MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Kan det nu passe? (Ulovlig Win XP OEM)?
Fra : MRN

Dato : 03-04-06 20:56

Hejsa gruppe!

Har lige en, synes jeg, mærkelig historie...

For ca. fire år siden købte jeg en ny computer, med en Win XP Home Edition
OEM.

Nu var jeg så blevet træt af min gamle computer. Så jeg har har lige købt
nyt bundkort, ram, grafikkort og lydkort, men beholdt mine to harddiske fra
den gamle.

Af indlysende grunde formaterede jeg C: med Windows på... Fint nok, den
starter op, jeg bliver bedt om at aktivere Windows, hvilket jeg selvfølgelig
gør, for det er jo en fuldt lovlig version, jeg har købt og betalt...
Aktiveringen over nettet går som smurt, og jeg får den sædvanlige "Tak fordi
du har aktiveret Windows!".

Den har nu fungeret i ca to uger, intet bøvl. Men idag skulle jeg have
bundkortet ud, for at sætte en ny blæser på cpu'en. Af mærkelige grunde, som
sikkert kun personer i de højere luftlag kender, kunne bios'en ikke huske
opsætningen, så mit onboard lydkort var slået til da Windows startede op
igen. Det registrerer Windows selvfølgelig, og beder mig om at aktivere
igen?!? Det prøver jeg så på nettet, men får så at vide at de antal gange
jeg må genaktivere er opbrugt, og at jeg kun må bruge computeren i tre
dage... Jeg ringer derfor til Microsoft i den tro, at det kan de nok ordne
over telefonen. Men den søde kunderepræsentant, som forøvrigt kun kunne
snakke en uforståelig blanding af norsk og dansk, fortæller mig at hvis man
har en OEM-version, så må man ikke skifte bundkortet... Så er det så at jeg
prøver at forklare hende, at den altså godt nok blev aktiveret da jeg havde
skiftet bundkortet, men det ville hun under ingen omstændigheder tro på...
Jeg sagde også at Windows kun var installeret på den ene pc, da det jo var
de samme harddiske jeg havde brugt igen, men intet hjalp... Hun ville have
mig til at købe en ny licens, så jeg sagde pænt farvel og smed røret på...

Nu kommer så langt om længe mine to spørgsmål:
1) Hvorfor skal jeg aktivere Windows igen, bare fordi at den opdager et
onboard lydkort.
2) Har damen ret? Kan det virkelig passe at hvis man skifter bundkort, så
skal man købe en ny licens?

På forhånd tak, og undskyld det lange indlæg...
Mvh
MRN

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 03-04-06 21:39

MRN wrote:

> [...]
> onboard lydkort.
> 2) Har damen ret? Kan det virkelig passe at hvis man skifter bundkort, så

Hvorfor windows tror det er et nyt bundkort blot pga onboard lydkort eller
ej ved jeg ikke. Men det er helt sikkert at du ikke skal købe ny licens
blot fordi du har skiftet en del af computeren. Tal med damen igen - det er
jo ikke en ny computer du har fået dig.

/A

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 03-04-06 22:36

Andreas Lorensen wrote:
> Men det er helt sikkert at du
> ikke skal købe ny licens blot fordi du har skiftet en del af
> computeren. Tal med damen igen - det er jo ikke en ny computer
> du har fået dig.

Du tager fejl, Microsofts antager at et nyt bundkort er en ny
computer. Læs evt. Jans indlæg.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Calle.

Dato : 03-04-06 21:54

MRN wrote:
> [...]
> og betalt... Aktiveringen over nettet går som smurt, og jeg får den
> sædvanlige "Tak fordi du har aktiveret Windows!".

Ja, men kun til den tidligere PC

> [...]
> brugt igen, men intet hjalp... Hun ville have mig til at købe en ny
> licens, så jeg sagde pænt farvel og smed røret på...
Det er jo i bund og grund ikke den samme Pc, som din OEM tilhører

--
*** Calle ***

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-04-06 22:09

MRN wrote:
> 2) Har damen ret? Kan det virkelig passe at hvis man skifter
> bundkort, så skal man købe en ny licens?

