Ler som bundgødning
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 17-06-01 09:53

Hej ng

Hvordan er det lige det fungerer med bundgødning ?

Jeg har lidt problemer med nogle Amazon sværdplanter som jeg er bange
for at miste hvis ikke jeg gør noget. Jeg har kun brugt flydede
gødning, så jeg tænkte at jeg ville prøve at tilføre noget gødning i
bundlaget. Jeg har hørt at ler er et udmærket alternativ til de noget
dyre gødningspiller ved akvariehandlerne. Er det bare almindeligt
dekorations ler man skal bruge ? Og hvor meget skal man bruge ?
Hvordan bruges det ? Og er det ligeså godt som diverse gødningspiller
?

/Esben

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-06-01 10:29

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message

> [...]
> dekorations ler man skal bruge ? Og hvor meget skal man bruge ?
> Hvordan bruges det ? Og er det ligeså godt som diverse gødningspiller

I "good old days" sagde man at man ikke kunne løse egentlige problemer med
gødning - kun få noget, der i forvejen gror til at gro bedre.
Har du i forvejen problemer med at holde liv i planterne tror jeg ofte man
får større problemer ved at gøde end ved at lade være.
Men jeg er bestemt ikke vandbotaniker, så lad os høre, hvad andre har at
sige.

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 17-06-01 10:51

> [...]
> får større problemer ved at gøde end ved at lade være.
> Men jeg er bestemt ikke vandbotaniker, så lad os høre, hvad andre har at

Det er jeg nu ikke enig i. I 'good old days' mente man også jorden var flad.

Hvis der i gødningen er lige de ting som planterne mangler for at kunne gro,
må det jo hjælpe.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : ole larsen

Dato : 17-06-01 18:11

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen <9ghue7$61k$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>må det jo hjælpe.

>Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
>Remove IHSYD from email address when replying by email

Og hvis planterne ikke lider af gødningsmangel, er jorden så flad igen,
Disky ?

Der er vel sund fornuft i ikke at tilsætte noget, man ikke har erkendt
mangel på ?

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 17-06-01 21:38

> Og hvis planterne ikke lider af gødningsmangel, er jorden så flad igen,
> Disky ?
>
> Der er vel sund fornuft i ikke at tilsætte noget, man ikke har erkendt
> mangel på ?

Ole du er og bliver en ordkløver deluxe.

Hvis planterne ikke gror er det en god ide at prøve med gødning, hvis det så
ikke virker prøver man noget andet.

Eller har du måske måleudstyr til at måle samtlige former for elementer i
vandet ?

Fra : ole larsen

Dato : 17-06-01 22:09

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen <9gj4bi$h65$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]

>ikke virker prøver man noget andet.
>
>Eller har du måske måleudstyr til at måle samtlige former for elementer i

Ordkløver, måske - men det er ikke mig, der associerer andre med at jorden
er flad. Det er heller ikke mig, der slynger ukvemsord efter andre.
Ligeledes er det heller ikke mig der anbefaler gødning uden den ringeste
tanke for de mangelsymptomer planterne viser, når de mangler.
Så kald mig hvad du vil - det bliver dit synspunkt ikke rigtigere af.

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 17-06-01 22:47

> Ordkløver, måske - men det er ikke mig, der associerer andre med at jorden

Læs sammenhængen så forstår du nok.

> er flad. Det er heller ikke mig, der slynger ukvemsord efter andre.

Så du slet ikke den der var bagefter, det betyder man laver sjov.

> Ligeledes er det heller ikke mig der anbefaler gødning uden den ringeste
> tanke for de mangelsymptomer planterne viser, når de mangler.

Tja der blev snakket om gødning gavnede noget eller ej, jeg kom med min
mening, og du brokker dig bare over den.

> Så kald mig hvad du vil - det bliver dit synspunkt ikke rigtigere af.

Nogle kan ikke forstå andre vil ikke forstå, du vælger selv.

EOD

Fra : ole larsen

Dato : 18-06-01 16:43

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen <9gj8bl$634$1@news.inet.tele.dk>...

>Nogle kan ikke forstå andre vil ikke forstå, du vælger selv.

Nu føler jeg ikke behov for at sætte etiketter på dig, det klarer du fint
selv.

>EOD
>Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

Men det er ikke EOD.
Sagen er altfor interessant og Esbens og Jans indlæg altfor relevante til
at skulle affærdiges med et par ureflekterede hurtigt-smarte bemærkninger
som eks. om jordens form eller om at man bare skal hælde i, for HVIS nu.....

