MS Windows
briani 27239
Mystisk fejl!
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-03-06 09:52

Min få måneder gamle Acer 3000 med Windows XP Home opførte sig i går aftes
højst aparte:

Jeg havde Outlook Express + Netscape kørende, og fik brug for Internet
Explorer, som imidlertid ikke ville starte.
Jeg opdagede nu, at Netscape i mellemtiden havde 'lukket ned' - og at dets
'Quick Launch'-ikon var forsvundet fra proceslinien!
Jeg forsøgte at genstarte ('Start' - 'Luk computeren' - 'Genstart'), men
intet skete, ej heller med: ('Start' - 'Luk computeren' - 'Luk computeren')

Også ctrl-alt-del var virkningsløs.

Jeg kunne ikke åbne et eneste program - meddelelsen var noget à là: 'Kan
ikke åbne, da vinduet er ved at lukke ned'

Nu begyndte ikonerne at forsvinde, først fra proceslinien, dernæst fra
skrivebordet, så der til sidst blot var en blå skærm med påskriften 'ACER*
tilbage.

Der gik nu en anelse panik i mig, så jeg trykkede 'start'-knappen ned og
holdt den i nogle sekunder, hvorefter pc'en lukkede ned.

Efter genstart så alt ud til at være normalt igen!

Jeg er i tvivl om, hvorvidt det var et hardware- eller styresystem-problem,
derfor dobbeltpostningen - håber nogen kan bistå med viden og råd [for det
var fan'me uhyggeligt, du! :)]
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : skibber

Dato : 17-03-06 12:26

On 17-03-2006 09:51:50, Hans Henrik Hansen wrote:
> [...]
>derfor dobbeltpostningen - håber nogen kan bistå med viden og råd [for det

Jeg tror nu nok du er kommet ud i et manglende ram problem
og Netscape og IExplorer er jo heller ikke de bedste venner at ha kørende på
en gang.

Hvorfor dine ikoner forsvinder langsomt er fordi Windows har for mange
prosessor kørende på en gang,den er nødt til at frigøre kørende prosessor for
at få mere plads til at gemme på din swap fil og lukke det program der har
udløst den opståede fejl nedlukningen kan godt tage noget tid men lige
pludselig går det hurtigt.

Lad den få tid til sit arbejde,jeg er næsten sikker på synderen ligger i
samspillet imellem Netscape og Internet Expolorer.

Tror ikke på du har en hardware fejl.

En pussig ting er at en komputer altid virker når man ikke har travlt
men kommer du en dag og har rigtigt travlt og er i tidsnød så
begynder computeren at leve i sin egen verden og vil hverken dit eller dat.

Bare et lille pust herfra.

Fra : Ole C

Dato : 17-03-06 12:49

skibber skrev blandt andet:

> Jeg tror nu nok du er kommet ud i et manglende ram problem
> og Netscape og IExplorer er jo heller ikke de bedste venner at ha
> kørende på en gang.

Hmm, - så skal der nu altså være meget lidt ram i maskinen - og den er næppe
udstyret med mindre end 256 Mb, som er i underkanten på en XP, men trods alt
ikke burde give det resultat.
Så ville jeg nok snarere kigge efter spyware-processer i baggrunden.

> [...]
> det program der har udløst den opståede fejl nedlukningen kan godt
> tage noget tid men lige pludselig går det hurtigt.

Enig.

> Lad den få tid til sit arbejde,jeg er næsten sikker på synderen
> ligger i samspillet imellem Netscape og Internet Expolorer.
> Tror ikke på du har en hardware fejl.

Det forklarer så til gengæld ikke hvorfor batteri-ikonet er forsvundet, så
jeg ville nu ikke helt udelukke en hardwarefejl, men er da enig i at en
softwarefejl er mere sandsynlig

> [...]
> men kommer du en dag og har rigtigt travlt og er i tidsnød så
> begynder computeren at leve i sin egen verden og vil hverken dit

Meget enig!
--
vh
Ole C

Fra : Nicolai

Dato : 17-03-06 13:04

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> wrote in message

> Meget enig!

Ja, hvis man bruger computer lidt mere end normalt, skal man ikke begynde at
tælle de timer man bruger på at fixe alle mulige ting, og holde dem imod de
timer hvor den bare kører som den skal.

> --
> vh
> Ole C

Nicolai

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 17-03-06 18:58

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> trods alt ikke burde give det resultat.
> Så ville jeg nok snarere kigge efter spyware-processer i baggrunden.

Jeg kan snilt få en XP til at køre gnidningsfrit på 128mb RAM.. Glem det der
spyware-ævl....Hver gang der "sker noget" i ikke lige kan se hvad er råber i
op om spyware...... spyware_min_røv!!!... Er det det eneste i kan komme med?
Det er jo ikke engang en løsning på et problem!.. det er bare en halvfattet
diagnose... Det har ikke en disse med såkaldt spyware at gøre.....

/ Michael...

Fra : skibber

Dato : 18-03-06 13:07

On 17-03-2006 18:57:53, "Michael Korsgaard" wrote:

> [...]
>Det er jo ikke engang en løsning på et problem!.. det er bare en halvfattet
>diagnose... Det har ikke en disse med såkaldt spyware at gøre.....

Og så lige den her

Foretag en geninstall og ring igen hvis det ikke hjæper
vi er tilbage igen på mandag.

