hvorfor har det ikke været sådan hele tide~
Fra : @

Dato : 03-06-06 12:34

selvfølgelig skal arbejdsduelige folk på offentlig forørgelse da stå
til rådighed med deres arbejdskraft

hvorfor har det ikke været sådan hele tiden?

/
Ledige vil i stigende grad blive mødt med krav om, at de tager ethvert
job, som de kan klare. Er det nødvendigt med omskoling, må de tage de
nødvendige kurser.

-Det er det, der er hensigten med rådighedsreglerne. Får du
overførselsindkomst, skal du stå til rådighed.

Det er det valg, der er, og presset efter arbejdskraft er nu så stort,
at vi må sikre, at folk virkelig forstår det.

Det siger direktøren for den kommende Beskæftigelsesregion Hovedstaden
og Sjælland, Jan Hendeliowitz, til Dagbladet Køge.
/

--
vogt jer for de falske profeter, som kommer til jer
i fåreklæder, men i deres indre er glubske ulve

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 04-06-06 23:41

On Sat, 03 Jun 2006 13:33:52 +0200, @ skrev:

> [...]
> Ledige vil i stigende grad blive mødt med krav om, at de tager ethvert
> job, som de kan klare. Er det nødvendigt med omskoling, må de tage de

Fordi det er dyrt at omskole folk, der alligevel ikke kan
bruges til noget. Mange ledige kan reelt slet ikke bruges af
arbejdsmarkedet - de har ikke evnerne til at kunne lave ret
meget andet end ulykker eller stå i vejen på nutidens
avancerede arbejdsmarked.

Man kunne selvfølgelig tvinge dem til at lave
idiot-tvangsarbejde for at straffe dem for deres ringe evner;
men så får man skabt en masse totalt sure vælgere, der stemmer
ræverødt næste gang, og så får Enhedslisten noget at skulle
have sagt. Det bliver det ikke bedre af - og desuden koster
det også meget mere at tvinge dem til idiotarbejde end at lade
dem daske omkring.

Det rigtige og rareste er at forlange sterilisering før
offentlige ydelser kan modtages. Så uddør problemet (og den
sociale arv) efter en årrække. Og lad dem så bare hygge sig
resten af deres barnløse liv.

--
Contempt, prior to complete investigation, enslaves men to
ignorance. - Dr. John Whitman Ray

Fra : Svend Poulsen

Dato : 05-06-06 18:44

> [...]
>

> --
> vogt jer for de falske profeter, som kommer til jer
> i fåreklæder, men i deres indre er glubske ulve

Arbeit macht frei

Heil

Fra : Kim2000

Dato : 05-06-06 21:07

> selvfølgelig skal arbejdsduelige folk på offentlig forørgelse da stå
> til rådighed med deres arbejdskraft
>

> hvorfor har det ikke været sådan hele tiden?

Man kan da undre sig over at det offentlige ikke bare opretter de 100.000
stillinger, som EL flere gange har nævnt. Gør man det til 24 timers
stillinger koster det ikke en rød reje. Vi kunne sagtens bruge flere hænder
på plejehjem, hjemmeplejen, rengøring osv.

Hvis man virkelig er så dum at man ikke kan finde ud af at svinge en
gulvskrupper eller hjælpe en gammel på wc, så kan man slippe.

Jeg kunne da såmænd også nemt finde plads til hjælpelærere, dvs. uudannede
personer der kunne medvirke i undervisningen, fx når eleverne har
gruppearbejde vil en ekstra person godt kunne bruges.

Fordelene er store; folk bevarer tilknytning til arbejdsmarkedet, men da det
dels er et 24 timers job og dels er på mindstelønnen så burde der vel være
en del inticement til finde noget andet. Folk bevarer deres selvrespekt
("jeg er en del af samfundet" mentaliteten). Deres hænder forsinker en
horribel nedslidning af de uddannede (i dagspressen kunne man læse at bl.a.
omsorgspersonale løber på efterløn ligeså snart det er muligt).

Jeg kan fx pege på vores pedelmedhjælper:

Manden går på dagpenge og sendes ud på et aktiveringskursus på vores skole.
Han arbejdede der 30 timer om ugen på dagpengesats. 1. maj sendes han hjem
og modtager forsat sine dagpenge. Manden er 58 år gammel og vil formentlig
nu gå på denne sats uden at yde noget for den frem til efterlønnen. Hvorfor
i alverden dog ikke lade ham gå på en skole og lave lidt for de penge.

Det er sådan set nemt nok at pege på jobs til de godt og vel 1 million
mennesker der fiser den af på statens regning. Hvis man fx er blind er
oftest sådan at person hurtigt havner på pension, det er ikke rimeligt
hverken for personen eller for samfundet og vi kan ligeså godt erkende det
med det samme, erhvervslivet vil ikke ansætte handicappede medmindre
personen er usædvanlig kvik, dygtig og personen er markant bedre end den
raske ansøger.

mvh
Kim

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-06-06 00:30

On Mon, 5 Jun 2006 22:06:58 +0200, Kim2000 skrev:

> [...]
>
> Hvis man virkelig er så dum at man ikke kan finde ud af at svinge en
> gulvskrupper eller hjælpe en gammel på wc, så kan man slippe.

Så nemt er det ikke. Dem der bliver tvunget ud på 24-timers
jobbene fastholdes jo i deres fattigdom og med en hel masse
24-jobbere til at klare skærene rundt om, så bliver chancen
for fuldtidstillinger endnu mindre - udsigten til et bedre liv
for de svage formindskes.

Det eneste rigtige er, at tilbyde dem et regulært job til en
regulær løn. Eller naturligvis, et halvtidsjob hvis det er
det, de vil have.

Utroligt at EL kan finde på at komme med sådan et forslag. Jeg
kommer umiddelbart til at tænke Egon her - de
"venstreorienterede" akademikere ved simpelthen ikke, hvad
det, at være arbejder på bunden af samfundet, handler om.

> Fordelene er store; folk bevarer tilknytning til arbejdsmarkedet, men da det
> dels er et 24 timers job og dels er på mindstelønnen så burde der vel være
> en del inticement til finde noget andet.

Der bliver bare ikke flere fuldtidsjobs på den måde.
Tværtimod.

> Folk bevarer deres selvrespekt
> ("jeg er en del af samfundet" mentaliteten).

Nej - tværtom trykkes de endnu længere ned i møget.
Fattigdommen beholder de jo - og det er det helt afgørende,
når det kommer til social anseelse. På jobbet omgåes de de
priviligerede fuldtidsjobbere - og 24 timer om ugen vil de
blive mindet kontant om, at de er så lavt rangerende i
samfundet, som tænkes kan.

> Deres hænder forsinker en
> horribel nedslidning af de uddannede (i dagspressen kunne man læse at bl.a.
> omsorgspersonale løber på efterløn ligeså snart det er muligt).

I så fald falder deres chance for fuldtid bare endnu mere og
for deres lave løn skal de nu gå og gøre livet mere behageligt
for dem, der har fuldtidsarbejde.