Ja - med så stor udskiftning er det en ny PC - og en OEM-version er netop
billig fordi den kun lever så længe PC'en lever - og da din gamle PC rent
faktisk er død - så er OEM-licensen også død.

Det var noget andet, hvis det var en fuld-pris-Windows - så kunne du godt
installere den på en ny PC.

Men en ny OEM koster kun 650 kr - men den må så også kun aktiveres på EN
pc.....

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Rado

Dato : 06-04-06 15:31

On Mon, 3 Apr 2006 23:08:55 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

>Ja - med så stor udskiftning er det en ny PC - og en OEM-version er netop
>billig fordi den kun lever så længe PC'en lever - og da din gamle PC rent
>faktisk er død - så er OEM-licensen også død.

Hm, det betyder altså at hvis bundkortet på ens nye maskine brænder af
efter 14 dage, og garantien ikke dækker (f.ex. ved lynnedslag) så kan
man bare købe en ny licens igen?

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-04-06 21:16

Rado wrote:
> Hm, det betyder altså at hvis bundkortet på ens nye maskine
> brænder af efter 14 dage, og garantien ikke dækker (f.ex. ved
> lynnedslag) så kan man bare købe en ny licens igen?

Du kan godt, men behøver ikke. Jeg har aktiveret flere maskiner
over telefonen efter bundkortskift.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-04-06 22:13

MRN skrev:

> Nu kommer så langt om længe mine to spørgsmål:
> 1) Hvorfor skal jeg aktivere Windows igen, bare fordi at den opdager
> et onboard lydkort.

Har lige mistet 2 lovligt indkøbte XP-licenser indenfor 5 dage.

Den éne havde været nede at vende på en anden pc ½ time - allright - dén tar
jeg på min kappe.

Den anden havde jeg skiftet cd-romdrevet på - dér ringede jeg ind til MS og
fik et nyt nummer hvilket jeg skal gøre fremover efter hver formattering.

Har nu opdaget at harddisken ikke er rask, så dén computer er vel til
lossepladsen hvis jeg ikke køber en ny licens.

> 2) Har damen ret? Kan det virkelig passe at hvis man skifter
> bundkort, så skal man købe en ny licens?

Har før skiftet *alt* bortset fra harddisken i ét hug uden problemer (læs:
smidt harddisken over i en anden pc).

> På forhånd tak, og undskyld det lange indlæg...

Det er dét vi er her for
Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-04-06 22:18

Hans Paulin (6310) has brought this to us :
> Har nu opdaget at harddisken ikke er rask, så dén computer er vel til
> lossepladsen hvis jeg ikke køber en ny licens.

Med mindre nogen fortæller dig at Microsofts OEM licenser sandsynligvis
ikke er juridisk bindende overfor slutbrugeren og næppe fil holde i
retten - med andre ord, du kan roligt - og lovligt - "hacke" dig uden
om aktiveringssjoverten.

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-04-06 22:35

Henrik Stidsen skrev:

> Med mindre nogen fortæller dig at Microsofts OEM licenser
> sandsynligvis ikke er juridisk bindende overfor slutbrugeren og næppe
> fil holde i retten

Jeg er klar over at der er forskel på MS's og en dansk rets fortolkning af
principperne

>- med andre ord, du kan roligt - og lovligt -
> "hacke" dig uden om aktiveringssjoverten.

Hvis jeg vidste hvordan jeg skulle gøre havde jeg muligvis (? ) gjort
det

Det foreløbige resultat af MS' afvisning er blevet at der ligger Linux
Ubuntu på den pågældende maskine (ikke at jeg kan bruge det så godt
(downloadning af Java og andre programmer) som Windows )
Hans

Fra : Ejvind \"SoulWalkeR\~

Dato : 04-04-06 01:07

> Hvis jeg vidste hvordan jeg skulle gøre havde jeg muligvis (? ) gjort
> det

Det handler ikke så meget om at hacke men nærmere om hvordan man taler med
kundeservice. Jeg har faktisk kørt med samme OEM på 2-3 computere (ikke på
samme tid) hvis man tæller de hardware skift der er sket. Så vidt jeg ved så
er det forskelligt hvad hardware den binder sig til. Den ene gang da den gik
"amok" havde jeg faktisk kun taget en cd-rom fra. Så da ringede jeg ind til
dem og forklarede dem at jeg bare havde taget min cdrom fra og så begyndte
den at gå "amok" så gav de mig en linie så jeg kunne nulstille. Der har også
været andre øjeblikke som nok "ikke var helt efter deres bog", men det er et
spørgsmål om hvordan man snakker med dem. Jeg kender folk der har fået
nulstillet deres OEM mange gange. Den jeg brugte var så en win xp home oem.
Nu har jeg så lidt i sidste uge købt en win xp mediacenter 2005 dk :)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-04-06 01:21

