Problemer med afspilning af visse dvd film~
Fra : Søren Rohde

Dato : 17-06-01 08:32

Hej ng.,

Jeg har tidligere skrevet om mine problemer med at se dele af forskellige
film. Nu er problemet lsøt, ved at hifiklubben installerede (endnu) en ny
laser i maskinen (Denon DVD 2500)- den anden inden for garantiperioden på 2
år, som nu snart er udløbet. Var der ikke garanti på, havde det kostet mig
mellem 1500 - 2000 kroner at få den repareret.

Som ekspedienten sagde; "det er som med en el-pære, nogle springer hurtigere
end andre". Så jeg kan være heldig at to nye lasere er nok, eller uheldig,
så der skal lægges små 2000 oveni for hvert år jeg vil se dvd film uden
afbrdelser. Fantastisk. Og i modsætning til hvad der ellers siges om garanti
på reparationer (har hørt i "Rene Ord..." at der altid er et års garanti på
reparationer) fik jeg at vide at de kun dækker i 3 mdr.

For at fuldende billedet spurgte ekspedienten (med Sherlock Holmes mine) om
dvd afspilleren står oven på forstærkeren??? Ja, hvor ellers? Fabrikken
laver vel ikke produkter som ikke tåler at blive stablet?? Joh, for laseren
kan ikke klare varmen fra forstærkeren... Hmmm - min mening er da at så må
fabrikken skynde sig at lave et apparat som kan holde til at blive brugt -
og så kan vi bytte når de er klar.

Jeg modtager meget gerne andre kommentarer.

--
Venlig hilsen Søren Rohde

Soren_Rohde@get2net.dk

Fra : HKJ

Dato : 17-06-01 10:05

"Søren Rohde" <soren_rohde@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> på reparationer (har hørt i "Rene Ord..." at der altid er et års garanti

> reparationer) fik jeg at vide at de kun dækker i 3 mdr.

Hvis første skift var indefor det første år gælder de normale forbruger
regler hvor en udskiftet komponent faktisk er dækket i 5 år (Et nyt apperat
kun i 1år). Hvis det er efter det første år bestemmer forretningen selv
betingelserne.
Har du kvitteringer der viser hvad der er skiftet og hvornår?

Dette emne er jævnligt oppe at vende i dk.forbruger

> [...]
> fabrikken skynde sig at lave et apparat som kan holde til at blive brugt -

Elektronik komponenter har kortere levetid jo varmere de er, hvor lang
levetid apperatet så skal have ved en bestemt temperatur afgøres
selvfølgelig af fabrikken. Men hvis apperatet bruges ved en højere
temperatur vil levetid være kortere og ved lavere temperatur længere.
Men det hjælper ikke at putte afspilleren i fryseren for der er også andre
faktore der bestemmer holdbarheden.

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 17-06-01 16:50

> [...]
> fabrikken skynde sig at lave et apparat som kan holde til at blive brugt -

Det er værken smart for fostærker eller DVD at det er stablet i den
rækkefølge. Min forstærker bliver let 45 grader på oversiden, og det korter
altså kraftigt i levetiden i apparater at blive udsat for den varme.

Et godt eksempel på en komponent der ikke er glad for varme, er en
kondensator. levetiden kan let blive afkortet med en faktor 8 ved at øge
temperaturen fra 40 til 50 grader.

Mvh. Rene Eske Jensen, rene@eskejensen.dk
http://www.eskejensen.dk/rene

D. 11/11-00 kl. 1:42: Nybagt far til en pige, 3460g 52cm.
Nye billeder d. 16/5-01:
http://www.eskejensen.dk/rene/marielouise