))

skibber

Fra : Ole C

Dato : 21-03-06 22:19

Michael Korsgaard skrev blandt andet:

> Jeg kan snilt få en XP til at køre gnidningsfrit på 128mb RAM..

Kommer an på hvad man lægger i ordet "gnidningsfrit".

>Glem det der spyware-ævl....Hver gang der "sker noget" i ikke lige kan se
> hvad er råber i op om spyware......

Ikke jeg.

spyware_min_røv!!!...

Sjældent sted at finde det.

> Er det det eneste i kan komme med?

Bestemt ikke.

> Det er jo ikke engang en løsning på et
> problem!..

Men lejlighedvis årsagen til et problem.

--
vh
Ole C

Fra : J.Jensen 3660

Dato : 17-03-06 15:22

"skibber" <skibber@notmail.com> skrev i en meddelelse

> Lad den få tid til sit arbejde,jeg er næsten sikker på synderen ligger i
> samspillet imellem Netscape og Internet Expolorer.

Svar: Netscape og Explorer har altid kunnet lide at myrde hinanden.

J. Jensen

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 17-03-06 18:51

> [...]
> Jeg tror nu nok du er kommet ud i et manglende ram problem
> og Netscape og IExplorer er jo heller ikke de bedste venner at ha kørende

Korrekt..

> [...]

> men kommer du en dag og har rigtigt travlt og er i tidsnød så
> begynder computeren at leve i sin egen verden og vil hverken dit eller

Korrekt..

(Jeg bemærker med fryd at du ingen steder nævner noget med spyware, eller
adaware, eller kommer med tåbelige forslag til hvilke tåbelige 3parts
programmer som absolut er nødvendige at køre for at finde en
forklaring!!!!.. .. )

/ Michael...

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 17-03-06 20:24

"Michael Korsgaard" <michael@rejsemontoer.dk> skrev:

>"skibber" <skibber@notmail.com> skrev i en meddelelse
>
>Korrekt..

>Korrekt..

>Korrekt..

Er du lærer?
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 18-03-06 09:11

"Michael Pilgaard" <mipi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> "Michael Korsgaard" <michael@rejsemontoer.dk> skrev:
> Er du lærer?
> --
> Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Nope.. .. njaee for mange år siden inde ved forsvaret, men det er vist OT
her..

/ Michael...

Fra : skibber

Dato : 18-03-06 13:17

On 17-03-2006 20:24:08, Michael Pilgaard wrote:

>Er du lærer?

Lærer næ'e men mange års bitter erfaring og adskellige kurser under vesten
og med de rap over fingerne der følger med når man har arbejdet med den slags
helt tilbage fra der var noget der hed CPM styresystem og 8 1/2" diskettet
de kunne bære en hel opello lagkage unden at bøje.

Fra : skibber

Dato : 18-03-06 13:03

On 17-03-2006 18:51:07, "Michael Korsgaard" wrote:

> [...]
>adaware, eller kommer med tåbelige forslag til hvilke tåbelige 3parts
>programmer som absolut er nødvendige at køre for at finde en

Min egen erfaring omkring alle de mærkelige programmer der
kan beskytte imod dit og dat og altmuligt optager alle unødig plads
i kørende prosesser,der bliver næsten en kamp om hvilke af de programmer
der skal først til mølle.

Har tidligere arbejdet med at servicere den slags genstridige maskiner
og jeg må side det er utroligt hvad der bliver læsset ned af baggrunds
kørende programmer der næsten udfører det samme arbejde.
1/2 m process linje Hmm :-/

Skibber

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 18-03-06 15:48

> [...]
> kan beskytte imod dit og dat og altmuligt optager alle unødig plads
> i kørende prosesser,der bliver næsten en kamp om hvilke af de programmer

Præcis... Sætter man sig lidt ind i Win$$ finder man ret hurtigt ud af at
det ikke er nødvendigt at installere alle de 3parts programmer som PÅSTÅR de
beskytter din pc... I et rigtigt opsat system har man ikke behov for hverken
antivir eller firewall heller..

Derfor kan jeg godt blive lidt trist til mode når jeg ser at nogen her i grp
straks begynder at ævle om at scanne for ditten og hint, spyware
og_hvad_har_vi på et trivielt opstået problem med win. Ærgeligt når nu det
er en grp for windows.. Der er ikke mange problemer som ikke lader sig rette
inside win$$.. At installere skrammel til at løse et problem er efter min
mening blot at installere endnu et.. Måske værre endda.

Men det kan da godt være det bare er mig der er enten for sippet eller
nørdet med win$$

/ Michael...

Fra : skibber

Dato : 18-03-06 21:05

>Men det kan da godt være det bare er mig der er enten for sippet eller
>nørdet med win$$
>
>/ Michael...

Næ det syntes jeg nu ikke,men menesker er nu forskellige
det er jo nemt at lokke folk til at installere en eller anden form
for et stykke software som kan klare det hele for dem nemt og smertefrit.

Lidt synd at de hopper på med hud og hår og ikke lige tager
det lidt roligt og sætter sig lidt mere ind i deres styresystem
for det indeholder jo næsten det hele.

Og så bare de ville holde op med at downloade alle de
gratis prøve programmer,som i de fleste tilfælde både ødelægger og
efterlader en masse skrammel når de forsøger at fjerne det igen.

Men omvendt skal man jo lære af sine ejne fejl
det husker man bedst.

Skibber