Ejvind "SoulWalkeR" Toft skrev:

> Det handler ikke så meget om at hacke men nærmere om hvordan man
> taler med kundeservice.

Jeg har overtrådt de regler som MS har stillet op for brug af en oem-version
og dét kan jeg ikke forklare mig ud af

> [...]
> er sket. Så vidt jeg ved så er det forskelligt hvad hardware den
> binder sig til. Den ene gang da den gik "amok" havde jeg faktisk kun

Havde jeg lavet noget tilsvarende ville jeg også have ringet.

Nu var sagen bare dén at jeg installerede min oem på en fremmed 9 år gammel
pc der kørte elendigt med 98 for at jeg kunne køre programmet "Everest" så
jeg kunne se hardwaren - samt at jeg *aktiverede* på den fremmede også
(spørg mig ikke hvorfor).

> [...]
> et spørgsmål om hvordan man snakker med dem. Jeg kender folk der har
> fået nulstillet deres OEM mange gange. Den jeg brugte var så en win

Samme hér.

> Nu har jeg så lidt i sidste uge købt en win xp
> mediacenter 2005 dk :)

Tjae - jeg købte en komplet computer årgang 2006 med nyeste hardware i
stedet for min (ellers udmærkede) 6 år gamle pc.
Hans

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 03-04-06 22:35

Henrik Stidsen wrote:
> med andre ord, du kan roligt -
> og lovligt - "hacke" dig uden om aktiveringssjoverten.

Det må du så heller ikke, da du så bryder en elektronisk sikring
eller hvordan paragraffen i loven nu er skruet sammen!

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-04-06 17:46

Mikael Nørrelund Andersen submitted this idea :
> Det må du så heller ikke, da du så bryder en elektronisk sikring eller
> hvordan paragraffen i loven nu er skruet sammen!

Den gælder ikke for software men kun for musik, film osv.

Det man gør er at man ændrer programmet for at få det til at virke med
den hardware man har. Det må man godt.

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-04-06 21:59

Henrik Stidsen wrote:
> Den gælder ikke for software men kun for musik, film osv.

Det er muligt, har du tilfældigvis et link til paragraffen der
omtaler dette?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-04-06 19:19

Mikael Nørrelund Andersen used his keyboard to write :

> Det er muligt, har du tilfældigvis et link til paragraffen der omtaler dette?

www.retsinfo.dk, lov om ophavsret

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-04-06 08:15

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev

> Det må du så heller ikke, da du så bryder en elektronisk sikring eller
> hvordan paragraffen i loven nu er skruet sammen!

Jo, du må bryde en kopisikring, hvis det er nødvendigt for at programmet kan
køre problemfrit. Og det må antages at være gældende her.

Jeg ville bestride deres licensbetingelser, MS gør alt for at undgå retsager
omkring deres licensbetingelser, fordi de er temmelig bange for, at en dom
skal gå dem imod og således danne præsedens.

Du kan f.eks. hævde, at din OEM licens tilhører harddiskene, og at det
stadig er dem, der opbevarer alle dine data.

MS er ude på meget tynd is med deres licensaftaler, så bare gå til dem og
beklag dig på en anstændig måde, naturligvis.

Claus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-04-06 16:07

Claus Tersgov submitted this idea :
> Du kan f.eks. hævde, at din OEM licens tilhører harddiskene, og at det stadig
> er dem, der opbevarer alle dine data.

Jeg har en OEM licens der "tilhører" mit keyboard - man skal bare være
kreativ når man køber ind :)

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 08-04-06 19:04

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote in message

> Jeg har en OEM licens der "tilhører" mit keyboard - man skal bare være
> kreativ når man køber ind :)

Så hvis man køber e nOEM og får den tilknyttet en extern ting (mus eller
tastatur f.eks.) så kan man reinstallere den gang på gang uden at MS øffer ?

