MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Harddisk brændt af?
Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 09-04-06 21:28

hey ng!

Jeg har meget brug for hjælp!

Min søster computer slog gnister under start op, så hun slukkede den. Næste
gang jeg forsøgt at tænde den kunne den ikke finde harddisken. Efter lidt
rodden frem og tilbage fandt den harddisken, men kunne ikke komme ind i XP.
Konsekvensen blev at jeg satte hendes harddisk i min computer for at prøve
at redde hendes dokumenter...hun har 1mdr. til hendes 3g. eksamener
begynder, så hun har en del vigtige ting derpå.
Her skal ikke falde nogen kommentarer om backup...!

Harddisken virker i min computer, men da det er en hd med XP installation på
kan jeg ikke umiddelbart få adgang til hendes profil på hd'en og dermed ikke
til hendes dokumenter. Er der en måde man kan omgå den "spærring" på?

Hvis det er til nogen nytte er harddisken en Seagate Barracuda 80gb.

/Rasmus Broholm Andersen

begin 666 biggrin.gif
M1TE&.#EA#P`/`,0``-#L_ !];0* ;P2#<06$<@V0>PZ1>Q6<@A>?A1^JC<#
MP"*OD"2RDBBXEBN\F2R]FC'%GS3*HS/(H3K1J#[8K4#;KT+=L$CFMTKIN5#Q
MOE/VPEG_R/___[V]O0```````"'Y! $```H`+ `````/``\`0 5QH"**7EF.
MY.-QP,JN;> I'N9MFE=YS^(9,U(!:/($9"C/!7.Q3""-Q"'HF12OI<',D_"T
M."^.,9@LHLJ4B>3!.(V4F=*%$BDA"EO*):/)S",."W<$)1(P+E\M`B5M86$Q
36P<()6 M1DAO'@0#`D=N"B$`.P``
`
end

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 09-04-06 21:37

"Rasmus Broholm Andersen" <rasmusbNOSPAM@dbs.dk> skrev:

> [...]
>til hendes dokumenter. Er der en måde man kan omgå den "spærring" på?

Slå enkel fildeling fra og overtag ejerskab.

Enkel fildeling findes under, Funktioner, mappeinstillinger, Vis...

Højreklik på den mappe man vil overtage ejerskab over og vælge
egenskaber -> vælge fanebladet sikkerhed -> vælge avanceret ->
fanebladet ejer -> skift ejerskab...
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 09-04-06 21:49

Michael Pilgaard wrote:
> Slå enkel fildeling fra og overtag ejerskab.
>
> Enkel fildeling findes under, Funktioner, mappeinstillinger, Vis...

Kan ikke finde Enkel fildeling...har det noget at sige at jeg kører XP Home?

> Højreklik på den mappe man vil overtage ejerskab over og vælge
> egenskaber -> vælge fanebladet sikkerhed -> vælge avanceret ->
> fanebladet ejer -> skift ejerskab...

Kender jeg godt. Har prøvet at gøre det i fejlsikret tilstand, men af en
eller anden grund vil den ikke gå i fejlsikret tilstand!

/Rasmus Broholm Andersen

Fra : Gamle

Dato : 09-04-06 21:54

"Rasmus Broholm Andersen" <rasmusbNOSPAM@dbs.dk> skrev i en meddelelse
> Kender jeg godt. Har prøvet at gøre det i fejlsikret tilstand, men af en
> eller anden grund vil den ikke gå i fejlsikret tilstand!

Hej.

Sæt den som slave (hd2) derefter kan du gå ind på den som et hvilket som
helst andet medie.
Du kan komme ind i mappen med dokumenter og hvad du ellers har brug for.
Derefter kopierer du over på din egen hd.
Husk at sætte jumperen til slave.

Mvh.
Torben

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 09-04-06 22:09

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:44397473$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...

> Hej.
>
> Sæt den som slave (hd2) derefter kan du gå ind på den som et hvilket som helst andet medie.
> Du kan komme ind i mappen med dokumenter og hvad du ellers har brug for.

Det kommer an på hvordan den har været sat op sikkerhedsmæssigt vedr. filer.

Fra : Gamle

Dato : 09-04-06 22:17

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på hvordan den har været sat op sikkerhedsmæssigt vedr.
> filer.

Tjah, men hvis man ikke har taget back-up, tror du så den har været sat op
som andet end standard?
Desuden er jeg ligeglad, hvordan den har været sat op. Når den kan tilgås,
kan man også kopiere filer..

Mvh.
Torben

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 09-04-06 22:32

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:443979b2$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...

> Tjah, men hvis man ikke har taget back-up, tror du så den har været sat op som andet end standard?

Jeg har nok lidt svært ved at se hvad det nødvendigvis skulle have med sagen at gøre.
Intet er givet i denne verden og slet ikke omkring en PC.

> Desuden er jeg ligeglad, hvordan den har været sat op. Når den kan tilgås, kan man også kopiere filer..

Ja - måske, men ikke nødvendigvis dem man gerne vil og det vel lige som det det handler om ?
Jeg tror du desværre mangler lidt viden omkring brugerbeskyttelse og kryptering af
filer i Windows XP.

Fra : Gamle

Dato : 09-04-06 22:49

> [...]
> det det handler om ?
> Jeg tror du desværre mangler lidt viden omkring brugerbeskyttelse og

Ja men det må vi så fortælle min hd og winxp home.
Nar jeg sætter min hd i en usb enhed, kan jeg fint komme ind og kopiere
filer.
Har prøvet.

Mvh.
Torben

Fra : Calle.

