Submit når man trykker return på en
Fra : Jonas Nielsen

Dato : 02-06-06 09:05

Når man har en <input type="text"> kan man submit'e formen ved at trykke
return.

Er det muligt at gøre sådan at man kan submit'e en form ved at trykke
return når man har valgt et element i en <select> ? Hvordan ?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-06-06 09:31

Jonas Nielsen skrev:

> Er det muligt at gøre sådan at man kan submit'e en form ved at
> trykke return når man har valgt et element i en <select> ?

Det kan måske gøres ved at tjekke for tastaturkoden for retur - men
hvis ideen er at der skal submittes så snart man har valgt noget i
select-boksen, er det mere effektivt at lægge kode til at submitte
formen på onchange-hændelsen for select-elementet.

Det kan fx se sådan ud:

<select name="doctype" id="doctype" size="1"
   onchange="this.form.submit()">

(se den i aktion her: <http://gyros.dk/usenet/asp/doctype.asp>)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jonas Nielsen

Dato : 02-06-06 09:44

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> select-boksen, er det mere effektivt at lægge kode til at submitte
> formen på onchange-hændelsen for select-elementet.

Det er det ikke. Det skal være muligt at trykke tab for at komme til
næste element eller return for at submit'e formen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-06-06 09:51

Jonas Nielsen skrev:

> Det er det ikke. Det skal være muligt at trykke tab for at komme til
> næste element eller return for at submit'e formen.

Du vil altså tilbyde brugeren en ekstra mulighed for at submitte?
Det er i princippet en god idé (at give brugeren flere
muligheder), men jeg tror at det er få der vil flytte fingrene
fra musen og forsøge om Return virker.

Hvis du vil afskære brugeren fra det vante museklik og tvinge ham
til at bruge Return, så er det kun til irritation.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-06-06 09:51

Jonas Nielsen skrev:

> Det er det ikke. Det skal være muligt at trykke tab for at
> komme til næste element eller return for at submit'e formen.

O.k. Jeg ville nok bare placere en submitknap efter select-boksen -
jeg tror ikke at jeg som bruger ville forvente et submit ved return
i en select-boks. Men hvis du vil prøve at få submit ved return,
kan du spørge i javascriptgruppen:
--
Jens Gyldenkærne Clausen