Mvh

Kim

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-04-06 22:22

Kim Jørgensen explained on 08-04-2006 :

> Så hvis man køber e nOEM og får den tilknyttet en extern ting (mus eller
> tastatur f.eks.) så kan man reinstallere den gang på gang uden at MS øffer ?

Tjaa, vi er enige om at MS mener at det hardware man køber den sammen
med er det den er "knyttet til" og som man ikke må skifte ud ikke sandt
?

Jeg købte den sammen med et keyboard, altså må den være knyttet til den
- de kan dårligt lave en licens der knytter den til en ting jeg har
derhjemme i forvejen og samtidig kræve at jeg køber hardware sammen med
OEM licensen for at få lov til at købe den.

Så ja, licensen skulle være overholdt til punkt og prikke selv hvis du
køber din licens sammen med en memorystick eller en 1,44" diskette...

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-04-06 08:22

Henrik Stidsen skrev:

> Så ja, licensen skulle være overholdt til punkt og prikke selv hvis du
> køber din licens sammen med en memorystick eller en 1,44" diskette...

ROFL
Hans
MS-ramt

Fra : Calle.

Dato : 09-04-06 11:29

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
>
> Så ja, licensen skulle være overholdt til punkt og prikke selv hvis du
> køber din licens sammen med en memorystick eller en 1,44" diskette...

og hvordan skal microsoft kunne se hvad du har købt den sammen med?

--
*** Calle ***

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-04-06 12:26

Calle. formulated on søndag :

> og hvordan skal microsoft kunne se hvad du har købt den sammen med?

Ingen som helst anelse - de kan vel tracke dit køb til den butik du har
købt det i :)

"The reason there are two senators for each state is so that one can be
the designated driver." - Jay Leno

Fra : jda

Dato : 09-04-06 13:43

Sat, 08 Apr 2006 23:21:42 +0200, ved hjælp af elektroniske
kommunikationsmidler udtrykte Henrik Stidsen sig i
dk.edb.system.ms-windows på følgende måde:

> [...]
>
> Så ja, licensen skulle være overholdt til punkt og prikke selv hvis du
> køber din licens sammen med en memorystick eller en 1,44" diskette...

Ligemeget hvad du har købt din OEM licens sammen med, når du aktiverer
bliver der lavet et hardware id baseret på 10 faktorer:
Grafikkort: 1 point
SCSI controller: 1 point
IDE controller: 1 point
Netkort MAC Addresse: 3 point
RAM mængde (f.eks. 0-64mb, 64-128mb, etc): 1 point
Processor Type: 1 point
Processor serie nr.: 1 point
Harddisk device type: 1 point
Harddisk volume serie nr.: 1 point
CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM: 1 point
Der skal være 7 point tilbage af det originale HWID før du skal aktivere
igen. Så hvis man har et onboard netkort bliver det svært at skifte
bundkortet ud, man er i hvert fald låst fast.
--
Jakob

Fra : Calle.

Dato : 09-04-06 16:37

jda wrote:
> [...]
> aktivere igen. Så hvis man har et onboard netkort bliver det svært at
> skifte bundkortet ud, man er i hvert fald låst fast.

Det kommer vel an på om man cloner MAC adressen inden man kobler den til
nettet.

--
*** Calle ***

Fra : Åge

Dato : 09-04-06 16:41

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Det kommer vel an på om man cloner MAC adressen inden man kobler den til
> nettet.
>
> --
> *** Calle ***

Mon dog.

Fra : Calle.

Dato : 09-04-06 16:55

Åge wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Mon dog.

Aner det ikke, derfor skrev jeg "kommer vel an på"

--
*** Calle ***

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 04-04-06 07:14

> [...]
>
> Har nu opdaget at harddisken ikke er rask, så dén computer er vel til
> lossepladsen hvis jeg ikke køber en ny licens.