Dato : 10-04-06 08:14

Gamle wrote:
> [...]
>
> Ja men det må vi så fortælle min hd og winxp home.
> Nar jeg sætter min hd i en usb enhed, kan jeg fint komme ind og

Ja, men for at andre der pruger samme PC med andet login ikke skal kunne
rode i ens mappe bliver man engang spurgt op man vil gøre dem private, og
gør man det, så er de ikke lige at kopiere på den måde.

--
*** Calle ***

Fra : Gamle

Dato : 09-04-06 23:02

> [...]
> det det handler om ?
> Jeg tror du desværre mangler lidt viden omkring brugerbeskyttelse og

Hvis man ikke er kog nok til at tage backup af sine vigtige filer, er man
sikkert heller ikke klog nok til at sætte sin xp op til andet end standard.
Og så kan du kopiere alt det du har lyst til, hvis du sætter maskinen op på
samme måde som med den første hd.
Det er så vidt jeg kan forstå, ikke et spørgsmål om penge. Er harddisken
stået af, er der vel garanti, eller også dækker indboforsikringen
(elskadedækningen) en ny.

Mvh.
Torben

Fra : Calle.

Dato : 10-04-06 08:12

Gamle wrote:
> [...]
> sat op som andet end standard?
> Desuden er jeg ligeglad, hvordan den har været sat op. Når den kan

nope ikke hvis de er private

--
*** Calle ***

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 09-04-06 22:39

Gamle wrote:
> [...]
> Du kan komme ind i mappen med dokumenter og hvad du ellers har brug
> for. Derefter kopierer du over på din egen hd.

Den er sat til slave, men kan stadig ikke komme derind. Der skal ingen
jumper være på en Seagate Barracuda.

Har det nogen betydning at min søsters hd står som slave når jeg prøver at
boote på den?

/Rasmus Broholm Andersen

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 10-04-06 11:06

On Sun, 9 Apr 2006 23:38:46 +0200, "Rasmus Broholm Andersen"
<rasmusbNOSPAM@dbs.dk> wrote:

>Den er sat til slave, men kan stadig ikke komme derind. Der skal ingen
>jumper være på en Seagate Barracuda.

Hvordan er din egen HD sat op. Hvis den står som CS (cable select),
skal hendes også.

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : Calle.

Dato : 10-04-06 08:12

Gamle wrote:
> [...]
> Du kan komme ind i mappen med dokumenter og hvad du ellers har brug
> for. Derefter kopierer du over på din egen hd.

ikke hvis hun har gjort mappen privat

--
*** Calle ***

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 09-04-06 22:15

> Kan ikke finde Enkel fildeling...har det noget at sige at jeg kører XP Home?

> Kender jeg godt. Har prøvet at gøre det i fejlsikret tilstand, men af en eller anden grund vil den ikke gå i fejlsikret tilstand!

Hvorfor sætter du den ikke som primær disk i din hvis du siger den
fungerer OK ? Hvor svært kan det gøres ?
Hvis disken dur i øvrigt, er det jo noget andet der er stået af i PC-en,
hvilket typisk kan være strømforsyning og hvorfor så bland en PC
nummer to ind i det.

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 09-04-06 22:35

Hans M. Pedersen wrote:
> Hvorfor sætter du den ikke som primær disk i din hvis du siger den
> fungerer OK ? Hvor svært kan det gøres ?

Jeg kan ikke boote på Windows på harddisken, og når jeg ikke kan komme ind i
mappen kan jeg jo ikke vide om filerne virker!

/Rasmus Broholm Andersen

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 09-04-06 22:46

"Rasmus Broholm Andersen" <rasmusbNOSPAM@dbs.dk> skrev i en meddelelse news:44397df6$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg kan ikke boote på Windows på harddisken, og når jeg ikke kan komme ind i mappen kan jeg jo ikke vide om filerne virker!

Du starter med at skrive den virker i din computer :

> [...]
>på hd'en og dermed ikke til hendes dokumenter. Er der en måde man kan omgå den "spærring" på?"

men det gør den altså ikke alligevel så ?

Det er ikke let at hjælpe ....... du skriver ikke hvad der reelt er problemet
med disken og hvordan det at du ikke kan boote på den viser sig.
Put den i som primær disk og sig hvilke fejl der kommer. Jeg tror ikke
det er disken der har taget fysisk skade med de gnister så måske kan
en fejlretning på disken redde dine data i stedet for famle i blinde.

Fra : Calle.

Dato : 10-04-06 08:11

Rasmus Broholm Andersen wrote:
> Kan ikke finde Enkel fildeling...har det noget at sige at jeg kører
> XP Home?
Ja, så er den der ikke normalt. Men mener den kommer når man kører
fejlsikret tilstand.

--
*** Calle ***

Fra : deepbluesky

Dato : 09-04-06 21:54

> [...]

> ikke til hendes dokumenter. > Er der en måde man kan omgå den "spærring"

Hvis det skal virke fremover, skal I have nok have endnu en disk uanset, så
der er både en systemdisk og en lagerdisk.

Køber I en ny disk og installerer XP på den, kan den låste disk bagefter
installeres og dokumenter trækkes ud, hvis ellers ikke noget er brændt af i
din søsters pc. En 40-60-80 GB disk koster fra 250-500 kr.

/JAF

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 10-04-06 04:13

> [...]
> installation på kan jeg ikke umiddelbart få adgang til hendes profil
> på hd'en og dermed ikke til hendes dokumenter. Er der en måde man kan

Så er problemet løst!

Start i fejlsikret tilstand > Log på med admin rettigheder > Find mappen >
Højreklik > Egenskaber >Ejer > Her kan du overtage rettighederne til mappen!

XP Pro installationer skal ikke starte i fejlsikret tilstand, men gå direkte
til Find mappen.

/Rasmus Broholm Andersen