

> Ja. Bla ved hjælp af Microsoft Remote Instalation Service (RIS)
>
> Men det kan også gøres anderledes - en bootdisk og så "hive"
> [...]

Det lyder som noget jeg kan bruge
Er det muligt at finde en mere præcis vejledning?

Frank

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 10-04-06 22:54

"Frank" <frank> wrote:
> Det lyder som noget jeg kan bruge
> Er det muligt at finde en mere præcis vejledning?

Hvis du mener en bootdisk og et share....så kender jeg ikke nogen
vejledning, men RIS er der massere af - google efter det.

Om man faktisk kan med en bootdisk ved jeg ikke - man kunne med tidligere
versioner, så hvorfor ikke....

finde en passende bootdisk fra feks www.bootdisk.com.
oprette et share på netværket - en pc'er med delt CD drev (sæt XP cd'en i
her)
Boot på floppyen - skriv net use x; \\IPpåcomputermedshare\sharenavn
x:\
setup eller install

Problemet ku væere at bootdisken skal være en bootdisk med korrekt DOS
version. Så det kan være man skal lave en "fra bunden af" men der er vist
også vejledninger til det på bootdisk.com

Men helt reelt, så ville jeg synes det var lettere at sætte et CD drev i
maskinen eller flytte Harddisken over i en anden maskine og installere.

/Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 14:55

> [...]
>
> Men helt reelt, så ville jeg synes det var lettere at sætte et CD drev i
> maskinen eller flytte Harddisken over i en anden maskine og installere.

Hmm det sidste havde jeg også tænkt, men jeg kan vel ikke installere på en
anden maskine?
Jeg kan vel bare ligge de nødvendige filer (i386 mappen) over på harddisken,
men hvordan får jeg den så til at starte installationen i den rigtige pc?

Frank

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 11-04-06 15:15

"Frank" <frank> wrote:

> [...]
> Jeg kan vel bare ligge de nødvendige filer (i386 mappen) over på
> harddisken, men hvordan får jeg den så til at starte installationen i den

Vi er jo ude i noget rigtigt klamp :) men det er jo også udfordrende og
udviklende.
Du starter installationen ved at køre et program der heder setup.exe eller
install.exe og ligger et sted på CD'en.

Men du kunne også være "fræk" at installere komplet mens HD'en sad i en
anden computer - dog lad være med at vælge skærmkort m.m. Og en god ide at
kopiere windows (i386) på harddisken. Flyt så Harddisken i den opbrindelige
PC'er, og uner opstart finder windows nu en stor del ændringer og nyt
udstyr :) Når der spørges efter installations CD'en peg på i386 mappen.

/A

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-04-06 16:12

On Tue, 11 Apr 2006 15:55:17 +0200, "Frank" <frank> wrote:

> [...]
>men hvordan får jeg den så til at starte installationen i den rigtige pc?
winnt.exe eller winnt32.exe starter inst af systemet.
Kombineret med en unattend.txt indeholdende de relevante oplysninger
køre installationen uden at du skal besvare et eneste spørgsmål
undervejs.
microsoft.com har masser af info.
http://www.msfn.org er også brugbar for yderliger info.

/Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-04-06 23:40

"Frank" <frank> wrote:

>Er det muligt at lave en xp pro installation over netværk?

Selvfølgelig - Men det kræver lidt arbejde med opsætning af serveren.

Kig lidt på de følgende sider:

http://unattended.sourceforge.net/

http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/1/

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 14:56

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig - Men det kræver lidt arbejde med opsætning af serveren.

> [...]
Det kræver såvidt jeg kan læse mig til, en "rigtig" server.
Jeg har bare et lokalt netværk med en række xp pro maskiner.

Frank

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-04-06 18:06

On Tue, 11 Apr 2006 15:56:21 +0200, "Frank" <frank> wrote:

>Det kræver såvidt jeg kan læse mig til, en "rigtig" server.
>Jeg har bare et lokalt netværk med en række xp pro maskiner.

Det er kun et spørgsmål om at udnævne een af XP'erne til 'Server' og
foretage en passende opsætning af DHCP og TFTP server funktioner på
den....

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 19:22

"Michael Rasmussen" <mic@douNO_SPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Det er kun et spørgsmål om at udnævne een af XP'erne til 'Server' og
> foretage en passende opsætning af DHCP og TFTP server funktioner på
> den....

Trods den høje nørdfaktor som i øvrigt kun rigtigt kommer til sin ret når
måbende venner ser på, bliver det vist alligevel for langhåret til mig -
trods alt
Jeg har nu ved hjælp af "Bart's network bootdisk" fået kontakt til et shared
cdrom drev på en af XP'erne, og installationen er igang.
Det kommer sikkert til at virke, men er knapt så fedt at fortælle om - og i
øvrigt var drevet nødt til at være formateret med FAT32 og ikke NTSF ;-(

Frank

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 12-04-06 08:49

Frank wrote :
> [...]
> øvrigt var drevet nødt til at være formateret med FAT32 og ikke NTSF ;-(

Hvis du laver en svarfil, kan du få den til - under installationen - at
konvertere til NTFS og samtidig udvide partitionen til hele disken.

Søg efter ConvertNTFS og ExtendOEMPartition i:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;155197&sd=tech

Svarfilen kan laves med værktøjerne i deploy.cab i support-mappen på
cd'en.

/klaus