Netop sværdplanter kunne måske have gavn af bundgødning i stedet for
flydende. Det er sumplanter med et særdeles veludviklet rodnet (når de
gror). Men om der er behov eller i hvilken sammensætning, det evt. skulle
tilføres, er en anden sag. Der er på www.thekrib.com og også på en Dansk
side ( Thomas D. Krygers ?) angivet mangelsymptomer for næringsstoffer. Og
netop fordi Esben ikke angav detaljer ang. problemet, gav jeg ikke et bud.
Det må stadigt være en god ide - og jeg beklager gentagelsen - at søge en
velbegrundet formodning førend man begyndel at hælde et eller andet i
akvariet.
Steve Pushack er den på nettet, der ifgl. min erfaring har den bedste side
ang. bundlagsgødning. Han kan findes på eks. google på navnet.
Spec. til Esbens spørgsmål: En nabo og jeg lavede lerkugler ( en blok
deko-ler fra supermarkedet ) med Master Grow æltet i / tørret som små kugler
og lagt i bundlaget under nogle få af flere ens art C. Fælles erfaring var,
at de lerkuglegødede groede væsentligt ringere. Og det beviser jo ikke andet
end at de pågældende planter groede ringere - ikke noget om hvorfor ( der
kunne være en gift i leren ). Omvendt har jeg haft to forskellige, men
næsten ens E. groende i samme akvarium med ca. 30. cm. afstand ( hentet på
samme gartneri på samme tidspunkt) Det ene groede fint, den anden ikke. Da
en gartner fra gartneriet ikke havde et bud, byttede jeg om på de to
planter - sikke et svineri med den velvoksende - flotte rødder i 50 cm.
omkreds - men det ændrede intet.
Hvad jeg mener med disse to eksempler er, at tingene er alt for komplicerede
til at vi amatører let kan løse alle problemer, vi løber ind i.

Ole

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 18-06-01 17:12

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> writes:

> Netop sværdplanter kunne måske have gavn af bundgødning i stedet for
> flydende.

Ja, det var også min tanke. Så vidt jeg ved er de fleste
akvarieplanter jo ikke undervandsplanter, men i bedste fald
sumpplanter, og disse optager vel langt størstedelen af deres næring
igennem deres rodnet i bundlaget.

> Det er sumplanter med et særdeles veludviklet rodnet (når de gror).
> Men om der er behov eller i hvilken sammensætning, det evt. skulle
> tilføres, er en anden sag.

Nu er grundlaget noget grundigt renset akvariegrus, så jeg tvivler på
der er særlig meget (hvis overhovedet!) noget næring i bundlaget. Og
dette må vel være skidt. Derfor min tanke om at gødning af bundlaget
var en god ide.

> Der er på www.thekrib.com og også på en Dansk side ( Thomas
> D. Krygers ?) angivet mangelsymptomer for næringsstoffer.

Nu er www.thekrib.com et pænt stort site (tak for linket, det ser
rigtig godt ud!!), men jeg kan ikke lige finde noget omkring
mangelsymptomer for næringsstoffer. Kan du give en mere præcis
reference ? Så skal jeg nok se om jeg kan finde ud af hvad mine
planter mangler.

> Og netop fordi Esben ikke angav detaljer ang. problemet, gav jeg
> ikke et bud.

Jeg gav ikke flere detaljer, fordi jeg ikke ved hvad jeg skal se efter
:-/

Men det ville nu være trist om mine dyrtkøbte planter dør fordi jeg
ikke gav bundgødning på grund af jeg ikke vidste om det var et
egentligt problem.

Kan bundgødning skade ?

Hvilke detaljer skal jeg kigge efter for bedre at kunne beskrive
situationen så du og andre bedre kan give et bud på hvad der går galt
?

> Det må stadigt være en god ide - og jeg beklager gentagelsen - at
> søge en velbegrundet formodning førend man begyndel at hælde et
> eller andet i akvariet.

Klart, men i mangel på sådan en information kan man jo blive nødt til
at give et såkaldt "kvalificeret gæt"...

> Steve Pushack er den på nettet, der ifgl. min erfaring har den
> bedste side ang. bundlagsgødning. Han kan findes på eks. google på
> navnet.

Google kunne ikke lige finde ham. Har du måske et bookmark til den
nævnte side ?

> [...]
> intet. Hvad jeg mener med disse to eksempler er, at tingene er alt
> for komplicerede til at vi amatører let kan løse alle problemer, vi

Men det er vel ikke en grund til at give op ? Det har jeg ihvertfald
ikke lyst til. Så skal jeg jo bare ud og købe nye planter om et par
måneder.