Man kan (må) godt skifte harddisken i en OEM version.
Uden at miste licensen.
Det har jeg sort på hvidt fra Microsoft.
Harddisken er ikke med på den "tjeksum" som
Windows tæller op.
mvh Bjarne

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-04-06 07:17

Bjarne Christensen skrev:

> Man kan (må) godt skifte harddisken i en OEM version.
> Uden at miste licensen.
> Det har jeg sort på hvidt fra Microsoft.
> Harddisken er ikke med på den "tjeksum" som
> Windows tæller op.

Nå, okay - tak!
Hans

Fra : Calle.

Dato : 04-04-06 21:23

Hans Paulin (6310) wrote:

> Har lige mistet 2 lovligt indkøbte XP-licenser indenfor 5 dage.
>
> Den éne havde været nede at vende på en anden pc ½ time - allright -
> dén tar jeg på min kappe.

vent blot nogen til (mener det er 3 mdr) så er den som ny.
--
*** Calle ***

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-04-06 21:34

Calle. skrev:

> vent blot nogen til (mener det er 3 mdr) så er den som ny.

Ku være sjovt hvis du har ret!
Hans

Fra : Calle.

Dato : 04-04-06 21:39

Hans Paulin (6310) wrote:

> Ku være sjovt hvis du har ret!

Kender flere der har gjort det. Skifter man jævnligt PC, kan man jo nøjes
med 2 keys på den måde.

--
*** Calle ***

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-04-06 21:42

Calle. skrev:

> Kender flere der har gjort det. Skifter man jævnligt PC, kan man jo
> nøjes med 2 keys på den måde.

ROFL

Vi har 3 keys
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-04-06 21:43

Hans Paulin (6310) skrev:

> Vi har 3 keys

4 faktisk
Hans

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-04-06 22:00

Hans Paulin (6310) wrote:

> Ku være sjovt hvis du har ret!

Det er korrekt, hvis der går mere end 90 dage så kan man aktivere
den online igen.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-04-06 22:22

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Det er korrekt, hvis der går mere end 90 dage så kan man aktivere
> den online

Altså uden at ringe?

> igen.

Og i princippet kan man gøre det med en anden hardware? (ikke at jeg har
brug for det).

Hvad så med min anden pc som jeg ringede ind og fik et nyt nummer til -
gælder det samme for dén? - altså: 3 måneder efter at jeg har ringet: kan
jeg så formattere og lade den aktivere sig selv igen over nettet efter
nyinstallation?
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-04-06 22:32

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]
> - gælder det samme for dén? - altså: 3 måneder efter at jeg har
> ringet: kan jeg så formattere og lade den aktivere sig selv igen over

Kiggede lidt tilbage i gruppen: det var vist dét Rudi Stegen mente i et
tidligere indlæg hvor han nævnte 120 dage.
Hans

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-04-06 22:33

Hans Paulin (6310) wrote:
> Kiggede lidt tilbage i gruppen: det var vist dét Rudi Stegen
> mente i et tidligere indlæg hvor han nævnte 120 dage.

Ja, det kan godt være det er 120 dage...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Rudi Stegen

Dato : 04-04-06 23:54

Hej Hans Paulin (6310), du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Kiggede lidt tilbage i gruppen: det var vist dét Rudi Stegen mente
> i et tidligere indlæg hvor han nævnte 120 dage.

Ja, <http://aumha.org/win5/a/wpa.php>.

Det gælder dog vist formelt ikke OEM-versioner. Men som Calle nævner
(<news:MDAYf.154$gl6.130@news.get2net.dk>), og andre har nævnt mange
gange tidligere (også dem der bygger og sælger pc'er), gør det vist
reelt, dvs. i praksis.

Ser man hos Alex Nichol (ham med aumha.org), skinner det da også
igennem, at noget tyder på, at det i praksis gælder "rigtige" OEM-
versioner. Med "rigtige" mener jeg dem, der ikke er præinstallerede af
noget firma/producent/whatever og knyttet uløseligt til bundkortet.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-04-06 00:06

Rudi Stegen skrev:

> [...]
> (<news:MDAYf.154$gl6.130@news.get2net.dk>), og andre har nævnt mange
> gange tidligere (også dem der bygger og sælger pc'er), gør det vist

Pyt med det formelle!

> [...]
> versioner. Med "rigtige" mener jeg dem, der ikke er præinstallerede af
> noget firma/producent/whatever og knyttet uløseligt til bundkortet.

Nå, okay - dén tid, dén sorg (sidder ved noget præinstalleret hér).
Hans

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-04-06 22:33

Hans Paulin (6310) wrote:

> Altså uden at ringe?

Det er jeg ret sikker på, det står der også når man
installerer/aktiverer.

> Og i princippet kan man gøre det med en anden hardware? (ikke
> at jeg har brug for det).

Ikke forstået?

> [...]
> efter at jeg har ringet: kan jeg så formattere og lade den
> aktivere sig selv igen over nettet efter nyinstallation?

Det er jeg overbevist om, men nu er det et stykke tid siden sidst
jeg aktiverede.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-04-06 22:37

> Ikke forstået?

Som Calle skriver: man kunne i princippet aktivere XP'en på en anden pc.
Hans

Fra : Calle.

Dato : 05-04-06 14:19

Hans Paulin (6310) wrote:

> Altså uden at ringe?

jeps

--
*** Calle ***

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-04-06 14:41

Calle. skrev:

> jeps

Jamen, så skal jeg da igang med at installere d. 19. juli

Tak til alle - var ellers tæt på at købe en ny licens
Hans

Fra : MRN

Dato : 04-04-06 13:38

Tak for alle svarene!!!

Nu har jeg fundet min egen løsning på problemet...

Jeg har et gammelt, tomt kabinet til at stå hvorpå der sidder et
klistermærke fra en XP cd.
I ved de der sølvfarvede:
"You are required to affix this Certifacate of Authencity labet to the
exterior of your computer."
Og jeg ved ved at den licens ikke er i brug mere, så derfor brugte jeg den
kode, og Voilá, Windows kunne aktiveres igen

Mvh
MRN

Fra : Max

Dato : 04-04-06 13:51

Hej MRN

> Og jeg ved ved at den licens ikke er i brug mere, så derfor brugte
> jeg den kode, og Voilá, Windows kunne aktiveres igen

Det er nok en fuld version der kan installeres på alle de maskiner
det skal være, dog kun en af gangen. Og når du har etiketten, ja
så ejer du også licensen.

Mvh Max

Fra : Calle.

Dato : 04-04-06 21:27

Max wrote:
> Hej MRN

> Det er nok en fuld version der kan installeres på alle de maskiner
> det skal være, dog kun en af gangen. Og når du har etiketten, ja
> så ejer du også licensen.

nej bare der er gået en god tid siden sidste aktivering, så kan den igen.
(også OEM)

--
*** Calle ***

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 04-04-06 21:32

"MRN" <haha@hvadtrorduselv.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa gruppe!
>
> Har lige en, synes jeg, mærkelig historie...

Snip

Hej

Er reglerne ikke, at en OEM-version hører til det hardware den er solgt
sammen med? (uden at tage stilling til om det er juridisk holdbart eller ej)

Der bliver jo solgt OEM-versioner, hvortil der hører en mus og intet andet,
så de kan da ikke tillade sig at brokke sig over at man skifter resten af
enhederne.....

Jeg synes MS er ved at være for firkantede; en licens er sgu' en licens.
OEM'erne er billigere for MS, fordi de ikke yder nogen form for support, og
deres produktionsomkostninger er lavere fordi de ikke skal putte CD'en i en
pæn pakke osv. så de burde da bare være glade for at folk i det hele taget
vil betale for at have en original udgave. Så hvorfor f..... kan de ikke
bare sige: 'Du får det samme produkt, men hvis du betaler noget mere, får du
support og en flot æske, men kan du klare dig selv, får du det billigere',
og så droppe at det bavl med at man kun må skifte x ting.....

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 05-04-06 09:00

Peter Brandt Jørgensen wrote:

> [...]
> æske, men kan du klare dig selv, får du det billigere', og så droppe
> at det bavl med at man kun må skifte x ting.....
Bare vent. Når nu MS har fået deres geunine værktøj til at virke får vi
meget strammere licensregler. Fordi MS ikke gjorde noget under win9x
var for at vende folk til at bruge MS og nu de har næsten monopol og
folk vil have/er nød til at have deres produkt så får prisen et nøk op af.
Vent og se når Vista kommer på hyllerne.

mvh
Henning