Jeg går også og spekulerer på om min belysning evt. er for dårlig.
Jeg har fået at vide at jeg med fordel kan ombygge mit armatur til at
tage 4 rør istedet for de nuværende 2. Noget med at det optimale til
planteakvarier er 1 rør per 10 cm akvarie. Og lige nu har jeg jo kun
et rør per 25 cm.

Jeg har også fået at vide at brug af Tetra Toru Min (noget tørve
ekstrakt eller noget i den retning) kunne være godt, men sandsynligvis
kun til nogle planter. Mit vand bliver i forvejen pænt brunt af de
mange trærødder jeg har.

/Esben

Fra : ole larsen

Dato : 18-06-01 18:08

Esben Haabendal Soerensen skrev i meddelelsen
<8766dtepi5.fsf@ford.lan.haabendal.dk>...

> [...]
>der er særlig meget (hvis overhovedet!) noget næring i bundlaget. Og
>dette må vel være skidt. Derfor min tanke om at gødning af bundlaget

Hvis det er et helt nyanlagt, ville jeg købe gødning, jævnfor min erfaring
med lerkugler. Efter måneders drift ville jeg ikke gøde uden
mangelsymptomer.

> [...]
>mangelsymptomer for næringsstoffer. Kan du give en mere præcis
>reference ? Så skal jeg nok se om jeg kan finde ud af hvad mine

thekrib/plants/fertilizers

>Kan bundgødning skade ?

Sikkert, hvis for store mængder frigives, og det er det, der er min primære
bekymring, hvordan man styrer frigivelsen.

>Google kunne ikke lige finde ham. Har du måske et bookmark til den
>nævnte side ?

Han hedder Steve Pushak, sorry - er første hit på google

> [...]
>tage 4 rør istedet for de nuværende 2. Noget med at det optimale til
>planteakvarier er 1 rør per 10 cm akvarie. Og lige nu har jeg jo kun

Tja, - tommelfingerregler......Jeg har 2*18 W over 30*30*100 cm., det
fungerer til mine planter
(måske med undtagelse af førnævnte E ?)

> [...]
>ekstrakt eller noget i den retning) kunne være godt, men sandsynligvis
>kun til nogle planter. Mit vand bliver i forvejen pænt brunt af de

Toru Min prøvede jeg for mange år siden. Test i DAZT for 3-4 år siden var
Nå, og hvad så ?
Brunfarvningen kunne medføre, at du ikke har lys nok. Prøv at se på dine
stængelplanter: Er de ranglede, taber nederste blade, langt mellem nodi
(bladrosetter?)tyder det på for lidt lys. Omvendt er der en del planter, der
får et bronce skær på de øverste blade i stærk belysning ( bl.a. H.
polysperma og E. tenellus )

>/Esben

Ole

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 19-06-01 05:19

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

[SNIP]
> [...]
> Det må stadigt være en god ide - og jeg beklager gentagelsen - at søge en
> velbegrundet formodning førend man begyndel at hælde et eller andet i
[SNIP]
> Ole

Hejsa

Når jeg nu bliver nævnt ved navn, kan jeg jo lige gi' jer linket!
http://www.akvariet.dk/artikler/plantesygdomme.html

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-06-01 18:29

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> [...]
flad.

> Hvis der i gødningen er lige de ting som planterne mangler for at kunne

Kære Søren jeg ved godt du ikke er vild med detaljer, men hvis dine planter
i forvejen er ved at dø, hjælper det garanteret ikke en dyt at gøde. Hvis
dine planter derimod gror gevaldigt langsomt, får gule blade eller hvad ved
jeg, så gød for guds skyld. Men du kan altså ikke betragte gødning som
medicin til i forvejen "syge" planter.

Og i øvrigt _er_ jorden da flad - ellers ville alt vandet da løbe af!

mvh
Jan

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 17-06-01 12:39

> [...]
> dekorations ler man skal bruge ? Og hvor meget skal man bruge ?
> Hvordan bruges det ? Og er det ligeså godt som diverse gødningspiller

Hejsa

Dekorationsler kan bruges, men når det nu er til amazonsværdplanter, er det
nok bedre at bruge de lidt flere penge det koster at købe rødler. Det
indeholder jern.

Jeg har en opskrift på bundlagsgødning liggende her:
http://www.akvariet.dk/artikler/hjemmelavet_bundlagsgodning.htm

Pillerne bruges istedet for den flydende gødning, og man ligger nye i ca.
hver 3-4 måned.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk